Στο παρακάτω σχήμα, φαίνεται ένας επίπεδο πυκνωτής χωρητικότητας C, ο οποίος έχει συνδεθεί στους πόλους μίας πηγής εναλλασσόμενης τάσης της μορφής υ = Vημωt. Η απόσταση των οπλισμών του πυκνωτή ισούται με l.
Ένα φορτισμένο σωματίδιο μάζας m και φορτίου q αφήνεται τη χρονική στιγμή t = 0 στο μέσο της απόστασης των δύο οπλισμών.
- Θα μπορούσαμε με συνέπεια και σε επίπεδο Λυκείου (χωρίς ολοκληρωτικό και διαφορικό λογισμό), να μελετήσουμε την κίνηση του σωματιδίου;
Αφορμή για το παραπάνω ερώτημα, στάθηκε η πρόταση του σχολικού βιβλίου B’ τεύχος σελ. 196 “Η τάση αυτή εξαναγκάζει τα ελεύθερα ηλεκτρόνια στους αγωγούς να κάνουν ταλάντωση με συχνότητα τη συχνότητα της εναλλασσόμενης τάσης που εφαρμόσαμε.“
Γεια σου Μίλτο.
Όταν ένα σώμα δεχεται χρονοεξαρτώμενη δύναμη.
Ευχαριστώ πολύ Γιάννη για την άμεση βοήθεια! Με την πρώτη ευκαιρία θα μελετήσω το υλικό και τη συζήτηση.
Με μία “διαγώνια ματιά”, βλέπω ότι πρέπει το σωματίδιο να έχει ταχύτητα την t=0; Κατάλαβα σωστά;
Όχι αναγκαστικά. Αν η δύναμη που δέχεται είναι F=Fo.ημ(ωt+φ) τότε πρεπει να έχει ταχύτητα: V=(Fo/m.ω).συνφ
Αν είναι ακίνητο τότε πρέπει η δύναμη (και η τάση) να είναι F=Fo.συνωt.
Υπάρχουν πολλές λύσεις.
Καλό μεσημέρι Μίλτο.
Νομίζω ότι δεν μπορούμε να το υποστηρίξουμε με μαθηματικά.
Αναγκαστικά θα ειπωθεί και θα υποστηριχθεί ποιοτικά…
Γεια σου Διονύση και ευχαριστώ για τη συμμετοχή.
Αυτή την αίσθηση έχω κι εγώ, απλώς σκεφτόμουν μήπως μπορούμε να κάνουμε κάποια “αντιστοίχιση” των μεγεθών.
Νομίζω ότι μπορούμε να το υποστηρίξουμε μαθηματικά.
Θα το επιχειρήσω….
Μια ατελής απόπειρα:
Το αντίστροφο:
Αν οι υπεύθυνοι δεν είχαν θεωρήσει την σχετική ταχύτητα ως “μη χρήσιμη” και τα παιδιά διδάσκονταν όσα διδάσκονταν οι γονείς τους στο Λύκειο, θα μπορούσαμε πολύ εύκολα να παρουσιάσουμε το θέμα. Οι φλυαρίες που παρέθεσα δεν θα χρειάζονταν.