ΘΕΜΑ 3
3α) Να διατυπώσετε τον νόμο του Coulomb που αφορά τη δύναμη μεταξύ δυο σημειακών ηλεκτρικών φορτίων. Να γράψετε τον σχετικό τύπο και να εξηγήσετε το νόημα των συμβόλων.
(3/3 μον.) 3β) Δύο θετικά σφαιρικά σημειακά φορτία q1 και q2, με q1>q2 βρίσκονται ακλόνητα στα σημεία Α και Β και απέχουν μεταξύ τους απόσταση r. Στο μέσο Μ, της μεταξύ τους απόστασης, τοποθετούμε ένα σημειακό φορτίο q3<0.
Μεταφέρετε το σχήμα στο φύλλο απαντήσεων.
3β.1) Σχεδιάστε τη δύναμη που δέχεται το φορτίο q3 από το φορτίο q1 και q2 αντίστοιχα.
(2/3 μον.)
3β.2) Αν αφήσουμε ελεύθερο το q3 τότε:
- i) Θα κινηθεί προς το σημείο Β
- ii) Θα ισορροπήσει και θα μείνει ακίνητο στο μέσο Μ.
iii) Θα κινηθεί προς το σημείο Α.
Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση και να δικαιολογήσετε την επιλογή σας .
(3/3 μον.)
3γ) Δύο σημειακά φορτία έλκονται. H τιμή της δύναμης με την οποία αλληλεπιδρούν τα δύο σημειακά φορτία, αν τριπλασιάσουμε το ένα φορτίο και ταυτόχρονα τριπλασιάσουμε και τη μεταξύ τους απόσταση:
- i) Θα τριπλασιαστεί
- ii) Θα υποτριπλασιαστεί
iii) Θα παραμείνει η ίδια.
Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση και να δικαιολογήσετε την επιλογή σας .
(2/3 μον.)
Εισηγητές
Άννα Τζίμα
Χρήστος Αγριόδημας
Καλησπέρα Χρήστο.
Να ευχαριστήσω εσένα, καθώς και την συνάδελφο Άννα Τζίμα, για τα διαγωνίσματα του σχολείου σας, που μοιραστήκατε μαζί μας.
Να είσαστε καλά να μοιράζεστε πράγματα…
Γεια σου Διονύση .
Σε ευχαριστούμε. Το μότο του δικτύου είναι αυτό και με χαρά το τηρούμε. Πρωτεργάτης εσύ… στο δρόμο που άνοιξες.
Χρήστο καλησπέρα.
Αφού σας ευχαριστήσω και τους δύο για το πραγματικά πολύ ωραίο διαγώνισμα θα ήθελα να κάνω δύο παρατηρήσεις. Εντυπωσιακά καλαίσθητο και με θέματα γεμάτα από φυσική.
Η πρώτη έχει να κάνει με μια προσθήκη που νομίζω ότι πρέπει να γίνει στο ΘΕΜΑ1)1α)4, ότι τα σώματα πρέπει να είναι ανόμοια φορτισμένα, εκτός αν μπει η λέξη “πάντα” για να είναι λάθος.
Η δεύτερη είναι πιο σημαντική. Υπηρετώ σε μεγάλο δημόσιο σχολείο της Λάρισας. Αν τολμήσω να βάλω διαγώνισμα αυτού του επιπέδου ακόμα και οι μαθητές που στα τετράμηνα έχουν 19 θα γράψουν πολύ κάτω από τη βάση. Έχουμε να κάνουμε με μαθητές που έχουν σοβαρότατα προβλήματα στα μαθηματικά (ακόμα και σε απλές πράξεις, άσε για δυνάμεις ούτε λόγος), σοβαρότατα τα προβλήματα κατανόησης της γλώσσας (δεν μιλάω για επιστημονική ορολογία),σοβαρότατα προβλήματα συγκέντρωσης σε ένα αντικείμενο πάνω από 30s, αδιαφορία που χτυπάει κόκκινο με μόνο σκοπό να περάσουν την τάξη (και αυτό χαριστικά), και άλλα πολλά.
Δεν επιχειρώ να σου στείλω το δικό μου διαγώνισμα εξετάσεων γιατί η σύγκριση μεταξύ τους πραγματικά “δεν θα υπάρχει”. Ακόμα και με αυτό το “φτωχό” διαγώνισμα (το δικό μου) οι περισσότεροι είναι κάτω από τη βάση.
Πραγματικά σας ζηλεύω Χρήστο που έχετε μαθητές που μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτά τα θέματα. Δεν ξέρω μπορεί να φταίω και προσωπικά, όμως σε συζητήσεις με άλλους συναδέλφους εισπράττω την ίδια απογοήτευση. Τα πράγματα έγιναν πολύ χειρότερα με την πανδημία και δεν βλέπω τρόπο βελτίωσης.
