Καλήμερα συνάδελφοι. Μόλις παράτηρησα ότι σύμφωνα με τις οδηγίες διδασκαλίας της Φυσικής Γ΄Λυκείου, το πρόβλημα 4.59 του σχολικού βιβλίου στη Μηχανική Στερεού είναι στην ύλη. Είναι δυνατόν να λύθει το συγκεκριμένο πρόβλημα χωρίς χρήση της ροπής αδράνειας που είναι εκτός ύλης….;
Εδώ απο συμπτωση και επειδή Τ = Δm α(επιτρόχιο) (ισχύει οτι καθε Δm εχει την ίδια α(επιτροχιο)) βγαίνει ισοδύναμο με Τ R= Ιαγ= mR^2αγ. Ετσι μπορει να λυθει χωρις ροπή αδρανειας μονο σε αυτη την περίπτωση. Αν ήτα δίσκος φυσικά όχι.
Και φυσικα για τους μαθητές δεν κάνει.
Καλημερα Δημητρη και Γιωργο.Ναι λυνεται χωρις ροπη αδρανειας διοτι το να ακινητοποιησουμε τον τροχο ισοδυναμει με το να ακινητοποιησουμε ενα τρενακι το οποιο κινειται ευθυγραμμα με ταχυτητα ιση με την γραμμικη ταχυτητα ενος σημειου της περιφερειας του τροχου και μαζα ιση με την μαζα του τροχου.Αρα η τριβη που ασκειται στον τροχο βρισκεται αμεσως απο την εξισωση F=Δp/Δt.Η ασκηση κατα την γνωμη μου κανει για μαθητες ως επιδειξη του πως μπορει κανεις αντι για ενα προβλημα να λυσει ενα ισοδυναμο προβλημα, οχι ομως για εξετασεις.
Το πρόβλημα:
Γεια σου Γιαννη, Θελει F=Δp/Δt ή μΝ=m2πfR/Δt και λυνεται αμεσως.
Κωνσταντίνε λύνεται αλλά….
Ήθελαν να πουν σε σας που διδάσκετε:
-Όχι Δυναμική στερεού.
Το έκαναν κόβοντας τη ροπή αδράνειας.
Υπάρχει μια μεγάλη σειρά ασκήσεων που μπαίνουν από το παράθυρο. Όπως:
Οι τροχαλίες έχουν αμελητέες μάζες.
Το χέρι καταβαίνει y. Πόση η ταχύτητα του κιβωτίου;
Θα μπορούσε να λυθεί με γνώσεις μόνο της Α΄ Λυκείου. Όμως η περικοπή δηλώνει “Όχι τέτοιες ασκήσεις”.
Αν έπαιζαν τέτοιες “νομιμοποιητικές” ασκήσεις μόνο στερεό θα διδασκόταν ή έστω το στερεό θα παρέμενε πρωταγωνιστής. Κάτι σαν Κατίνα Παξινού.
Θέλουν μια νεαρά να λέει στην νέα πρωταγωνίστρια:
-Έφερα τον καφέ σας κυρία.
Καλό μεσημέρι Δημήτρη, καλό μεσημέρι σε όλους.
Εγώ σαν μαθητής, έχω στην ύλη μου την θεωρία για το μηχανικό στερεό, στην οποία πρόκειται να εξεταστώ.
Στην θεωρία μου αυτή, πουθενά δεν μελετά το πώς μπορεί ένα μηχανικό στερεό να επιταχύνεται (ή να επιβραδύνεται).
Συνεπώς δεν καταλαβαίνω τι πρέπει να κάνω για να απαντήσω σε μια τέτοια άσκηση.
Δεν με απασχολεί αν υπάρχει “κόλπο” που μπορεί να δώσει το σωστό αποτέλεσμα.
