Η Φυσική ο μεγάλος ασθενής του Λυκείου

Χωρίς «θύματα» εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων στην Α και Β Λυκείου τον περασμένο Ιούνιο, σε αντίθεση με την προηγούμενη εφαρμογή της το 2014, όπου το 30% των μαθητών είχαν μείνει μετεξεταστέοι στα Μαθηματικά. Τι άλλαξε; Οι μαθητές διάβασαν περισσότερο και ανέβηκε το επίπεδό τους;

Το 2014 για να προαχθεί ένας μαθητής στην επόμενη τάξη έπρεπε να έχει μέσο όρο στα βασικά μαθήματα τουλάχιστον 10. Αυτή η προϋπόθεση δεν ίσχυσε φέτος. Για να προαχθεί ένας μαθητής στην επόμενη τάξη αρκούσε να έχει γενικό μέσο όρο 10 και μάλιστα στο γενικό μέσο όρο συνυπολογιζόταν και ο βαθμός στη Γυμναστική, που, στην πλειοψηφία των μαθητών, είναι, συνήθως, πάνω από 18. Αυτό επέτρεψε στους μαθητές να προαχθούν ακόμη και με πολύ χαμηλή βαθμολογία στα βασικά μαθήματα, αν μπορούσαν να καλύψουν το χαμηλό βαθμό από κάποιο άλλο μάθημα. Αν ένας μαθητής είχε βαθμό στα Μαθηματικά 5 και στα Θρησκευτικά 15 κάλυπτε το 5 των Μαθηματικών από τα Θρησκευτικά και πέρασε στην επόμενη τάξη.

Υπήρξε και ένα άλλο γεγονός που βοήθησε τους μαθητές. Με την Τράπεζα Θεμάτων τα μισά θέματα προκύπτουν από ηλεκτρονική κλήρωση, το πρωί της ημέρας εξέτασης του μαθήματος. Το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε, λίγο πριν τις εξετάσεις, στην ηλεκτρονική κλήρωση να μην δίνεται μόνο ένα θέμα σε κάθε κατηγορία, αλλά τρία. Οι διδάσκοντες επέλεξαν ένα από τα τρία θέματα που κληρώθηκαν για το σχολείο τους. Αυτό επέτρεψε στους διδάσκοντες να επιλέξουν το θέμα που ήταν πιο κοντά σ’ αυτά που δίδαξαν, να αποφύγουν τα δύσκολα θέματα, διότι τα θέματα της Τράπεζας, δυστυχώς, δεν ήταν του ίδιου βαθμού δυσκολίας, κάτι που αποτελεί σοβαρό μειονέκτημα. Ακόμη βοήθησε τους καθηγητές που δεν είχαν καταφέρει να ολοκληρώσουν σωστά την εξεταστέα ύλη να αποφύγουν θέματα που δεν είχαν διδάξει. Ας μην ξεχνάμε ότι τα σχολεία πέρυσι δεν λειτούργησαν σωστά, λόγω κορονοϊού, με μαθητές και καθηγητές να αρρωσταίνουν και να μπαίνουν σε καραντίνα. Αυτή η απόφαση συνέτεινε στο να μην έχουμε “θύματα”, δηλαδή μεγάλο αριθμό μετεξεταστέων. Γνωρίζουν πολύ καλά στο Υπουργείο Παιδείας ότι αν είχαν πολύ μεγάλο αριθμό μετεξεταστέων το σύστημα θα κατέρρεε όπως έγινε το 2014 αλλά και το 1999 όταν μετά τις εξετάσεις της Β Λυκείου έμεναν στην ίδια τάξη το 30% των μαθητών, γεγονός που οδήγησε το Υπουργείο Παιδείας στην αλλαγή του νόμου, ώστε, τελικά, να προαχθούν οι μαθητές. Έτσι, προκειμένου να περάσει χωρίς αντιδράσεις η Τράπεζα Θεμάτων την έκαναν πολύ εύκολη. Σταδιακά αναμένεται να δυσκολέψουν τα πράγματα και το σύνολο των θεμάτων να προέρχεται από την Τράπεζα Θεμάτων.

