Στις εξετάσεις του 2123 έπεσε το παρακάτω θέμα Β:
Θέμα Β:
Στο σχήμα, με το γνωστό σύστημα κίνησης ράβδου, η ράβδος ΑΓ, κινείται προς τα δεξιά και κάποια στιγμή έχει ταχύτητα υ. Για την στιγμή αυτή:
- Να σχεδιάστε την δύναμη Laplace που ασκείται στον αγωγό ΑΓ.
- Τι μετράει το έργο της παραπάνω δύναμης;
Το κύκλωμα εμφανίζει αντίσταση R, ενώ η κίνηση μπορεί να εξασφαλίζεται με την επίδραση κάποιας δύναμης, πράγμα που δεν μας απασχολεί.
Απάντηση:
- Με βάση τον κανόνα του Lenz η δύναμη Lapace αντιστέκεται στην κίνηση της ράβδου, συνεπώς έχει αντίθετη κατεύθυνση από την ταχύτητα, όπως στο διπλανό σχήμα.
- Το έργο της δύναμης Laplace, ως γνωστόν, εκφράζει την μετατροπή της μηχανικής ενέργειας σε ηλεκτρική.
Απάντησε σωστά παραπάνω ο μαθητής;
Δεν έχουμε παρά να ανοίξουμε το αδιαφανές κιβώτιο, που υπάρχει στο σχήμα και να δούμε τι περιέχει!
Η συνέχεια σε pdf, με κλικ εδώ ή εδώ.
Καλημέρα σε όλους.
Ένα θέμα από το μέλλον και ένας προβληματισμός…
Είναι τόσο απλό ζήτημα, το να βγαίνουν κάποιες ασκήσεις εκτός ύλης;
Πολύ εύστοχο το σχόλιό σου Διονύση.
Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι ο πατερναλισμός στην εκπαίδευση οδηγεί ενίοτε στο παράδειγμα της αρκούδας που από αγάπη πνίγει τα παιδιά της αγκαλιάζοντάς τα.
Κατά την ταπεινή μου άποψη η διδακτέα ύλη θα πρέπει να δίνεται υπό μορφή τίτλων και τίποτα παραπέρα. Από κει και μετά οι οδηγίες θα πρέπει να ενέχουν την παροχή πληροφοριών σε σχέση με επιπλέον πηγές. Για φαντάσου να επιμείνει το ΙΕΠ στην σημερινή πρακτική αφαιρώντας υποπαραγράφους και ασκήσεις και να εισαχθεί οσονούπω και το πολλαπλό βιβλίο….
Καλημέρα σε όλους. Στην αρχή νόμιζα ότι πρόκειται για τυπογραφικό λάθος, αλλά Διονύση κοιτάς μακρυά. Εύχομαι να διαψευστείς και σύντομα να αλλάξει αυτή η παράνοια. Κι ένα ερώτημα: με τη μεγάλη ύλη των δεσμών και χωρίς εξαιρέσεις επί εξαιρέσεων, είχαμε ασκησιολογία και υπερπαραγωγές;
Καλημέρα παιδιά.
Μπράβο Διονύση.
Κάπως έτσι κόπηκε και η τριβή που μπορεί να είναι κινητήρια.
Καλημέρα Πάνο, Αποστόλη και Γιάννη και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Αποστόλη, τι 2023 τι 2123 🙂
Θα μπορούσε φέτος να μπει ένα τέτοιο Β θέμα. Μια χαρά “λανθασμένα” θα απαντούσαν οι μαθητές…
Γιάννη, έχουμε επαναλαμβανόμενες οδηγίες να μην διδάσκονται ασκήσεις για το σύστημα του σχήματος:
Πώς να καταλάβει ο συνάδελφος (δεν λέω ο μαθητής, αλλά ο συνάδελφος, δες και πρόσφατη συζήτηση για θέματα της τράπεζας…), ότι η τριβή επιταχύνει το Α σώμα;
Καλημέρα σε όλους.
Εύστοχη η άσκηση και ξεκάθαρη η στόχευση Διονύση.
Αποστόλη στις δέσμες η ύλη ήταν μεγαλύτερη αλλά σε αρκετές ενότητες η εμβάθυνση ήταν πολύ μικρότερη από τώρα. Ένας μαθητής σημερινός πχ λύνει και κατανοεί ταλαντώσεις σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τον αντίστοιχο τότε. Επίσης με τη μειωμένη ύλη εδώ και πολλά χρόνια μάθαμε σε μια προσέγγιση πιο λεπτομερής που δεν νομίζω πως η αύξηση της ύλης θα το αλλάξει αυτό (θα υπάρχει μια αδράνεια από όλους μας να αλλάξουμε προσέγγιση) και δεν είμαι σίγουρος πως είναι και προτιμότερο. Φέτος για παράδειγμα αν κάποιος τσεκάρει τα βοηθήματα που κυκλοφορούν θα δει δουλειές πολύ μεγάλου όγκου. Υπάρχουν βιβλία μόνο στα κύματα με 300, 400 500 σελίδες κλπ. Ένας μαθητής που θέλει απλά να διαβάσει μόνος του χρειάζεται (ότι εκδόσεις και να επιλέξει) 4 βιβλία περίπου για να καλύψει όλα τα κεφαλαια που αθροιστικά ξεπερνούν ευκολα τις 2000 σελίδες και, επίσης, δεν θα τον καλύψουν πλήρως.
