Η αρχή απροσδιοριστίας

O Werner Heisenberg διατυπώνει το 1927 την αρχή απροσδιοριστίας ή αβεβαιότητας (Uncertainty Principle) σύμφωνα με την οποία

Είναι αδύνατο να προσδιορίσουμε ταυτόχρονα τη θέση και την ορμή (άρα και την ταχύτητα) ενός σωματιδίου με απεριόριστη ακρίβεια.

Η συνέχεια σε word

και σε pdf

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
17 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
20/07/2022 5:53 ΜΜ

Γεια σου Αποστόλη.
Η ώρα της αβεβαιότητας…
Η “εξερεύνηση” της κβαντομηχανικής, καλά κρατεί!!!
Σε ευχαριστούμε.

Διονύσης Μάργαρης
20/07/2022 6:19 ΜΜ

Ας δούμε και ένα βίντεο

πάνω στο ίδιο θέμα.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Αποστόλη. Είναι βεβαιότητα η χρησιμοποίηση της εργασίας σου, για την αβεβαιότητα, από μας ως εργαλείο διδασκαλίας. Η ερμηνεία με τη σχισμή – η οποία παραπέμπει στην κυματική φύση των σωματιδίων και το αντίστοιχο πείραμα των δύο σχισμών- είναι πολύ επεξηγηματική.

Αν υποθέσουμε ότι θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε μεγαλύτερη ακρίβεια μέτρησης χρησιμοποιώντας πιο εξελιγμένους ανιχνευτές θέσης και ορμής, αυτό αποδεικνύεται ότι δεν είναι δυνατό. Για την ανίχνευση ενός σωματιδίου, ο ανιχνευτής πρέπει να αλληλεπιδράσει με αυτό, και αυτή η αλληλεπίδραση αναπόφευκτα αλλάζει την κατάσταση κίνησης του σωματιδίου, εισάγοντας αβεβαιότητα για την αρχική του κατάσταση. 

Επίσης η αρχή ισχύει και για τους άλλους άξονες. Μπορούμε να γράψουμε και ∆x∆px > hbar/2, ∆y∆py > hbar/2, ∆z∆pz >hbar/2

Καλό βράδυ!

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Βασίλειος Μπάφας
21/07/2022 11:31 ΠΜ

Καλημέρα σε όλους.
Αποστόλη πολύ καλό. Μου άρεσε ιδιαίτερα η ποιοτική ερμηνεία της απροσδιοριστίας με τις σχισμές.
Αν μου επιτρέπεις να θέσω ένα ερώτημα στην ανάρτησή σου.
Η εικόνα είναι από το σχολικό.
Αν κάτι δεν καταλαβαίνω εγώ καλά πρέπει να υπάρχει κάποιο λάθος
σε ό,τι αφορά το h/2π ή h/4π
comment image

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Διονύσης Μάργαρης
Χριστοφιλόπουλος Αθανάσιος

Αποστόλη, συγχαρητήρια για την παρουσίαση.
Λιτή και περιεκτική πάνω σ’ ένα δύσκολο θέμα.

Είναι ευχάριστο ότι τον τελευταίο καιρό πληθώρα αξιόλογων εργασιών, με θέμα την Κβαντική, έχουν παρουσιαστεί από συναδέλφους στον χώρο του ylikonet.

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Αποστόλη, καλησπέρα σε όλη την παρέα.
Συγχαρητήρια Αποστόλη, για την αναλυτικότατη εργασία σου!

Σαράντος Οικονομίδης

Καλησπέρα σας. Συγχαρητήρια για την εργασία!

Νομίζω ότι το σχολικό βιβλίο ακολουθεί ιστορικά την πορεία σκέψης του Heisenberg, ο οποίος κατέληξε στην σχέση με h/2π στο δεύτερο μέλος. Αργότερα υπολογίστηκε ακριβέστερα ως κάτω όριο η ποσότητα h/4π. Όμως αυτό που έχει σημασία είναι ότι υπάρχει “εύπεπτος” τρόπος να εξηγηθεί στους μαθητές το πρώτο και δεν έχει σημασία η ακριβής τιμή στο δεύτερο μέλος, αλλά κυρίως η τάξη μεγέθους του. Δεν μπορεί να θεωρείται κατά τη γνώμη μου λάθος η προσέγγιση του σχολικού βιβλίου η οποία αποτελεί μέρος του εύπεπτου τρόπου. Χρειάζεται απλά μια μικρή συμπλήρωση.

Ωραίο είναι και το βίντεο αυτό.

Tι είναι η Αρχή της Αβεβαιότητας του Χάιζενμπεργκ; – Τσαντ Όρζελ.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Γεια σου Αποστόλη, ολοκληρωμένη και διδακτικά κατανοητή η προσέγγιση
που μας έδωσες σε ένα ιδιαίτερο εννοιολογικά και δύσκολο αντικείμενο.

