Στο σχήμα βλέπουμε ένα τμήμα ΑΒ ενός κυκλώματος. Οι αντιστάσεις είναι R1 = 3Ω, R2 = 4Ω και R3 = 5Ω, ενώ το ρεύμα Ι3 = 2Α. Η διαφορά δυναμικού ανάμεσα στα σημεία Α και Β είναι VA – VB = 34V. Μέσα στο μαύρο κουτί, μπορεί να υπάρχει πηγή ή αντιστάτης.
α) Κάποιος ισχυρίζεται ότι οι αντιστάσεις R2 και R3 είναι συνδεδεμένες παράλληλα και ο συνδυασμός τους σε σειρά με την R1. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με αυτό τον ισχυρισμό; Δικαιολογείστε την απάντησή σας.
β) Υπολογίστε την ένταση του ρεύματος που διαρρέει τον αντιστάτη R1.
γ) Βρείτε την ισχύ που προσφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα στο τμήμα ΑΒ του κυκλώματος.
δ) Το ηλεκτρικό δίπολο που βρίσκεται μέσα στο μαύρο κουτί προσφέρει ή απορροφά ενέργεια στο κύκλωμα; Ποιος είναι ο ρυθμός προσφοράς ή κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας του διπόλου μέσα στο κουτί;
ε) Ποια είναι η διαφορά δυναμικού VΔ – VΒ στα άκρα του μαύρου κουτιού;
στ) Για καθηγητές
Μπορείτε να σχεδιάσετε ένα κλειστό κύκλωμα, που να επαληθεύει τα συμπεράσματά σας;
Αφιερωμένη σε όσους συναδέλφους επιμένουν να κάνουν κανονικό μάθημα σε μαθητές, που έχουν “προσανατολιστεί” για Ανθρωπιστικών ή Οικονομίας, αλλά έχουν αποπροσανατολιστεί από την Παιδεία, που οφείλουν να έχουν…
Καλησπέρα Ανδρέα.
Δεν με αφορά η παραπάνω αφιέρωση, αλλά πολύ μου άρεσε:
“Αφιερωμένη σε όσους συναδέλφους επιμένουν να κάνουν κανονικό μάθημα …”
πολύ καλή είναι Ανδρέα
έχω , όμως, μόνιμη, ένσταση, όντας της “σχολής” του αείμνηστου Διονύση Μαρίνου, για τις “εκπτώσεις” που κάνετε οι νεότεροι, γράφοντας μόνο αριθμούς για τα μεγέθη, κατά την εκτέλεση των πράξεων, και όχι και τις μονάδες μέτρησής τους (πολλές φορές χρειάζονται και μετατροπές τους, αν δίδονται σε διαφορετικά συστήματα μετρήσεων) και η μονάδα μέτρησης να εμφανίζεται μόνο στην τελική τιμή
π.χ. δεν μου αρέσει η ισότητα 34=VAΓ+10, όπου, μάλιστα, δεν έχει προηγηθεί και τελικός τύπος (ΤΤ), δηλαδή VΑΓ=…, και μετά να γίνουν οι πράξεις
θα μου πεις “ε, και; αυτό συνηθίζεται τώρα”
(στην πρώτη σειρά για τους καθηγητές, γιατί όχι και για τους μαθητές;, πειραματική προσέγγιση ουσιαστικά ζητάς, διευκρίνισε ότι εννοείς τον βρόχο ΑΓΒΑ τον κάτω)
εννοείται συμφωνώ με τον Διονύση
να είσαι καλά
Καλησπέρα Διονύση. Θα έλεγα ότι σε αφορά, αφού άπαξ δάσκαλος πάντα δάσκαλος. Εσύ μάλιστα είσαι πιο ενεργός από πολλούς “ενεργούς” που ξέρω …
Βαγγέλη σε ευχαριστώ πολύ για την αποδοχή. Προσδιόρισα καλύτερα το βρόχο με δυο επιπλέον γράμματα ΑΓΖΒΗΑ.
Έχεις φυσικά δίκιο για τις σχέσεις που ανακατεύουμε σύμβολα με αριθμούς, αλλά έχουμε φτάσει πλέον στο σημείο να είμαστε ευχαριστημένοι αν ένας μαθητής βάλει μονάδα μέτρησης στο τελικό αποτέλεσμα.
Για να πάρεις μια γεύση από μαθητές 2023, κοίτα τη φωτογραφία από ένα διαγώνισμα της Α΄:
ταχύτητα – χρόνος = διάστημα!!!
Και η απλοποίηση του s;
Ο μαθητής αυτός ήρθε στην Α΄με 19 Φυσική και 20 Μαθηματικά…
Καλημέρα Ανδρέα.
Διόρθωσε το σύνδεσμο στο drive, γιατί δεν ανοίγει.
Καλημέρα Διονύση
…δεν ανοίγει πράγματι και είπα μήπως λόγω “προσωπικών δεδομένων”
Καλημέρα Παντελή.
Καλημέρα Ανδρέα.
Σκέψεις χωρίς …πρωινό καφέ και μολύβι.
Μετά το β) πήγα στο δ) και είπα:VA-VΓ= i1R1=24v και VΓ-VΔ=I2R2=24V άρα
VA-VΔ=48V αλλά VA-VB=34V άρα αφαιρώντας τις δυο τελευταίες σχέσεις κατα μέλη
εχω VΔ-VΒ=34-48=-14V δηλαδή VB>VΔ άρα δεν μπορεί να υπάρχει R ενώ μπορεί να υπάρχει πηγή με πολικότητα τέτοια ώστε ο αρνητικός πόλος να βρίσκεται στο Δ και Ε=14V
Επίσης έκαμα ακόμη μια …περίεργη ενέργεια για το στ).
Αν βάλω μια γείωση στο Α προσδιορίζω για το Α, VA=0 οπότε VB=-34V άρα κλείνω κύκλωμα με πηγή (Ε=34V) ωστε ο θετικός πόλος να είναι συνδεμένος στο Α και ο αρνητικός στο Β.
Ωραίο το θέμα για να “παίξουν τα παιδία”
Να είσαι καλά στη νέα χρονιά
Συνάδελφοι είμαι σχολείο. Ανανέωσα την εικόνα, τα σχόλια θα τα διαβάσω μόλις πάω σπίτι…
Παντελή καλησπέρα. Καλή Χρονιά!
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό. Ωραίες οι εναλλακτικές ιδέες με χρήση διαφορών δυναμικού. Η γείωση βέβαια θα δυσκόλευε τους μη Θετικούς, αλλά θα τους ρωτούσα: “Εκείνη η τρίτη επαφή στις τριπολικές μπρίζες τι είναι;”