Το τετράγωνο μεταλλικό πλαίσιο ΑΓΔΕ με πλευρά α=1m και συνολική αντίσταση R=4Ω κινείται οριζόντια με σταθερή ταχύτητα συνεχώς μέτρου υ=2m/s. Κάποια στιγμή που θεωρούμε t=0, εισέρχεται σε ένα κατακόρυφο ομογενές μαγνητικό πεδίο με μέτρο έντασης Β=2Τ, όπως φαίνεται στο σχήμα σε κάτοψη. Το μαγνητικό πεδίο εκτείνεται σε οριζόντια απόσταση ℓ=4m. Θεωρώντας την κάθετη στο πλαίσιο να έχει φορά ίδια με την ένταση του πεδίου, τότε το διάγραμμα τη διαφοράς δυναμικού VΓΔ στην πλευρά ΓΔ είναι το:
Πλέον με την εισαγωγή της Lorentz νομιμοποιείται.
Καλησπέρα Χρήστο. Προσωπική μου αποψη είναι ότι κάνουμε λάθος προσπαθώντας να εισάγουμε στην ύλη περιπτώσεις που είναι ακραίες και οριακές. Η ύλη ήδη είναι αρκετά μεγαλύτερη των προηγούμενων ετών με αρκετα καινούργια θέματα. Ας προσπαθήσουμε , λοιπόν , να μην την ανοίξουμε περισσότερο.
Καλησπέρα Γιώργο και Χρήστο.
Θα συμφωνήσω μαζί σου στο ότι η ύλη έχει ανοίξει αρκετά και πως μάλλον θα αφομοιωθεί δύσκολα…πάντως ο Χρήστος αναδεικνύει (ορθά κατά τη γνώμη μου) ένα ερώτημα άσκησης του σχολικού που έχει παραμείνει (για την ακρίβεια προστεθεί) στην ύλη.
Πρόκειται για το ερώτημα (δ) της 5.67 από το Β τεύχος.
Γιώργο και Μίλτο καλησπέρα.
Ευχαριστώ για το σχόλιο.
Θα συμφωνήσω στο ότι η ύλη έχει ανοίξει πολύ, για όσους δεν το βιώνουν δεν μπορούν να το καταλάβουν. Με όλους όσους μιλάω λέμε πότε θα βγει η ύλη.
Ο σκοπός μου ήταν να δώσω μία λύση συμβατή με τη θεωρία και να αναδείξω ότι στην πλευρά ΓΔ και ΑΕ εμφανίζεται ΗΕΔ όταν είναι όλο το πλαίσιο εντός του μαγνητικού πεδίου. Να θυμίσω μέχρι πέρυσι αναρωτιόμασταν αν το πλαίσιο είναι εντός ή εκτός.
πολύ καλή Χρήστο
είχα ζητήσει εγγράφως από το υπουργείο παιδείας πριν κάποια χρόνια
(μια παρόμοια υπάρχει εδώ)
Βαγγέλη καλησπέρα.
Εσύ μπορεί να ζήτησες αλλά απο το υπουργείο δεν….
Διάβασα την ασκησή σου και είναι πλήρης. Διόρθωσε τέταρτη γραμμή στη δεύτερη σελίδα το V(ΒΓ)=Βυα/6 σε V(ΑΔ)=Βυα/6
Μια μικρη ένσταση, δεν είναι απαραίτητο η εξωτερική δύναμη να ασκείται κατ΄ανάγκη στην πλευρά που δέχεται την Laplace για να κινείται με σταθερή ταχύτητα. Θα μπορούσε για παράδειγμα να ασκείται μόνο στην πλευρά ΑΔ και συνολικά στο πλαίσιο ΣF=0.
καλημέρα Χρήστο
Σωστός
(να γιατί χρειάζεται πάντα ένας “δευτερομάτης”)
Καλημέρα Χρήστο, καλημέρα σε όλους.
Τόσα χρόνια διαμαρτυρόμαστε για την μικρή ύλη, φέτος για το αντίθετο!
