Εκτροπή σωματιδίου από σωληνοειδές

Ένα σωληνοειδές «απείρου μήκους» με πυκνότητα σπειρών n = 2500σπείρες/m, διαρρέεται από ρεύμα έντασης Ι = √2/πΑ. Η διάμετρος κάθε σπείρας είναι Δ = 60cm. Θεωρούμε ότι εξωτερικά του σωληνοειδούς, δεν υφίσταται μαγνητικό πεδίο, ενώ στο εσωτερικό του το μαγνητικό πεδίο είναι ομογενές. Ένα ηλεκτρόνιο μάζας m = 9∙10-31kg και φορτίου q = -1,6∙10-19C, επιταχύνεται από την ηρεμία μεταξύ δύο σημείων Α και Γ, με VΑΓ = -16∙103V και αμέσως εισέρχεται στο σωληνοειδές σε διεύθυνση, που διέρχεται από τον άξονα του σωληνοειδούς κάθετα σε αυτόν. Το σωματίδιο αποκλίνει από την αρχική του διεύθυνση κίνησης και εξέρχεται από το σωληνοειδές σε σημείο Δ. Στο παρακάτω σχήμα, φαίνεται μια κάθετη τομή του σωληνοειδούς.

Δίνεται μ0 = 4π∙10-7 Ν/Α2και ότι δεν έχουμε σχετικιστικά φαινόμενα.

α) Βρείτε την κατεύθυνση του ηλεκτρικού πεδίου και το μέτρο υΓ της ταχύτητας του ηλεκτρονίου στο σημείο Γ.
β) Σχεδιάστε στο σχήμα τη φορά της έντασης του μαγνητικού πεδίου στο εσωτερικό του σωληνοειδούς και τη φορά του ρεύματος σε κάθε σπείρα. Ποιο είναι το μέτρο της έντασης αυτού του μαγνητικού πεδίου;
γ) Να βρείτε τη γωνία απόκλισης φ του σχήματος, μεταξύ των διευθύνσεων εισόδου και εξόδου του ηλεκτρονίου.
δ) Ποια είναι η μεταβολή της ορμής του ηλεκτρονίου εξαιτίας της δύναμης Lorentz;
ε) Πόσο είναι το χρονικό διάστημα που διαρκεί η διέλευση του ηλεκτρονίου από το μαγνητικό πεδίο;

Απάντηση

Απάντηση %ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
11 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Ανδρέα/
“Κλασσικά εικονογραφημένα”!
Κίνηση q σε ΗΠ, ΜΠ σωληνοειδούς, κίνηση q σε ΜΠ με κυκλικό όριο … απ’ όλα έχει ο “μπαξές”
Να είσαι καλά

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα στον Παντελή και τον Ανδρέα…
Είναι δύσκολες μέρες με πολύ κούραση και έχω σκαλώσει στο εξής

Σχεδιάζεις Ανδρέα την ταχύτητα εξόδου από το κυκλικό όριο στο Δ, να διέρχεται
από το κέντρο Ο, της τομής της σπείρας του σωληνοειδούς….Αυτό δεν βλέπω…

Σκέφτομαι…. τρίγωνο ΚΓΟ=τρίγωνο ΚΔΟ αφού έχουν
1) κοινή πλευρά ΚΟ
2)ΚΓ=ΚΔ ως ακτίνες της κυκλικής τροχιάς
3) ΓΟ=ΟΔ ως ακτίνες της κυκλικής διατομής-σπείρας

Απέναντι από ίσες πλευρές βρίσκονται ίσες γωνίες

Απέναντι από την ΚΟ βρίσκεται η ορθή γωνία ΚΓΟ στο τρίγωνο ΚΓΟ
Άρα απέναντι από την ΚΟ στο τρίγωνο ΚΟΔ πρέπει να βρίσκεται ορθή γωνία
Αυτό σημαίνει πως η ΟΔ είναι κάθετη στην ΚΔ
Όμως η ΚΔ είναι κάθετη στη διεύθυνση της ταχύτητας εξόδου υ(Δ)

Από αυτό συμπεραίνουμε πως η ΟΔ και η διεύθυνση της υ(Δ) συμπίπτουν

Σίγουρα υπάρχει ευκολότερη εξήγηση, ζητώ τη βοήθειά σας

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλημερα Θοδωρη.Μαλλον δεν υπαρχει ευκολοτερη εξηγηση αν δεν χρησιμοποιησουμε ετοιμο ενα θεωρημα της Γεωμετριας.Εσυ στην ουσια κανεις ολη την διασικασια και αποδεικνυεις οτι οι δυο εξωτερικες εφαπτομενες ενος κυκλου οι οποιες αγονται απο σημειο,εχουν ισα μηκη.(Απο το σημειο μεχρι τα σημεια επαφης) Αν αυτο το επικαλεστει κανεις ως θεωρημα τοτε οι ΚΓ και ΚΔ αφου εχουν ισα μηκη και η ΚΓ ειναι εξωτερικη εφαπτομενη,αναγκαστικα προκυπτει οτι η ΚΔ θα ειναι η αλλη εξωτερικη εφαπτομενη και ετσι προκυπτει και η καθετοτητα μεταξυ ΟΔ και ΚΔ.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ευχαριστώ Κωνσταντίνε, η διαχωριστική γραμμή της εξέτασης μεταξύ γεωμετρίας και φυσικής κάποιες φορές είναι δυσδιάκριτη…..