Τα αποτελέσματα αυτών των εξετάσεων είναι πολύ σημαντικά διότι μας προσφέρουν μέτρηση σε μαθήματα Γενικής Παιδείας, δηλαδή σε μαθήματα τα οποία διδάσκονται όλοι οι μαθητές. Αντίθετα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις τα αποτελέσματα που βλέπουμε απεικονίζουν το επίπεδο μόνο όσων επέλεξαν τα συγκεκριμένα μαθήματα. Όταν δηλαδή βλέπουμε το μέσο όρο των Μαθηματικών στο 4ο Πεδίο να είναι πολύ κάτω από το 10, αυτό αφορά μόνο τους υποψηφίους που επέλεξαν αυτό το Πεδίο. Υπάρχουν και άλλοι υποψήφιοι από το 1ο και το 3ο Πεδίο που δεν εξετάζονται στα Μαθηματικά. Αυτό σημαίνει ότι δεν ξέρουμε το επίπεδο των γνώσεων στο σύνολο των μαθητών του Γενικού Λυκείου.

Δεν γνωρίζουμε επίσης τις επιδόσεις των μαθητών της ΣΤ Δημοτικού και της Γ Γυμνασίου στα υπόλοιπα μαθήματα παρά μόνο στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά και μάλιστα με την πιλοτική εφαρμογή σε λίγα σχολεία. Στην “ελληνική PISA”, όπως συνηθίσαμε να τη λέμε, οι μερικώς σωστές απαντήσεις πήραν τους μισούς βαθμούς της σωστής απάντησης και αυτό αλλοιώνει την εικόνα, διότι οι μερικώς σωστές απαντήσεις είναι λάθος απαντήσεις, τουλάχιστον στα Μαθηματικά. Φυσικά και στις Προαγωγικές Εξετάσεις της Α και Β Λυκείου η εικόνα δεν είναι πολύ καθαρή, αφού τα θέματα δεν ήταν κοινά, υπήρχε διαφορετικός βαθμός δυσκολίας στα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων, υπήρχε επιλογή από τα τρία θέματα της Τράπεζας Θεμάτων και η διόρθωση γινόταν από τους διδάσκοντες. Και πάλι, όμως, μπορούμε να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα.

Πώς έγραψαν, λοιπόν, οι μαθητές στις προαγωγικές Εξετάσεις; Στον πίνακα βλέπουμε τις επιδόσεις των μαθητών ανά μάθημα. Η διάταξη είναι σε φθίνουσα σειρά του ποσοστού αποτυχίας, βαθμού, δηλαδή,  κάτω από το 10. Το μάθημα με το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχίας, το μόνο μάθημα με περισσότερους μαθητές κάτω από τη βάση από όσους έγραψαν πάνω από τη βάση είναι η Φυσική με ποσοστό αποτυχίας 52,43%. Δεν υπάρχει άλλο μάθημα με ποσοστό αποτυχίας πάνω από 50%. Στην τρίτη θέση της αποτυχίας είναι η Χημεία με ποσοστό αποτυχίας 47,18%. Η μεγάλη αποτυχία σ’ αυτά τα δύο μαθήματα ίσως εξηγεί το φαινόμενο που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στις Πανελλαδικές Εξετάσεις: Υπάρχει στροφή των υποψηφίων από το 2ο Πεδίο, που απαιτεί εξέταση στη Φυσική και τη Χημεία προς το 4ο Πεδίο που δεν απαιτούν εξέταση σ’ αυτά τα μαθήματα. Η Φυσική και η Χημεία αναδεικνύονται, λοιπόν, στο μεγάλο ασθενή του Λυκείου.

