Eρωτηση 1.Ενας δισκος παιδικης χαρας μπορει να στρεφεται γυρω απο σταθερο αξονα που περναει απο το κεντρο του.Ο δισκος ειναι αρχικα συνεχως ακινητος. Αν δεν του ασκησουμε καμμια αλλη δυναμη, εκτος απο αυτες που ηδη ασκουνται,τι θα κανει ο δισκος στο μελλον?
Ερωτηση 2.Ενας δισκος παιδικης χαρας στρεφεται χωρις τριβες γυρω απο σταθερο αξονα που περναει απο το κεντρο του με σταθερη γωνιακη ταχυτητα.Αν δεν του ασκησουμε καμμια αλλη δυναμη εκτος απο αυτες που ηδη ασκουνται τι θα κανει ο δισκος στο μελλον?
Ερωτηση 3.Πεταω ενα νομισμα μεσα στο ομογενες πεδιο βαρυτητας με αρχικη γωνιακη ταχυτητα μηδεν. Τι θα κανει στροφικα το νομισμα στο μελλον?
Ερωτηση 4.Πεταω ενα νομισμα μεσα στο ομογενες πεδιο βαρυτητας με αρχικη γωνιακη ταχυτητα οχι μηδεν.Τι θα κανει στροφικα το νομισμα στο μελλον?
Γεια σας συναδελφοι. Με δεδομενη μονο την εντος υλης θεωρια του σχολικου βιβλιου για τις επομενες γενικες εξετασεις,ποιες απο τις πιο πανω ερωτησεις πιστευετε οτι μπορουν να απαντηθουν? Κάποιες, όλες,ή καμμία? Σε ποιες προτασεις του σχολικου βιβλιου βασιζεται η απαντηση αυτων που μπορουν να απαντηθουν?
Καλησπερα.Η θεωρια του βιβλιου σχετικα με την ισορροπια στερεου συνοψιζεται στο πιο κατω το οποιο ειναι μερος της παραγραφου 4.4

Και ενα ακομα ερωτημα προς συζητηση,το οποιο κατα την γνωμη μου δεν ειναι ισοδυναμο με το κεντρικο ερωτημα της αναρτησης.
Ενας μαθητης ο οποιος ειναι εκπαιδευμενος απο καποιους καθηγητες δηλαδη καποιους απο εμας,ποιες απο τις πιο πανω ερωτησεις πρεπει να ειναι σε θεση να απαντησει πριν παει να δωσει εξετασεις?
Καλησπέρα Κωνσταντίνε.
Αν δίδασκα σήμερα, θα προσπαθούσα οι μαθητές μου να είναι σε θέση να απαντήσουν σε όλες τις παραπάνω ερωτήσεις.
Αν ήμουν στην ΚΕΕ, θα έβαζα την υπογραφή μου, μόνο κάτω από το 1ο ερώτημα, όπως καταλαβαίνεις, αφού έχω γράψει πρόσφατα τη θέση μου.
Καλησπέρα Κωνσταντίνε, εύστοχα όλα τα ερωτήματα που θέτεις.
Είναι όμως άλλο, τι συζητούν οι φυσικοί μεταξύ τους και είναι άλλο
τι φυσική εξετάζουν σε πανελλαδικό επίπεδο….
Η απάντηση του Διονύση με καλύπτει απόλυτα….
Να συμπληρώσω για να γίνει πιο κατανοητό…..
Μπορεί σε γραπτή εξέταση προς τους μαθητές μου να υπήρχε ερώτημα
ανάλογο με το 3-4….
Αν όμως με καλούσαν να εξετάσω μαθητές που δεν έχω διδάξει προσωπικά,
αλλά εξετάζονται βάσει της προτεινόμενης ύλης από το ΙΕΠ, θα περιοριζόμουν
στην 1η ερώτηση….
Καλησπερα Θοδωρη. Για ποιο λογο πιστευεις οτι η ερωτηση 1 καλυπτεται απο την εντος υλης θεωρια του σχολικου ενω ας πουμε η ερωτηση 3 οχι?
