Το κύκλωμα του σχήματος περιλαμβάνει ιδανική πηγή με ΗΕΔ Ε = 100V, ιδανικό πηνίο με συντελεστή αυτεπαγωγής L = 0,1H και αντίσταση R = 10Ω, συνδεδεμένα σε σειρά. Τη χρονική στιγμή t0 = 0 κλείνουμε το διακόπτη δ.
α) Κάποια χρονική στιγμή t1, ο ρυθμός αποθήκευσης ενέργειας στο μαγνητικό πεδίο του πηνίου γίνεται μέγιστος. Ποιος είναι ο μέγιστος ρυθμός αποθήκευσης ενέργειας στο μαγνητικό πεδίο του πηνίου και ποια είναι η ένταση του ρεύματος εκείνη τη στιγμή;
β) Ποια θα είναι η τελική-σταθεροποιημένη τιμή της έντασης του ρεύματος; Να κάνετε ένα ποιοτικό διάγραμμα i → t.
γ) Να κάνετε τη γραφική παράσταση του ρυθμού μεταβολής της έντασης του ρεύματος σε συνάρτηση με την ένταση του ρεύματος. Ποια είναι η μέγιστη τιμή του και πότε την παίρνει;
δ) Τη χρονική στιγμή t1, βρείτε τους ρυθμούς μεταφοράς ενέργειας από τα δίπολα του κυκλώματος στο ηλεκτρικό ρεύμα και την ενέργεια που έχει αποθηκευτεί στο πηνίο.
ε) Τι ποσοστό της τελικής ενέργειας του μαγνητικού πεδίου, έχει αποθηκευτεί τη χρονική στιγμή t1;
στ) Για καθηγητές. Γράψτε τις χρονικές εξισώσεις και κάνετε τις αντίστοιχες γραφικές παραστάσεις:
στ1) της έντασης του ρεύματος
στ2) της ΗΕΔ αυτεπαγωγής
στ3) της ισχύος στο πηνίο
στ4) της ενέργειας του μαγνητικού πεδίου
Αφιερωμένη στο Γιάννη Κυριακόπουλο, που προηγήθηκε ΕΔΩ.
Το σχήμα του κυκλώματος είναι του Διονύση.
Ευχαριστώ Ανδρέα.
Τη διαβάζω.
Πολύ καλή Ανδρέα.
Καλημέρα Ανδρέα, καλημέρα Γιάννη.
Βλέπω το θέμα της μεταβολής της ισχύος στο πηνίο, λόγω αυτεπαγωγής, το εξαντλήσατε σε παράλληλες δημοσιεύσεις!
Καλημέρα συνάδελφοι. Γιάννη χαίρομαι που σου άρεσε.
Διονύση, χθες προσπαθούσα ανεπιτυχώς – με 1μπωφόρ – να πετάξω χαρταετό και σκεφτόμουν ταυτόχρονα αυτεπαγωγή! Μήπως κάτι δεν πάει καλά;
Για να δώσω και ένα στίγμα, στο σχολείο είμαι στην κίνηση ευθύγραμμου αγωγού και μέχρι τέλος εβδομάδας θα κάνω και πλαίσια.
Καλημέρα Ανδρέα. Μου άρεσε το (γ) ερώτημα. Χθες στο πέταγμα του αετού, σκεφτόμουν δυνάμεις, εναλλασσόμενα, Μπερνούλι. Δεν είσαι μόνος…
Ευχαριστώ Αποστόλη. Εντάξει δυνάμεις, εναλλασσόμενα. Αλλά Μπερνούλι;
Ως ψυχολόγος – ειδικότητα που έχουμε μαζί με πολλές άλλες, όλοι οι καθηγητές – βλέπω πως δε μπορείς να ξεπεράσεις το χωρισμό, αλλά μην απελπίζεσαι. Με μια γερή δόση ακτινοβολίας μέλανος σώματος και λίγο αρχή Heisenberg θα τον ξεχάσεις τον Ολλανδό.