Κβαντική απόδοση στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο

Επειδή φαίνεται ότι πολλοί συνάδελφοι  ενδιαφέρονται για την εξάρτηση του ρεύματος κόρου στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο  από το πλήθος των φωτονίων που προσπίπτει  στην  επιφάνεια του μετάλλου και από τη συχνότητα της προσπίπτουσας ακτινοβολίας  θα προσπαθήσω να δώσω κάποιες ελπίζω χρήσιμες πληροφορίες.

Θα ορίσουμε δύο χρήσιμες ποσότητες:

Κβαντική απόδοση(Quantum Efficiency):. Ορίζεται ως ο λόγος του αριθμού των φωτοηλεκτρονίων που εκπέμπονται από την κάθοδο προς τον αριθμό των φωτονίων που προσπίπτουν σε αυτή, συνήθως ως ποσοστό %. Συμβολίζεται με Q.E. και είναι καθαρός αριθμός.

                Q.E=(αριθμός εκπεμπόμενων ηλεκτρονίων)/(αριθμός προσπίπτοντων φωτονίων)

Ευαισθησία ακτινοβολίας καθόδου (Cathode radiant sensitivity) :Είναι το ρεύμα φωτοκαθόδου σε mA  που παράγεται ως απόκριση σε μια προσπίπτουσα ισχύ  ακτινοβολίας  ίση με 1W για   ένα συγκεκριμένο μήκος κύματος. Έχει μονάδες 1mA/W. Χρησιμοποιούμε αυτή την ποσότητα γιατί αυτή είναι μετρήσιμη και έμμεσα με την σχέση που εύκολα αποδεικνύεται 

                     QE (%) ≃ 124 /λ(nm) x ευαισθησία ακτινοβολίας (mA/W)

όπου λ είναι το μήκος κύματος , υπολογίζεται η κβαντική απόδοση. 

 1η Ερώτηση: Ποιες είναι οι τυπικές τιμές της κβαντικής απόδοσης για το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο  που διαπραγματεύεται το βιβλίο για διάφορα μέταλλα; 

Απάντηση: περίπου 10^(-5)=0,00001 ή 0,001%!!  

2η Ερώτηση: Εξαρτάται η κβαντική απόδοση από το μήκος κύματος της προσπίπτουσας ακτινοβολίας;

Απάντηση: Υπάρχουν αρκετά θεωρητικά μοντέλα που δίνουν μακροσκελείς σχέσεις εξάρτησης. Ένα παράδειγμα για να έχουμε μια εικόνα είναι τα πειραματικά αποτελέσματα από συγκεκριμένη εργασία ( https://arxiv.org/pdf/1202.0152.pdf )  όπου το μέταλλο της καθόδου ήταν χαλκός.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
10 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
06/04/2023 12:11 ΠΜ

Σωστά αυτά αλλά  υπάρχει και το σχολικό βιβλίο που, όπως επισήμανε ο Γιάννης, λέει

comment image

ενώ δεν αναφέρει αυτά, τουλάχιστον την Κβαντική απόδοση, δηλαδή ότι δεν βγάζουν όλα τα φωτόνια φωτοηλεκτρόνια

Δεν θα πρέπει να βρει χρόνο κάποιος υπεύθυνος να πει, ΘΕΣΜΙΚΑ, στον «απλό λαό» τι θα λέει στα παιδιά.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από admin
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Νίκο και Άρη.
Μετά την επισήμανση που λέει ο Άρης έγραψα:
“Δεν βλέπω τόσο δύσκολο να γραφόταν κάτι σαν:
-Ένα μικρό ποσοστό των φωτονίων της δέσμης ελευθερώνει ηλεκτρόνια. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται όταν αυξάνεται η συχνότητα.
Έτσι προστατεύεται και ο συνάδελφος που για να προσφέρει κάτι, ή έστω για να πρωτοτυπήσει, κατασκευάζει Β’ θέμα σχετικό με ρεύμα κόρου.”

Ομολογώ πως είχα ξεχάσει την απόδοση και την ευαισθησία από την Οπτικοηλεκτρονική. Μετά από 41 χρόνια ξεχνάς πολλά. Στους Χαλιντέυ – Ρέσνικ δεν θίγεται το θέμα ενώ στον Αλεξόπουλο υπάρχει υπαινιγμός προς το τέλος της παραγράφου.
Δεν κατάλαβα αν οι συγγραφείς του σχολικού βιβλίου γνωρίζουν το ότι ελάχιστα φωτόνια – ελευθερωτές (Ζορό) έχουμε. Ερώτηση του σχολικού βιβλίου δείχνει να γινεται λάθος.

Εν τω μεταξύ υπάρχουν πολλές ασκήσεις παντού με τη λογική:
Ένταση-> αριθμός φωτονίων-> αριθμός ηλεκτρονίων-> ρεύμα-> ηλεκτρική ισχύς διάταξης.

Θα ήταν τόσο μα τόσο απλό το να γίνει μια έγκαιρη προειδοποίηση μέσω μιας οδηγίας ή διόρθωσης της παραγράφου!

