Η δύναμη Lorentz και η κίνηση σωματιδίου

Στα παρακάτω σχήματα δίνεται ένα τρισορθογώνιο σύστημα αξόνων, σε μια περιοχή που υπάρχει ένα ομογενές μαγνητικό πεδίο, η ένταση του οποίου έχει σημειωθεί στο σχήμα.

Στο σχήμα φαίνεται επίσης η ταχύτητα ενός θετικά φορτισμένου σωματιδίου, το οποίο περνά με ταχύτητα υ από την αρχή των αξόνων.

i) Να σχεδιάσετε στο (α) σχήμα, τη δύναμη που δέχεται το σωματίδιο από το μαγνητικό πεδίο.

ii) Το σωματίδιο θα κινηθεί:

 α) Στο επίπεδο xΟy,

 β) Στο επίπεδο yΟz,

 γ) Στο επίπεδο xΟz

 δ) Ευθύγραμμα κατά μήκος της Οx.

Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

iii) Να σχεδιάσετε επίσης την δύναμη από το πεδίο στα σχήματα (β) και (γ). Σε ποιο επίπεδο θα κινηθεί το σωματίδιο σε κάθε μια περίπτωση;

 Απάντηση:

ή

(Visited 726 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
13 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Διονύση χαιρετώ.
“Κλασσικά εικονογραφημένα ,με παρέπεμψαν στην τάξη του “κάποτε” όπου εκτελώντας το σχετικό θέμα και προτείνοντας σαν τρισορθογώνιο σύστημα μια “γωνιά” της αίθουσας ώστε να παρακολουθώ πως τοποθετούν τα τρία δάκτυλα είχαμε πλάκα ,αλλά κατάλαβαν…
Να είσαι και να περνάς καλά

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
17 ημέρες πριν

Παντελή αρκετά αργοπορημένα αλλά να σου ευχηθώ για την ονομαστική σου εορτή.
Να είσαι πάντα υγιής και ευτυχισμένος και πάντα δημιουργικός.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
18 ημέρες πριν

Καλησπέρα Διονύση. Ωραία σχήματα και περιγραφή ώστε να προσεγγίσεις τα απαραίτητα στοιχεία της δύναμης Lorentz με φ = 90. Και κάπου αχνοφαίνεται το εξωτερικό γινόμενο.
Θα συνεχίσεις και με έλικα; Γιατί εκεί θα δυσκολευτούν οι μαθητές.

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
17 ημέρες πριν

Καλησπέρα Διονύση.
Μια εικόνα χίλιες λέξεις. Συνεχίζεις με σωστή σειρά την ύλη και δεν αφήνεις να σε συμπαρασύρει η κβαντική…

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Διονύση, πολύ ουσιαστική ανάρτηση, απαραίτητη ως αρχική γνώση στη Lorentz,
αλλά “δύσκολη” κατά τη γνώμη μου…..

Γιατί “δύσκολη” και όχι δύσκολη;

Απλά γιατί οτιδήποτε αναφέρεται στο χώρο, έχει βαθμό δυσκολίας μεγαλύτερο
από τον αντίστοιχο στο επίπεδο και επειδή η γνώση στερεομετρίας δεν είναι αρκετή…

Το σχολικό περιορίζει την κίνηση στο επίπεδο της σελίδας και την Β κάθετη
στο επίπεδο αυτό….

Η κίνηση στο σχήμα (α) είναι κοντά σε αυτό, οπότε οι μαθητές θα το απαντήσουν
Στα (β) και (γ) το πράγμα δυσκολεύει….

Αρκετοί θα σχεδιάσουν σωστά την F πάνω στον άξονα y’y , μετά όμως το επίπεδο
κίνησης θα δυσκολέψει, αφού τα υποψήφια είναι δύο με δεδομένο πως η F βρίσκεται
πάνω στο επίπεδο κίνησης και είναι κάθετη στο επίπεδο που ορίζουν τα Β, υ

Ίσως χρειάζεται και σχεδίαση σε κάτοψη του επίπεδου κίνησης για να γίνει πιο κατανοητό….

Παιδεύομαι με το (β), αλλά βλέπω ως επίπεδο κίνησης το xOy, επίπεδο στο οποίο βρίσκονται η F και η υ και στο οποίο είναι κάθετη η Β
Κάνω λάθος;

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Θοδωρή .
Το είχα δει κι εγώ μα μου διέφυγε να το σημειώσω

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Παντελή, βλέπω να ξενυχτάς στο Ρέθυμνο….

Όλα τα διάβασα Διονύση και φυσικά ήξερα πως εννοείς το σωστό επίπεδο,
αλλά….

  • το σχήμα αφενός δεν “βαθμολογείται”, αφετέρου οι 3D προβολές

δεν είναι πάντα κατανοητές

  • τα γραπτά “μένουν”
  • ούτε εγώ αισθάνομαι “ασφαλής” στον χώρο και ήθελα επιβεβαίωση
Γρηγόρης Μπουλούμπασης

Διονύση πάντα στοχευμένες οι ασκήσεις σου. Νομίζω τα σχήματά σου θα βοηθήσουν στην κατανόηση του τρισορθογώνιου συστήματος.