Στη δεύτερη και την τέταρτη θέση βρίσκονται η Γεωμετρία και η Άλγεβρα με ποσοστό αποτυχίας 49,62% και 46,89% αντίστοιχα. Αναμενόμενο το αποτέλεσμα. Είδαμε σε προηγούμενο άρθρο μας για τα αποτελέσματα της ελληνικής PISA, ότι το 25% των μαθητών της Γ Γυμνασίου γράφει κάτω από 8,5. Στο Λύκειο το ποσοστό αυτό μεγαλώνει και άλλο και φθάνει σχεδόν το 50% των μαθητών να γράφουν βαθμό μικρότερο του 10. Τα θετικά μαθήματα αποτελούν, λοιπόν, το αγκάθι της Εκπαίδευσής μας.

Αντίθετα στη Γλώσσα και την Ιστορία τα ποσοστά των μαθητών κάτω από τη βάση είναι από 13,64% στη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, έως 38,21% στην Ιστορία. Η διαφορά μεταξύ των θετικών και των θεωρητικών μαθημάτων είναι πολύ μεγάλη. Αυτό σημαίνει ότι στα γλωσσικά μαθήματα γίνεται καλύτερη δουλειά στα σχολεία μας.

 

Πίνακας 1: Επιδόσεις μαθητών Α και Β Λυκείου στις προαγωγικές εξετάσεις 2022
Μάθημα Βαθμός<10 Βαθμός >10 Ποσοστό μαθητών κάτω από τη βάση
Φυσική 42.314 38.386 52,43
Γεωμετρία 75.925 77.100 49,62
Χημεία 38.081 42.631 47,18
Άλγεβρα 71.754 81.268 46,89
Ιστορία 58.448 94.498 38,21
Βιολογία 26.742 45.463 37,04
Αρχαία Ελληνικά 26.635 53.931 33,06
Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 20.831 131.935 13,64
Πηγή: Καθημερινή. Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

Το πρόβλημα με τα θετικά μαθήματα, με τη Φυσική να αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα, δεν είναι απλό. Η φυγή των μαθητών που δεν τα καταφέρνουν στη Φυσική και τη Χημεία από το 2ο Πεδίο, οδηγεί σε μεγάλη μείωση των υποψηφίων και σε πολλές κενές θέσεις στις σχολές του Πεδίου. Στον πίνακα 2 βλέπουμε ότι 4501 ήταν οι κενές θέσεις στις σχολές του 2ου πεδίου αποκλειστικά, δηλαδή σε σχολές που μπορούν να δηλώσουν μόνο οι υποψήφιοι του 2ου Πεδίου, σε σύνολο 10839 θέσεων που έμειναν κενές από όλα τα Πεδία. Δηλαδή το 41,52% των κενών θέσεων αφορούν σχολές του 2ου Πεδίου που δηλώνονται μόνο από υποψηφίους του 2ου Πεδίου. Φυσικά όλα αυτά θα φανούν ως προβλήματα μετά από περισσότερα από 10 χρόνια, όταν θα έχουμε έλλειψη μηχανικών και αποφοίτων των θετικών επιστημών.

Από την άλλη διεθνώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση για αποφοίτους αυτών των σχολών και γίνεται παγκόσμια προσπάθεια να γίνουν πιο ελκυστικές αυτές οι σχολές, που έχουν βαφτιστεί STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Η εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνολογίας αυξάνει τη ζήτηση για τέτοιους επιστήμονες. Εμείς θα έχουμε έλλειψη σε 10 χρόνια, συνεπώς θα χάσουμε το τρένο της τεχνολογίας, για να μείνουμε τελικά τα χαμογελαστά γκαρσόνια της Ευρώπης.

Πίνακας 2: Αριθμός Τμημάτων του 2ου Πεδίου και κενές θέσεις το 2022
Αριθμός τμημάτων Κενές θέσεις
Τμήματα του 2ου Πεδίου αποκλειστικά 110 4501
Τμήματα κοινά στο 2ο και το 4ο Πεδίο 51 1637
Συνολικός αριθμός κενών θέσεων σε όλα τα Πεδία 10839
Πηγή: ΥΠΑΙΘ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

Πηγή: Ναυτεμπορική.

(Visited 2.498 times, 6 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
25 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
12 ημέρες πριν

Καλησπέρα.

