Καλησπέρα Γιάννη. Μας θυμίζεις πάλι με αυτό το εξαιρετικό άρθρο, ότι είμαστε – εκτός από καθηγητές υπό αμφισβήτηση – και Φυσικοί. Και διαβάζουμε για την δίοδο, επειδή έτσι μας αρέσει. Δεν πειράζει που εξαφανίστηκε από τα σχολικά. Το πως λειτουργεί περιέχει πολύ και καλή Φυσική.
Έχω σπίτι 2 ενισχυτές Fender για ηλεκτρική κιθάρα, αφού μικρός έλεγα πως θα γίνω κιθαρίστας…
Ο ένας με λυχνίες-διόδους, ο άλλος με τρανζίστορ. Μέρα – νύχτα ο ήχος. Ο λαμπάτος ήχος είναι μακράν ο νικητής σε ποιότητα και χροιά. Αλλά δεν τον ανάβω, γιατί αν καεί κάποια λάμπα, δε βρίσκεται πλέον. Δεν χάθηκαν μόνο από τα βιβλία…
Πολύ ωραίο παράδειγμα με τον ιμάντα! Ο αριστερός τύπος είναι λεπτός, ενώ ο δεξιός χοντρός, τυχαία;
Να είσαι καλά!
Ντε και καλά να μας βάλεις να διαβάσουμε πάλι ηλεκτρονική στα γεράματα Γιάννη.
Δεν πειράζει, χαλάλι, έχεις τον τρόπο σου να μας ξεσηκώνεις με τα γραφτά σου.
Ευχαριστώ Άρη.
Ηλεκτρονική όχι ακριβώς. Ξεφυλλίζουμε Μάζη ή γυμνασιακό Αλεξόπουλο ή και το βιβλίο των Δεσμών και βλέπουμε πέρα από την αρχή λειτουργίας και εφαρμογές.
Ας δούμε μια διαφορά περιεχομένων Αλεξόπουλου και Χαλιντέυ -Ρέσνικ:
Ο πρώτος είναι γεμάτος εφαρμογές, οι δεύτεροι όχι.
Καλώς το κάνουν μια και στο Πανεπιστήμιο θα έρθει η ώρα των εφαρμογών σε άλλο μάθημα πέραν της Γενικής Φυσικής. Όμως όταν ένα αναλυτικο πρόγραμμα ή ένα σχολικό βιβλίο μεταγράφει ένα επιτυχημένο πανεπιστημιακό βιβλίο για να φτιαχτεί ένα πρόγραμμα και ένα βιβλίο Γενικής Παιδείας είναι σωστό;
Οι εφαρμογές είναι ελκυστικές και παράλληλα εξοικειώνουν τα παιδιά με το περιβάλλον και την τεχνολογία.
Θα στείλω σε λίγο τίτλους από εφαρμογές που διδάσκονταν στο Λύκειο παλιότερα.
Η Ηλεκτρονική έχει άλλο ύφος. Το τρανζίστορ είναι ένα μαύρο κουτί που καλείσαι να χρησιμοποιήσεις σε μια εφαρμογή γνωρίζοντας τις χαρακτηριστικές του. Πρέπει να φροντίσεις να μην αλλοιωθεί η λειρουργία του όταν θερμανθεί κ.λ.π. Αυτά γίνονται ακόμα και αν αγνοείς τι είναι οι οπές, τα ηλεκτρόνια και η ζώνη αγωγιμότητας.
Κύκλοτρο
Φασματογράφος μάζας
Μαγνητικοί φακοί
Μέτρηση ΗΕΔ με γέφυρα
Παραγωγή πριονωτής τάσης
Βήτατρο
Μέτρηση χωρητικότητας με γέφυρα και ακουστικά.
Μελέτη μηχανικών κατασκευών ως προς την ταλάντωσή τους
Εφαρμογή διακροτήματος στη μέτρηση ακουστικών συχνοτήτων
Λιγότερα αλλά δεν ήταν μάθημα Γενικής Παιδείας.
Ποιες εφαρμογές και ποιες διατάξεις περιγράφονται σήμερα;
Όταν ένας φυσικός ξεκινά από την δίοδο και την αγωγιμότητα αερίων εύκολα φτάνει στην κρυσταλλοδίοδο και στη Zener ακόμη –αναμνήσεις γαρ- Γιάννη.
Συμφωνώ γενικά με την άποψή σου για τις εφαρμογές στα σχολικά βιβλία. Προσοχή χωρίς να μεταπηδάμε στην τεχνολογία, εννοώ οι εφαρμογές θα βοηθάνε την κατανόηση του κεντρικού φυσικού φαινoμένου-νόμου.
Γράφοντας είδα και τις εφαρμογές από παλιά βιβλία, τις θυμάμαι.
