Φύλλο Εργασίας προσομοίωσης εργαστηριακής άσκησης στο φωτοηλεκτρικό
https://www.seilias.gr/images/stories/html5/photoelectricEffect.html
Μια πρόταση ενασχόλησης με το φωτοηλεκτρικό μέσω προσομοίωσης του Ηλία Σιτσανλή
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Φύλλο Εργασίας προσομοίωσης εργαστηριακής άσκησης στο φωτοηλεκτρικό
https://www.seilias.gr/images/stories/html5/photoelectricEffect.html
Μια πρόταση ενασχόλησης με το φωτοηλεκτρικό μέσω προσομοίωσης του Ηλία Σιτσανλή
Καλησπέρα Θοδωρή. Εξαιρετική δουλειά, από έναν δάσκαλο τάξης, με τη δική σου εμπειρία. Το έλυσα σα μαθητής, γιατί και εμείς μαθητές είμαστε και θα είμαστε, αφού ως Φυσικοί αυτή είναι η μοίρα μας…
Η λύση ΕΔΩ, μη μου βάλεις κακό βαθμό, θέλω ενθάρρυνση για να προοδεύσω…
Το φαινόμενο αυτό, έχει πολλές παραμέτρους και το τελευταίο ερώτημά σου που συνοψίζει ο μαθητής τα συμπεράσματα είναι απαραίτητο.
Το μέγεθος των φωτονίων σε σχέση με το μήκος κύματος δεν το είχα σκεφτεί…φαντάζομαι είναι σχηματικό ή υπάρχει κάποια εξίσωση σχετική;
Φοβάμαι ότι και την Κβαντομηχανική τη μαθαίνουν στον αυτόματο. Σήμερα οι μαθητές μου της Υγείας, μου είπαν ότι έχουν “τελειώσει” την Καντβομηχανική στο φροντιστήριο. Είμαστε στο μέλαν σώμα. Όντως ήξεραν τι κάνει το μέγιστο της καμπύλης αν αυξήσουμε τη θερμοκρασία, τον τύπο για τα φωτόνια κ.λ.π. και ρώτησα τι είναι εκείνο το Ι(λ) στη γραφική παράσταση. Κανείς! Μετά ρώτησα γιατί οι λάμπες πυράκτωσης είναι ενεργοβόρες; Με κοιτάγανε…
Σε ευχαριστούμε για την προσφορά.
Ανδρέα καλησπέρα, σε ευχαριστώ διπλά για την ενασχόληση με το ΦΕ της προσομοίωσης της εργαστηριακής άσκησης.
Πρώτον γιατί ασχολήθηκες και επιβεβαιώνουμε την πορεία διδακτικής προσέγγισης
σε ένα θέμα με πολλές παραμέτρους…
Δεύτερον γιατί επιδοκιμάζοντας μου αφαιρείς την “ανασφάλεια” της ανούσιας δουλειάς…
Καταλαβαίνεις πως όταν δημοσιεύεις κάτι που ξεφεύγει από τις νόρμες εξέτασης,
η ανασφάλεια είναι μεγαλύτερη.
Προσπάθησα να βάλω σε σειρά τα απαραίτητα….τουλάχιστον όσα αναφέρει το σχολικό….θα μπορούσε το ΦΕ να έχει άλλα τόσα, αλλά ήθελα ο χρόνος ενασχόλησης να μην κουράσει…
Σε βαθμολογώ με ΑΡΙΣΤΑ 10….νομίζω πως σου ξέφυγε μόνο στο Ε το:
“Προεκτείνετε τη γραμμή που χαράξατε μέχρι αυτή να συναντήσει τον άξονα της κινητικής ενέργειας. Υπολογίστε προσεγγιστικά σε ποιο σημείο συναντά τον άξονα. Τι υπολογίζουμε από την τιμή αυτή;”
Είχα στο μυαλό μου το έργο εξόδου, αφού στο σημείο τομής με τον άξονα της κινητικής: f=0 οπότε Κ=-Φ, δηλαδή το σημείο τομής έχει συντεταγμένες f=0, K=-Φ
Επίσης για μήκη κύματος στο υπέρυθρο και μετά στο υπεριώδες, θα έλεγα πως τα φωτόνια είναι χωρίς χρώμα για τις αισθήσεις μας….το αόρατα, το αντιλαμβάνομαι πως δεν τα βλέπω…
Τώρα για το μέγεθος των φωτονίων… είχα ακούσει αν κατάλαβα και θυμάμαι σωστά,
αν όχι ζητώ συγγνώμη από το δάσκαλο Στέφανο Τραχανά, πως φωτόνια μικρής ενέργειας άρα μεγάλου λ, μπορούμε να τα παρομοιάσουμε με κόκκους άμμους, ενώ φωτόνια μεγάλης ενέργειας άρα μικρού λ με βότσαλα….
Η φετινή χρονιά ήταν και είναι εξαντλητική…..δεν έχουμε εικόνες συμβόλων γνωστές και οικείες και μπορεί εύκολα να γράψεις κάτι ανάποδα, π.χ: p=λ/h….χρειάζεται τρομερή συγκέντρωση και στο τι γράφεις και στο τι λες…..εύκολα μπορείς να πεις το λάθος….π.χ στο Compton το προσπίπτον φωτόνιο σκεδάζεται ή απορροφάται και το ηλεκτρόνιο εκπέμπει άλλο μικρότερης ενέργειας;;;;;
Διδάσκοντας το Νόμο Ampere, την αρχή παραγωγής Η/Μ κύματος και την αρχή απροσδιοριστίας μετά ένιωθα σα να ξεφόρτωσα δυο νταλίκες ….
Γεια σου και πάλι Θοδωρή. Από βιασύνη δεν συμπλήρωσα τη γραφική παράσταση και έπρεπε να πάρω 9, αλλά έχω βίσμα…
Επειδή μας διαβάζουν και οι μαθητές, πρόσθεσα τη συμπλήρωση, ώστε να είναι ολοκληρωμένη η απάντηση.
Πολύ διδακτική είναι και η χρήση της συσκευής φωτοηλεκτρικού, που έχουμε στο εργαστήριο. Έχει δυνατότητα να ρίξουμε φως λευκό ή φιλτραρισμένο από λάμπα πυράκτωσης αλλά έχει και χρωματιστές led.
Δεν πήρα ακόμα μετρήσεις, αλλά σκέφτομαι ότι θα περιέχουν “θόρυβο”, από το διαχεόμενο φως του εργαστηρίου ή ακόμα και την κοσμική ακτινοβολία.
Να είσαι καλά.
Χαιρετώ Θοδωρή και Ανδρέα.
Ωραία και χρήσιμη η προσομοίωση του Σιντσαλή!
Εγώ λοιπόν έπαιζα μαζί της και έψαχνα το “φύλλο εργασίας του Θοδωρή…” πάνω της
αφού δεν πρόσεξα ότι έβγαζε “χεράκι” στην πρώτη πρόταση της ανάρτησης.
Όταν είδα το σχόλιο του Ανδρέα και πάτησα το ΕΔΩ …κατάλαβα (ήρθε το βούι απ’το νερό)
Να είστε καλά
Ανδρέα δεν έχεις ανάγκη από “βίσμα”…
Πρώτος ξεκίνησες το καλοκαίρι να κάνεις αναρτήσεις στην ύλη της κβαντικής..
Από δικές σου αναρτήσεις ξεκινήσαμε να διαβάζουμε….
Παντελή, ελπίζω και εύχομαι “το βούι από το νερό” τον Ιούνη να φέρει καλά μαντάτα…