Πολλά σωστά επιμέρους θέματα, που αφορούν το γιατί τα παιδιά δεν προτιμούν την φυσική,  γράφτηκαν σε αυτή την συζήτηση. Θέλω να πω δυο γενικότερα που κατά την άποψή μου επηρεάζουν το φαινόμενο.

Εικόνα εναντίον κειμένου.

Πολύ γνωστό ότι ζούμε την εποχή της εικόνας και αυτό ισχύει σε μεγαλύτερο βαθμό όσο πάμε σε νεώτερες γενιές. Το διάβασμα οποιουδήποτε κειμένου η διαδικασία του να αντιληφθώ ποιό  θέμα αφορά και να κατανοήσω τι ζητά, γίνεται όλο και πιο   δύσκολο έως επαχθές για τις νέες γενιές.

Πάρα πολλές φορές αν έδινα μια άσκηση σε μαθητή και έπρεπε να την  διαβάσει μόνος του και να λύσει η αποτυχία ήταν πολύ μεγαλύτερη από το να του πω «με δικά μου λόγια» τι ζητά η άσκηση, οπότε τα πράγματα πήγαιναν πολύ καλλίτερα.

Το θέμα είναι γνωστό και γι αυτό σε τηλεξετάσεις πολυεθνικών για επιλογή προσωπικού, άσχετα με την ειδικότητα και την θέση είναι καθιερωμένη και η «κατανόηση κειμένου». Δηλαδή να σου στείλουν ένα κείμενο να τους πεις σε τι αναφέρεται και τι σου ζητά να κάνεις.

Στην φυσική ο λόγος είναι πολύ βασικός μαζί με τα μαθηματικά. Ορισμοί, περιορισμοί εφαρμογών, περιβάλλοντα εφαρμογής μιας θεωρίας, σύμβολα και η σημασία τους, από τις πιο στοιχειώδη έως τα πιο εκλεπτυσμένα θέματα απαιτούν κατανόηση, δηλαδή νοητική επεξεργασία.

Η τελευταία δεν είναι πολύ συμπαθής σε ευρύτερα τμήματα πληθυσμού ούτε και στα παιδιά. Αν σκεφτούμε σε μια απλή παρέα ενηλίκων πόσο δύσκολο είναι   να γίνει μια νηφάλια κουβέντα με επιχειρήματα και στοιχεία για κάποιο σοβαρό κοινωνικό θέμα σε σχέση με «να σου πω εγώ, λοιπόν…» ή «σιγά το θέμα» όπου είναι πρόδηλο ότι ούτε κατάλαβε γιατί μιλάμε ούτε έχει ιδέα ποιοι παράγοντες πρέπει να εξετασθούν.

Αν μάθει ένα παιδί  λίγο τις εντολές ενός μαθηματικού πακέτου σαν το mathematika ή κάποιο παρόμοιο αντιμετωπίζει το

-Να λυθεί η εξίσωση

όποια και να είναι αυτή μαζί με τα βήματα για την λύση της και την γραφική της παράσταση.

Σε μια  ευθύγραμμη κίνηση με διάφορα είδη κινήσεων πρέπει να καταλάβει πως κινείται πότε κινείται με το ένα ή τον άλλον τρόπο, το ότι η τελική ταχύτητα της μιας είναι αρχική της άλλης κλπ Θέλει κάποιες νοητικές συνεπαγωγές.

 

Τα θέλουμε όλα και τα θέλουμε τώρα.

(Το σύνθημα έχει και γενικότερη σωστή απαίτηση, μην το αδικήσω)

Αλλά κάποτε πειθόμασταν – και σχετικά βάσιμα -ότι μπορεί μια περίοδο της ζωής σου να χρειαστεί να κοπιάσεις για να βελτιωθούν τα πράγματα αργότερα. Ένας από τους «κόπους» που άξιζαν ήταν  η μόρφωση. Η αλήθεια είναι ότι τα κοινωνικά παραδείγματα που κάθε παιδί έχει στο μυαλό του και βλέπει μπροστά του δεν το επαληθεύουν πλέον. Μπορεί και παλιά να υπήρχαν αντίστοιχα αλλά δεν είχαν την διάδοση που πλέον υπάρχει λόγω των ΜΜΕ. Τα οποία όχι απλώς το προβάλλουν αλλά το δίνουν σε σαν παράδειγμα. Καμία σχέση η ανέλιξη με τον αντίστοιχο κόπο. Βεβαίως στην ηλικία τους η ευταξία της γνώσης είναι πολύ δύσκολο να εκτιμηθεί. 