Δεν ζητάω το αποτέλεσμα, ούτε ισοδύναμη αντιμετώπιση, με παραπομπή σε κάτι άλλο ανάλογο. Ζητάω αν με βάση την θεωρία μου, επιλύεται η άσκηση, αφού τότε κάτι δεν έχω καταλάβει και πρέπει να ξαναπροσπαθήσω…
ΥΓ
Προφανώς δεν είμαι εγώ μαθητής, αλλά ούτε και καθηγητής που προετοιμάζω υποψηφίους, οπότε:
Καλό απόγευμα, από την άλλη άκρη της Ευρώπης !!!
Συμφωνω Γιάννη δεν μπορουν την ασκηση να την βαλουν και δεν θα την βαλουν .Το αποκλειω,Εχει ομως ενδιαφερον να δει ο μαθητης πως μπορει να λυθει και χωρις την θεωρια στερεου.
Υπάρχει ενδιαφέρον μια και η ροπή είναι εξωτερικό γινόμενο και το έργο εσωτερικό γινόμενο ίδιων μεγεθών. Αυτό επιτρέπει την ύπαρξη ενεργειακών λύσεων σε κάποιες ασκήσεις που κλασικά λύνονται με ροπές.
Όλες οι απλές μηχανές λύνονται ακόμα και με τον χρυσό κανόνα της Μηχανικής.
Όμως θα συμφωνήσω πως τέτοιες ασκήσεις δεν παίζουν.
Προσπαθώ να φανταστώ τις οδηγίες προς τα μέλη και τους εισηγητές της ΚΕΕ φέτος. Στο μυαλό μου έρχονται οδηγίες ανάλογες αυτών που έδινε ο Αλέκος Σακελλάριος στον εικονολήπτη (Το ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο).
Ναι , εδώ ισχύει επειδή όλη η μαζα είναι συγκεντρωμένη στην περιφέρεια. Σε δίσκο όμως; (στη σχέση: μΝ=m2πfR/Δt δεν απέχουν ολα τα Δm , R από το κέντρο).
Στους μαθητές πρέπει να διδάσκουμε “λογική ασκήσεων” και όχι ειδικές περιπτώσεις.
Εξ άλλου για να είμαστε σωστοι πρεπει να χρησιμοποιήσουμε ΣΔm αντί m, ‘οχι το καλύτερο για τους μαθητές (και περισσότερο για αυτούς στην κατευθυνση υγείας).
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου Διονύση έχοντας παραθέσει την γνώμη μου προηγουμένως.
Καλό μεσημέρι σε όλους.
Αφορμή της ερώτησης υπήρξε η λύση που μου παρούσιασε μαθήτης, κάνοντας χρήση του δευτερού νόμου του Νεύτωνα ΣF=maε η όποια αν και δίνει σωστό αποτέλεσμα θεώρω ότι δεν πρέπει να γίνεται αποδεκτή. Στο μυαλό του μαθητή, με βάση τη θεωρία που γνωρίζει δεν δικαιολογείται γιατί στο δακτύλιο θα βγάλει σωστό αποτέλεσμα ενώ όπως είπε και ο Γιώργος στο δίσκο όχι. Άρα ο μαθητής το λύνει μάλλον με τη βοήθεια της τύχης η όποια θα τον εγκαταλείψει όταν στον ορίζοντα εμφανιστεί κάποιο άλλο στερεό με διαφορετική ροπή αδράνειας από το λεπτό δακτύλιο.
Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια σας.
Καλησπέρα Δημήτρη.Εγω την ασκηση την ελυσα με την βοηθεια της τυχης? Ενας μαθητης ταλεντο πρεπει να επιβραβευτει οταν δινει μια τετοια λυση και οχι να του λενε οτι η λυση δεν γινεται αποδεκτη.
Καταλαβα οτι το ερωτημα που θετεις εδω στο φορουμ ειναι :
” Είναι δυνατόν να λύθει το συγκεκριμένο πρόβλημα χωρίς χρήση της ροπής αδράνειας που είναι εκτός ύλης….;”
Aπαντηση: Nαι ειναι δυνατον.
Τωρα θετεις κατι αλλο.
