Στα σχολικά βιβλία Φυσικής η έννοια του έργου εισάγεται “εν ψυχρώ”, πριν δηλαδή την εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας, ως νέα αφηρημένη έννοια, σαν κάποιο ανεξήγητο γινόμενο, που πρέπει κάποιος να αποστηθίσει, χωρίς να φαίνεται η αναγκαιότητα εισαγωγής της.
Η διδακτική πρόταση με ανατροπή της σειράς διδασκαλίας των εννοιών έργο και ενέργεια παρουσιάστηκε, χειρόγραφα, στο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Κηφισιάς πριν από 30 χρόνια.
Καλημέρα Βαγγέλη και Χρόνια Πολλά!
Τώρα πάμε για νέο αναλυτικό όπου θα έρθουν τα πάνω κάτω!
Λες να γίνει αποδεκτή η αλλαγή που πρότεινες;
καλό μεσημέρι Διονύση, επίσης
και Χρόνια Πολλά σε όλους τους συναδέλφους
(απέχω αρκετά, διότι δεν προλαβαίνω από εξετάσεις και γιατρούς, η υγεία επιβαρύνεται με επιτάχυνση, να τη η Φυσική…, καρδιά, αίμα, πνεύμονες, διότι ου γαρ το γήρας)
η αναγκαιότητα εισαγωγής της έννοιας του έργου, που δεν φαίνεται στα σχολικά βιβλία, όπως και καμιάς έννοιας δηλαδή η αναγκαιότητα, πολλές εισάγονται “εν ψυχρώ”, με το “καλημέρα” (ταχύτητα ονομάζεται…, πυκνότητα ονομάζεται…, έργο ονομάζεται…, χωρητικότητα ονομάζεται…), είναι ότι εκφράζει την ποσότητα ενέργειας που μεταφέρεται από ένα σώμα (ή σύστημα) σε ένα άλλο ή αλλάζει μορφή ή και τα δύο
άρα η εισαγωγή της δεν μπορεί να γίνει πριν την εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας, που έπεται στα σχολικά βιβλία, αυτό στη Γλώσσα το λέμε πρωθύστερο
τώρα το αν δεν διαθέτουμε αυστηρό ορισμό για την έννοια της ενέργειας, “κάνουμε” ότι την ορίζουμε, βασικά μέσω παραδειγμάτων και επικαλούμενοι την εμπειρία του διδασκομένου, ε, ναι, δεν πρωτοτυπούμε, υπάρχουν και άλλες έννοιες δύσκολες στον ορισμό τους,
μάλιστα, ο αείμνηστος Δάσκαλος και φίλος Διονύσης Μαρίνος με είχε προσγειώσει: Βαγγέλη, να μάθεις να λες “δεν ξέρω”, ποιός νομίζει ότι είσαι; ο κατασκευαστής της φύσης;
κράτησα παρακαταθήκη τη συμβουλή του και ομολογώ ότι δεν διαθέτω αυστηρό και “επιστημονικό” ορισμό για αρκετές έννοιες, αναφέρω μερικές: ενέργεια, απόσταση, γωνία, φορτίο, χρόνος
Χρόνια Πολλά Βαγγέλη.
Καλησπέρα Βαγγέλη. Χρόνια πολλά!
Ελπίζω το αποτέλεσμα των εξετάσεων να είναι πάντα αρνητικό και ας έχεις τη γνωστή θέση για τους αρνητικούς αριθμούς σε φυσικά μεγέθη. Σε αυτό το (-) νομίζω δε θα έχεις αντίρρηση.
Η πρότασή σου είναι πολύ σωστή διδακτικά. Το έργο είναι μεταβιβαζόμενη ενέργεια. Άρα φαίνεται να έπεται της έννοιας της Ενέργειας και χρησιμεύει ως τρόπος μέτρησης του ποσού της μεταβίβασης ενέργειας στο μακρόκοσμο.
Σκάβουμε με τον κασμά μόνο αν του δώσουμε κινητική ενέργεια. Τότε θα γεννηθεί η δύναμη που θα παραμορφώσει το έδαφος δηλαδή θα παραχθεί έργο.
Έχουν γίνει και θα γίνουν ατελείωτες συζητήσεις για το θέμα.
Δε μπορεί όμως να θεωρηθεί λάθος και το ξεκίνημα μέσα από την έννοια του έργου. Η ανύψωση ενός αυτοκινήτου με γρύλλο, το βγάλσιμο μιας πρόκας με σκεπάρνι, μπορούν να εισάγουν άνετα την έννοια του γινομένου F . Δx ως ένα γινόμενο που δε μπορούν να μεγαλώσουν – αντίθετα το μικραίνουν – οι μηχανές μας.
Άλλωστε κάποια στιγμή οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι έργο – ενέργεια είναι άρρηκτα συνδεδεμένα φυσικά μεγέθη, ανεξάρτητα από τη σειρά με την οποία τα διδάσκονται.
Να είσαι καλά!
επίσης Γιάννη και Ανδρέα (ούτε αυτό το “-” αποδέχομαι, ασθενής ναι)
Καλημέρα και από εδώ.