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Νίκος Διαμαντής

Νίκο να συμφωνήσω στο ότι η ασκησιολογία εκτρέπει τις περισσότερες φορές από τους διδακτικούς στόχους. Υπάρχει όμως.
Πάντα κάποιος θα κατασκευάσει κάτι πρωτότυπο, θες από μεράκι, θες από παιγνιώδη διάθεση. Αυτό το κάτι μπορεί να γεννήσει ασκήσεις οι οποίες θα επηρεάσουν βιβλία και σημειώσεις, τα οποία θα επηρεάσουν θέματα του ΨΕΒ τα οποία θα επηρεάσουν θέματα Εξετάσεων.  Θα μπορούσα να γράψω τεράστια ανάρτηση γεμάτη με παραδείγματα.
Η επιλογή των θεμάτων των εξετάσεων εναπόκειται στην κρίση και την αισθητική των μελών της ΚΕΕ. Πρέπει τα θέματα να μην έχουν επιστημονικά λάθη.
Έτσι όταν αντιλαμβανόμαστε ένα λάθος το εντοπίζουμε. Παραδείγματα «δράσης» του υλκονέτ:
comment image

Ο τζερτζελές οφέλησε και θέματα με μπερνουλιές αποσύρθηκαν με οδηγία

Όταν βρεις κάτι το λες (όσο πιο δημόσια μπορείς). Ωφελεί.

Για τη Φυσική που περιέχουν τα νεοεισαχθέντα, σε άλλο σχόλιο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γράφεις:
Είναι τόσο ενδιαφέροντα τα καινούργια πράγματα που διδάσκονται και έχουν τόση φυσική που νομίζω είναι κρίμα να …..
Ποιος θα διαφωνήσει στο ότι έχουν Φυσική;
Ποιος θα διαφωνήσει στο ότι είναι ενδιαφέροντα;
Όμως μας απασχολεί η μαθητική εκδοχή των «νεοσυλλέκτων» και όχι η έκτασή τους στο επιστημονικό πεδίο. Να το πω πιο απλά:
Μπορεί ένας να βρει πολύ εύκολα 40 θέματα Στερεού που θα διαφέρουν εντελώς μεταξύ τους. Πολύ περισσότερα φυσικά, αλλά λέω 40 χάριν συζήτησης.
Δεν μπορώ να σκεφτώ 40 εντελώς διαφορετικά θέματα για το Λύκειο στην Κβαντομηχανική. Ίσως κάποιος άλλος τα καταφέρει. Θα χαρώ να τα δω και θα αναγνωρίσω το λάθος μου την ίδια στιγμή. Οι συνάδελφοι της τάξης και του ΨΕΒ προσπαθούν να βγάλουν καμιά δεκαριά και αυτό με δυσκολία. Έτσι βλέπουμε συνδυασμούς (λ.χ. με τα κυκλώματα) που έχουν λάθη.
Ας τους βοηθήσει κάποιος δίνοντας αυτά τα 40 θέματα. Καταλαβαίνουμε ότι οι ασκήσεις του σχολικού βιβλίου δεν μπορεί να ανακυκλώνονται τα χρόνια που θα ακολουθήσουν.

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
06/04/2023 12:16 ΜΜ

Καλημέρα.
Για την προσοχή που απαιτείται στην δημιουργία ερωτήσεων- ασκήσεων στην κβαντομηχανική έχουμε νομίζω συμφωνήσει,

Όμως εδώ υπάρχει πρόδηλα ένα λάθος  θεωρίας στο βιβλίο. Αυτό, νομίζω, που οπωσδήποτε πρέπει να γίνει είναι σταλεί μια επίσημη οδηγία που να καθοδηγεί όλους τους διδάσκοντες συναδέλφους σε κάθε γωνιά της Ελλάδας  αλλά να δεσμεύει μέχρι την ΚΕΓΕ, η οποία  να διορθώνει την φράση του βιβλίου με μια φράση, όπως αυτή του Γιάννη:

-Ένα μικρό ποσοστό των φωτονίων της δέσμης ελευθερώνει ηλεκτρόνια. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται όταν αυξάνεται η συχνότητα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Νίκος Διαμαντής

Νίκο πολύ ωραία έκανες και το έγραψες. Έχεις επαφή με το θέμα.
Όμως κυκλοφορούν πολλά βιβλία και δεν ξέρω ποιος συνάδελφος προμηθεύεται και χρησιμοποιεί ποιο βιβλίο.
Ακόμα και σε καλά βιβλία του εμπορίου θα δούμε λάθη μια και οι συγγραφείς βιάστηκαν να γράψουν το Κβαντομηχανικόν συμπλήρωμα.
Όπως όταν μπήκαν τα ρευστά συγγραφείς που ξέρουν Φυσική έκαναν λάθη και έβαλαν ταράτσες να πετάνε. (Την πλέον αποτυχημένη πτέρυγα αεροπλάνου σχεδίασε ο Αϊνστάιν.)

Λέγοντας δημόσια εννοώ στα διαδικτυακά φόρουμ (και όχι φόρα) και σε φορεις όπως ΙΕΠ, ΨΕΒ, συμβούλους, συναδέλφους, βαθμολογικά (κατόπιν εορτής σ’ αυτά δυστυχώς) και όποιον άλλον μπορεί να προλάβει οτιδήποτε.
Μην επαναληφθουν οι 7 στροφές, κάτι που θα είχε αποφευχθεί αν και άλλοι δίαβαζαν τον Βαγγέλη Κορφιάτη.

Ο Άρης μίλησε για επίσημη οδηγία. Είναι κάτι που πρέπει να γίνει άμεσα.
Δεν αρκούν παραινέσεις του τύπου “Όχι στην άσκηση τάδε και την ερώτηση δείνα”.