Προσωπικό συμπέρασμα:
Δεν πρέπει να απορούμε που όλο και λιγότεροι μαθητές επιλέγουν τη φυσική ως μάθημα κατεύθυνσης. Δεν φταίνε, κατά την άποψή μου, ούτε οι “υπερπαραγωγές” των πανελληνίων, ούτε τα δύσκολα θέματα. Όσο εύκολα και να βάλουν το ίδιο θα συμβεί. Για τη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών η Φυσική είναι (δεν έχει γίνει) ένα πάρα πολύ δύσκολο μάθημα. Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσει να ανταπεξέλθει κάποιος, πολύ χρόνο που όλο και λιγότεροι μαθητές διαθέτουν. Παλιότερα η φυσική ήταν το ίδιο δύσκολη, οι μαθητές ήταν διαφορετικοί. Υπάρχουν, τώρα, για αυτούς πολύ ευκολότερες διέξοδοι και με καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές. Αν μου ζητήσεις τρόπο αντιστροφής αυτής της κατάστασης δεν έχω. Δυστυχώς για μας που αγαπάμε τη φυσική αλλά νομίζω ότι έτσι έχουν τα πράγματα.
Συγγνώμη για το μακροσκελές του σχολίου….
Στο 1β.1 υπάρχει σωστή απάντηση ανάμεσα στις προτεινόμενες; Η γ απορρίπτεται λόγω αρχής διατήρησης του φορτίου, η α και η β έχουν μεγαλύτερα φορτία από τα 6μC. Προσωπικά όλες λανθασμένες τις βρίσκω, δεν ξέρω αν μου διαφεύγει κάτι.
Άριστα ξανά!
και στους μαθητές σας που μπορούν να ανταποκριθούν ικανοποιητικά σε τέτοια, υψηλού επιπέδου, θέματα, (και χωρίς τυπολόγια που δόθηκαν στις Πανελλήνιες, ήμαρτον Κύριε!) και σε εσάς τους δύο, που προφανώς τα έχετε “προπονήσει” ανάλογα
(εν ενεργεία ων, η Γ Γυμνασίου μου “ακουμπούσε” τη Β Λυκείου)
2 πολύ μικρές παρατηρήσεις ως “δευτερομάτης”:
α. στο τέλος του β1, όχι “έχουν”, αλλά “μπορεί να έχουν”
β. το 6δ πήρε τη θέση του 6γ, ο γνωστός δαίμων…
αν θες, Άρη, δες το σχόλιο που έκανα λίγο πριν,
σου διαφεύγει ότι τα δύο σώματα μετά αποκτούν ίδιο δυναμικό και το φορτίο τους είναι ανάλογο με τη χωρητικότητά τους
άρα μπορεί (η λέξη “μπορεί” λείπει στην εκφώνηση, σωστή η β)
Άρη Ρ., Άρη Γ., Και Βαγγέλη καλημέρα πλέον σας ευχαριστώ γιατί σχόλια.
Να απαντήσω αρχικά στην ερώτηση του Άρη Γραμματικόπουλου στο β1. Σωστή επιλογή είναι η β καθώς θα πρέπει εκτός από την διατήρηση του φορτίου στην ηλεκτριση με επαφή στο τέλος της διεργασίας τα σώματα να έχουν ίδιο είδος φορτίο. Επειδή όμως μπορεί όπως λέει ο Βαγγέλης οι σφαίρες να είναι ισοδυναμικές η λέξη “μπορεί” πρέπει να συμπληρωθεί. Όπως επίσης για τον ίδιο λόγο στο Α θέμα που θίγει ο Άρης Ροντούλης.
Όσον αφορά τον προβληματισμό του Άρη νομίζω ότι όλοι αντιμετωπίζουμε τέτοιες δυσκολίες άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο. Το χάσμα στα μαθηματικά και όχι μόνο κάνει δύσκολο το έργο μας. Ωστόσο θεωρώ ότι αν επιμένουμε και απαιτούμε η δύσκολη θέση που ενδεχομένως να βρεθούν τα παιδιά τα αναγκάζει να δουλέψουν παραπάνω.
Τα διαγωνίσματα είναι πολύ καλά.
Όμως στους τελειόφοιτους της Γ γυμνασίου που θα γράψουν πολύ καλά σε αυτά με 3-4 εβδομάδες μάθημα στο έργο – ενέργεια είναι ετοιμοι να παρακολουθήσουν την Φυσική Γ Λυκείου.
Δεν νομίζω ότι μπορούν να απευθυνθούν στον μεγαλύτερο αριθμό των μαθητών μας.
Επίσης στο Γυμνάσιο πρέπει να δίνουμε σε μεγαλύτερο εύρος ,γνώσεις στη Φυσική και όχι ετεροπροσδιοριζόμενα από τις απαιτήσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Με τα πειράματα τι γίνεται; Πόσες ώρες αφιερώνονται;
Πως μπορεί να φτάσουν οι ώρες γτα όλα αυτα;
Μήπως με πολλές φροντιστηριακές ώρες το απόγευμα;
Γιώργο καλησπέρα.