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Συμφωνω.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Θοδωρή
Το σχόλιο σου μάλλον μ’ έπιασε στον ύπνο,
όμως ξύπνησα νωρίς και μια βόλτα στη “νησίδα”
μ’έφερε στο ερώτημά σου.
Ο Κωνσταντίνος (καλημέρα Κωνστ/νε) είπε κι εγώ απλά σημειώνω πως … είναι Θεώρημα ,παρ/φος 3.15 σχολικού Γεωμετρίας -εφαπτόμενα τμήματα.
Το τμήμα αυτό ύλης είναι αγκαλιά με τη Γεωμετρία
οπότε ευκαιρία να προσφέρεις … πέρα των φυσικών που σίγουρα προσφέρεις.
Να είσαι καλά

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν

πολύ καλή Ανδρέα.
Χθες έκανα μία παρόμοια του Study και τα παιδιά ζορίστηκαν με τη γεωμετρία.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα και πάλι, νομίζω θα είχε ενδιαφέρον να οριοθετήσουμε
τι θεωρείται προαπαιτούμενη γνώση από τη γεωμετρία για να λυθούν ασκήσεις φυσικής….θεωρώ πως οι μαθητές δεν οφείλουν να θυμούνται ως εργαλείο επίλυσης
άσκησης φυσικής, κάτι που διδάχθηκαν για μία διδακτική ώρα πριν από δύο χρόνια…σε άλλο μάθημα…

Για να μιλάμε ρεαλιστικά και να μην αιθαιροβατούμε….η πλειοψηφία των τελειόφοιτων του 2023 δυσκολεύεται να κατανοήσει το τρισορθογώνιο σύστημα αξόνων σχεδιασμένο στο επίπεδο…. και δεν είναι δική τους ευθύνη αυτό….

Αν θα διδάξω μια αντίστοιχη άσκηση θα το κάνω αιτιολογώντας γιατί ο φορέας της ταχύτητας εξόδου διέρχεται από το κέντρο της κυκλικής διατομής του ΜΠ και μην απαιτώντας από την πλειοψηφία των μαθητών να το αντιληφθεί….

Και θα το κάνω, όχι γιατί θέλω να φαίνομαι αρεστός, αλλά γιατί αυτό δεν μπορεί να αποτελεί το κομβικό σημείο εξέτασης άσκησης φυσικής….

Τα γράφω όλα αυτά, χωρίς να στοχεύω στην ανάρτηση του Ανδρέα, ο οποίος στην τελική το δίνει στο σχήμα της εκφώνησης, αλλά γιατί θέλω να είμαι συνεπής κυρίως με τον εαυτό μου….

Αν με την αλλαγή της εξεταζόμενης ύλης και το άπλωμα αυτής σε τέσσερεις διαφορετικές θεματικές ενότητες, περιλαμβανομένων αρκετά αφηρημένων εννοιών, όπως το θεώρημα Ampere και τα στοιχεία προκβαντικής φυσικής, εστιάσουμε
την εξέταση στη γεωμετρία που “αγαπήσαμε”, νομίζω θα χάσουμε το τρένο ….
και θα αυξήσουμε τη δυσκολία της φυσικής εντελώς αναίτια….

Η γεωμετρία υποβαθμίστηκε από τους ίδιους τους μαθηματικούς….έχω να θυμηθώ
αρκετά παραδείγματα του παρελθόντος, μεγαλο-μαθηματικών που δεν ήθελαν να πάρουν ούτε ένα τμήμα γεωμετρίας…. όλα τα κενά στα μαθηματικά ήταν στη γεωμετρία και υπήρχαν τμήματα που ξεκίναγαν γεωμετρία αρχές Δεκέμβρη….
Και μην μου πείτε πως δεν έχετε συναντήσει μαθητές που ενώ δεν είχαν καταλάβει τι σημαίνει αντίθετα διανύσματα, είχαν στα μαθηματικά 16-18….

Όσα γράφω δεν αναιρούν την αξία της γεωμετρίας ως βασικής συνιστώσας της εκπαίδευσης. Θαυμάζω λύσεις με θεωρήματα γεωμετρίας που προσωπικά δεν διδάχτηκα ποτέ, π.χ Θεώρημα Πάππου, αλλά ….. πρέπει να αντιλαμβανόμαστε το μέτρο…..και να βάζουμε τον πήχη στο ύψος που μπορεί να φτάσουν οι μαθητές…
ακόμα και αν πρέπει να δώσουμε ως δεδομένο ότι:
Η διάμεσος ορθογωνίου τριγώνου που άγεται από την κορυφή της ορθής γωνίας ισούται με το μισό της υποτείνουσας και αντίστροφα.”

Ανδρέα και Παντελή, καμία σχέση δεν έχουν όσα έγραψα με δικές σας αναρτήσεις
στο υλικονετ…. απλά δόθηκε μια αφορμή ….