Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Φυσικής των Α ́, Β ́ και Γ ́ τάξεων Γυμνασίου.
Το παρόν Πρόγραμμα Σπουδών θα εφαρμοστεί πιλοτικά – σε συνδυασμό με τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών – σε όλα τα Πρότυπα και Πειραματικά Γυμνάσια της χώρας κατά το σχολικό έτος 2022-2023.
Η περαιτέρω εφαρμογή του θα ορισθεί με νέα υπουργική απόφαση.
Διαβάζω το πρόγραμμα της Φυσικής Β Γυμνασίου ( και με διερευνητική μέθοδο κ.λπ…κλπ. ) και κατάλαβα ότι :
Υπάρχει και ένα άλλο βέβαια ενδεχόμενο. Εγκρίθηκε το κονδύλι του προγράμματος πειραματικής διδασκαλίας και απομένει να το διανείμουμε οπότε έχουμε λίγο χρόνο να ετοιμάσουμε την αρνητική έκθεση. Τοενδεχόμενο αυτό το σκέφτηκα πρώτο αλλά το απέρριψα ως προϊόν κακεντρεχούς καχυποψίας συνταξιούχου με τραυματικές εμπειρίες.
1.μήπως εννοεί 2023-2024?
2.ρυθμός μεταβολής ταχύτητας στη β γυμνασίου ?
3.νέο βιβλίο στην α΄γυμνασιου ?
…μέχρι να εφαρμοστεί βέβαια …βλέπουμε!
Μετά τον Μήτσο, τον Σπύρο και τον Βασίλη
δυο παρατηρήσεις κι’ από μένα για το Α.Π. Φυσικής στα Γυμνάσια
Περικοπές και Πληθωρισμοί
Τα νέα Α.Π. έλαβαν υπόψη ότι το ¼ της ύλης δεν πρόκανε να διδαχθεί ή στις περιπτώσεις που διδασκόταν το μάθημα δεν έμοιαζε με φυσική αλλά με ασχολίαστη απαγγελία πεζοτράγουδων
Πιο συγκεκριμένα, η ύλη της πρώτης απαλλάσσεται απ’ τον ηλεκτρομαγνητισμό και σταματά στην εισαγωγή της Θερμότητας, που δεν επαναλαμβάνεται στην 2α Γυμνασίου
Οι ταλαντώσεις και τα μηχανικά κύματα εντάσσονται απ’ την 3η στη 2α επιτρέποντας την αβίαστη πραγμάτευση της οπτικής
Απ’ την άλλη, η πολυσέλιδη εισαγωγική αναφορά γι’ άλλη μια φορά σε πάνω από 50 στόχους, που αν ληφθούν σοβαρά απ’ τους συγγραφείς που θα υποστηρίξουν το Α.Π., θα παραχθούν βιβλία που θα συναγωνίζονται σε σελίδες τον Όμηρο, τον Δάντη και όλο τον Σαίξπηρ μαζί
Μάλλον δεν θα διαβαστούν ούτε απ’ τους συγγραφείς ούτε απ’ τους κριτές των βιβλίων, οπότε, όλα καλά
«Ένθετη» απορία
Στη 2α Γυμνασίου προτείνεται μια ενδιαφέρουσα αναδιάταξη, που παραξενεύει αφού δεν γνωρίζω αντίστοιχη σε Α.Π. αγγλόφωνων εκπαιδευτικών συστημάτων
Εισαγωγικά γίνεται αναφορά στη θέση, τον χρόνο και τη μέση ταχύτητα
Ακολουθούν ο 3ος και ο 1ος νόμος του Νεύτωνα και στη συνέχεια η πραγμάτευση της ομαλής κίνησης (πρώτη καινοτομία)
Στη συνέχεια, ως περιπτώσεις δυνάμεων, η βαρύτητα, οι δυνάμεις επαφής και ειδικότερα η τριβή
και έπεται ο σημαντικότερος νεωτερισμός, που αφορά τη μελέτη της υδροστατικής & αεροστατικής πίεσης πριν την εισαγωγή του 2ου νόμου του Νεύτωνα
ο 2ος νόμος, θα εισαχθεί στη συνέχεια με αναφορά στην επιτάχυνση, ενώ στο προηγούμενο Α.Π. πραγματεύονταν ποιοτικά (η δύναμη προκαλεί μεταβολή της ταχύτητας), με εφαρμογή στην ελεύθερη πτώση
Τέλος, επανέρχεται και η ομαλή κυκλική κίνηση με αναφορά στην κεντρομόλο
Η ύλη κλείνει με τη διατήρηση και τις μεταβολές της ενέργειας (κινητική -δυναμική) και όπως προαναφέρθηκε με τις ταλαντώσεις και τα μηχανικά κύματα
κάποιο σχόλιο για τις δύο καινοτομίες: ομαλή κίνηση μετά τον 3ο & 1ο νόμο
και ιδιαίτερα για την ένθεση της πίεσης μετά τους 3ο & 1ο και πριν τον 2ο νόμο;
Καλημέρα Γιώργο.