Κωνσταντίνε, είμαι σίγουρος πως καταλαβαίνεις το γιατί…
Η ερώτηση 3 αναφέρεται σε μεταφορική μεταβαλλόμενη κίνηση, αφού ΣF#0,
ενώ δεν θα υπάρξει περιστροφική αφού Στ(ΚΜ)=0.
Εγώ όμως αρνούμαι να πάρω στο λαιμό μου, έστω και ένα μαθητή που δεν
διδάχτηκε πως όταν ΣF#0, η περιστροφική ισορροπία εξασφαλίζεται όταν
Στ(ΚΜ)=0, ενώ είναι αδιάφορο αν Στ#0 ως προς άλλο σημείο του στερεού
Η θεματοδοσία σε πανελλαδικό επίπεδο, δεν είναι νοητικό παιχνίδι μεταξύ φυσικών
Είναι κάτι επικίνδυνα σοβαρό από λίγους για πολλούς …..
Επειδή βγάζω θέματα στο στερεό, θα μου επιτρέψεις να μην παρακολουθήσω
περαιτέρω τη συζήτηση..
Καλό βράδυ
ΥΛΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΠΕΡΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΣΤΕΡΕΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ.:
Αν σ’ ένα ελεύθερο σώμα ασκηθεί δύναμη που ο φορέας της διέρχεται από το κέντρο μάζας του, το σώμα δεν περιστρέφεται (θα εκτελέσει μεταφορική κίνηση). Αν όμως ο φορέας της δύναμης δε διέρχεται από το κέντρο μάζας του, το σώμα μαζί με τη μεταφορική κίνηση θα εκτελέσει και περιστροφική γύρω από ένα νοητό άξονα (ελεύθερος άξονας) που διέρχεται από το κέντρο μάζας του σώματος και είναι κάθετος στο επίπεδο που ορίζεται από τη δύναμη και το κέντρο μάζας του σώματος.
Μπορείτε να διαπιστώσετε τα παραπάνω με ένα μολύβι που βρίσκεται πάνω σε ένα τραπέζι. Ωθώντας το μολύβι στο κέντρο μάζας του, το μολύβι κάνει μόνο μεταφορική κίνηση. Αν όμως ασκήσετε δύναμη στη μια του άκρη (ο φορέας της δεν πρέπει να διέρχεται από το κέντρο μάζας του) τότε το μολύβι στρέφεται γύρω από έναν νοητό άξονα που διέρχεται από το κέντρο μάζας του και ταυτόχρονα μετακινείται. Η μεταφορική κίνηση μπορεί να μην είναι εμφανής αν η τριβή ανάμεσα στο μολύβι και το τραπέζι είναι σημαντική .
Ας δούμε με ποιες προϋποθέσεις ισορροπεί ένα αρχικά ακίνητο στερεό στο οποίο ασκούνται δυνάμεις. Αν το στερεό έχει σταθερό άξονα μπορεί να κάνει μόνο στροφική κίνηση. Επομένως, για να ισορροπεί, αρκεί η συνισταμένη των ροπών ως προς τον άξονα να είναι μηδέν. Ένα ελεύθερο στερεό, όμως, μπορεί να εκτελέσει και μεταφορική και στροφική κίνηση. Αν η συνισταμένη των δυνάμεων που ασκούνται στο σώμα είναι μηδέν το σώμα δε θα εκτελέσει μεταφορική κίνηση. Αυτό όμως δεν εξασφαλίζει ότι δε θα στραφεί. Αν υπάρχουν ροπές το σώμα θα στραφεί. Όταν η συνισταμένη δύναμη είναι μηδέν, αν υπάρχουν ροπές, αυτές θα οφείλονται σε ζεύγη δυνάμεων. Η ροπή ζεύγους, όμως, είναι ίδια ως προς όλα τα σημεία. Επομένως, για να μη στραφεί το σώμα θα πρέπει η συνισταμένη ροπή να είναι μηδέν ως προς ένα οποιοδήποτε σημείο (τότε θα είναι μηδέν και ως προς κάθε άλλο). Επομένως για να ισορροπεί ένα αρχικά ακίνητο στερεό σώμα στο οποίο ασκούνται πολλές ομοεπίπεδες δυνάμεις θα πρέπει πρώτον η συνισταμένη δύναμη να είναι μηδέν και δεύτερον το αλγεβρικό άθροισμα των ροπών ως προς οποιοδήποτε σημείο να είναι μηδέν.