Όσον αφορά την άσκηση Γιώργο, τι ακριβώς ακραίο εισάγει η άσκηση; Την τάση σε μια πλευρά πλαισίου;
Δηλαδή οι μαθητές θα πρέπει να διδάσκονται για την τάση σε έναν κινούμενο αγωγό, αλλά όχι για την τάση στον ίδιο αγωγό, όταν αποτελεί την μια πλευρά ενός πλαισίου;
Καλημέρα Διονύση. Όχι αυτό δεν είναι ακραίο. Όμως ξεκινώντας από αυτό , έρχεται να εισάγεται γωνία στο πεδίο (ή ισοσκελές τρίγωνο) κ.λ.π. Αυτό με προβληματίζει.
Καλημέρα Γιώργο.
Η ύλη είναι πολύ μικρότερη αυτής των Δεσμών και οι ώρες διδασκαλίας κατά μία περισσότερες. Ετσι ότι κυκλοφορούσε τότε μπορεί να το ξαναδούμε.
Το γεγονός ότι η ύλη είναι μικρότερη μπορεί να οδηγήσει σε εκζητήσεις.
Τουλάχιστον ας αποφευχθούν υπερπαραγωγές.
Υ.Γ.
Γίνεται κατάχρηση του όρου “υπερπαραγωγή” και κατέληξε πολλοί να ονομάζουν έτσι μια δύσκολη άσκηση. Υπερπαραγωγή είναι μια θεαματικά συνδυαστική άσκηση (τύπου Μπεν Χουρ) που προσπαθεί να χωρέσει όλη την ύλη σε μια συσκευασία.
Υπάρχει και χειρότερο ενδεχόμενο από ασκήσεις “Μπεν Χουρ”, οι ασκήσεις “Ζορό εναντίον Μασίστα”. Δυστυχώς πολλοί επικροτούν και αναρτούν τις δεύτερες κατηγορώντας ως “υπερπαραγωγές” ασκήσεις μονοθεματικές αλλά δύσκολες. Είναι άδικο.
Γιάννη καλησπέρα. Ναι η ύλη τώρα είναι μικρότερη της εποχής των δεσμών, αλλά θυμάμαι τότε ότι τρέχαμε την ύλη σαν μηχανάκια με πολύ δύσκολες ασκήσεις (μέχρι μεταβλητή μάζα-αλυσίδες, εκθετικές ατην φόρτιση εκφόστιση ,εξεζητημένες θερμοδυναμικής με διαγράμματα εντροπίας και αλλες παρα πολλες ακραίες -17 χρόνια ¨σκάβαμε” την ύλη) Με το ζόρι άκανα 2-3 πειράματα στο τέλος και αφού είχα τελειώσει την ύλη. Ακόμα και στις ημέρες που είχαμε γιορτή στο Σχολείο ,πριν την γιορτή ,προαιρετικά ,κάναμε ασκήσεις .Δεν νομίζω ότι πρέπει να ξαναφτάσουμε σε αυτή την κατάσταση. Για αυτό είμαι της γνώμης να μην αρχίζουμε να “ανοιγόμαστε” από τώρα,
Τότε Γιώργο μένουν οι εκζητήσεις ως μία λύση.
Μία άλλη είναι να γράφει ένα τεράστιο ποσοστό πάνω από 90. Να κρίνει η Έκθεση την εισαγωγή.
Μία τρίτη είναι να κάνουν τόσο πολλές πράξεις που να ξέρουν και να μην προλαβαίνουν.
Άλλη δεν βλέπω.
