Ένα σώμα μάζας m ηρεμεί σε λείο οριζόντιο επίπεδο. Κάποια στιγμή ασκείται πάνω του μια σταθερή δύναμη F, όπως στο σχήμα, με αποτέλεσμα το σώμα να κινηθεί προς τα δεξιά, σε επαφή με το επίπεδο.
i) Η δύναμη που το σώμα Σ ασκεί στο οριζόντιο επίπεδο:
α) Είναι το βάρος του.
β) Έχει μέτρο ίσο με το βάρος του σώματος Σ.
γ) Έχει μέτρο μικρότερο από το βάρος του σώματος Σ.
δ) Έχει μέτρο μεγαλύτερο από το βάρος του σώματος Σ.
ii) Η επιτάχυνση την οποία αποκτά το σώμα Σ έχει μέτρο:
α) μικρότερο από F/m,
β) ίσο με F/m,
γ) μεγαλύτερο από F/m.
ή
πολύ καλή, Διονύση, εξαιρετικά ποιοτική
για να ξεκαθαρίζονται τα του Καίσαρος…
προσωπικά, τη δίδασκα “ζωντανά” στο Γυμνάσιο (“όλα τα λεφτά είναι το Γυμνάσιο” εξακολουθώ να ισχυρίζομαι, εκεί “στρώνεται το χαλί”, αλλά και “αν ήμουν υπουργός Παιδείας”, έλεγα του αείμνηστου Ανδρέα, “θα σε διόριζα, έστω και δια της βίας, σε Γυμνάσιο”) και με παραπάνω ερωτήματα
π.χ. οι δυνάμεις Ν και Ν΄, όπως και οι δυνάμεις Β και Β΄ που δέχεται το σώμα από τη Γη και η Γη από το σώμα είναι (ίσες και) αντίθετες, άρα η συνισταμένη τους
α. είναι ίση με 0
β. είναι Ν, διότι το σώμα “συγκινείται”, λόγω μικρότερης μάζας από το δάπεδο
γ. είναι Β, διότι το σώμα “συγκινείται”, λόγω μικρότερης μάζας από τη Γη
δ. δεν είναι τίποτα
(οι μαθητές μου με χαρά μεγάλη, “καλά, ο δάσκαλος εύκολα μας βάζει σήμερα, είναι στις καλές του” απαντούσαν αμέσως με α…)
απάντηση: δ, διότι οι δυνάμεις ασκούνται σε διαφορετικά σώματα, δεν έχει έννοια καμία συνισταμένη
(ζητώ αναδρομικά συγγνώμην, μετά από 22 χρόνια!, διότι στο κεφάλαιο με τη συνισταμένη, που έτυχε να έχω γράψει στο “άλλο” βιβλίο Φυσικής, αυτή την επισήμανση δεν την είχα κάνει, ευτυχώς, όμως, είχα γράψει ότι η συνισταμένη είναι ανύπαρκτη δύναμη, δεν την ασκεί κανένας σε κανένα σώμα, μπλόφα είναι, κόλπο να “σωθούμε” από τις πολλές δυνάμεις, καλύτερα ένας “αντίπαλος”, παρά 1001…)
Καλό μεσημέρι Βαγγέλη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό, αλλά και την κατάθεση της σκέψης σου.
“…καλύτερα ένας “αντίπαλος”, παρά 1001…” !
Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική! Έχεις πιάσει τον παλμό της εποχής. Μαθητές χωρίς κανένα Μαθηματικό υπόβαθρο, βγήκαν από την παιδοφύλαξη του Δημοτικού, μπήκαν στην παιδοκολακεία του Γυμνασίου και φτάνουν στο Λύκειο, χωρίς καν γενική παιδεία. Παπαγαλίζουν διαρκώς ότι για όλα φταίει ο κορονιός. Στο Δημοτικό είχαν κορονιό;
Χθες σε ένα τεστ Β΄Γενικής: Rολ = 8Ω . 8Ω = 16Ν!
80% κάτω από 5 σε κάθε τμήμα της Α΄!
Να είσαι καλά, που μας δίνεις τέτοια διδακτικά όπλα για να αντιμετωπίσουμε τη λαίλαπα της αμάθειας.
Βαγγέλη είσαι γίγαντας:
“η συνισταμένη είναι ανύπαρκτη δύναμη, δεν την ασκεί κανένας σε κανένα σώμα, μπλόφα είναι, κόλπο να “σωθούμε” από τις πολλές δυνάμεις, καλύτερα ένας “αντίπαλος”, παρά 1001…”