Τα σωματα Α,Β ισορροπουν οπως στο σχημα ενω στο πανω σωμα ασκειται η δυναμη F. Υπαρχει g με φορα προς τα κατω και το ελατηριο ειναι αμαζο.Αν καταργηθει η F ,το σωμα Α ταλαντωνεται και η επαφη του σωματος Β με το εδαφος χανεται οριακα. Να υπολογισετε την F.
Λυση: Η θεση ισορροπιας του Α που βλεπουμε στο σχημα ειναι και η κατω ακραια θεση της ταλαντωσης του.Λογω της ισορροπιας πριν ξεκινησει η ταλαντωση,το μετρο της F ισουται με την Fmax της ταλαντωσης που κανει το Α, δηλαδη με το μετρο της δυναμης επαναφορας και στην ανω ακραια θεση. Στην ανω ακραια θεση ομως η δυναμη επαναφορας ισουται με την δυναμη του ελατηριου,συν το βαρος του πανω σωματος. Η δυναμη ελατηριου ομως που ασκειται στο πανω σωμα ειναι συνεχως αντιθετη απο την δυναμη ελατηριου που ασκειται στο κατω σωμα διοτι το ελατηριο ειναι αμαζο,και το μετρο της πρεπει να γινει ισο με το βαρος του κατω σωματος για να χαθει οριακα η επαφη.Αρα η δυναμη επαναφορας στην ανω ακραια θεση,ισουται με το αθροισμα των βαρων των δυο σωματων και αρα και η F ισουται με το ιδιο αθροισμα.
Όμορφη φυσική Κωνσταντίνε
Ευχαριστώ πολύ Επαμεινώνδα
Εντυπωσιακή λύση!!
Ευχαριστώ πολύ Γιάννη.
Μπράβο Κωνσταντίνε, λύση μιας άσκησης που κάποτε ετέθη σε Ολυμπιάδα φυσικής της ΕΣΣΔ νομίζω, χωρίς να χρησιμοποιήσεις ούτε μία σχέση!
Υ Γ. Όταν την λύνω εδώ και πολλά χρόνια, τη λύνω με τον κλασικό τρόπο. Εναλλακτικά τη λύνω όπως κι εσύ, αλλά δεν είναι και τόσο αποδεκτή, κι αυτό γιατί θέλει πολύ σκέψη και δεν έχει φορμαλισμό!
Οι μαθητές θέλουν μεθοδολογία που να μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλες παρεμφερείς ασκήσεις.
Να είσαι καλά.
Κωνσταντίνε καλησπέρα.
Έχει δίκιο ο Πρόδρομος ,τα παιδιά προτιμούν τη μαθηματική λύση αλλά εμένα μου άρεσε πολύ η δική σου καθώς με αυτή τη λύση καλείται ο μαθητής να εμβαθύνει στο περιεχομενο των φυσικών νόμων. Ο Arnold Arons στο εξαιρετικό βιβλίο διδασκαλία της φυσικής σε μετάφραση του δικού μας Ανδρέα Βαλαδακη το συνιστά να γινεται
Πολύ έξυπνο Κωνσταντίνε!
Καλησπερα Προδρομε Καλησπερα Παρμενιωνα,Καλησπερα Βασίλειε. Ευχαριστω για τα σχολια σας και που την διαβασατε.Χαιρομαι που σας αρεσε η διατυπωση αυτη της λυσης. Η συγκριση διαφορων λογικων διαδρομων που μπορει να ακολουθησει κανεις για να καταληξει καπου ειναι κατι που με απασχολει ιδιαιτερα.Για μενα καθε συλλογισμος,καθε λογικο επιχειρημα,καθε αποδειξη,εκτος απο τεχνικη αξια,εχει και μια αισθητικη αξια. Ο Hardy ειχε πει οτι στα μαθηματικα βιβλια υπαρχουν καποιες πρωτης κλασεως αποδειξεις.ΜΙα τετοια ειναι η αποδειξη του Ευκλειδη της απειριας των πρωτων αριθμων. Βεβαια οτι εχει σχεση με αισθητικη ειναι υποκειμενικο.Μια τετοια διατυπωση οπως η παρουσα χωρις την χρηση ουτε μιας εξισωσης και χωρις χρηση αλλου σχηματος εκτος απο αυτο της εκφωνησης, μπορει σε καποιους να μην αρεσει.Ομως δεν μπορει κανεις να αμφισβητησει το τεχνικο πλεονεκτημα μιας συντομης λυσης σε σχεση με μια μακροσκελη. Ενα αλλο ερωτημα ειναι με βαση την διδακτικη μεθοδολογια που ακολουθει κανεις ποια λυση θα παρουσιασει? Επειδη στην Γ δεν προσπαθουμε να μαθουμε στα παιδια Φυσικη αλλα ολη την χρονια τα εκπαιδευουμε να γραψουν με επιτυχια ενα τριωρο διαγωνισμα,εχετε δικιο οι λυσεις που τυποποιουνται εχουν πλεονεκτημα.Μακαρι να μπορουσαν οι υποψηφιοι να μαθουν παπαγαλια ολες τις πιθανες ερωτησεις και απαντησεις.Θα γραφανε εικοσι.Ομως ολοι οι μαθητες δεν ανηκουν στην ιδια κατηγορια.Υπαρχουν μαθητες ταλεντα που θα οφεληθουν πολυ να δουν πως μπορει με δυο απλες σκεψεις να λυσουμε αμεσως ενα δυσκολο προβλημα. Εγω προσωπικα εχω ενα παθος με τις συντομες και κομψες λυσεις και νομιζω οτι σε αυτο το θεμα ταιριαζουμε σε καποιο βαθμο με τον Γιαννη Κυριακόπουλο ο οποιος με εχει επηρεασει αρκετα. Καποιες φορες σε διαφορα προβληματα που εχουν προταθει προς λυση και παρουσιαζονται διαφορες λυσεις,ποτε δεν δημοσιευω μια λυση αν δεν ειναι συντομοτερη απο τις ηδη υπαρχουσες.Δεν ψαχνω να βρω απλως ενα στρατακι για το ξεφωτο οπως το εχει ονομασει ο φιλος Παντελης. Aυτο τον καιρο γραφω ενα αρθρο το οποιο θα δημοσιευσω στο υλικο αν και οποτε τελειωσει,με θεμα αυτους ακριβως τους προβληματισμους.