Σχόλια για τα Θέματα της Τράπεζας Φυσικής Α΄ ΓΕΛ

Όσοι/ες διδάσκουν Φυσική στο Λύκειο θα έχουν διαπιστώσει ότι αρκετά θέματα της Τράπεζας Θεμάτων περιέχουν λάθη, ασάφειες, πρόχειρα σχεδιασμένα διαγράμματα, ερωτήσεις που επιδέχονται δύο σωστές απαντήσεις ή καμμία σωστή απάντηση κ.λ.π.  Υπάρχουν μάλιστα θέματα που είναι εξολοκλήρου λανθασμένα (π.χ. θέμα 13705).  Στον σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε τα σχόλια και τις διορθώσεις που προτείνω για τα θέματα της Φυσικής Α΄Γενικού Λυκείου.

Σχόλια Τράπεζας Α΄Λυκείου

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
16 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Μπετσάκος Παναγιώτης

Συγχαρητήρια συνάδελφε για την εκτενή και επιμελή εργασία σου. Δυστυχώς από την αρχή της χρονιάς πολλοί συνάδελφοι επισημάναμε τα πολύ μεγάλα λάθη στη τράπεζα θεμάτων, τα “τραβηγμένα” θέματα, που δεν σχετίζονται με το επίπεδο των μαθητών και την υπονόμευση που προκαλεί στη διδασκαλία μας. Η τράπεζα θεμάτων προφανώς εντάχθηκε για την απορρόφηση κάποιων ευρωπαϊκών κονδυλίων. Ας την καταργήσουν άμεσα…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Δημήτρη και Παναγιώτη.
Μπράβο Δημήτρη για τη δουλειά σου και τη βοήθεια που προσφέρεις.
Μου έκανε εντύπωση το πλήθος των προβληματικών προβλημάτων.
Εάν επρόκειτο για μια συλλογή θεμάτων για βοήθεια διδασκομένων και διδασκόντων δεν θα είχαμε πρόβλημα. Ο διδάσκων θα θεράπευε όσα θέματα επέλεγε. Όμως είναι όλα δυνάμει θέματα μετά από κλήρωση.

Κώστας Παπαδάκης
28/04/2023 11:53 ΠΜ

Πολύ καλή εργασία/μελέτη.

Ευχαριστώ, γιατί αν υπάρχει κάποιος που θα την αξιοποιήσει σε μεγάλο βαθμό είμαι εγώ.

Μάλιστα, αν ήθελες θα μπορούσες να βοηθήσεις σε ότι κάνω, με την κριτική σου.

Συμφωνώ ότι υπάρχουν προβλήματα και χαρακτηριστικές αδυναμίες.
Μάλιστα υπάρχουν ασκήσεις, που για το επίπεδο της Α λυκείου έχουν απαράδεκτα υψηλό επίπεδο, δηλαδή δεν μπορεί ασκήσεις που είναι για λίγους (σε βαθμό δυσκολίας) να προτείνονται για θέματα αξιολόγησης.
Δεν απαιτούν όλες οι ασκήσεις τον ίδιο χρόνο για να λυθούν.

Οι λύσεις των ασκήσεων, περισσότερο από τις εκφωνήσεις, χαρακτηρίζουν τους διαφορετικούς συγγραφείς, π.χ. υπάρχει ο “αναλυτικός” συγγραφέας, ο πιο σύντομος κ.τ.λ., δεν ξέρω τι περιορισμούς είχαν για την λύση που έπρεπε να παρουσιάσουν, τι τους έδινε η επιτροπή (μην κάνω υποθέσεις)

Άλλο αυτό και άλλο φυσικά να συζητάμε για την κατάργηση της.

Η βελτίωση της είναι η πιο χρήσιμη λύση.

Σκεφτείτε ότι την Τράπεζα θεμάτων την έφτιαξε το υπουργείο παιδείας, αλλά την γέμισαν θέματα, συνάδελφοι. Ναι, δεν ήταν παρθενο – γέννεση, οι συνάδελφοι “πήραν έμπνευση” από ότι έχει δημοσιευτεί και μοιραία πλήθος έχουν δημοσιευτεί στο μεγαλύτερο χώρο που υπάρχει (ποιόν άλλον το ylikonet, όχι ότι φταίει κάποιος προς θεού) αλλά … είναι συγκεντρωμένο υλικό (που ακόμα δεν αποτελεί υλικό αξιολόγησης) αλλά είμαι βέβαιος ότι θα χρησιμοποιηθεί μέσα στο μάθημα από πολλούς συναδέλφους.
Ας αλλάξει άμεσα ο ρόλος της τράπεζας (όπως παλαιότερα) και κυρίως ας μορφοποιηθούν τα θέματα και βλέπουμε.. Ναι οι εκπαιδευτικοί έπρεπε να αποφασίζουν για το τι και το πως.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Κώστας Παπαδάκης