Δεν έχω εμπειρία από την διδασκαλία στο Γυμνάσιο, αλλά:
Ο νεωτερισμός ενώ διδάσκουμε νόμους Νεύτωνα να παρεμβάλουμε πίεση, θεωρώ ότι θα κάνει ζημιά.
Είναι ό,τι πρέπει για να ενισχυθεί η σύγχυση μεταξύ δύναμης και πίεσης, αλλά και κάτι πιο σημαντικό, κατά την γνώμη μου.
Ενώ προσπαθεί ο καθηγητής να οργανώσει τους μαθητές του και να αρχίσουν να κάνουν κάποια βήματα στην κίνηση και στις δυνάμεις, πετάμε την μπάλα στην εξέδρα…
Κάνουμε ένα διάλειμμα για ξεκούραση μιλώντας για πίεση και… επανερχόμαστε!
Διονύση,
την «ένθετη» μετά τον 1ο & 3ο νόμο και πριν τον 2ο πραγμάτευση της πίεσης, την αντιμετώπισα με ειλικρινή απορία λόγω έλλειψης σχετικής εμπειρίας
Τακτικό διδακτικό πλεονέκτημα: δεν «κολλάει» το μάθημα στην ποσοτική σχέση u=Δx/Δt μέχρι το διαγώνισμα του 1ου τριμήνου, αφού προσφέρονται και οι ποιοτικές πραγματεύσεις των δύο νόμων του Νεύτωνα που έχουν προηγηθεί, οπότε τρέχει η ύλη
Ιστορική εξέλιξη των εννοιών: φαίνεται να ακολουθείται η ιστορική εξέλιξη των εννοιών. Προηγείται η μελέτη των κινήσεων απ’ τον Γαλιλαίο, ακολουθεί η μελέτη της πίεσης από Πασκάλ & Μπόυλ και η εικόνα ολοκληρώνεται με τη νευτώνεια σύνθεση
Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι τα πράγματα. Η νευτώνεια υδροδυναμική είναι στο σκοτάδι διότι αμφισβήτησε βασικές αρχές της υδροστατικής πίεσης, όπως την αναλογία της απ’ το ύψος της υγρής στήλης και γι’ αυτό αναθεωρήθηκε στη 2η έκδοση των Πριντσίπια, χωρίς και πάλι να κληροδοτήσει κάτι γόνιμο στη μελέτη του θέματος απ’ τους επιγόνους ομότεχνους
Δεν φαίνεται να υπάρχει σχετική διδακτική πείρα: ένας συνομιλητής μου σχετικά με το θέμα, επισήμανε ότι θα μπορούσαν να περιοριστούν οι φλύαροι εισαγωγικοί πρόλογοι που εν τέλει απλώς διακοσμούν τα Α.Π. και στο χώρο που θα ελευθερωθεί να γίνεται αναφορά με θεωρητικά και κυρίως εμπειρικά επιχειρήματα στους λόγους που συντέλεσαν στις όποιες αλλαγές προτείνονται
καλημέρα σε όλους
λοιπόν όταν γερνάς με επιτάχυνση (!) συμβαίνουν πολλά τινά
και μαζεύεις αρρώστιες και γίνεσαι όλο και πιο απαιτητικός και γκρινιάρης και μουρμουριστής (τί δεν υπάρχει τέτοια λέξη;)
συμβαίνει να έχω, χρόνια τώρα, μόνιμες αναπάντητες ερωτήσεις
αυτοί που αποφασίζουν για τη διδακτέα ύλη κάθε τάξης έχουν μπει σε πραγματική τάξη, έχουν διδάξει, έχουν ασχοληθεί με πειράματα, έχουν εξετάσει, έχουν αξιολογήσει μαθητές και συνθήκες και βιβλία και ύλη και δυνατότητες και για πόσα χρόνια;