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

προσθέτω τον σύνδεσμο για όποιον ενδιαφέρεται για το άρθρο των ερευνητών απ το Αφιονκαραχισάρ  

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα παιδιά.
Γιατί αυτή η εικόνα (περισσότεροι κάτω από τη βάση) το 2022;
Η Φυσική είναι δυσκολότερο μάθημα;
Η Φυσική δεν προκαλεί το ενδιαφέρον;
Τα θέματα Φυσικής είναι τέτοιας φύσης;
Η τράπεζα περιέχει προβληματικά θέματα;
Η Φυσική δεν διδάσκεται από Φυσικούς;
Απουσιάζουν τα εργαστήρια;
Οι μαθητές εγκατέλειψαν νωρίς τη Φυσική αποφασισμένοι να στραφούν σε άλλες Κατευθύνσεις πέραν της Θετικής και Υγείας;

Θα συνέβαινε το ίδιο με το καθεστώς του παρελθόντος; (τρεις θεωρίες και διάλεγαν δύο, δύο ασκήσεις και διάλεγαν μία).
Το ότι προάγεσαι με βαθμούς κάτω από τη βάση σε πρωτεύοντα μαθήματα, πόσο επηρεάζει;

Δεν είναι εύκολο θέμα συζήτησης. Λόγου χάριν τι θα πει ένας συνάδελφος που είναι Φυσικός, που δίδαξε επαρκώς έως μερακλήδικα αλλά διαπίστωσε ότι η παραπάνω στατιστική επαληθεύτηκε στο σχολείο του;

Μουρούζης Παναγιώτης
8 ημέρες πριν

Στα λόγια μου έρχεσαι Γιάννη. Για να διορθώσεις μία ασθένεια πρέπει πρώτα να βρεις την αιτία. Αλλιώς με χορηγία παυσίπονων η ασθένεια θα παραμένει και πιθανότατα να υποτροπιάσει.
Θέλω όμως να επισημάνω και κάτι άλλο. Άλλη η φυσική που θα πρέπει να κάνουμε για τους μαθητές που πρόκειται ν’ ακολουθήσουν φυσικές επιστήμες και άλλη γι αυτούς που δεν θ’ ασχοληθούν με αυτές. Η φυσική είναι ένα πολιτιστικό αγαθό που θα πρέπει να το προσφέρουμε σε όλους τους πολίτες. Σε αυτή την περίπτωση το μάθημα θα πρέπει να έχει έναν εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα από αυτό των κατευθύνσεων. Θα πρέπει να είναι ενδιαφέρον, θα έλεγα συναρπαστικό αλλά ταυτόχρονα και κατανοητό. Ασχοληθήκαμε καθόλου με αυτό το κομμάτι; Νομίζω όχι. Απλά το έργο αυτό το αφήσαμε στους συγγραφείς εκλαϊκευτικών βιβλίων φυσικής.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Πάνο.
Εκτός από την αιτία της ασθένειας πρέπει να βρούμε και την ασθένεια.
Ποια παρουσιάζεται ως ασθένεια εδώ;
Αντιλαμβάνομαι πως παρουσιάζεται ως τέτοια το μεγάλο πλήθος των κάτω από τη βάση βαθμών και όχι η ποιότητα της διδασκόμενης Φυσικής.

Σκέφτομαι ότι θα ήταν δυνατό η Φυσική να διδασκόταν άριστα και ταυτόχρονα να υπήρχαν πολλοί βαθμοί κάτω από τη βάση (δύσκολο αντικείμενο, στιφνή δομή θεμάτων) αλλά και το ακριβώς αντίθετο.