Καλημέρα Κώστα.
Πήραν έμπνευση από το υλικονέτ;
Πιθανώς αλλά προσέχουμε όταν μεταφέρουμε τις εμπνεύσεις μας.
Εξαιρετικές εμπνεύσεις έχω λάβει από το βιβλίο του Επστάιν και αυτό του Λαντζ (παράδοξα και σοφίσματα της φυσικής) αλλά δεν έβαλα θέματα τέτοια στους μαθητές μου τον Ιούνιο.
Ένας λογικός άνθρωπος με στοιχειώδη διδακτική εμπειρία πρέπει να μπορεί να ξεχωρίσει ποια είναι για ποιον.
Να το πω απλά:
Ο γυμναστής του σχολείου δεν απαιτεί από τους μαθητές του να καρφώνουν τη μπάλα στο καλάθι κατά την ώρα της Γυμναστικής.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Και καλά, οι συνάδελφοι “τσαχπίνισαν” στα θέματα που έστειλαν.
Δεν βρέθηκε ένας χριστιανός να τους πει:
-Ρε παιδιά δε θέλουμε τέτοια!

Κώστας Παπαδάκης
28/04/2023 12:25 ΜΜ

Προφανώς Γιάννη,
δεν ανησυχώ για το τι δημοσιεύει το ylikonet, καθόλου.

δεν ξέρω ποιοι αποτελούσαν την επιτροπή που “έκριναν” τα θέματα αυτά, αλλά υπάρχει θέμα με τις επιλογές τους.

Κώστας Παπαδάκης
28/04/2023 12:26 ΜΜ

Δεν χρειάζεται να είναι χριστιανός [ 🙂 ],
αρκεί να τελειώσει το πρώτο έτος στο Φυσικό νομίζω.

Χαράλαμπος Κασωτάκης

Μάλλον δεν υπήρξε κανείς χριστανός. Όλοι .. μωαμεθανοί γι΄αυτό άλλαξαν και αλλάζουν την… πίστη στους μαθητές. Διαφωνώ με τη λογική της τράπεζας γιατί, κατά τη γνώμη μου, οδηγεί σε άσκοπη παπαγαλία ακόμα και σε μαθήματα όπως η φυσική που δεν ευνοούν την παπαγαλία. Επιπλέον πάντα υπάρχει η δυνατότητα να πιάσεις ακριβώς το θέμα αν έχεις διαβάσει μικρό αριθμό θεμάτων και δίνεται στους μαθητές η εντύπωση ότι είναι θέμα τύχης η επιτυχία. Ειδικά στην Α λυκείου έχει ένα βασικό πρόβλημα διδακτικής: Οι μαθητές ιδιαίτερα τα αγόρια σε αυτή την ηλικία δεν έχουν αναπτύξει πλήρως την αφηρημένη σκέψη. Όταν τους ζητάς να λύσουν σύστημα εξισώσεων με μορφή συμβόλων αρκετοί.. κολλάνε. Και δεν αναφέρομαι σε μαθητές που δεν θα αναπτύξουν ποτέ αφηρημένη σκέψη( γιατί υπάρχουν και τέτοιοι). Αναφέρομαι σε μια, μεγάλη σε ποσοστό τέτοιας ηλικίας, κατηγορία μαθητών που δεν έχουν αναπτύξει αυτή τη σκέψη σε αυτή την ηλικία αλλά την αναπτύσσουν μερικούς μήνες ή 1 χρόνο αργότερα π.χ. στη Γ Λυκείου την έχουν αναπτύξει (όσοι την αναπτύσσουν). Το αποτέλεσμα είναι μαθητές που έχουν κατανοήσει φυσικές έννοιες να αδυνατούν να λύσουν θέματα της τράπεζας όχι λόγω κατανόησης φυσικών φαινομένων αλλά για λόγους μικρής καθυστέρησης ηλικιακής ανάπτυξης που διαφέρει από παιδί σε παιδί. Το ίδιο συναντώ και σε ορισμένα θέματα της Β λυκείου ιδιαίτερα σε Β θέματα που απαιτούν μια ευχέρεια σε επίλυση εξισώσεων με μορφή συμβόλων χωρίς να έχουν εξασκηθεί οι μαθητές σε τέτοια θέματα ακόμα και στα μαθηματικά τους .

