Β3. Η ομογενής ράβδος ΑΒ, μήκους L μπορεί να στρέφεται σε κατακόρυφο επίπεδο, γύρω από σταθερό οριζόντιο άξονα, ο οποίος περνά από το άκρο της Α. Στο άκρο της Β υπάρχει άρθρωση, γύρω από την οποία στρέφεται ένας δίσκος, κέντρου Β και ακτίνας R=L/4, με σταθερή γωνιακή ταχύτητα ω1. Σε μια στιγμή το σύστημα, με την επίδραση κατάλληλων δυνάμεων, βρίσκεται στη θέση του σχήματος, με το μέσον της ράβδου Μ να έχει στιγμιαία ταχύτητα υΜ=ω1L/8
Tη στιγμή αυτή η ταχύτητα του σημείου Γ, στο άκρο μιας ακτίνας του δίσκου, στην προέκταση της ράβδου έχει μέτρο:
(i) υΓ = υΜ/2 (ii) υΓ=0 (iii) υΓ = 2υΜ
α) Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση. Μονάδες 1
β) Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας. Μονάδες 5
Ένα διαγώνισμα προσομοίωσης στη μηχανική της Γ’ Λυκείου, δηλαδή
σε κρούσεις-στερεό-ταλαντώσεις-κύματα
Τα θέματα από την τράπεζα θεμάτων του ylikonet.gr
τροποποιημένα για τις απαιτήσεις της εξέτασης
Υπάρχουν οι απαντήσεις, όχι οι λύσεις…. θα προσπαθήσω μέχρι το Σ/Κ
Η προσομοίωση ζητήθηκε από τα παιδιά και έλαβαν μέρος 67 μαθητές
Ελπίζω να φανεί χρήσιμη και σε αρκετά παιδιά ακόμη
Ευχαριστώ τους Διονύση Μάργαρη, Χρήστο Αγριόδημα, Γιάννη Κυριακόπουλο,
σε αναρτήσεις των οποίων βασίστηκαν τα περισσότερα από τα θέματα
Καλημέρα Θοδωρή.
Πολύ όμορφα και δυνατά τα θέματα της προσομοίωσης!
Σε ευχαριστούμε που τα μοιράστηκες μαζί μας.
Πολύ καλό.
Θοδωρή καλημέρα.
Πολύ δυνατό διαγώνισμα. Νομίζω τα β θέματα θα δυσκόλεψαν περισσότερο τους μαθητές.
Σας ευχαριστώ, χαίρομαι που εγκρίνετε
Συνεργαστήκαμε οι φυσικοί του σχολείου προσπαθώντας να δημιουργήσουμε
ένα διαγώνισμα που ναι μεν θα είναι απαιτητικό αλλά δίκαιο αφού θα εξετάζει
γνώσεις φυσικής και όχι συνταγές επίλυσης….
Το σημερινό κλίμα από τα παιδιά, μας δικαίωσε….αν και χθες αμέσως μετά
υπήρχε σχετική απογοήτευση…
Το γεγονός ότι τα παιδιά φεύγουν από το σχολείο παίρνοντας μαζί τα θέματα, τα βοηθά να τα δουν και σπίτι τους πιο ήρεμα και να καταλάβουν πιθανές αδυναμίες….
και τελικά να απομυθοποιήσουν τον “μπαμπούλα”
Σίγουρα σε πραγματική εξέταση δεν θα υπήρχε το Β4 το οποίο και απαιτητικό
ήταν και πίεσε τα ήδη στενά χρονικά περιθώρια….
τέλος πάντων θα ήταν ή το Β3 ή το Β4
Όμως η προπόνηση πρέπει να είναι πιο σκληρή από τον αγώνα…
Το Β3 εξετάζει μια σύνθετη κίνηση που ξεφεύγει από την νόρμα των κινήσεων
του σχολικού….αλλά σίγουρα υπάρχει στην καθημερινή εμπειρία
Χρήστο, το θέμα που είχε “σουξέ” και συζητήθηκε ήταν το δικό σου, το θέμα Γ….
αν και τους δυσκόλεψαν περισσότερο κατά τα λεγόμενα τους το Β3 και Β4…
Ίσως στο Γ θα έπρεπε να υπάρχει μεγαλύτερη βοήθεια στον υπολογισμό του μήκους κύματος, αν και πιστεύαμε πως ήταν σαφής η διαδικασία….
Μου είπαν για υ=170 m/s και 16 σημεία ενίσχυσης…..
Καλή δύναμη σε όλους για το μετά που είναι αχαρτογράφητο….
Καλημέρα σε όλους!
Διευκρίνιση: Δεν συμμετείχα στην εισήγηση των θεμάτων. Άρα δεν μου ανήκουν τα εύσημα!
Ανέβηκαν και οι λύσεις των θεμάτων
Ένα πολύ καλό διαγώνισμα ! Μία απορία έχω στο Β3 ! Βγάζω σωστό το ι)

Παραθέτω και την λύση
Σας ευχαριστούμε, για την ενασχόληση με το διαγώνισμα.
Για το Β3, θυμίζω:
Θεώρημα Chasle: «Η γενική κίνηση ενός στερεού μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελείται από μια μεταφορά και μια περιστροφή…»
Ο δίσκος εκτελεί σύνθετη κίνηση. Η κίνηση αυτή, σύμφωνα με το θεώρημα Chasle, μπορεί να θεωρηθεί ως επαλληλία μιας μεταφορικής, με την ταχύτητα ενός οποιουδήποτε σημείου και μιας στροφικής περί άξονα που διέρχεται από το σημείο αυτό.
