Ένα παιδικό παιχνίδι αποτελείται από την τραπεζοειδή ξύλινη επιφάνεια του σχήματος, η οποία περιστρέφεται γύρω από τον σταθερό κατακόρυφο άξονα zz΄.
Το κυλινδρικό σώμα Σ, μάζας m = 0,18 kg, φέρει οπή κατά μήκος του άξονά του και μπορεί να ολισθαίνει χωρίς τριβές πάνω στη λεπτή ράβδο ΑΒ.
Όταν η σφήνα περιστρέφεται με σταθερή γωνιακή ταχύτητα ω, το σώμα ισορροπεί σε απόσταση ℓ = 3/8 m από το Β.
α. Να βρείτε τη στροφορμή του σώματος Σ ως προς τον άξονα zz΄. Δίνεται συνθ = 0,6.
β. Διπλασιάζουμε τη γωνιακή ταχύτητα περιστροφής. Να αποδείξετε ότι το σώμα Σ θα σταθεροποιηθεί σε μια θέση, πλησιέστερα προς τον άξονα περιστροφής, και ότι στη θέση αυτή η κινητική του ενέργεια είναι τέσσερις φορές μικρότερη από την αρχική.
γ. Πόση ……
Ολόκληρη η άσκηση με τη λύση της εδώ
Καλημέρα Τάσο και συγχαρητήρια για το “παιδικό παιχνίδι”!
Πολύ όμορφο θέμα!!!
Καλημέρα Διονύση, ευχαριστώ να ‘σαι καλά.
Καλημέρα Τάσο.
Φουλ σε Φυσική τα παιδικά παίγνια και ορισμένα ενδείκνυται ίσως για παρατηρήσεις …εργαστηριακά.
Το β) κερδίζει σε απαιτήσεις σκέψης, αλλά και το δ) ,τουτέστιν το όλον!
Καλά να περνάς
Καλησπέρα Τάσο. Εξαιρετική.
Το πλησίασμα προς τα κάτω, στο β΄ερώτημα, δε φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Το μυαλό πάει στο κωνικό εκκρεμές, που το σώμα θα ανέβαινε. Το ίδιο μου είχε βγει και στον Αυτόματο Ρυθμιστή Ατμού
Αν βγάλουμε τη στροφορμή, γίνεται μια ωραία άσκηση για τη Β΄τάξη. Μακάρι να μπορούσα να την προσομοιώσω στο i.p. αλλά είναι σε τρεις διαστάσεις και δε γίνεται.
Παντελή σ’ ευχαριστώ. Αν σε έχω ψυχολογήσει καλά, δεν αποκλείω την περίπτωση να κάνεις την πειραματική παρατήρηση με τα εγγόνια σου. Καλή δύναμη!
Ανδρέα Ευχαριστώ. Ναι έτσι είναι. Την άσκηση (χωρίς βέβαια τη στροφορμή) τη δεκαετία του εννενήντα την έδινα στην Α λυκείου και την τελευταία δεκαετία στη Β λυκείου. Τώρα, με τον περιορισμό της στροφορμής, ήταν ευκαιρία να περάσει και το κατώφλι της Γ λυκείου. Να είσαι καλά και πάντα δημιουργικός -παρακολουθώ τις ενδιαφέρουσες αναρτήσεις σου εδώ και στην ιστοσελίδα σου.
Καλησπέρα Τάσο
Πολύ καλή από όλες τις απόψεις. Ακόμα και τα σχήματά σου είναι καλλιτεχνήματα.
Βασικό το ότι ο μαθητής μπορεί να καταλήγει σε σχέσεις ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μεγέθη τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει στα διάφορα ερωτήματα κοντρολάροντας έτσι καλύτερα την άσκηση.
Να είσαι καλά
Καλησπέρα Κωνσταντίνε. Χαίρομαι που σου άρεσε.
να είσαι καλά.