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Διονύσης Μάργαρης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Θα συμφωνήσω Μπάμπη.
Στο παρελθόν (Προαρσένειος εποχή) διάλεγαν δύο από τις τρεις θεωρίες και μία από τις δύο ασκήσεις και τα παιδιά που δεν είχαν αναπτύξει αφηρημένη σχέση έγραφαν κάτι. Μετά όμως παιδιά ίδιων ικανοτήτων έγραφαν κάτω από τη βάση!!
Αυτά ένας της δουλειάς τα βλέπει και τα ξέρει. Μπορεί να κάνει σώματα πάνω σε επιταχυνόμενα υπόβαθρα (η τριβή δεν είναι πάντα μ.Ν) και πρέπει να τα κάνει στην τάξη. Όμως δεν τα βάζει στις Εξετάσεις του Ιουνίου και δεν τα στέλνει στην Τράπεζα.
Η Τράπεζα δεν είναι υλικονέτ ή συναφής χώρος, όπου στέλνεις κάτι τσαχπίνικο και δεν στέλνεις τα θέματα που έβαλες τον Ιούνιο.
Την Φυσική μπορεί να την αγαπήσουν λίγοι αλλά πρέπει να την περάσουν πολλοί. Τα παιδιά που θα γίνουν Φιλόλογοι, Δικηγόροι, Θεολόγοι, Ψυχολόγοι και τα παιδιά που θα πάνε στο μαγαζάκι του πατέρα τους που πουλάει παπούτσια. Γνώρισα πάρα πολλά τέτοια παιδιά καθώς και τα παιδιά τους (όχι τα εγγόνια τους γιατί συνταξιοδοτήθηκα). Φιλότιμα πολλά εξ’ αυτών αλλά χωρίς το μεράκι των άλλων που σπούδασαν και κάποιοι είναι διδάκτορες.

Εμπειρία και κοινός νους υπαγορεύουν είτε να μη στείλεις θέματα στην Τράπεζα, είτε να στείλεις λογικά. Οι οπαδοί των πειραματικών θεμάτων ας σκεφτούν δύο φορές τι είναι αυτό που στέλνουν.

Το κακό που γίνεται είναι μεγαλύτερο αν ο καθηγητής περιορίσει τη διδασκαλία αυτών που θεωρεί ουσιαστικά και προσπαθεί να καλύψει τις αηδίες που ερασιτέχνες συνέθεσαν και έστειλαν στην Τράπεζα.

Κώστας Παπαδάκης
28/04/2023 9:24 ΜΜ

“Οι οπαδοί των πειραματικών θεμάτων ας σκεφτούν δύο φορές τι είναι αυτό που στέλνουν.”

Καλά αυτά τα θέματα (τα πειραματικά), όποιος τα κληρώσει .. ξανακάνει κλήρωση..

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Κώστας Παπαδάκης

Κώστα δεν είναι λύση αυτό.
Με τη λογική αυτήν να στείλω δέκα γρίφους χωρίς τύψεις, αφού μπορούν να ξανακάνουν κλήρωση.

Κώστας Παπαδάκης
28/04/2023 9:31 ΜΜ

Συμφωνώ σχετικά με τα προβλήματα που αντικειμενικά υπάρχουν λόγω του νεαρού της ηλικίας.
Μάλιστα παιδιά και των δύο φύλων που έχουν “κερδίσει’ χρονιά, στην Α λυκείου ζορίζονται, όπως είναι λογικό.

Κώστας Παπαδάκης
28/04/2023 9:37 ΜΜ

Όχι δεν είναι λύση.

Ότι όμως και να συζητήσουμε, αγαπητέ Γιάννη, οι συγγραφείς θα συνεχίσουν να στέλνουν ανάλογα θέματα.

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
28/04/2023 11:26 ΜΜ

 
 
Συγχαρητήρια συνάδελφε Δημήτρη για την δουλειά σου αυτή.
Επειδή πια ζούμε την «υπαρκτή»  τράπεζα θεμάτων την οποία κάποιοι είχαμε προβλέψει και περιγράφαμε εδώ στο ylikonet –τα επιχειρήματά μας ήταν αυτά που εδώ περιγράφουν ο Δημήτρης , ο Κώστας, ο Γιάννης, ο Χαράλαμπος- αλλά κάποιοι προσπαθούσαν να μας πείσουν τι θαυμαστό πράγμα θα είναι και πόσο οπισθοδρομικοί και πόσο έτοιμοι για γκρίνια απέναντι σε κάθε καινούργιο ήμασταν.

Με αυτά τώρα δεν επιδιώκω καμιά ιστορική δικαίωση της πρώτης ομάδας αλλά τώρα πια νομίζω όλοι σε κάθε ευκαιρία και κάθε τρόπο πρέπει να διαλαλούμε.
ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΊ Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ.

Διονύσης Μάργαρης
29/04/2023 8:36 ΠΜ

Καλημέρα Χαράλαμπε.
Διαφωνώ με τη λογική της τράπεζας γιατί, κατά τη γνώμη μου, οδηγεί σε άσκοπη παπαγαλία ακόμα και σε μαθήματα όπως η φυσική που δεν ευνοούν την παπαγαλία. Επιπλέον πάντα υπάρχει η δυνατότητα να πιάσεις ακριβώς το θέμα αν έχεις διαβάσει μικρό αριθμό θεμάτων και δίνεται στους μαθητές η εντύπωση ότι είναι θέμα τύχης η επιτυχία.”
Προσυπογράφω…