Η ελάχιστη ταχύτητα του άκρου της ράβδου

Η ράβδος ΑΒ του σχήματος είναι αβαρής, έχει μήκος L και μπορεί να περιστρέφεται χωρίς τριβές, σε κατακόρυφο επίπεδο, γύρω από οριζόντιο άξονα που διέρχεται από το άκρο της Α. Στο μέσο Μ της ράβδου έχουμε στερεώσει ένα σώμα Σ1 αμελητέων διαστάσεων και μάζας m1=m, ενώ στο άλλο άκρο της Β έχουμε στερεώσει ένα άλλο σώμα Σ2 επίσης αμελητέων διαστάσεων και μάζας m2=2m. Το σύστημα αρχικά ισορροπεί ακίνητο.

Η οριζόντια ταχύτητα υ που πρέπει να προσδώσουμε στο σώμα Σ2 έτσι ώστε η ράβδος μόλις που να γίνεται οριζόντια κατά την περιστροφή της, έχει μέτρο που ισούται με:

Η ελάχιστη ταχύτητα του άκρου της ράβδου

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
8 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
14/07/2022 4:31 ΜΜ

Καλησπέρα Μίλτο.
Και κει που λες, το στερεό πάει, να μια εφαρμογή που δίνοντας αβαρή ράβδο, γίνεται άσκηση και για Β΄ Λυκείου!
Να είσαι καλά.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Γεια σου Μίλτο, βλέποντας τόσες αναρτήσεις σε νέα θέματα κάπως αισθάνθηκα….
και αντανακλαστικά είπα να ξεκινήσω από τα παλιά και γνωστά….
Γιατί όμως Β’ Λυκείου;

Να την κάνουμε Γ’ Λυκείου…..
Να ζητήσουμε την ελάχιστη στροφορμή ως προς τον άξονα περιστροφής στο Α του Σ2 ώστε η ράβδος να φθάσει οριακά στην οριζόντια θέση….

Απάντηση:
comment image

Και γιατί όχι να μην ζητήσουμε και τη δύναμη από τη ράβδο στο Σ2
F=58/9 mg

Ο Biot-Savart και ο Ampere μπορούν να περιμένουν…..

Να είσαι καλά Μίλτο, μου αναπτέρωσες το ηθικό…

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Γιατί “παλαιού” Μίλτου;

Μεταβατικότατο ΠΣ Γ’ Λυκείου…

Σαφής η οδηγία:
“Διατυπώνουν και εφαρμόζουν τον ορισμό της στροφορμής υλικού σημείου”

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Νομίζω Μίλτο πως από τη στιγμή που ο 2ος ΝΝ για τη στροφική επιλέχτηκε να μην διδαχθεί δεν έχουμε “υποχρέωση” να εξηγήσουμε
γιατί α(γων)=0, άρα α(επ)=0.

Την επιτρόχια επιτάχυνση α(επ) θα τη συναντήσουν στη σύνθετη κίνηση,
πχ κύλιση τροχού, αλλά θα την προσεγγίζουν μόνο κινηματικά α(επ)=α(γων)r
Αν στα δεδομένα δίνεται ή υπολογίζεται κινηματικά η α(γων) θα βρίσκουν και την επιτρόχια α(επ)…. αλλά μέχρι εκεί….

Γενικά θα προκύψουν αδυναμίες στην όποια διδασκαλία του στερεού…
Κατανοώ την ύπαρξη του ορισμού στροφορμής υλικού σημείου στο ΠΣ ως ανάγκη για τη διδασκαλία της κβάντωσης αυτής στο μοντέλο Bohr

Η πρόταση να ζητήσεις τη στροφορμή ήταν χάριν αστειότητας…
Τη δύναμη από τη ράβδο μπορείς να τη ζητήσεις στο πλαίσιο της Β’ Λυκείου, αφού εκεί η επιτρόχια επιτάχυνση είναι άγνωστη….