web analytics

Εντός και εκτός ύλης ερωτήσεις.

Eρωτηση 1.Ενας δισκος παιδικης χαρας μπορει να στρεφεται γυρω απο σταθερο αξονα που περναει απο το κεντρο του.Ο δισκος ειναι αρχικα συνεχως ακινητος. Αν δεν του ασκησουμε καμμια αλλη δυναμη, εκτος απο αυτες που ηδη ασκουνται,τι θα κανει ο δισκος στο μελλον?

Ερωτηση 2.Ενας δισκος παιδικης χαρας στρεφεται χωρις τριβες γυρω απο σταθερο αξονα που περναει απο το κεντρο του με σταθερη γωνιακη ταχυτητα.Αν δεν του ασκησουμε καμμια αλλη δυναμη εκτος απο αυτες που ηδη ασκουνται τι θα κανει ο δισκος στο μελλον?

Ερωτηση 3.Πεταω ενα νομισμα μεσα στο ομογενες πεδιο βαρυτητας με αρχικη γωνιακη ταχυτητα μηδεν. Τι θα κανει στροφικα το νομισμα στο μελλον?

Ερωτηση 4.Πεταω ενα νομισμα μεσα στο ομογενες πεδιο βαρυτητας με αρχικη γωνιακη ταχυτητα οχι μηδεν.Τι θα κανει στροφικα το νομισμα στο μελλον?

Γεια σας συναδελφοι. Με δεδομενη μονο την εντος υλης θεωρια του σχολικου βιβλιου για τις επομενες γενικες εξετασεις,ποιες απο τις πιο πανω ερωτησεις πιστευετε οτι μπορουν να απαντηθουν?  Κάποιες, όλες,ή καμμία? Σε ποιες προτασεις του σχολικου βιβλιου βασιζεται η απαντηση αυτων που μπορουν να απαντηθουν?

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
23 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
03/11/2022 4:35 ΜΜ

Καλησπέρα Κωνσταντίνε.
Αν δίδασκα σήμερα, θα προσπαθούσα οι μαθητές μου να είναι σε θέση να απαντήσουν σε όλες τις παραπάνω ερωτήσεις.
Αν ήμουν στην ΚΕΕ, θα έβαζα την υπογραφή μου, μόνο κάτω από το 1ο ερώτημα, όπως καταλαβαίνεις, αφού έχω γράψει πρόσφατα τη θέση μου.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα Κωνσταντίνε, εύστοχα όλα τα ερωτήματα που θέτεις.
Είναι όμως άλλο, τι συζητούν οι φυσικοί μεταξύ τους και είναι άλλο
τι φυσική εξετάζουν σε πανελλαδικό επίπεδο….

Η απάντηση του Διονύση με καλύπτει απόλυτα….
Να συμπληρώσω για να γίνει πιο κατανοητό…..
Μπορεί σε γραπτή εξέταση προς τους μαθητές μου να υπήρχε ερώτημα
ανάλογο με το 3-4….
Αν όμως με καλούσαν να εξετάσω μαθητές που δεν έχω διδάξει προσωπικά,
αλλά εξετάζονται βάσει της προτεινόμενης ύλης από το ΙΕΠ, θα περιοριζόμουν
στην 1η ερώτηση….

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Κωνσταντίνε, είμαι σίγουρος πως καταλαβαίνεις το γιατί…

Η ερώτηση 3 αναφέρεται σε μεταφορική μεταβαλλόμενη κίνηση, αφού ΣF#0,
ενώ δεν θα υπάρξει περιστροφική αφού Στ(ΚΜ)=0.

Εγώ όμως αρνούμαι να πάρω στο λαιμό μου, έστω και ένα μαθητή που δεν
διδάχτηκε πως όταν ΣF#0, η περιστροφική ισορροπία εξασφαλίζεται όταν
Στ(ΚΜ)=0, ενώ είναι αδιάφορο αν Στ#0 ως προς άλλο σημείο του στερεού

Η θεματοδοσία σε πανελλαδικό επίπεδο, δεν είναι νοητικό παιχνίδι μεταξύ φυσικών
Είναι κάτι επικίνδυνα σοβαρό από λίγους για πολλούς …..

Επειδή βγάζω θέματα στο στερεό, θα μου επιτρέψεις να μην παρακολουθήσω
περαιτέρω τη συζήτηση..

