Και… αφού η Κβαντική Φυσική υπάρχει ήδη στο αναλυτικό πρόγραμμα της Φυσικής Γ’ Λυκείου, μια πολύ καλή προετοιμασία για τους καθηγητές που θα τη διδάξουν αποτελούν τα διαδικτυακά μαθήματα του Mathesis και συγκεκριμένα η
“Εισαγωγή στην Κβαντική Φυσική Ι-Οι βασικές αρχές”:
https://mathesis.cup.gr/courses/course-v1:Physics+Phys1.1+20C/about
Το μάθημα αυτήν την περίοδο είναι σε “αυτομελέτη” και περιμένουμε να γίνει “ενεργό” με τη νέα σχολική χρονιά…
Είναι μια πολύ καλή πρώτη επαφή για όσους θέλουν να ξαναθυμηθούν τον όμορφο κόσμο της Κβαντικής και ιδιαιτέρως να παρακολουθήσουν την ξεχωριστή διδασκαλία του αγαπημένου μας Δασκάλου, Στέφανου Τραχανά, ο οποίος εμπνεύστηκε και δημιούργησε το Mathesis.
Το μάθημα είναι ιδιαιτέρως χρήσιμο αφού περιέχει βασικά θέματα της Κβαντικής, όπως:
Το μέλαν σώμα
Το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο
Το φαινόμενο Compton
Το πλανητικό μοντέλο του ατόμου
Η θεωρία του Bohr
Ο κυματοσωματιδιακός δυισμός της ύλης
Η εξίσωση Schrodinger και η στατιστική της ερμηνεία
Η αρχή της αβεβαιότητας
Καλή… “κβαντική” προετοιμασία λοιπόν σε όλους τους συναδέλφους που θα διδάξουν Κβαντική και καλό υπόλοιπο καλοκαιριού σε όλους!! 😎
Ναι να διδάξουμε κβαντική. Αλλά θα πρέπει να διδάξουμε σωστά την κβαντική. Παράδειγμα το Σχήμα 7.1 του σχολικού βιβλίου το οποίο είναι όλο λάθος και συμπαρασύρει και το κείμενο. Γιατί είναι λάθος; Γιατί ο Ήλιος έχει θερμοκρασία επιφάνειας 5760 Κ και εκπέμπει με μέγιστο στα 505 nm. Στο σχήμα μέγιστο σε αυτό το μήκος κύματος έχουν οι 3000 Κ. Αυτό βγαίνει από το νόμο μετατόπισης του Wien
λ_max T= 2898 \times 10^{-6} m K. Αν διαιρέσουμε το 2898 με το 3000 (που είναι η θερμοκρασία που έχει το βιβλίο) βρίσκουμε περίπου 1000 nm και όχι λίγο πάνω από 500 που δείχνει το σχήμα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις άλλες θερμοκρασίες.
Σίγουρα το σχήμα που παραθέτει το βιβλίο είναι προβληματικό. Χρειάζεται διόρθωση. Όλα αυτά άραγε δεν τα είδαν οι υπεύθυνοι;…..
Καλησπέρα Κατερίνα. Η ατομική ευθύνη στην επιμόρφωση – όπως έγραψε ο Αποστόλης – καλά κρατεί. Προς το παρόν η μόνη ανακοίνωση που έχει το Υπουργείο είναι για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που θα ισχύσει κανονικά από το νέο έτος.
Σε ευχαριστούμε για τα βίντεο.
Καλησπέρα Βασίλη. Όντως είναι λάθος σχήμα. Σε Τ = 1000Κ, ο νόμος Wien δίνει 2900nm όταν στο σχήμα φαίνεται 800nm.
Παραπάνω γράφει. Μέλαν σώμα θεωρείται οποιοδήποτε αντικείμενο με αιθαλωμένη την επιφάνειά του. Αυτό δε δημιουργεί παρανοήσεις; Η ακτινοβολούσα κοιλότητα ή ένα άστρο, έχουν αιθαλωμένες επιφάνειες;
Ανδρέα, το σχολικό γράφει: “Μέλαν σώμα στη φυσική θεωρείται το σώμα που απορροφά την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που προσπίπτει σ’ αυτό, σε όλο
το φάσμα της (όλες τις συχνότητες).” Αυτός είναι ο ορισμός.
Συνεχίζει: “Στην πράξη, μέλαν σώμα μπορεί να θεωρηθεί ένα οποιοδήποτε αντικείμενο με αιθαλωμένη την επιφάνειά του.” Δίνει ένα παράδειγμα.
Δεν νομίζω ότι δημιουργείται κάποια παρανόηση. Το συγκεκριμένο παράδειγμα δεν αναιρεί άλλα (ακτινοβολούσα κοιλότητα, κ.λπ.).
Ανδρέα, δυστυχώς για άλλη μια φορά χρειαζόμαστε “αυτο-επιμόρφωση”…
Είναι δυνατόν ένας εκπαιδευτικός να διδάξει το “μέλαν σώμα” ή οτιδήποτε άλλο διαβάζοντας μια μικρή παράγραφο; Η επιμόρφωση δεν θα έπρεπε να έχει ήδη γίνει ώστε όλοι οι εκπαιδευτικοί να είναι έτοιμοι με τη νέα σχολική χρονιά και αυτή τη στιγμή να είναι σε θέση να ετοιμάζουν το υλικό τους;
Η προχειρότητα σε όλο της το μεγαλείο…