Με ποια ταχύτητα περνάει από το κέντρο;

Ο λείος κυλινδρικός σωλήνας είναι οριζόντιος.

Συνδέεται με κατακόρυφο άξονα στο μέσον του ο οποίος μέσω μηχανισμού στρέφεται με σταθερή γωνιακή ταχύτητα 3 rad/s.

Το ελατήριο έχει φυσικό μήκος όσο το μισό ρου σωλήνα και σταθερά k = 10 N/m.

Το μικρό σώμα έχει μάζα 1 kg. Συνδέεται με το ελατήριο και φυσικά ισορροπεί στο μέσον του σωλήνα. Το εκτρέπουμε κατά 20 πόντους ώστε να τεντωθεί το ελατήριο και το αφήνουμε.

Με ποια ταχύτητα θα περάσει από τo μέσον του άξονα;

Θα δοθούν δύο λύσεις.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
37 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Θρασύβουλος Πολίτης

Καλησπέρα σε όλους
Γιάννη, ωραίο πρόβλημα.
Μια λύση ακόμη:
comment image

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Διονύσης Μάργαρης
Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Καλημέρα Γιάννη. Πολύ καλή και ιδιαίτερα η εξήγηση για τη διαφορά των δύο λύσεων.

Διονύσης Μάργαρης
19/11/2022 10:34 ΠΜ

Καλημέρα Γιάννη και καλό ΣΚ.
Πολύ ωραίο θέμα!
Μερικές φορές έχει μεγαλύτερη αξία η διαπίστωση γιατί μια λύση είναι λανθασμένη, παρά η ίδια η σωστή λύση!
Έτσι στην περίπτωσή μας, νομίζω ότι μεγαλύτερη αξία έχει γιατί είναι λανθασμένη η διατήρηση της ενέργειας, όπως αυτή εκφράζεται από την εξίσωση που έχεις δώσει,

comment image

παρά η ανεύρεση της σωστής λύσης.
Η ταχύτητα στην ταλάντωση είναι πάνω στην διεύθυνση του άξονα του ελατηρίου και όχι σε κάθετη διεύθυνση, όπως εδώ. Προφανώς η δύναμη του ελατηρίου δεν είναι υπεύθυνη για την «εξαφάνιση» της κινητικής ενέργειας ½ mυ2!
Αλλά και η διάκριση μεταξύ ενός συστήματος στο οποίο διατηρείται η ενέργεια (παραπάνω να μην υπήρχε μηχανισμός που διατηρεί σταθερή ω…) και της κατάστασης αυτής, είναι ένα πολύ λεπτό, αλλά ουσιαστικό σημείο. Νομίζω ότι το παράδειγμα που αναφέρεις με το κινούμενο όχημα, είναι το τέλειο παράδειγμα.
Θα μπορούσε να στηθεί ένα πρόβλημα με δύο ερωτήματα:
α) την ταχύτητα του σφαιριδίου με ελεύθερο το όχημα, χωρίς «λειτουργία μηχανής» που να εξασφαλίζει σταθερή ταχύτητα στο όχημα.
β) την ταχύτητα με εξασφαλισμένη την σταθερή ταχύτητα του οχήματος.
Εκεί ίσως φαινόταν χαρακτηριστικά η διαφορά.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Διονύσης Μάργαρης
Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
19/11/2022 11:09 ΠΜ

Πολύ «αέρινη» Γιάννη  με την έννοια ότι χρειάζονται και αυτή με τον σωλήνα και η άλλη  με το εκκρεμές στο κινούμενο  όχημα να διακρίνει κανείς ότι το σύστημα δεν είναι ενεργειακά μονωμένο, άρα   δεν μπορεί να εφαρμοστεί αρχή διατήρησης ενέργειας.

Αυτή είναι η βασική αξία της άσκησης.

Μπράβο.

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
19/11/2022 1:17 ΜΜ

Άλλη μια φορά που η εύρεση του λάθους γίνεται σηαντικότερη από την εύρεση του σωστού …
Πολύ έξυπνο άδειασμα της Διατήρησης της Κινητικής Ενέργειας … (απαιτείται ροπή συνεχώς για να διατηρηθεί σταθερή η ω ).
Μπράβο Γιάννη.

Δεν νομίζω ότι είναι δυνατόν να λυθεί από μαθητές αλλά μπορούν να παρακολουθήσουν και να κατανοήσουν το πρόβλημα ( κάποιοι )
Θα απέτρεπα πάντως την πρόσθεση δυο Κινητικών ενεργειών ακόμα και σε κάθετους άξονες. Επικίνδυνες συνήθειες για μαθητές.