Καλό βράδυ

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Έλεγα πάντοτε στην τάξη (πριν ροπή αδράνειας και θεμελιωδη νόμο) ότι μηδενικές ροπές μπορεί να σημαίνουν και σταθερή γωνιακή ταχύτητα.
Αυτό σύντομα και συνοδευόμενο από προσομοίωση.
Δεν αίσθανόμουν ότι προκαλούσα πρόβλημα, μια και θα ερχόταν σύντομα ο θεμελιώδης νόμος και θα ξαναρχόμασταν στο θέμα αναλυτικότερα.
Τώρα υπάρχει πρόβλημα. Δεν ξέρω αν το πρόβλημα είναι τυπικό (τι αναγράφεται και τί όχι στο βιβλίο) όμως γεννάται “ηθικό” πρόβλημα. Οι περικοπές εκλαμβάνονται ως:
-Κάνετε Κινηματική και Στατική μόνο και όχι Δυναμική σε στερεό σώμα. Για την διατηρηση της στροφορμής περιορισθείτε σε υλικα σημεία.
Έτσι καποιοι διδάσκοντες μπορεί να μην θίξουν το θέμα της σταθερότητας της γωνιακής ταχύτητας απουσία ροπών.
Δεν θα πρότεινα τέτοιο ερώτημα σε Εξετάσεις.

Διονύσης Μάργαρης
04/11/2022 10:47 ΠΜ

Καλημέρα Γιάννη.
Συμφωνώντας μαζί σου, να προσθέσω κάτι.
Τι διδάχτηκε και τι κατάλαβε ένας μαθητής στην άνω – κάτω ραχούλα, από το σχολικό του βιβλίο, διαβάζοντας ότι:
Αν σ’ ένα ελεύθερο σώμα ασκηθεί δύναμη που ο φορέας της διέρχεται από το κέντρο μάζας του, το σώμα δεν περιστρέφεται (θα εκτελέσει μεταφορική κίνηση) Αν όμως ο φορέας της δύναμης δε διέρχεται από το κέντρο μάζας του, το σώμα μαζί με τη μεταφορική κίνηση θα εκτελέσει και περιστροφική γύρω από ένα νοητό άξονα (ελεύθερος άξονας) που διέρχεται από το κέντρο μάζας του σώματος και είναι κάθετος στο επίπεδο που ορίζεται από τη δύναμη και το κέντρο μάζας του σώματος.”

  • Αν ο φορέας της δύναμης περνά από το κέντρο μάζας, τότε εκτελεί μεταφορική κίνηση. Άρα για να εκτελεί μεταφορική κίνηση, πρέπει να ασκείται μια τέτοια δύναμη…
  • Αν ο φορέας δεν περνά από το κέντρο μάζας, τότε θα εκτελέσει περιστροφική κίνηση. Με άλλα λόγια η περιστροφική κίνηση συνδέεται με ροπή, όπως η κίνηση συνδέεται με δύναμη… Αν δεν υπάρχει ροπή γιατί να περιστρέφεται;

Το παιδί αυτό κατάλαβε και σε αυτά τα συμπεράσματα κατέληξε!
Λάθος; Προφανώς και είναι λάθος!
Και ποιος φταίει για τα λανθασμένα συμπεράσματα; Ο μαθητής;
Φαντάζομαι ο τελευταίος υπεύθυνος είναι αυτός… Το τι ακριβώς συμβαίνει και το τι είναι σωστό είναι ευθύνη του ΙΕΠ, του διδάσκοντα και όλου του συστήματος, αλλά όχι του μαθητή. Όταν πετσοκόβεται η ύλη, όπως συμβαίνει εδώ, ποιος θα εξασφαλίσει τις παρερμηνείες και τις παρανοήσεις;

Όταν έρχεται το υπουργείο και αποφασίζει ότι δεν θα πρέπει να διδαχτεί η δυναμική του στερεού σώματος, ο καθηγητής που διδάσκει αυστηρά με βάση τις οδηγίες (για μένα κακώς, αλλά το ζήτημα δεν είναι η προσωπική μου άποψη αλλά τι επιβάλλεται μέσω των εγκυκλίων…), δεν θα καθίσει να συζητήσει την δυναμική του στερεού, θα μείνει μόνο στην στατική ισορροπία και θα λύσει ασκήσεις…
Και μετά θα έρθει μέλος της ΚΕΕ να προτείνει ερώτημα που είναι θέμα δυναμικής; Να τιμωρήσει το μαθητή, που δεν το έχει ξεκαθαρίσει ή που δεν τον απασχόλησε το θέμα, αφού κανείς δεν του δίδαξε το σωστό και το λάθος;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημέρα Διονύση.
Η λόγω κορονοϊού περικοπή του στερεού αλλά η απροθυμία περικοπής των συμπαρομαρτούντων με οδήγησαν να γράψω το “Και ξανά προς τη δόξα τραβά”
Όποιος και αν είναι ο διδάσκων, ότι και να κάνει το μήνυμα (μόνο Κινηματική και Στατική) έχει διαδοθεί. Θα πουν όσοι αδικηθούν με υποθετικο τέτοιο θέμα:
-Δε μου το λεγατε ρε κερατάδες να κάνω όλο το στερεό κανονικά;