Ο λόγος που αναρτήθηκαν τα διαγωνίσματα δεν είναι για να δείξουμε πόσο καλούς μαθητές έχουμε αλλά για ανταλλαγλη απόψεων.
Επίσης δε νομίζω ότι αποσκοπούν στο να εκπαιδευτούν οι μαθητές από τώρα σε θέματα πανελληνίων. Όλες οι ασκήσεις που έχουν άρωμα εργαστηρίου έχουν γίνει κανονικά στο εργαστήριο από όλους του μαθητές μετωπικά. Οι μαθητές χωρίζονται σε τμήματα βασικά και εργαστηριακά έτσι ώστε κάθε εβδομάδα η μία ώρα να είναι υποχεωτικά στο εργαστήριο και να εκτελείται πειραματική διαδικασία. Τα θέματα 4γ, 5α, 5β, 5γ, 5δ, 6α σε αυτό ακριβώς αποσκοπούσαν.
Χρήστο έστω και καθυστερημένα (διορθώσεις φουλ!) θα ήθελα να σχολιάσω και να πω ότι τα θέματα μου άρεσαν, προφανώς υπάρχει υψηλό επίπεδο στο σχολείο που εισαι. Κάποιες ερωτήσεις.
Την διαίρεση 3:0.2 στην έκαναν όλοι οι μαθητές σου; Τι ακριβώς ήθελες να ελέγξεις με την ερώτηση για τα probe του πολυμετρου; Επισης επειδή και εγώ το παλεύω πειραματικά όσο μπορώ, πως εξηγείς την πολική τάση της πηγής,( φαντάζομαι σίγουρα μέτρησαν τάση μπαταρίας σε κλειστό και ανοικτό κύκλωμα και βρήκαν διαφορά) καθώς και την πτώση τάσης στα καλώδια; Θα με ενδιέφερε η μεθοδολογία που ακολουθείς. Εγώ ας πούμε το πρώτο βασικό εργαστηριακο μάθημα( δίωρο) το κάνω μετά την 2.2. Στην συνέχεια όταν αρχίζουμε δειλά δειλά να λύνουμε ασκήσεις τους λέω να φανταστούν μαγικά καλωδια (χωρίς απωλειες) και καταπληκτική μπαταρια (πάλι χωρίς απώλειες στο εσωτερικό της).
Γεια σου Γρηγόρη
Σε καταλαβαίνω απόλυτα. Πριν λίγο γύρισα από το βαθμολογικό και σε λίγο θα συνεχίσω τη διόρθωση της Γ γυμνασίου.
Μετά από 25 γραπτά έχω να πω το εξής: Αυτοί που επέλεξαν το θέμα 5 δεν δυσκολεύτηκαν στη διαίρεση αλλά μπερδεύτηκαν στην εξήγηση της παράλληλης συνδεσμολογίας, καθώς επειδή δίνεται ζευγαρι τιμών για ίδια τάση θεώρησαν ότι δεν αλλάζει η τάση στα άκρα και συνδέονται παράλληλα.
Στην ερώτηση με τα καλώδια αυτό που θέλαμε ήταν να μας πουν ότι τα χρώματα των καλωδίων δεν παίζουν κανένα ρόλο όπως έχουν διαπιστώσει από το εργαστήριο. Η αλλαγή πολικότητας οφείλεται σε αντιστροφή των πόλων και όχι στο χρώμα. Η εικόνα είναι από τη δεύτερη φάση του πανελλήνιου διαγωνισμού φυσικής. Στην μέτρηση της ωμικης αντίστασης ή της φωτοβολίας του λαμπτήρα το έχουν διαπιστώσει στο εργαστήριο. Ακόμη και αλλαγή πολικότητας διαπιστώνουν ότι θα πάρουν αρνητικές τιμές χωρίς να σημαίνει κάτι. Όλο αυτό ξεκινάει από την ερώτηση στην τάξη αν έχουν δει τα καλώδια μιας πρίζας στο σπίτι και γιατί εκεί χρησιμοποιούμε τρία διαφορετικά χρώματα.
Όσον αφορά την πολική τάση αναφέρουμε την μη ιδανικότητα των στοιχείων αλλά το γεγονός ότι διαθέτουμε γεννήτρια κάνει τα πράγματα βολικά καθώς ρυθμίζουμε ότι τάση θέλουμε στα άκρα του κυκλώματος. Στα θέματα του διαγωνισμού γνωρίζοντας ότι η τάση είναι πολική για να μη γίνει σύγχυση στις μετρήσεις που έπρεπε να πάρουν τα παιδιά προτιμήσαμε να αναφέρουμε η τάση στα άκρα της πηγής.
Ευχαριστώ Χρήστο. Ευτυχώς φέτος είχα μια συνάδελφο στα τμηματα ,παράλληλης και με βοηθούσε στα μετωπικα πειραματα. Αν εξαιρέσεις ένα πολυμετρο που απεβίωσε η ασφάλεια των mA όλα καλά!!!