.”Πρεπει μια τετοια λυση σαν αυτη που μετατρεπει το προβλημα σε ενα αλλο ισοδυναμο προβλημα ευθυγραμμης κινησης να γινει αποδεκτη?”
Απαντηση : Nαι πρεπει να γινει αποδεκτη διοτι ειναι σωστη.
Αλλα θεματα που τεθηκαν εδω τα οποια ηταν διαφορετικα απο αυτο που εθεσες στην αρχικη σου ερωτηση ειναι :
“Πρεπει μια τετοια ασκηση να πεσει στις γενικες εξετασεις εφοσον η ροπη αδρανειας ειναι εκτος υλης?”
Απαντηση :OXI Ειναι απαραδεκτο με την υπαρχουσα υλη,να ερωτηθει η συγκεκριμενη ασκηση.
“Ειναι πιθανο η συγκεκριμενη ασκηση να πεσει στις Γενικες εξετασεις?”
Απαντηση : Οχι.Kατα την γνωμη μου ειναι τελειως απιθανο.
“Πρεπει να διδασκουμε υποψηφιους Γενικων εξετασεων τετοιες λυσεις σαν αυτην που παρουσιασα εγω?
Απαντηση: Kατα την γνωμη μου οχι. Ειναι μαλλον χασιμο χρονου διοτι η ασκηση πρακτικα εχει τεθει εκτος υλης και υπαρχουν πιο εξυπνες επιλογες θεματων και κατανομης του χρονου μελετης των υποψηφιων.
Πρεπει γενικα να δειχνουμε σε μαθητες τετοιες μεθοδους?
Απαντηση: Φυσικα .Επιβαλεται να δειχνουμε τεχνασματα και μεθοδους που ξεφευγουν απο την τυποποιημενη μεθοδολογια διοτι ετσι διεγειρεται το ενδιαφερον και καλιεργειται η ικανοτητα μαθητων που ειναι ταλέντα και κατα την γνωμη μου στην Φυσικη και τα Μαθηματικα ειναι προτιμοτερο να βγαλει κανεις δυο πολυ καλούς,παρά είκοσι μετριους.Βλεπε για παραδειγμα διαφορα θεματα Κυριακόπουλου.
Καλησπέρα σε όλους. Η άσκηση 4.59 μάλλον ήταν από λάθος στο ΦΕΚ, όπως και η απουσία των ασκήσεων στην αυτεπαγωγή.
Είχε ανεβάσει ο Θοδωρής εδώ από ενημέρωση του ΙΕΠ στις οποίες φαίνεται ότι η 4.59 είναι εκτός.
Με πρόλαβε ο Μίλτος, αλλά και πριν ένα περίπου μήνα, καθίσταται σαφές
πως η άσκηση δεν διδάσκεται….
Οπότε συνάδελφε Δημήτρη δεν τίθεται θέμα…..
Κωνσταντίνε καλησπέρα. Συμφωνώ με τις τοποθετήσεις σου έχοντας να κάνω δύο παρατηρήσεις.
α) Στην τελευταία ερωτησή σου θα πρέπει να σταθμίσεις το επίπεδο των μαθητών που απευθύνεσαι και αν οι συνθήκες στο επιτρέπουν ,στο περιθώριο του χρόνου , να κάνεις και πιο ¨περίεργες ” ασκήσεις ή θέματα Φυσικής που είναι οριακα στην ύλη. Αν οι συνθήκες είναι διαφορετικές τότε προτιμότερο είναι να ¨βγάλεις” δέκα”παράπάνω από το μέτριο επίπεδο και αν υπάρχουν οι δύο δουλεύεις μαζί τους όσο καλύτερα εσύ νομίζεις.
β) Για το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν θα τους μάθεις τίποτα παραπάνω αν το πεις όπως το ανέφερες προηγουμένως. Αντίθετα αν τους τονίσεις ότι συμπτωματικά εδώ λυνεται και έτσι αλλά στην γενικότητα δεν είναι απαραίτητο όλα τα Δm να έχουν το ίδιο R, θα κερδίσουν κάτι παραπάνω.