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Χαράλαμπος Κασωτάκης

Για να δούμε και ποιός φταίει για τις ασάφειες;
α) Ο καθηγτής που διδάσκει ; Μα αυτός μπορεί να διδάσκει για πρώτη φορά, να διδασκει μόνος του σε επαρχιακό Λϋκειο ή καποιο νησί ή ακόμα και να του διέφυγαν οι λεπτομέρειες των οδηγιών.
β) ο μαθητής; Μα αυτός διαβάζει ότι του λέει ο καθηγητης.
γ) Το σχολικό βιβλίο; Μα αυτοί που το έγραψαν το έγραψαν ως ολότητα με αντίστοιχες ερωτήσεις και ασκήσεις. Ουσιαστικά αχρηστεύεις μεγάλο μέρος των ερωτήσεων και ασκήσεων του βιβλίου όταν λες ότι π.χ. οι τύποι της ισόθερμης και αδιαβατικης είναι εκτός ύλης. Τι μένει για να εξασκηθουν οι μαθητές; Πως θα εξασκηθούν οι μαθητές στη διατήρηση στροφορμής με μία και μόνο άσκηση; Φετος αναγκάστηκα να κάτσω πολύ παραπάνω στην ισορροπία στερεού για να εξασκηθούν οι μαθητές στην έννοια της ροπής (ναι δεν έχουν άπειρη ικανότητα κατανόησης) αλλά και στους τύπους της επιταχυνόμενης στροφικής κίνησης κάνοντας τόσες ασκήσεις που βαρέθηκα και γω και πολλοί μαθητές. Αν δε λάβουμε υπ όψιν μας ότι αυτός ο κατακερματισμός συμβαίνει σε παγκόσμια πρωτοτυπία (σοβαρά βιβλία όπως πχ. οι Halliday Rensick τα θέματα που είναι πιθνανό να μη διδαχτούν τα έχουν με μικρά γραμματα σε χωριστές παραγράφους και με χωριστές ερωτήσεις και ασκήσεις) ή ο γιαλός είναι στραβός ή το ΙΕΠ στραβά αρμενίζει. Εκτός αν αντιγραψω τη φράση που μου είπε ο υπεύθυνος καθηγητής πανεπιστημίου για τη νέα ύλη στην παρατήρηση μου ότι το νέο πρόγραμμα σπουδων Λυκείου δεν έχει αντίστοιχο ουτε καν κάπως παρόμοιο σε οποιαδήποτε άλλη χώρα του κόσμου “Εμείς φτιάξαμε το νέο, μοναδικό, Ελληνικό πρόγραμμα σπουδών”.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Και πανεπιστημιακός ανεμίχθη ;;!!

Χαράλαμπος Κασωτάκης

Στην φετεινή ύλη όχι. Αυτή αποτελεί “κατάκτηση του ΙΕΠ”. Είναι μια πρωτοποριακή ύλη με παγκόσμια πρωτοτυπία που δεν ξέρω ποιοί ακριβώς την εμπνεύσθηκαν. Στο νέο πρόγραμμα σπουδών ναι. Μάλιστα θεωρήθηκε τόσο υπέροχο αυτό του 2016 που είχε βγεί ταχύτητα ώστε να πάρουν τα τότε λεφτά του ΕΣΠΑ πριν να μην αλλάξει η τότε κυβέρνηση ώστε ήταν το μόνο που δεν άλλαξε καθόλου το 2022 π.χ. Χημεία, Βιολογία άλλαξε . Στο πρόγραμμα σπουδών υπάρχει το όνομα του Κανάρη Τσίγγανου αλλά δεν τον είδα πουθενά στην επιμόρφωση. Υποθέτω ότι απλά το είδε και έβαλε την υπογραφή του χωρίς να είμαι βέβαιος. Σχεδιαστής, εκτελεστής και υπεύθυνος για το πρόγραμμα σπουδών Λυκείου της επέμενης εικοσαετίας είναι ο Γεώργιος Τόμπρας καθηγητής Ηλεκτρονικής του Πανεπιστημίου Αθηνών βλ http://www.tomease.phys.uoa.gr/g-tombras.html

για του λόγου το αληθές

http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1802

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ευχαριστώ Μπάμπη.