Στην εκφώνηση του θέματος δίνεται:
“Στο άκρο της Β υπάρχει άρθρωση, γύρω από την οποία στρέφεται ένας δίσκος, κέντρου Β και ακτίνας R=L/4, με σταθερή γωνιακή ταχύτητα ω1. “
Σύμφωνα λοιπόν με το Θεώρημα Chasle, η σύνθετη κίνηση του δίσκου μπορεί να θεωρηθεί ως επαλληλία μιας μεταφορικής, με την ταχύτητα του σημείου Β και μιας στροφικής περί άξονα που διέρχεται από το σημείο Β.
Τα υπόλοιπα, όπως δίνονται στις προτεινόμενες λύσεις….
Στη λύση σας το λάθος κατά τη γνώμη μου είναι πως θεωρείται συνιστώσα ταχύτητας για το Γ ω2(5L/4) αντί του υ(Β)=ω2L
Ίσως τέτοια θέματα, είναι υπερβολικά για την ύλη που καλούνται να εξεταστούν φέτος οι υποψήφιοι
Καλησπερα Θοδωρη,Μια ερωτηση.Η σταθερη γωνιακη ταχυτητα ω1 του δισκου ειναι αυτη που μετραει ενας μη στρεφομενος παρατηρητης που βρισκεται πανω στον ακινητο αξονα Α ο οποιος βλεπει την ραβδο να στρεφεται,ή ενας παρατηρητης που βρισκεται πανω στην ραβδο ,ας πουμε στο μεσον της,ο οποιος βλεπει την ραβδο ακινητη?
Καλησπέρα Κωνσταντίνε, το ερώτημα απευθύνεται σε μαθητές.
Γνωρίζουν οι μαθητές σχετικές στροφικές κινήσεις;
Οι δικοί μου όχι, γιατί δεν τους έχω διδάξει και υποθέτω ούτε αυτοί που θα δώσουν εξετάσεις τον Ιούνιο.
Με αυτό ως δεδομένο, η γωνιακή ταχύτητα ω1 αναφέρεται ως προς ακίνητο παρατηρητή, αφού ο μαθητής δεν γνωρίζει άλλο είδος ταχύτητας.
Καλημερα Θοδωρη.Δεν συμφωνω.Ολοι οι μαθητες γνωριζουν σχετικες κινησεις διοτι η κινηση ειναι εξ ορισμου σχετικη εννοια.Αυτο που δεν γνωριζουν ειναι να κανουν υπολογισμους πηδωντας απο το ενα συστημα αναφορας στο αλλο.Αν παρεις ενα δραπανο με τροχο και ο κατασκευαστης λεει οτι αυτο κανει 2000 στροφες το λεπτο,τοτε καταλαβαινουμε οτι αυτη η γωνιακη ταχυτητα ειναι σχετικα με τον αξονα του δραπανου,η σχετικα με το χερι που κραταει το δραπανο.Αυτο το εργαλειο που εχεις στην ασκηση ειναι κατι τετοιο.Ο δισκος που εχεις σχεδιασει κινειται με ταχυτητα ω1 ως προς το υπολοιπο σωμα της συσκευης.Ο αναγνωστης καταλαβαινει οτι η σταθερη γωνιακη ταχυτητα ω1 επιβαλεται απο εναν μηχανισμο πανω στην ραβδο ο οποιος την συντηρει ειτε η ραβδος κινειται ειτε οχι.Αυτο καταλαβα εγω οταν διαβασα την ασκηση. Αυτο κατα την γνωμη μου θα καταλαβουν αρκετοι αναγνωστες απο την διατυπωση της ασκησης.Με αυτο το δεδομενο η σωστη απαντηση προκυπτει να ειναι η i).Παντως αν μια τετοια ασκηση με αυτη την διατυπωση επεφτε στις εξετασεις δυο τινά θα μπορουσαν να συμβουν. Ή Μεσα στο επομενο τεταρτο θα ερχοταν διευκρινιση.ή θα δινοταν εντολη ολες οι λυσεις να πιαστουν σωστες.Αυτη ειναι η γνωμη μου. Καλη συνεχεια Κυριακής και καλο χιονοπολεμο αυριο με τους μαθητες σου.
Σεβαστή η γνώμη σου, διαφωνούμε.
Δεν με ενοχλεί η γνώμη σου.
Με ενοχλεί που αντί να γράψεις κατευθείαν αυτό που θέλεις,
κάνεις Σάββατο μεσάνυχτα προβοκατόρικες ερωτήσεις, λες
και δεν καταλαβαίνεις ή λες και είναι η πρώτη φορά που βάζεις
τα ίδια θέματα…..
Και αφού διατυπώνεις με τόση σιγουριά απόψεις περί βαθμολόγησης,
φαντάζομαι θα ξέρεις από τις διαδικασίες στην ΚΕΕ, όσο καλά ξέρεις
από σλαλομ στα χιόνια…..
Καλή Κυριακή και σε σένα
Κακως εκνευριζεσαι. Επρεπε να ξερω ποια ω1 εννοει η ασκηση πριν γραψω οτιδηποτε.Αφου η ω1 ειναι αυτη που μου ειπες τοτε η ασκηση ειναι λυμενη σωστα.Αν ηταν αυτη που καταλαβα εγω τοτε θα υπηρχε λαθος.Τωρα τα υπολοιπα που λες για προβοκατσια τα μεσανυχτα δεν τα καταλαβαινω.Συνηθως απο μεσανυχτα και μετα λειτουργω εγω. 🙂