Για το κύκλωμα του διπλανού σχήματος δίνονται Ε=40V (r=0), R1=15Ω, R2=20Ω, ενώ το μη ιδανικό πηνίο έχει συντελεστή αυτεπαγωγής L και αντίσταση Rπ. Σε μια στιγμή t=0 κλείνουμε το διακόπτη δ και αφού σταθεροποιηθεί η ένταση του ρεύματος που διαρρέει το πηνίο, την στιγμή t1, τον ανοίγουμε ξανά.
Έτσι παίρνουμε το διάγραμμα του δεξιού σχήματος, για την ένταση του ρεύματος που διαρρέει το πηνίο σε συνάρτηση με το χρόνο.
- Να υπολογιστεί η αντίσταση Rπ του πηνίου.
- Να σχεδιαστούν ποιοτικά διαγράμματα, σε συνάρτηση με το χρόνο, υπολογίζοντας και χαρακτηριστικές τιμές μεγεθών, για τα μεγέθη:
α) Η ΗΕΔ λόγω αυτεπαγωγής στο πηνίο.
β) Η διαφορά δυναμικού VΒΓ στα άκρα του πηνίου.
γ) Η διαφορά δυναμικού VΑΓ στα άκρα της αντίστασης R2.
Όπου θεωρείται θετική η ΗΕΔ της πηγής και η φορά του ρεύματος που προκαλεί στο κύκλωμα.
ή
Καλημέρα Διονύση.
Πολύ καλή.
Με έκανες να ψάχνω το βιβλίο για να δω ποιο το πνεύμα των ασκήσεων της αυτεπαγωγής. Είναι αυτό και το αποδίδεις καλά με μια σειρά θεμάτων που ανεβάζεις.
Καλό μεσημέρι Γιάννη.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική και ολοκληρωμένη μελέτη του φαινομένου. Μπορεί κάποιος να κάνει μόνο αυτή στην αυτεπαγωγή και να τελειώνει… Άσε που έχουμε πλέον κύμα καταλήψεων στα σχολεία και θα δυσκολευτούμε με την ύλη. Μας έδωσες λοιπόν τον ελβετικό σουγιά της αυτεπαγωγής. Αν θέλει κάποιος βάζει κάτι για την ενέργεια του πηνίου ή τη θερμική στις αντιστάσεις, ρωτάει και κάποια στιγμή πριν και μετά το άνοιγμα για τις ισχύες στο κύκλωμα και έχει πλήρη εικόνα ο μαθητής.
Στο ερώτημα iiα, μια τυχαία t > t1, μπορούμε – αφού το έχεις κάνει και στα παρακάτω – να γράψουμε τη συνάρτηση Εαυτ = i1 . (R1+R2+Rπ) -> Εαυτ = 40 . i1 (S.I.), που μας βηθάει στη γραφική παράσταση.
Επίσης στην εξίσωση (2) Εαυτ = -Ε + i1 . (R1+Rπ)
Σε ευχαριστούμε.
Καλό μεσημέρι Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό, αλλά και την επισήμανση του (+) στην εξίσωση (2).
Όσον αφορά την εξίσωση Εαυτ = 40 . i1 έχεις δίκιο, αλλά προτίμησα να δώσω δυο διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης, όπου ο ένας να είναι “λιγότερο μαθηματικός”.
Ξέρω ότι η εύρεση της συνάρτησης, διευκολύνει εμάς, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι διευκολύνει και όλους τους μαθητές…
Γεια σου Διονύση. Πολύ καλή, θα την δώσω στην επανάληψη!
Ευχαριστώ για το σχόλιο Αποστόλη.
Συμπέρασμα: Είμαι εκπρόθεσμος 🙂
Καθόλου εκπρόθεσμος Διονύση. Εμείς τρέχουμε απλώς…
Καλημέρα Διονύση και συγχαρητήρια για την άσκησή σου!
Τα είπες σχεδόν Όλα, με εξαίρεση την ενέργεια και τους ρυθμούς της!
Συμφωνώ με τις απόψεις των παραπάνω φίλων.
Ξέρεις να θίγεις την ουσία των πραγμάτων, συνεχίζοντας να διδάσκεις, κι ας είσαι δέκα χρόνια συνταξιούχος!
Μια φορά δάσκαλος, μια ζωή δάσκαλος!
Καλή Κυριακή.
Καλημέρα Πρόδρομε και καλή Κυριακή.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαίρομαι που σου άρεσε…