Στο διπλανό σχήμα δίνεται μια κυματομορφή σε ένα τμήμα ενός γραμμικού ελαστικού μέσου, την χρονική στιγμή t1, όπου το σημείο Β έχει ταχύτητα ταλάντωσης προς τα πάνω, ενώ το σημείο Γ παρουσιάζει μηδενική απομάκρυνση .
i) Αν η παραπάνω κυματομορφή ανήκει σε τρέχον κύμα:
α) Να σχεδιάσετε την ταχύτητα του σημείου Γ, την στιγμή t1, πάνω στο σχήμα.
β) Ποιο από τα παραπάνω διαγράμματα (α) (β), (γ) και (δ) παρουσιάζει την ίδια περιοχή του μέσου την χρονική στιγμή t2, αν Δt=t2-t1 < ½ Τ, όπου Τ η περίοδος ταλάντωσης των σημείων του μέσου.
ii) Αν η κυματομορφή που μας δίνεται παριστάνει ένα στάσιμο κύμα, ποιο από τα διαγράμματα (β), (γ) και (δ) παρουσιάζει την ίδια περιοχή του μέσου την χρονική στιγμή t2;
Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις σας.
Φοβερό!
Καλημέρα Διονύση
Καλό μεσημέρι Μανώλη.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Κατάλληλο θέμα στην κατάλληλη εποχή.
Υ.Γ. Υποθέτω το έγραψες εκμεταλλευόμενος την απουσία του σπαθοφόρου.
Καλησπέρα Άρη.
Η ανάρτηση ήταν έτοιμη, από Αθήνα.
Προφανώς το παιχνίδι με τον Αριστοτέλη, δεν αφήνει πολλά περιθώρια…
Καλημέρα Διονύση.
Το έχουμε ξαναπεί … αυτά τα όμορφα θέλουν το μυαλό
να φαντάζεται την κίνηση των σημείων του μέσου με την πάροδο του χρόνου,
άνευ εξισώσεων .
Καλά να περνάς με τον εγγονό
Καλημέρα Παντελή και καλό ΣΚ.
Σε ευχαριστώ.
Καλημέρα Διονύση πολύ όμορφη άσκηση.
1) Βοηθά να αντιληφθούν τα παιδιά την κίνηση που εκτελεί ένα υλικό σημείο του μέσου στο οποίο διαδίδεται τρέχων κύμα και να την συγκρίνουν με την κίνηση που θα εκτελούσαν τα σημεία αν είχαμε στάσιμο κύμα ώστε να οπτικοποιήσουν τις διάφορες τους.
2) Ελέγχει την αντίληψη της ταυτόχρονης κίνησης των σημείων του μέσου διάδοσης του κύματος.
Θα συμφωνήσω με τον Παντελή η κίνηση στο χώρο και σε σχέση με τον χρόνο που μελετάμε στα κύματα είναι θεωρώ δύσκολο θέμα αν και στις περισσότερες περιπτώσεις τα παιδιά μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τις ασκήσεις μηχανικά . Μια άσκηση σαν του Διονύση για να απαντηθεί σωστά θα πρέπει να έχει γίνει κατανοητό πλήρως το φαινόμενο των κυμάτων.
Καλημέρα Παύλο και καλό ΣΚ.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την κατάθεση της σκέψης σου.
Καλησπέρα Διονύση. Εξαιρετική για β΄θέμα – χωρίς διαίρεση κατά μέλη!
Στο (iβ)ερώτημα τα β και γ απορρίπτονται αφού έχουν λάθος τη φορά της ταχύτητας του σημείου Β ( δείξαμε ότι το κύμα πάει προς τα δεξιά).
Για να δείξουμε το δ, μπορούμε να θεωρήσουμε το Β π.χ. στο -(λ/4+λ/8). Να ζωγραφίσουμε ένα κύμα και να μεταφέρουμε τον άξονα των ψ προς τα αριστερά κατά π.χ. λ/4 +λ/8. Τοποθετούμε και τα σημεία Β και Γ, οπότε προκύπτει το δ.
Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την κατάθεση της εναλλακτικής αποδεικτικής πορείας..
Καλησπέρα Διονύση, καλησπέρα σε όλους!
Μου θύμισε την δική σου και εξίσου εξαιρετική εδώ.
Καλησπέρα Μίλτο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Μερικές φορές, συνάδελφοι αναδεικνύουν δικές μου αναρτήσεις, που έχουν… ξεχασθεί !
Καλή ώρα, όπως εσύ…