Στα παρακάτω σχήματα δίνεται ένα τρισορθογώνιο σύστημα αξόνων, σε μια περιοχή που υπάρχει ένα ομογενές μαγνητικό πεδίο, η ένταση του οποίου έχει σημειωθεί στο σχήμα.
Στο σχήμα φαίνεται επίσης η ταχύτητα ενός θετικά φορτισμένου σωματιδίου, το οποίο περνά με ταχύτητα υ από την αρχή των αξόνων.
i) Να σχεδιάσετε στο (α) σχήμα, τη δύναμη που δέχεται το σωματίδιο από το μαγνητικό πεδίο.
ii) Το σωματίδιο θα κινηθεί:
α) Στο επίπεδο xΟy,
β) Στο επίπεδο yΟz,
γ) Στο επίπεδο xΟz
δ) Ευθύγραμμα κατά μήκος της Οx.
Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
iii) Να σχεδιάσετε επίσης την δύναμη από το πεδίο στα σχήματα (β) και (γ). Σε ποιο επίπεδο θα κινηθεί το σωματίδιο σε κάθε μια περίπτωση;
ή
Διονύση χαιρετώ.
“Κλασσικά εικονογραφημένα ,με παρέπεμψαν στην τάξη του “κάποτε” όπου εκτελώντας το σχετικό θέμα και προτείνοντας σαν τρισορθογώνιο σύστημα μια “γωνιά” της αίθουσας ώστε να παρακολουθώ πως τοποθετούν τα τρία δάκτυλα είχαμε πλάκα ,αλλά κατάλαβαν…
Να είσαι και να περνάς καλά
Παντελή αρκετά αργοπορημένα αλλά να σου ευχηθώ για την ονομαστική σου εορτή.
Να είσαι πάντα υγιής και ευτυχισμένος και πάντα δημιουργικός.
Καλημέρα Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Καλύτερο τρισορθογώνιο σύστημα από την γωνία των τοίχων, μιας αίθουσας, δεν υπάρχει!
Καλησπέρα Διονύση. Ωραία σχήματα και περιγραφή ώστε να προσεγγίσεις τα απαραίτητα στοιχεία της δύναμης Lorentz με φ = 90. Και κάπου αχνοφαίνεται το εξωτερικό γινόμενο.
Θα συνεχίσεις και με έλικα; Γιατί εκεί θα δυσκολευτούν οι μαθητές.
Καλημέρα Ανδρέα και σ ε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Προς το παρόν δεν έχω κάτι έτοιμο για έλικα.
Αλλά αν μπορούν να χρησιμοποιήσουν και να βρουν με άνεση την κίνηση στην παραπάνω περίπτωση, νομίζω ότι θα τα καταφέρουν…
Εξάλλου δεν νομίζω ότι κανείς πρόκειται να τους εμπλέξει με έλικα στο χώρο των τριών διαστάσεων και στην απεικόνισή της…
Καλησπέρα Διονύση.
Μια εικόνα χίλιες λέξεις. Συνεχίζεις με σωστή σειρά την ύλη και δεν αφήνεις να σε συμπαρασύρει η κβαντική…
Καλησπέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Μου φαίνεται ότι αυτές τις μέρες, θα αφεθώ να παρασυρθώ… λίγο 🙂
Διονύση, πολύ ουσιαστική ανάρτηση, απαραίτητη ως αρχική γνώση στη Lorentz,
αλλά “δύσκολη” κατά τη γνώμη μου…..
Γιατί “δύσκολη” και όχι δύσκολη;
Απλά γιατί οτιδήποτε αναφέρεται στο χώρο, έχει βαθμό δυσκολίας μεγαλύτερο
από τον αντίστοιχο στο επίπεδο και επειδή η γνώση στερεομετρίας δεν είναι αρκετή…
Το σχολικό περιορίζει την κίνηση στο επίπεδο της σελίδας και την Β κάθετη
στο επίπεδο αυτό….
Η κίνηση στο σχήμα (α) είναι κοντά σε αυτό, οπότε οι μαθητές θα το απαντήσουν
Στα (β) και (γ) το πράγμα δυσκολεύει….
Αρκετοί θα σχεδιάσουν σωστά την F πάνω στον άξονα y’y , μετά όμως το επίπεδο
κίνησης θα δυσκολέψει, αφού τα υποψήφια είναι δύο με δεδομένο πως η F βρίσκεται
πάνω στο επίπεδο κίνησης και είναι κάθετη στο επίπεδο που ορίζουν τα Β, υ
Ίσως χρειάζεται και σχεδίαση σε κάτοψη του επίπεδου κίνησης για να γίνει πιο κατανοητό….
Παιδεύομαι με το (β), αλλά βλέπω ως επίπεδο κίνησης το xOy, επίπεδο στο οποίο βρίσκονται η F και η υ και στο οποίο είναι κάθετη η Β
Κάνω λάθος;
Γεια σου Θοδωρή .
Το είχα δει κι εγώ μα μου διέφυγε να το σημειώσω
Καλημέρα Θοδωρή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Γιατί προβληματίζεσαι για το επίπεδο στο β); Δεν φαίνεται στο σχήμα;
Μάλλον δεν διάβασες ούτε την σημείωση:
Βέβαια στο κείμενο μέσα, έχεις δίκιο έχω ονομάσει λάθος το επίπεδο…
Παντελή, βλέπω να ξενυχτάς στο Ρέθυμνο….
Όλα τα διάβασα Διονύση και φυσικά ήξερα πως εννοείς το σωστό επίπεδο,
αλλά….
δεν είναι πάντα κατανοητές
Διονύση πάντα στοχευμένες οι ασκήσεις σου. Νομίζω τα σχήματά σου θα βοηθήσουν στην κατανόηση του τρισορθογώνιου συστήματος.
Καλησπέρα Γρηγόρη.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.