Πόση τριβή θα ασκηθεί;

Σε λείο οριζόντιο επίπεδο ηρεμεί ένα σώμα Α. Τοποθετούμε πάνω στο σώμα Α, ένα δεύτερο σώμα Σ και ασκούμε πάνω του μια οριζόντια  δύναμη μέτρου F=6Ν, όπως στο σχήμα. Αν η οριακή στατική τριβή, ίση με την τριβή ολίσθησης, η οποία μπορεί να αναπτυχθεί μεταξύ των  δύο σωμάτων έχει μέτρο 10Ν, τότε η δύναμη τριβής που θα ασκηθεί στο σώμα Σ, έχει μέτρο:

α) 10Ν,   β) μεγαλύτερο από 6Ν και μικρότερ0 από 10Ν,   γ) 6Ν,   δ) μικρότερο από 6Ν.

Να επιλέξετε την σωστή απάντηση, αφού δικαιολογήσετε γιατί απορρίπτονται οι υπόλοιπες εκδοχές.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
15 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Διονύση.
Αν ήμουνα μαθητής και ήσουνα Δάσκαλος στον πίνακα με κιμωλία,
η και στο εργαστήριο με δυό ξύλινα τουβλάκια πάνω σάλο στον πάγκο που
είχες βάλει και “λιπαντικό” και τραβούσες το πάνω με ένα δυναμόμετρο ,
θα με έκανες …ίσως να αγαπήσω τη φυσική .
Αυτή η απόρριψη ορισμένων ενδεχόμενων λέει πολλά!
Να είσαι πάντα καλά

Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους
Άριστα, Διονύση!
“αφού τότε το σώμα Σ θα αποκτούσε επιτάχυνση προς τα αριστερά! ”
(έχω επισημάνει αυτό το λάθος σε διαδικτυακό βίντεο με διελκυστίνδα, αλλά αυτός δεν…)
η οριακή τριβή δείχνει τη δυνατότητα, δείχνει μέχρι πόσο το πολύ, όχι ντε και καλά κάθε φορά
γι αυτό και είναι ίση με τη συνισταμένη των εξωτερικών δυνάμεων που δέχεται ένα σώμα, εφόσον αυτή είναι μικρότερη ή ίση με την οριακή
αν π.χ. η συνισταμένη είναι ίση με 0, τότε 0 είναι και η τριβή
(άλλως με το που θα ακουμπούσαμε ένα σώμα στο δάπεδο, θα το κυνηγούσαμε να το πιάσουμε…)

Χριστόπουλος Γιώργος

Καλημέρα Διονύση. Πολύ όμορφο το παραδειγμά σου για να αποσαφηνισθεί σε ένα μαθητή πως λειτουργεί η στατική τριβή.Η συμπεριφορά της στατικής τριβής δεν είναι
¨ευπεμπτη” από τους μαθητές Χρειάζονται αρκετά παραδείγματα για να συνειδητοποιήσουν την λειτουργία της και ένα πολύ όμορφο από αυτά είναι αυτό.
Μη ξεχνάμε την δυσκολία που έχουνε στον χειρισμό της στη Γ Λυκείου στο Στερεό.

Βαγγέλης Κουντούρης

μάλλον δεν μας διαβάζεις όλους, Γιώργο…

Χριστόπουλος Γιώργος

Βαγγέλη Καλημέρα! Σε διάβασα και εσένα και συμφωνώ απολύτως, Άλλωστε τα παραδείγματα που αναφέρεις είναι ¨εργαλείο”για την διδασκαλία της στατικής τριβής. (Τι έχουμε ακουσει από τα παιδιά σε ανάλογες ερωτήσεις….!!! )

Μίλτος Καδιλτζόγλου

Εξαιρετική Διονύση!
Σε ένα ιδιαίτερο τμήμα της ύλης που κατά καιρούς μας έχεις προσφέρει υψηλής ποιότητας υλικό. Να υπενθυμίσω ενδεικτικά μία δική σου που τη θεωρώ αρκετά διδακτική (και ως εργαλείο αποσαφήνισης):
Ένας πίνακας για τις τριβές

Βασίλειος Μπάφας
1 μήνας πριν

Καλησπέρα σε όλους.
Διονύση εξαιρετική!

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν

Καλημερα Διονυση και καλο μήνα !

Διεξοδική η μελέτη σου !
Ειχαμε κουβεντιάσει προσφατα ένα τετοιο θέμα και μου είχες εξηγησει τις σκέψεις σου και μαλλον ηρθε η ωρα του να το παρουσιασεις.

Εκεινο που πρεπει να κρατησουμε αν μπορω να το “βάλω” σε μια πρόταση είναι ότι:

Η τριβη δεν μπορει απο μονη της να προκαλεσει κινήσεις, προκύπτει παρουσία εξωτερικου αιτίου και μαζί με αυτό μπορεί να εξηγήθει η κινητική κατάσταση ενός σώματος.

Βαγγέλης Κουντούρης
Απάντηση σε  Κώστας Ψυλάκος

Κώστα, παρεμβαίνω “ως εκ του Κλασσικού” (για να μην ξεχνιόμαστε…), είναι διφορούμενο το “από μόνη της”
και διευκρινίζω ότι η τριβή μπορεί, και το κάνει πολλές φορές, να κινήσει ένα σώμα,
π.χ. κινεί τα ρέστα που παίρνεις από το περίπτερο, τα κινεί προς το μέρος σου η τριβή που δέχονται από το χέρι σου
γεννιέται σε ένα σώμα από εξωτερική αιτία, ναι, από την κίνηση ή την τάση κίνησης σε σχέση με ένα άλλο σώμα, είναι “ετερόφωτη” θα μπορούσαμε να πούμε…
(δεν διάβασες, όμως, την παρατήρησή μου στο τέλος την προηγούμενης τοποθέτησής μου,
ευτυχώς, δηλαδή, άλλως άμα πηγαίναμε κάπου κρατώντας μια βαλίτσα, δεν θα την αφήναμε καθόλου στο δάπεδο, είναι να την κυνηγάμε στους δρόμους;)

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Βαγγέλη και Διονύση χαιρετώ! Έχετε κάποιο δίκιο.

Η τριβή κάνει την παρουσία της λόγω κάποιου εξωτερικού αιτίου. Από εκει και πέρα μπορεί να εξηγήσει μαζί με την εξωτερική αίτια (δύναμη – ταχύτητα) την κινητική κατάσταση ενός σώματος. Στο πιο πανω παράδειγμα που έχουμε σύστημα σωμάτων οι τριβές κάνουν την εμφανισή τους λόγω της δύναμης που ασκήθηκε στο πάνω σώμα. Απουσία αυτής δεν θα υπήρχε αυτό το αποτέλεσμα.

Τα λέμε πάλι … Καλή συνέχεια !