Ακριβώς.
Αρχή λειτουργίας και περιγραφή διατάξεων και εφαρμογών Μέχρι εκεί.
Η Φυσική διαφέρει από το μάθημα της Ηλεκτρολογίας, ένα αξιόλογο μάθημα Τεχνολογικης του παρελθόντος που είχε άλλη νοοτροπία.
Υ.Γ.
Και εγώ τις θυμάμαι, είχα μάλιστα διδάξει κάποιες.
Καλημέρα Γιάννη και συγχαρητήρια για την παρουσίαση!
Πόσα πράγματα, που κάποια στιγμή μας απασχόλησαν, έχουν αφεθεί στα αζήτητα…
Να επισημάνω την χαρακτηριστική λειτουργίας της διόδου με την αντίστοιχη που κάνουμε στο φωτοηλεκτρικό. Απολύτως όμοιες, αφού περιγράφουν ακριβώς το ίδιο φαινόμενο.
Η θερμιονική και το φωτοηλεκτρικό διαφέρουν μόνο στον τρόπο που δίνεται η ενέργεια στα ηλεκτρόνια για να μπορέσουν να εξέλθουν.
Από κει και πέρα είναι η ίδια εξέλιξη…
Καλημέρα Διονύση.
Ευχαριστώ.
Μοιάζουν πολύ οι χαρακτηριστικές. Ποσοτικές οι δαφορές.
Τα ηλεκτρόνια που ελευθερώνονται στη θερμική εκπομπή έχουν κινητικές ενέργειες της τάξης του kT κάπου 0,1eV. Έτσι μικρή τάση τα φρενάρει.
Ανάλογες και οι εξηγήσεις για το ρεύμα κόρου.
Καλησπέρα Γιάννη. Μας θυμίζεις πάλι με αυτό το εξαιρετικό άρθρο, ότι είμαστε – εκτός από καθηγητές υπό αμφισβήτηση – και Φυσικοί. Και διαβάζουμε για την δίοδο, επειδή έτσι μας αρέσει. Δεν πειράζει που εξαφανίστηκε από τα σχολικά. Το πως λειτουργεί περιέχει πολύ και καλή Φυσική.
Έχω σπίτι 2 ενισχυτές Fender για ηλεκτρική κιθάρα, αφού μικρός έλεγα πως θα γίνω κιθαρίστας…
Ο ένας με λυχνίες-διόδους, ο άλλος με τρανζίστορ. Μέρα – νύχτα ο ήχος. Ο λαμπάτος ήχος είναι μακράν ο νικητής σε ποιότητα και χροιά. Αλλά δεν τον ανάβω, γιατί αν καεί κάποια λάμπα, δε βρίσκεται πλέον. Δεν χάθηκαν μόνο από τα βιβλία…
Πολύ ωραίο παράδειγμα με τον ιμάντα! Ο αριστερός τύπος είναι λεπτός, ενώ ο δεξιός χοντρός, τυχαία;
Να είσαι καλά!
Ευχαριστώ Ανδρέα.
Είναι τυχαίο.
Ντε και καλά να μας βάλεις να διαβάσουμε πάλι ηλεκτρονική στα γεράματα Γιάννη.
Δεν πειράζει, χαλάλι, έχεις τον τρόπο σου να μας ξεσηκώνεις με τα γραφτά σου.
Ευχαριστώ Άρη.
Ηλεκτρονική όχι ακριβώς. Ξεφυλλίζουμε Μάζη ή γυμνασιακό Αλεξόπουλο ή και το βιβλίο των Δεσμών και βλέπουμε πέρα από την αρχή λειτουργίας και εφαρμογές.
Ας δούμε μια διαφορά περιεχομένων Αλεξόπουλου και Χαλιντέυ -Ρέσνικ:
Ο πρώτος είναι γεμάτος εφαρμογές, οι δεύτεροι όχι.
Καλώς το κάνουν μια και στο Πανεπιστήμιο θα έρθει η ώρα των εφαρμογών σε άλλο μάθημα πέραν της Γενικής Φυσικής. Όμως όταν ένα αναλυτικο πρόγραμμα ή ένα σχολικό βιβλίο μεταγράφει ένα επιτυχημένο πανεπιστημιακό βιβλίο για να φτιαχτεί ένα πρόγραμμα και ένα βιβλίο Γενικής Παιδείας είναι σωστό;
Οι εφαρμογές είναι ελκυστικές και παράλληλα εξοικειώνουν τα παιδιά με το περιβάλλον και την τεχνολογία.
Θα στείλω σε λίγο τίτλους από εφαρμογές που διδάσκονταν στο Λύκειο παλιότερα.
