web analytics

Ένα σώμα σε κεκλιμένο επίπεδο

Ένα σώμα μάζας 1kg αφήνεται σε ένα κεκλιμένο επίπεδο με το οποίο παρουσιάζει συντελεστή τριβής ολίσθησης μ=0,5. Αν για την κλίση θ του επιπέδου, ισχύει ημθ=0,6 και συνθ=0,8, ενώ g=10m/s2:

  1. Να αναλύσετε το βάρος του σώματος σε δύο συνιστώσες, μια παράλληλη και μια κάθετη στο κεκλιμένο επίπεδο.
  2. Να βρείτε την δύναμη τριβής και να την σχεδιάσετε στο σχήμα, στις παρακάτω περιπτώσεις:

a) Το σώμα αφήνεται ελεύθερο πάνω στο κεκλιμένο επίπεδο, χωρίς να του ασκούμε κάποια επιπλέον δύναμη.

b) Αφήνουμε το σώμα πάνω στο κεκλιμένο επίπεδο, ενώ ταυτόχρονα του ασκούμε μια δύναμη F παράλληλη στο επίπεδο, όπως στο σχήμα με μέτρο:

α) F=5Ν,   β) F=8Ν,    γ) F=12Ν.

Απάντηση:

ή

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
8 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Διονύση.
…λες και είσαι στην τάξη με τη κιμωλία στο χέρι ,διδάσκοντας την απαραίτητη γνώση κυρια για να καταλάβουν πως μπορεί να τραβάμε προς τα πάνω αλλά αυτό να κατεβαίνει. Παράξενο …για μένα που δεν έδωσες και την εκδοχή F=6N , T=0
Να είσαι καλά

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Διονύση καλησπέρα. Η στατική τριβή λόγω της μεταβλητότητας του μέτρου της, δυσκολεύει πολύ τους μαθητές. Η ανάρτησή σου αυτή, βοηθάει για την κατανόηση της τριβής γενικότερα. Μπορεί να γίνει και με πείραμα, αφού απαιτείται ένα βαρίδι πάνω σε κεκλιμένο επίπεδο, ένα όργανο μέτρησης κλίσης και ένα δυναμόμετρο (είναι γεμάτο το εργαστήριο από αυτά).
Αν κάποιος ρωτήσει:
Υποθέτοντας όμως ότι μ = μs, αν πάμε στο όριο, δηλαδή ασκήσουμε F = 10N προς τα πάνω, το σώμα κινείται ομαλά με Τολ = 4Ν ή ισορροπεί ακίνητο αφού δέχεται Τορ = 4Ν;
Τι απαντάμε;
Στην πραγματικότητα μs > μ, άρα το δάπεδο μπορεί να δώσει και μεγαλύτερη στατική τριβή, δηλαδή ισορροπεί.
Μήπως προλαβαίνουμε την ερώτηση δίνοντας εξαρχής π.χ. μs = 0,6; Ή κάνουμε τα πράγματα πιο δύσκολα για τους μαθητές;

Χριστόπουλος Γιώργος
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλησπέρα Διονύση. Συμφωνώ μαζί σου. Και εγώ όταν πήγα να κάνω ¨πραγματική”την άσκηση δίνοντας δύο τιμές διαφορετικές τα παιδιά μπερδεύτικαν και έχασα την ουσία για την κατανόηση της στατικής τριβής και πως αυτή είναι ¨ετερόφωτη”. ¨Ετσι αποφάσισα να δίνω μία τιμή , απλά να τους υπενθιμίζω στο τέλος ότι εχουμ διαφορετικές τιμές αλλά για ευκολία χρησιμοποιήθηκε η ίδια τιμή.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
21/02/2023 10:59 ΠΜ

Καλημέρα Διονύση και Γιώργο. Το βιβλίο δε λέει για δυο συντελεστές, ούτε έχει τύπο με οριακή τριβή, αλλά λέει
comment image
οπότε πρέπει εμείς να μιλήσουμε για δύο συντελεστές, αλλιώς πως θα εξηγήσουμε τις διαφορετικές τιμές;
Και στην κατακόρυφη βολή το βιβλίο δεν έχει άσκηση, αλλά υπάρχει κανείς που δεν κάνει στην τάξη;
Πάντα δίνω στους μαθητές την παρακάτω, νομίζω του Διονύση.

Το κοριτσάκι του σχήματος θέλει να κινήσει ένα κιβώτιο μάζας 2kg σε οριζόντιο επίπεδο, σπρώχνοντάς το με δύναμη F. Δίνεται μs=0,6 και μ=0,5.
i)  Να υπολογίσετε την οριακή τριβή και την τριβή ολίσθησης.
ii) Για ποιες τιμές της F το κιβώτιο ηρεμεί;
iii) Ποια επιτάχυνση αποκτά αν F=16N;
iv) Αν η F=16N δράσει μέχρι την t1=4s και μετά καταργηθεί, ποια χρονική στιγμή σταματάει και πόσο μετατοπίζεται το κιβώτιο συνολικά;
(g=10m/s2).