καλημέρα Διονύση
ως εις των διαμαρτυρομένων, και συνιστών εγγράφως, προφανώς συμφωνώ
(ο σύνδεσμος δεν λειτουργεί)
Καλημέρα Χρήστο, καλημέρα σε όλους.Νομιζω οτι οταν σε εναν αγωγο δεν εχουμε κινηση φορτιων τοτε οι διαφορες δυναμικου ειναι ολες μηδεν.Διαθεσιμα φορτια υπαρχουν οποτε αν μεταξυ δυο σημειων ειχαμε μη μηδενικη διαφορα δυναμικου τοτε αναγκαστικα θα ειχαμε ηλεκτρικο ρευμα.Η διαφορα δυναμικου ειναι μία οποτε δεν μας ενδιαφερει αν αυτη οφειλεται αποκλειστικα σε ενα εξ επαγωγης ηλεκτρικο πεδιο ή και σε ενα ηλεκτροστατικο πεδιο μιας κατανομης ηλεκτρονιων. Τελικα νομιζω οτι οσο δεν υπαρχει ρευμα,δεν υπαρχει και διαφορα δναμικου.
Καλημέρα και πάλι σε όλους.
Έστω το παρακάτω κύκλωμα.
Με τον διακόπτη δ ανοικτό, υπάρχει τάση VΑΒ ή αυτή είναι μηδενική;
Αν κλείσουμε τον διακόπτη δ, το κύκλωμα διαρρέεται από ρεύμα;
Η τάση VΑΒ αλλάζει; Είναι ή όχι μηδενική;
Καλημέρα Διονύσηκαι Κωνσταντίνε.
Ευχαριστώ για το σχόλιο.
Διονύση όσον αφορα αυτό με την ύλη, η συνεχής εναλλαγή αυτής κουράζει. Επιπλέον όλοι μας θέλουμε να κάνουμε όσο τον δυνατόν πιο πολλά. Για παράδειγμα η εισαγωγή της Lorentz δίνει πολλά θέματα. Όλα αυτα αν έχουμε απαιτήσεις από το έργο μας, μας κάνει να νιώθουμε μια ανασφάλεια.
Κώνσταντίνε θα συμφωνήσω με τον Διονύση. Για παράδειγμα αν μια ράβδος πέφτει κατακόρυφα σε μαγνητικό πεδίο ΗΕΔ αναπτύσσεται στα άκρα της. Στη συγκεκριμένη άσκηση μεταξύ των σημείων Α και Γ και τα Ε και Δ τα δυναμικά είναι ίδια. Νομίζω είναι διδακτικό εργαλείο να συμβολίζουμε με (+) και (-) και μεγάλη και μικρή παύλα την ΗΕΔ σαν να ειναι μία μπαταρία. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κάτι τέτοιο.
Στην παρακάτω άσκηση μπορούμε να οδηγηθούμε σε παράλογα. Βρείτε τη διαφορά δυναμικού.
καλημέρα σε όλους
Κωνσταντίνε
δεν σε “έπιασα” ακριβώς
η γνώμη μου: η διαφορά δυναμικού είναι η αιτία και προϋπάρχει, το ρεύμα είναι το αποτέλεσμα και έπεται
το οποίο ρεύμα υπάρχει αν υπάρχει διαφορά δυναμικού, αλλά και “δρόμος”,
αν δεν υπάρχει “δρόμος” δεν υπάρχει ρεύμα, αλλά διαφορά δυναμικού μπορεί να υπάρχει
π.χ. η μπαταρία που αγοράζουμε από το περίπτερο
Διονύση
η γνώμη μου: διακόπτης ανοιχτός, V(ΑΒ)=Ε
διακόπτης κλειστός, Ι=(Ε-Ε)/R=0
V(ΑΒ)=E, υποθέτω αυτή ρωτάς και όχι V(ΑΔ)
Αυτό ήθελα να ρωτήσω Βαγγέλη…
Άλλο τι έγραψα…
Διορθώνω.
Καλημέρα παιδιά.
Ωραίο θέμα Χρήστο. Με άρωμα από την εποχή των Δεσμών και των πρώτων Κατευθύνσεων.Στο μπλε βιβλίο υπήρχαν πολλά θέματα.
Για το θέμα που συζητείται τώρα, σκέφτομαι το “Η ΗΕΔ πηγής είναι ίση με την πολική της τάση όταν δεν κυκλοφορεί ρεύμα”.