Αυτη ειναι ολη η θεωρια περι ισορροπιας στερεου σωματος που περιεχεται στο σχολικο βιβλιο.Υποθετω οτι καθε αληθη προταση που περιεχεται στο σχολικο ειτε ειναι αποδεδειγμενη ειτε οχι,μπορει κανεις να την χρησιμοποιει χωρις δευτερη κουβεντα.Το σχολικο βιβλιο ειναι το Ευαγγελιο οταν προκειται για υλη πανελληνιων. Το πρωτο κομματι που εχω βαλει σε Bold εννοει οτι : Αν σ’ ένα αρχικα ακινητο ελεύθερο σώμα ασκηθεί δύναμη που ο φορέας της διέρχεται από το κέντρο μάζας του, το σώμα δεν θα περιστραφει, (θα εκτελέσει μονο μεταφορική κίνηση)
Διορθωσα προφανη γλωσσικα λαθη τα οποια δεν ειναι δυνατον να επηρεασουν την διδασκαλια οποιουδηποτε καθηγητη.
Με βαση αυτην την προταση, η ερωτηση 3. που εχω θεσει στην παρουσα αναρτηση ειναι απολυτα εντος υλης. Το νομισμα ειναι αρχικα στροφικα ακινητο.Το αν μεταφορικα ειναι αρχικα ακινητο η οχι αυτο δεν παιζει κανενα ρολο διοτι και αρχικα ακινητο να ηταν,αν θεωρησουμε ως αρχη των χρονων μια λιγο μεταγενεστερη χρονικη στιγμη τοτε αυτο δεν θα ειναι πια αρχικα μεταφορικα ακινητο και το οτι το στερεο δεν θα περιστραφει, εξακολουθει να ισχυει.Αρα Θοδωρή θα μου επιτρεψεις να πω πως το οτι η περιστροφική ισορροπία σε ελευθερο στερεο εξασφαλίζεται όταν Στ(ΚΜ)=0,ειναι εντος υλης διοτι το γραφει το βιβλιο και πρεπει να το γνωριζουν ολοι οι μαθητες.Αν καποιοι μαθητες δεν το γνωριζουν,αυτο γινεται πολυ κακως,κακιστα και δεν φταιμε εμεις
Θα συνεχισω αυριο κυριως αναλυοντας τι σημαινουν οι εξης προτασεις:
1.Για να ισχυει το Α πρεπει να ισχυει το Β
2.Για να ισχυει το Α αρκει να ισχυει το Β
3.Για να ισχυει το Α πρεπει και αρκει να ισχυει το Β
Το νοημα των προτασεων αυτων ειναι το Α και το Ω οταν κανουμε Φυσικη και Μαθηματικα.Στην υλη του βιβλιου που εγραψα στο προηγουμενο σχολιο μου.υπαρχουν καποιες προτασεις με το”πρεπει” καποιες με το “αρκει” καμμια με το “πρεπει και αρκει” και εχουν πολυ συγκεκριμενο νοημα
Καλημέρα παιδιά.
Έλεγα πάντοτε στην τάξη (πριν ροπή αδράνειας και θεμελιωδη νόμο) ότι μηδενικές ροπές μπορεί να σημαίνουν και σταθερή γωνιακή ταχύτητα.
Αυτό σύντομα και συνοδευόμενο από προσομοίωση.
Δεν αίσθανόμουν ότι προκαλούσα πρόβλημα, μια και θα ερχόταν σύντομα ο θεμελιώδης νόμος και θα ξαναρχόμασταν στο θέμα αναλυτικότερα.
