Το σχολικό βιβλίο στη σελ. 237 στην προσπάθεια του να εξηγήσει τα σύμβολα στην αρχή της αβεβαιότητας σε μαθητές που δεν έχουν ακούσει το στατιστικό όρο “τυπική απόκλιση” εισάγει σε παγκόσμια πρωτοτυπία τον όρο “εύρος αβεβαιότητας” αγγλιστί “uncertainty range” βεβαίως μόνο για την σχέση ορμής – θέσης καθώς λίγο παρακάτω στο …ίδιο βιβλίο στην αντίστοιχη σχέση ενέργειας χρόνου ο όρος “εύρος αβεβαιότητας” ξανα-αντικαθίσταται από τον διεθνή όρο “αβεβαιότητα” και αυτό ακολουθείται και στις ασκήσεις του βιβλίου. Δεν είχα σκοπό να ασχοληθώ με αυτή τη λεπτομέρεια όμως τη βλέπω να επανέρχεται δριμύτερη στο “study for exams”.
Γεια σου Μπάμπη.


Μάλλον αυτά εννοείς:
Nαι. Πίστευα ότι ήταν απλά μια ατυχής προσπάθεια των συγγραφέων να εξηγήσουν την αρχή της αβεβαιότητας εξηγώντας “το άγνωστο δια ετέρου αγνώστου” χωρίς συνέχεια είδα όμως τον όρο να επανέρχεται δριμύτερος στα study for exms
http://www.study4exams.gr/physics_k/pdf/FK_ED/FK_K8_ED2_EKF.pdf
Καλησπέρα Χαράλαμπε. Χρόνια Πολλά. Πριν κάνουμε την αρχή της Αβεβαιότητας στους μαθητές – εγώ θα την κάνω μετά το Πάσχα – πρέπει να εξηγήσουμε τον όρο στα παιδιά.
Η αβεβαιότητα σε μια δηλωμένη μέτρηση είναι το διάστημα εμπιστοσύνης γύρω από τη μετρούμενη τιμή, έτσι ώστε η μετρούμενη τιμή να είναι βέβαιο ότι δεν βρίσκεται εκτός αυτού του δηλωμένου διαστήματος.
Για παράδειγμα, δηλώνει κάποιος ερευνητής το μήκος μας ράβδου 10,52+-0,08 cm.
Δηλώνοντας ότι η αβεβαιότητα είναι 0,08 cm, ο ερευνητής ισχυρίζεται με σιγουριά ότι κάθε λογική μέτρηση αυτης της ράβδου από άλλους ερευνητές θα παράγει μια τιμή όχι μικρότερη από 10,44 cm και όχι μεγαλύτερη από 10,60 cm.
Ίσως αυτό το εύρος να θέλει να δείξει το βιβλίο.
Γεια σου Ανδρέα.

Κατανοητό το ότι σε παιδιά λέγονται απλοποιημένα πράγματα, όμως….
Τιμές έξω από το διάστημα υπάρχουν αλλά με μικρή πιθανότητα.
Από Στέφανο Τραχανά:
Βλέπουμε ότι το Δx είναι μικρότερο από το εύρος των μετρήσεων. Την διαφορά xmax-xmin
Τους παρουσιάζεται, αναγκαστικά και όχι υπαιτιότητι του διδάσκοντος, μια ιδιότητα μεγεθών που δεν γνωρίζουν και δεν τους δίνεται ο ορισμός τους.
Μοιάζει σαν να λες σε παιδιά ότι η κινητική ενέργεια είναι 1/2m.υ^2 πριν τους ορίσεις την ταχύτητα.
Αν αφήσουμε στην άκρη κάθε τι Κβαντομηχανικό.

Ένα μπαλάκι κινείται μέσα σε σωλήνα και οι κρούσεις είναι ελαστικές:
Όλες οι θέσεις έχουν ίδια πιθανότητα, όμως η αβεβαιότητα δεν είναι 2α αλλά 0,58α.
Αυτά δεν παρουσιάζονται σε παιδιά.
Έτσι και η αβεβαιότητα στην σχολική Κβαντομηχανική τους παρουσιάζεται ποιοτικά ως περιεχόμενο, με ακριβή όμως σχέση τιμών!
Συμφωνώ με όλα όλα γράφεις. Η ένσταση μου είναι στην εισαγωγή ορολογίας. Η αβεβαιότητα από μόνη της της δείχνει το εύρος ή διάστημα εμπιστοσύνης ή τυπική απόκλιση ή ένα “χονδρικό μέτρο του εύρους περιοχής γύρω από τη μέση τιμή” Δεν υπάρχει πουθενά ο όρος “εύρος αβεβαιότητας” που κυριολεκτικά θα σημαίνει με βάση τα παραπάνω το “το εύρος του χονδρικού μέτρου του εύρους της περιοχής” που νοητικά δεν βγάζει κανένα νόημα και μάλλον σύγχυση προκαλεί.
Μου άρεσε πολύ το παράδειγμα φυσικής που έδωσες. Δίνει μια οπτική εικόνα του τι σημαίνει το μαθηματικό “μέτρο περιοχής υψηλής πιθανότητας στη θέση” σε ισοπίθανα μαθηματικά ενδεχόμενα.
Καλημέρα Γιάννη.
Όμορφο και κατανοητό το παράδειγμά σου.
Καλημέρα Άρη και Μπάμπη.
Είναι από εδώ:
Περί Αβεβαιότητας ο λόγος.
Χρόνια πολλά Γιάννη . Το 0,58α προκύπτει από το ολοκλήρωμα πιο πάνω;
Χρόνια Πολλά Ανδρέα.
Από ολοκλήρωμα. Δες το “περί αβεβαιότητας ο λόγος”.