Δεν έχω προλάβει να διαβάσω τις αναρτήσεις στη “σύγχρονη” προκβαντική ύλη,
τα νούμερα όμως των επισκέψεων είναι υψηλά, κάτι που δηλώνει το ενδιαφέρον-ανάγκη όλων μας…

Δεν ξέρω αν θα είχε νόημα να προσθέσεις στο κείμενο της εργασίας σου και το επόμενο:
comment image

Παναγιώτης Σάμιος
22/07/2022 8:44 ΠΜ

Πολύ ωραία παρουσίαση!
Βρίσκω πολύ καλό το παράδειγμα με τη σχισμή, καθώς το ενδιαφέρον μας εστιάζεται στον άξονα y, οπότε η αβεβαιότητα στο Δy συναρτάται με το Δpy και όχι με το “Δp γενικώς”.

Μια ακόμα παρατήρηση, για το γινόμενο ΔΕΔt, περισσότερο για εμάς παρά για τα παιδιά:
Η μονοχρωματικότητα του Laser οφείλεται και στο γεγονός ότι τα φωτόνια προέρχονται από εξαναγκασμένη αποδιέγερση ηλεκτρονίων που βρίσκονταν σε μετασταθείς στάθμες, δηλαδή σε στάθμες με αυξημένο χρόνο παραμονής (Δt) στη διεγερμένη κατάσταση. (Διαφορετικά δε θα είχαμε αναστροφή πληθυσμών….) Αυτό συνεπάγεται μειωμένη αβεβαιότητα στην ενέργεια, άρα στενότερες φασματικές γραμμές.

Βασίλειος Μπάφας
22/07/2022 1:40 ΜΜ

Καλημέρα σε όλους
Σαράντο και Αποστόλη σας ευχαριστώ για την απάντηση αν είναι h/2π ή h/4π.
Μια που προέκυψε και η συζήτηση, πιστεύω να συμφωνούμε όλοι ότι στα παιδιά θα πρέπει να λέμε h/2π ακολουθώντας το σχολικό βιβλίο.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Γεια σου Αποστόλη, σου χρωστώ την αργοπορημένη απάντηση που σου υποσχέθηκα και το Σάββατο, στην απρόσμενη συνάντησή μας εκτός των τοιχών της πόλης…

Ομολογώ πως η φράση σου: «Εύχομαι να μην καταλήξουμε να δούμε θέματα του τύπου “δείξτε ότι ισχύει ΔΕ Δt > h/4π» με προβλημάτισε.

Το γεγονός επίσης πως κανείς άλλος συνάδελφος δεν τοποθετήθηκε, το εκλαμβάνω πως δεν βλέπει τον λόγο «της απόδειξης» για το πώς περνάμε από την μία έκφραση της Αρχής Αβεβαιότητας στην άλλη.

Δεν έχω την απαραίτητη διδακτική εμπειρία στην κβαντομηχανική, μάλλον έχω μηδενική εμπειρία στη διδασκαλία της κβαντομηχανικής, οπότε δεν μπορώ να επιχειρηματολογήσω υπέρ της σκοπιμότητας της πορείας «απόδειξης» της σύνδεσης των δύο σχέσεων.

Όμως….. εκτιμώ πως κάτι τέτοιο θα έχει αξία για τους μαθητές και θα τους βοηθήσει να προσεγγίσουν μέσω «γνωστών διαδικασιών» έννοιες ασαφείς και δύσκολα κατανοήσιμες…

Η δική μου εμπειρία από μαθητές που έχουν διδαχθεί τις έννοιες αυτές στην Χημεία, είναι πως ελάχιστα έχουν καταλάβει…. Ελάχιστα έως τίποτα…..Και σε αυτό η ευθύνη δε βρίσκεται στους συναδέλφους χημικούς αλλά στο βαθμό δυσκολίας των εννοιών αυτών….

Σκοπεύω κάθε καινούργια σχέση που θα αναφέρω να την επιβεβαιώνω διαστατικά, θεωρώντας πως κάτι οικείο θα ενισχύσει το οικοδόμημα που θα επιχειρήσουμε να κτίσουμε…

Γιατί ο μαθητής να δεχθεί a priori πως το γινόμενο Δp.Δx μπορεί να «αντικατασταθεί» από το γινόμενο ΔΕ.Δt;

Υποθέτω πως στη διδασκαλία της κβαντομηχανικής θα συναντήσουμε πολλά εμπόδια, αφού δεν βοηθά και η προσέγγιση από το σχολικό, το οποίο σε αρκετά σημεία φαίνεται να παλινδρομεί. 

Για να μην κουράζω, πιστεύω πως οι δυσκολίες που θα βρούμε στα αχαρτογράφητα νερά της διδασκαλίας της κβαντομηχανικής, θα είναι πολλές. Όσο περισσότερο συνδέουμε τις «νέες ιδέες» με τη «γνωστή φυσική» του «αιτίου-αποτελέσματος» τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε και υπάρχει πιθανότητα κάτι τελικά να μείνει στο μυαλό των μαθητών μας….Πιστεύω πως μετά την 1η χρονιά διδασκαλίας, θα έχουμε βρει καλύτερα και σταθερότερα πατήματα.Σε κάθε περίπτωση δεν διεκδικώ πως η δική μου θέση είναι η σωστή, αφού και εγώ θα ψάξω για το καλύτερο, χωρίς ακόμα να το έχω διαμορφώσει στο μυαλό μου.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης