Η πηγή είναι ιδανική. E = 30 V.
Αν R1 = 3 Ω και R2 = 6 Ω ποια αντίσταση R πρέπει να συνδέσουμε μεταξύ Α και Β ώστε η ισχύς της να είναι μέγιστη;
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Η πηγή είναι ιδανική. E = 30 V.
Αν R1 = 3 Ω και R2 = 6 Ω ποια αντίσταση R πρέπει να συνδέσουμε μεταξύ Α και Β ώστε η ισχύς της να είναι μέγιστη;
Καλησπέρα Γιάννη

Ωραίο πρόβλημα, μια λύση ακόμη:
Πολύ ωραία και πρωτότυπη Θρασύβουλε!
Δεν θα την σκεφτόμουν ποτέ.
Σκέφτομαι πάντα πρώτα το θεώρημα Θέβενιν. Η τρίτη λύση είναι παραπροϊόν και η λογική της επυπηρετεί σύντομη απόδειξη του θεωρήματος Θέβενιν, χωρίς πίνακες.
Καλημέρα Γιάννη.
Και οι τρεις λύσεις είναι όμορφες.
Η πιο “επιστημονική” είναι βέβαια με το θεώρημα Θέβενιν, αλλά η 2η λύση είναι πιο προσιτή για έναν μαθητή, που δεν τρομάζει να κάνει και δύο μαθηματικές πράξεις…
Καλημέρα Διονύση.
Ευχαριστώ.
Η χρήση του θεωρήματος Θέβενιν γίνεται μηχανικά. Σπάνια βρίσκει κανείς σε βιβλία την απόδειξη του θεωρήματος. Υπάρχουν στο διαδίκτυο “αποδείξεις” ειδικών περιπτώσεων. Βρίσκει κάποιος και γενικές αποδείξεις με κόλπα αλλά και μαθηματικές που επικαλούνται τη γραμμικότητα. Η απόδειξη της αρχής της επαλληλίας αντίθετα είναι πάρα πολύ απλή.
Η γενίκευσή της απόδειξης για εναλλασσόμενα είναι σχετικά απλούστερη σε αντίθεση με αυτήν για χρονοκυκλώματα.
Παίζοντας κατάλαβα ότι κάθε γραμμικό κύκλωμα δίνει μια χαρακτηριστική σαν αυτήν της τρίτης λύσης.
Τώρα πόσο είναι για μαθητές;
Κάποτε κάποια παιδιά εξετάζονταν στην Ηλεκτρολογία. Πέρα από το θεώρημα Θέβενιν διδάσκονταν και το δίδυμό του (Νόρτον) και λογικά κυκλώματα και κυκλώματα με τρανζίστορ. Το μάθημα (στα ελάχιστα σχολεία) το έκαναν κυριως Φυσικοί.
Όταν στο βαθμολικό δίνονταν κάποια ελάχιστα γραπτά πολύ λίγοι βαθμολογητές βρίσκονταν και ούτε συντονιστής υπήρχε , ούτε πειραματική βαθμολόγηση.
Θυμάμαι μια συνάδελφο που το 2007 προσπαθούσε να βγάλει άκρη με γραπτό που χρησιμοποιούσε Άλγεβρα Μπουλ αντί πίνακα αληθείας. Της φόρτωσαν το μάθημα χωρίς να έχει ξαναασχοληθεί. Δεν υπήρχε συντονιστής.
Και όμως κάποια ηρωικά παιδιά επέλεξαν το μάθημα και κάποιοι συνάδελφοι μερακλήδες το υποστήριξαν. Ένας από αυτούς ο Βαγγέλης Κορφιάτης.
Καλησπέρα Γιάννη.
Όμορφες λύσεις για φυσικούς, εκτός από την δεύτερη που φτάνει και στα παιδιά.
Πράγματι πρωτότυπη η λύση του Θρασύβουλου -καλησπέρα Θρασύβουλε-.
Όσο αγαπάς τις δυνάμεις Ντάλαμπερτ και τον κινούμενο παρατηρητάκο σου στην μηχανική άλλο τόσο γουστάρεις το θεώρημα Θέβενιν στα κυκλώματα Γιάννη, σωστά; Προφανώς δεν το λέω αρνητικά.
Ίσως η τελευταία κουβέντα με τον Βαγγέλη, σε ταβέρνα του ylikonet, μου λέει ότι έβαλε τα θέματα ηλεκτρολογίας. Το είδαμε (με δική μου ευθύνη) πολιτικά στην αρχή διαφωνήσαμε αλλά μετά ….ήπιαμε κρασί. Με τον Βαγγέλη μπορούσες να μιλήσεις έντονα αλλά πολιτισμένα πάντα.
Ένας μεγάλος σεμνός εργάτης της φυσικής ο Βαγγέλης.
Καλησπέρα Άρη, να’σαι καλά!
Ευχαριστώ Άρη.
Εκτιμώ το θεώρημα γιατί κάνει θαύματα σε πολύπλοκα κυκλώματα. Ιδίως χρονοκυκλώματα και κυκλώματα εναλλασσομένου.
Θα βοηθήσει υπολογισμούς αντίστασης εισόδου ενισχυτή με τρανζίστορ.
Γνώρισα τον Βαγγέλη το 1998. Γνωστός υπερασπιστής της αποδεκτής ορθής λύσης με ρωτάει αν θα δεχόμουν σε γραπτό απάντηση με θεώρημα Νόρτον. Απαντώ καταφατικά και συζητήσαμε για πολλή ώρα.
Δεν είχα την τύχη να στηθεί τμήμα Τεχνολογικής1 στο σχολείο μου και δεν έκανα το μάθημα. Είχε ενδιαφέρον.