ή ναι, έχουν τίτλους, μπράβο τους, αλλά από εμπειρία όχι και τόσο, διότι είναι του περίγυρου, φίλοι ναι, ή του κόμματος, αν είσαι ανένταχτος είναι σαν να μην υπάρχεις, αυτό πια;
και σε κάθε περίπτωση ζητήθηκε η γνώμη, η άποψη, η συμβουλή από έμπειρους “παλιούς” που είχαν την διάθεση να προσφέρουν και δωρεάν μάλιστα;
και που, όσο και άχρηστοι να ήταν, γνωρίζουν τί “περνάει” και σε ποιο βαθμό, και τί όχι, πόση ύλη “βγαίνει”, τί πρέπει να προστεθεί και τί να αφαιρεθεί, και άλλα τινά;
συμβαίνει να γνωρίζω “προσωπικά” κάποιον με πραγματική εμπειρία 28 συνεχόμενων χρόνων σε Γυμνάσιο, και μάλιστα στο ίδιο, μάλλον Πανελλήνιο “ρεκόρ” έχει, που ισχυρίζεται κιόλας ότι “όλα τα λεφτά είναι το Γυμνάσιο”, προφανώς συμφωνώ μαζί του, στο Γυμνάσιο πρέπει να γίνεται ποιοτική και πειραματική προσέγγιση και συγκρατημένα ποσοτική, με αφορμή και αφετηρία καθημερινά φαινόμενα κυρίως, το πολύ ποσοτικό μπορεί να περιμένει για το Λύκειο και το πολύ θεωρητικό για το Πανεπιστήμιο
ε, ναι, δεν τον “ενόχλησε” κανείς ποτέ αυτόν τον κάποιον, δεν ζήτησαν καμία φορά τη γνώμη του, δεν τίποτα
και, πάνω στη σύγχυση, είπα να ρίξω μια ματιά, μία και μεγάλη η χάρη τους
και “έπεσα” εδώ: “να μελετούν πειραματικά την ευθύγραμμη ομαλή κίνηση”
δηλαδή;
συγκεκριμμένη πρόταση από την πράξη, από την καθημερινότητα έχουν;
καλύτερα δεν είναι το πραγματικό πείραμα από το εικονικό;
και επειδή μάλλον δεν έχουν τέτοια πρόταση, ο παραπάνω κάποιος τους χαρίζει μία
ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
Μουρμουριστής: δεινός θηρευτής του μέλους της ιχθιοπανίδας των αμμωδών βυθών με την ονομασία Λιθόγναθος ο μόρμυρος
Μόρμυρος: Η λέξη προέρχεται από το ρήμα μορμύρω «μουρμουρίζω, παφλάζω», λόγω του θορύβου που κάνει το ψάρι κατά την κίνηση του
Κατ’ άλλους, πρόκειται για μεσογειακή λέξη που την δανείστηκε η λατινική με τη μορφή murmillo «ξιφομάχος με γαλατικό κράνος στην κορυφή του οποίου υπάρχει ψάρι
Εμείς κρατάμε για την πάρτη σου Βαγγέλη την «κατ’ άλλους», αυτήν του ξιφομάχου, του πολεμιστή, του αδάμαστου ψαροντουφεκά στη θάλασσα μπρος απ’ το Ηραίο
Να είσαι πάντα καλά!
!!!
ευχαριστώ φίλε
(δεν θα αξιωθώ να γίνω γλωσσοπλάστης, δεν θα “προκάνω”…)
πάντως καλύτερα ψαροντουφεκάς, παρά ψάρι, με κίνδυνο να βρεθεί στο δρόμο σου ξιφομάχος-ψαροντουφεκάς με γαλατικό κράνος
(“καλύτερα πλούσιος και υγιής, παρά φτωχός και άρρωστος”,
γράφανε οι Αναρχικοί του καιρού μου στους τοίχους στα Εξάρχεια…)