Η Ηλεκτρονική έχει άλλο ύφος. Το τρανζίστορ είναι ένα μαύρο κουτί που καλείσαι να χρησιμοποιήσεις σε μια εφαρμογή γνωρίζοντας τις χαρακτηριστικές του. Πρέπει να φροντίσεις να μην αλλοιωθεί η λειρουργία του όταν θερμανθεί κ.λ.π. Αυτά γίνονται ακόμα και αν αγνοείς τι είναι οι οπές, τα ηλεκτρόνια και η ζώνη αγωγιμότητας.
Αρη από την παλιά Β΄ Λυκείου:
Γεννήτριες συνεχούς
Κινητήρες συνεχούς
Γεννήτριες εναλλασσομένου
Κινητήρες εναλλασσομένου
Μετασχηματιστές
Επαγωγικό πηνίο
Λαμπτήρες αερίου
Καθοδικές ακτίνες
Θερμική εκπομπή
Ακτίνες Χ
Σωλήνας Μπράουν
Τρίοδος
Φωτοκύτταρο
Ηλεκτρονικό μικροσκόπιο
Πομποί και δέκτες ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων
Ραντάρ
Τηλεόραση
Ομιλών κινηματογράφος
Μαγνητόφωνο
Ηλεκτρόλυση
Μπαταρίες
Μικροσκόπια-τηλεσκόπια
Οφθαλμός-παθήσεις του
Φασματοσκόπια
Πάμε στο βιβλίο των Δεσμών:
Κύκλοτρο
Φασματογράφος μάζας
Μαγνητικοί φακοί
Μέτρηση ΗΕΔ με γέφυρα
Παραγωγή πριονωτής τάσης
Βήτατρο
Μέτρηση χωρητικότητας με γέφυρα και ακουστικά.
Μελέτη μηχανικών κατασκευών ως προς την ταλάντωσή τους
Εφαρμογή διακροτήματος στη μέτρηση ακουστικών συχνοτήτων
Λιγότερα αλλά δεν ήταν μάθημα Γενικής Παιδείας.
Ποιες εφαρμογές και ποιες διατάξεις περιγράφονται σήμερα;
Όταν ένας φυσικός ξεκινά από την δίοδο και την αγωγιμότητα αερίων εύκολα φτάνει στην κρυσταλλοδίοδο και στη Zener ακόμη –αναμνήσεις γαρ- Γιάννη.
Συμφωνώ γενικά με την άποψή σου για τις εφαρμογές στα σχολικά βιβλία. Προσοχή χωρίς να μεταπηδάμε στην τεχνολογία, εννοώ οι εφαρμογές θα βοηθάνε την κατανόηση του κεντρικού φυσικού φαινoμένου-νόμου.
Γράφοντας είδα και τις εφαρμογές από παλιά βιβλία, τις θυμάμαι.
Ακριβώς.
Αρχή λειτουργίας και περιγραφή διατάξεων και εφαρμογών Μέχρι εκεί.
Η Φυσική διαφέρει από το μάθημα της Ηλεκτρολογίας, ένα αξιόλογο μάθημα Τεχνολογικης του παρελθόντος που είχε άλλη νοοτροπία.
Υ.Γ.
Και εγώ τις θυμάμαι, είχα μάλιστα διδάξει κάποιες.
Καλημέρα Γιάννη και συγχαρητήρια για την παρουσίαση!
Πόσα πράγματα, που κάποια στιγμή μας απασχόλησαν, έχουν αφεθεί στα αζήτητα…
Να επισημάνω την χαρακτηριστική λειτουργίας της διόδου με την αντίστοιχη που κάνουμε στο φωτοηλεκτρικό. Απολύτως όμοιες, αφού περιγράφουν ακριβώς το ίδιο φαινόμενο.
Η θερμιονική και το φωτοηλεκτρικό διαφέρουν μόνο στον τρόπο που δίνεται η ενέργεια στα ηλεκτρόνια για να μπορέσουν να εξέλθουν.
Από κει και πέρα είναι η ίδια εξέλιξη…
Καλημέρα Διονύση.
Ευχαριστώ.
Μοιάζουν πολύ οι χαρακτηριστικές. Ποσοτικές οι δαφορές.
Τα ηλεκτρόνια που ελευθερώνονται στη θερμική εκπομπή έχουν κινητικές ενέργειες της τάξης του kT κάπου 0,1eV. Έτσι μικρή τάση τα φρενάρει.
Ανάλογες και οι εξηγήσεις για το ρεύμα κόρου.
Καλημέρα παιδιά. Γιάννη ωραία παρουσίαση, για να ξεσκουριάζουμε.
Διονύση και μένα το μυαλό στο φωτοηλεκτρικό πήγε.
Ευχαριστώ Αποστόλη.