Τώρα υπάρχει πρόβλημα. Δεν ξέρω αν το πρόβλημα είναι τυπικό (τι αναγράφεται και τί όχι στο βιβλίο) όμως γεννάται “ηθικό” πρόβλημα. Οι περικοπές εκλαμβάνονται ως:
-Κάνετε Κινηματική και Στατική μόνο και όχι Δυναμική σε στερεό σώμα. Για την διατηρηση της στροφορμής περιορισθείτε σε υλικα σημεία.
Έτσι καποιοι διδάσκοντες μπορεί να μην θίξουν το θέμα της σταθερότητας της γωνιακής ταχύτητας απουσία ροπών.
Δεν θα πρότεινα τέτοιο ερώτημα σε Εξετάσεις.
Καλημέρα Γιάννη.
Συμφωνώντας μαζί σου, να προσθέσω κάτι.
Τι διδάχτηκε και τι κατάλαβε ένας μαθητής στην άνω – κάτω ραχούλα, από το σχολικό του βιβλίο, διαβάζοντας ότι:
“Αν σ’ ένα ελεύθερο σώμα ασκηθεί δύναμη που ο φορέας της διέρχεται από το κέντρο μάζας του, το σώμα δεν περιστρέφεται (θα εκτελέσει μεταφορική κίνηση) Αν όμως ο φορέας της δύναμης δε διέρχεται από το κέντρο μάζας του, το σώμα μαζί με τη μεταφορική κίνηση θα εκτελέσει και περιστροφική γύρω από ένα νοητό άξονα (ελεύθερος άξονας) που διέρχεται από το κέντρο μάζας του σώματος και είναι κάθετος στο επίπεδο που ορίζεται από τη δύναμη και το κέντρο μάζας του σώματος.”
Το παιδί αυτό κατάλαβε και σε αυτά τα συμπεράσματα κατέληξε!
Λάθος; Προφανώς και είναι λάθος!
Και ποιος φταίει για τα λανθασμένα συμπεράσματα; Ο μαθητής;
Φαντάζομαι ο τελευταίος υπεύθυνος είναι αυτός… Το τι ακριβώς συμβαίνει και το τι είναι σωστό είναι ευθύνη του ΙΕΠ, του διδάσκοντα και όλου του συστήματος, αλλά όχι του μαθητή. Όταν πετσοκόβεται η ύλη, όπως συμβαίνει εδώ, ποιος θα εξασφαλίσει τις παρερμηνείες και τις παρανοήσεις;
Όταν έρχεται το υπουργείο και αποφασίζει ότι δεν θα πρέπει να διδαχτεί η δυναμική του στερεού σώματος, ο καθηγητής που διδάσκει αυστηρά με βάση τις οδηγίες (για μένα κακώς, αλλά το ζήτημα δεν είναι η προσωπική μου άποψη αλλά τι επιβάλλεται μέσω των εγκυκλίων…), δεν θα καθίσει να συζητήσει την δυναμική του στερεού, θα μείνει μόνο στην στατική ισορροπία και θα λύσει ασκήσεις…
Και μετά θα έρθει μέλος της ΚΕΕ να προτείνει ερώτημα που είναι θέμα δυναμικής; Να τιμωρήσει το μαθητή, που δεν το έχει ξεκαθαρίσει ή που δεν τον απασχόλησε το θέμα, αφού κανείς δεν του δίδαξε το σωστό και το λάθος;
Καλημέρα Διονύση.
Η λόγω κορονοϊού περικοπή του στερεού αλλά η απροθυμία περικοπής των συμπαρομαρτούντων με οδήγησαν να γράψω το “Και ξανά προς τη δόξα τραβά”
Όποιος και αν είναι ο διδάσκων, ότι και να κάνει το μήνυμα (μόνο Κινηματική και Στατική) έχει διαδοθεί. Θα πουν όσοι αδικηθούν με υποθετικο τέτοιο θέμα:
-Δε μου το λεγατε ρε κερατάδες να κάνω όλο το στερεό κανονικά;
Για να δούμε και ποιός φταίει για τις ασάφειες;
α) Ο καθηγτής που διδάσκει ; Μα αυτός μπορεί να διδάσκει για πρώτη φορά, να διδασκει μόνος του σε επαρχιακό Λϋκειο ή καποιο νησί ή ακόμα και να του διέφυγαν οι λεπτομέρειες των οδηγιών.