Βαγγέλη εύχομαι πρώτα υγεία.
Αυτός ο κύκλος έργου ενέργειας είναι φαίνεται …. ανοιχτό σύνολο.
Ίσως θα μπορούσε να παρουσιάσει κάποιος το έργο μέσω του χρυσού κανόνα της μηχανικής των αρχαίων.
Ο,τι κερδίζουμε σε δύναμη το χάνουμε σε δρόμο και αντίστροφα.
Να δείξει δηλαδή στους μαθητές την παρατήρηση ότι το γινόμενο της δύναμης που χρειάζεται για να ανεβάσω με σταθερή υ, σώμα W σε ύψος h, είναι ίδιο αν το κάνω κατακόρυφα ή με κεκλιμένο επίπεδο.
Μετά να ορίσει αυτό το γινόμενο ως έργο.
Και μετά αφού επιχειρήσει να παρουσιάσει την ενέργεια, στο τέλος θα πει ότι ένας τρόπος μεταφοράς της είναι το έργο.
Να είσαι πάντα καλά.
Γεια σας και Χρονια πολλα σε ολους. Ο Βαγγέλης εχει προβληματιστει ιδιαιτερα για το πως πρεπει να περιγραφονται οι διαφορες εννοιες στο Γυμνασιο, ακομα και το Δημοτικο ειναι σημαντικο,οπου εκει δεν εχουμε σκληρα μαθηματικα και πρεπει να κεντριζουμε και το ενδιαφερον των μαθητων με τις περιγραφες που κανουμε.Σε αυτον τον τομεα δηλωνω ασχετος. Μπορει να αυτοσχεδιασω αλλα δεν ξερω αν σε μικρα παιδια θα εχω θετικο αποτελεσμα. Ομως σε ενα σχετικα προχωρημενο μαθημα Φυσικης πρωτα οριζεται το εργο dW=Fdr και μετα η ενεργεια σαν αποτελεσμα των διαφορων ειδων εργου.Για παραδειγμα δυναμικη ενεργεια ενος συστηματος ηλεκτρικων φορτιων ειναι το εργο που δαπανησαμε για να κατασκευασουμε το συστημα φερνοντας τα φορτια στις θεσεις που θελουμε απο το απειρο.
Κατα την γνωμη μου για να ειναι σωστη μια θεμελιωση δεν πρεπει να φαινεται ευθυς εξαρχης η αναγκαιοτητα.Η αναγκαιοτητα θα φανει αργοτερα οταν δένει το παζλ.
Χρόνια πολλά Βαγγέλη.
Θεωρώ απόλυτα σωστή την φράση
“Βαγγέλη, να μάθεις να λες “δεν ξέρω”, ποιός νομίζει ότι είσαι; ο κατασκευαστής της φύσης;”
Νομίζω καλό είναι να την θυμόμαστε συχνά.
Χρόνια Πολλά Άρη
(ο Διονύσης ο Μαρίνος μου έλεγε και: “Βαγγέλη δεν πιστεύω στα “χαρτιά”, μεταπτυχιακά, διδακτορικά και τέτοια, τόσα χρόνια δίπλα στον Καίσαρα δεν θα είχα πάρει όσα ήθελα; πιστεύω στην ζωντανή πραγματική αξία”
με έχει επηρεάσει, παρέα τότε στην ΕΕΦ της καρδιάς μας, τον θεωρούσα εξαιρετικό Πειραματικό Δάσκαλο, ισάξιο με τον Καίσαρα)
Επίσης ευχές, Βασίλη και Κωνσταντίνε.
Εξακολουθώ όχι, μόνο, να έχω ένσταση για τη σειρά εμφάνισης και διδασκαλίας των εννοιών ενέργειας και έργου (ομολογώ ότι σκόπιμα αδίκησα ένα σχολικό βιβλίο, αυτό το “άλλο” της Α Λυκείου, στο οποίο ήμουν μέλος της συγγραφικής του ομάδας, δύο ήμασταν στην αρχή και πείσαμε και όλους μετά, ότι η σωστή σειρά είναι ενέργεια, άγνωστη έννοια, μας συγχωρείτε, πριν και έργο μετά, που ορίζεται με τη βοήθεια της ενέργειας, θυμίζω ότι το βιβλίο επελέγη από τους συναδέλφους Πανελλήνια, το 2000 ως πολλαπλό με 65%, αλλά την επόμενη χρονιά επελέγη, από το υπουργείο, ως μοναδικό το υπάρχον, έχω εκφραστεί για το θέμα πολλές φορές, παραμένω με την απορία για το όποιο σκεπτικό), αλλά και το “χειροτερεύω” περισσότερο, προφανώς σέβομαι τον “νόμιμο” ορισμό, θεωρώντας ότι η σχέση W=ΣFxσυνφ είναι, σωστότερα, ο νόμος του έργου, διότι δείχνει από τί και πώς αυτό εξαρτάται
Χρόνια Πολλά Βαγγέλη. Καλή Χρονιά!!
επίσης Δημήτρη