Μια και τα Σ μπήκαν στην ύλη των πανελληνιών στο νόμο του Ampere (προσωπικά διαφωνώ οριζοντίως και καθέτως) μια άσκηση επαγωγής με Σ . Αφιερωμένη στο Διονύση Μάργαρη που βρίσκει τα πράγματα …αλλιώς. Η άσκηση στο σύνδεσμο εδώ.
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Καλημέρα Χαράλαμπε και σε ευχαριστώ για την αφιέρωση.
Επειδή τονίζεις την διαφωνία μας, φοβάμαι ότι θα σε «δικαιώσω» διατυπώνοντας από την μεριά μου, τη θέση μου.
Αναφέρεις διαφωνία στην χρήση του Σ! Αλλά αυτό δεν μπορεί να είναι κρίσιμο στοιχείο, με μια γενική ισχύ! Ναι ή όχι στο άθροισμα; Η απάντηση δεν μπορεί παρά να αντιμετωπισθεί κατά περίπτωση.
Πάμε λοιπόν στον νόμο του Αmpere. Αν ζητήσω από κάποιον μαθητή να υπολογίσει το άθροισμα ΣΒi∙Δli∙συνθi κατά μήκος του τόξου ΑΒΓ, τι δυσκολία έχει; Τι χρειάζεται να χρησιμοποιήσει;
Και αν στη συνέχεια του ζητήσω το ίδιο άθροισμα κατά μήκος της χορδής ΑΓ; Το να κάνει εφαρμογή του νόμου του Ampere στην κλειστή διαδρομή ΑΒΓΑ είναι η δυσκολία; Αυτό είναι τόσο δύσκολο να το σκεφτεί ένας μαθητής; Ή αν δεν το σκεφτεί, αν ο καθηγητής του το διδάξει, δεν θα το καταλάβει; Δεν θα καταλάβει τι σημαίνει άθροισμα ή γιατί το άθροισμα κατά μήκος της κλειστής διαδρομής ΑΒΓΑ είναι μηδέν, οπότε το εκμεταλλευόμαστε για τον υπολογισμό του αθροίσματος κατά μήκος της χορδής ΑΓ;
Ας αντιπαραβάλουμε λοιπόν αυτό, με την παραπάνω άσκηση. Υπολογίζει κάποιο άθροισμα ο μαθητής ή πρέπει να συνδυάσει μια τιμή αθροίσματος (που δεν μπορεί να υπολογίσει) με το ίδιο άθροισμα που θα συναντήσει σε άλλο νόμο και που με την βοήθεια του νόμου του Neumann θα μπορέσει να υπολογίσει αυτό που ζητάει… Μόνο αν ο μαθητής μάθει το «κόλπο», μπορεί να το αναπαραγάγει.
Συμπέρασμα, δεν φταίει το σύμβολο του αθροίσματος, αλλά πού και πώς καλείται ένας μαθητής να το χρησιμοποιήσει.
Καλή σαρακοστή Χαράλαμπε.
Δεν διαφωνούμε. Εφ όσον το βιβλίο ζητάει ρυθμούς μεταβολής π.χ. στην 5.68 είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε και τέτοια προβλήματα και με ρυθμούς μεταβολής και με Σ και να ζητάμε π.χ. στιγμιαίους ρθυμούς μεταβολής κινητικής και δυναμικής ενέργειας στην επαγωγή. Δεν διαφωνώ με την εξέταση σε ανταγωνιστικές εξετάσεις ρυθμών μεταβολής(αν και για κάποιο λόγο αποτελεί μόνο 99% ελληνικό φαινόμενο ακόμα και σε πανεπιστημιακά βιβλία) αλλά διαφωνώ με ασκήσεις με Σ ως εφαρμογές του Νόμου του Ampere. Το ερώτημα μου είναι: Η άσκηση που έγραψα με Σ μπορεί να θεωρηθεί εντός ύλης;
Καλημέρα και πάλι Χαράλαμπε.
Επί της ουσίας νομίζω ότι είναι εντός ύλης, άσχετα με το βαθμό δυσκολίας.
Όμως βγάζοντας από την ύλη φέτος το διάστημα για την οριακή ταχύτητα, επί της ουσίας “εξουδετέρωσαν” μια σειρά ασκήσεων, όπως την παραπάνω.