β) ο μαθητής; Μα αυτός διαβάζει ότι του λέει ο καθηγητης.
γ) Το σχολικό βιβλίο; Μα αυτοί που το έγραψαν το έγραψαν ως ολότητα με αντίστοιχες ερωτήσεις και ασκήσεις. Ουσιαστικά αχρηστεύεις μεγάλο μέρος των ερωτήσεων και ασκήσεων του βιβλίου όταν λες ότι π.χ. οι τύποι της ισόθερμης και αδιαβατικης είναι εκτός ύλης. Τι μένει για να εξασκηθουν οι μαθητές; Πως θα εξασκηθούν οι μαθητές στη διατήρηση στροφορμής με μία και μόνο άσκηση; Φετος αναγκάστηκα να κάτσω πολύ παραπάνω στην ισορροπία στερεού για να εξασκηθούν οι μαθητές στην έννοια της ροπής (ναι δεν έχουν άπειρη ικανότητα κατανόησης) αλλά και στους τύπους της επιταχυνόμενης στροφικής κίνησης κάνοντας τόσες ασκήσεις που βαρέθηκα και γω και πολλοί μαθητές. Αν δε λάβουμε υπ όψιν μας ότι αυτός ο κατακερματισμός συμβαίνει σε παγκόσμια πρωτοτυπία (σοβαρά βιβλία όπως πχ. οι Halliday Rensick τα θέματα που είναι πιθνανό να μη διδαχτούν τα έχουν με μικρά γραμματα σε χωριστές παραγράφους και με χωριστές ερωτήσεις και ασκήσεις) ή ο γιαλός είναι στραβός ή το ΙΕΠ στραβά αρμενίζει. Εκτός αν αντιγραψω τη φράση που μου είπε ο υπεύθυνος καθηγητής πανεπιστημίου για τη νέα ύλη στην παρατήρηση μου ότι το νέο πρόγραμμα σπουδων Λυκείου δεν έχει αντίστοιχο ουτε καν κάπως παρόμοιο σε οποιαδήποτε άλλη χώρα του κόσμου “Εμείς φτιάξαμε το νέο, μοναδικό, Ελληνικό πρόγραμμα σπουδών”.
Και πανεπιστημιακός ανεμίχθη ;;!!
Στην φετεινή ύλη όχι. Αυτή αποτελεί “κατάκτηση του ΙΕΠ”. Είναι μια πρωτοποριακή ύλη με παγκόσμια πρωτοτυπία που δεν ξέρω ποιοί ακριβώς την εμπνεύσθηκαν. Στο νέο πρόγραμμα σπουδών ναι. Μάλιστα θεωρήθηκε τόσο υπέροχο αυτό του 2016 που είχε βγεί ταχύτητα ώστε να πάρουν τα τότε λεφτά του ΕΣΠΑ πριν να μην αλλάξει η τότε κυβέρνηση ώστε ήταν το μόνο που δεν άλλαξε καθόλου το 2022 π.χ. Χημεία, Βιολογία άλλαξε . Στο πρόγραμμα σπουδών υπάρχει το όνομα του Κανάρη Τσίγγανου αλλά δεν τον είδα πουθενά στην επιμόρφωση. Υποθέτω ότι απλά το είδε και έβαλε την υπογραφή του χωρίς να είμαι βέβαιος. Σχεδιαστής, εκτελεστής και υπεύθυνος για το πρόγραμμα σπουδών Λυκείου της επέμενης εικοσαετίας είναι ο Γεώργιος Τόμπρας καθηγητής Ηλεκτρονικής του Πανεπιστημίου Αθηνών βλ http://www.tomease.phys.uoa.gr/g-tombras.html
για του λόγου το αληθές
http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1802
Ευχαριστώ Μπάμπη.