Διονύση κάπου το “έχασα”: εγώ στατική τριβή δουλεύω κανονικότητα και μέχρι πέρσι στο στερεό νόμιζα πως ήταν και απόλυτη αναγκαιότητα η κατανόηση της υπό όλες τις “συνθήκες” και ειδικά σε σύστημα όπως κίνηση σώματος πάνω σε σανίδα που ισορροπεί κλπ Σε ποιες οδηγίες αναφέρεσαι; Α λυκείου;
Καλημέρα Διονύση, καλημέρα σε όλους.
Αρκετά στοχευμένη ανάρτηση, στην οποία διακρίνω και μία δόση ελπίδας. Προβλέπεις και αλλαγή στη μορφή του Β Θέματος!
εγώ θα εξακολουθώ να φωνάζω ότι “όλα τα λεφτά είναι το Γυμνάσιο”,
https://ekountouris.blogspot.com/2018/11/blog-post_8.html
Βαγγέλη, Δημήτρη και Μίλτο καλημέρα και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Δημήτρη, δεν θυμάμαι ακριβώς τις οδηγίες, αλλά όταν στην Α΄Λυκείου έχει αφαιρεθεί το πρόβλημα 25:
Ποιο λες να είναι το μήνυμα;
Μίλτο, δεν προβλέπω την αλλαγή στο Β΄θέμα!
Απλά δεν ήθελα να παρουσιάσω Δ θέμα και να χαθούμε σε υπολογισμούς.
Διονύση, καλημέρα.
Πάντοτε επιτυχημένες οι αναρτήσεις σου. Εδώ αναδεικνύει με παραδείγματα την ελλιπή γνώση πάνω στο συγκεκριμένο φαινόμενο με το αλαλούμ στις προσθαφαιρέσεις ασκήσεων. Αυτά και όταν ο μαθητής έχει μάθει να ακολουθεί οδηγίες, κοινώς τυφλοσούρτη.
Πριν κάποια χρόνια ρώτησα στην τάξη πότε διατηρείται η στροφορμή ενός σώματος και η απάντηση ήταν όταν …. και ανάφεραν αρκετές περιπτώσεις, προφανώς από εφαρμογές, αλλά ο νόμος είχε χαθεί από το μυαλό των μαθητών.
Συμφωνώ με όσα γράφεις και σε άλλη ανάρτηση. Ίσως επανέλθω για το συκοφαντημένο δημόσιο σχολείο (ξεκινάμε τα μπάνια, παραζέστανε ο καιρός).
Καλημέρα Διονύση.
Πιστεύω συμφωνείς ότι αν οι στρεβλώσεις αφορούσαν μόνο την Laplace άντε και δυο τρεις περιπτώσεις ακόμη θα ήμασταν οι ευτυχέστεροι των ανθρώπων.
Οι στρεβλώσεις είναι πολλές και εκτεταμένες, πιστεύω. Να αναφέρω κάποιες.
· Ο καθορισμός της εξεταστέας ύλης και οι και οι στρεβλώσεις,
· Τα σχολικά εγχειρίδια και οι στρεβλώσεις,
· Τα θέματα των πανελλαδικών και οι στρεβλώσεις,
· Ο τρόπος που μαθαίνουμε τους μαθητές να σκέφτονται και οι στρεβλώσεις,
Οκ Διονύση κατάλαβα. Ευχαριστώ. Της γ λυκείου το πρόβλημα έχει εξαιρεθεί κακώς. Αυτό στη α λυκείου δεν είμαι σίγουρος. Η τράπεζα θεμάτων έχει αρκετές με νήματα. Η στατική τριβή στο στερεό με την προηγούμενη ύλη αναιρούσε όμως οποιαδήποτε τέτοια έκπτωση στη α λυκείου ή σε άλλες ενότητες.
Μπράβο Διονύση.
Ήταν ένα από τα σημεία κόντρας με μαθητές ( ιδιαίτερα με την κόρη μου πέρσι ) που ήθελαν να αποφύγουν την εφαρμογή του κανόνα του δεξιού χεριού ή την τάση αναίρεσης της μεταβολής της μαγνητικής ροής.
-Μα η δύναμη Λαπλάς αντιτίθεται στην κίνηση
-Όχι.
-Μα αυτο λένε οι καθηγητές μας.
-Είναι λάθος. Εφαρμόζω τοους κανόνες είτε του …
-Μα εσύ θα βγάλεις λάθος και το βιβλίο…
-Το βιβλίο δεν λέει ότι είναι αντίθετη της ταχύτητας …
-Και αυτό τι είναι; “Σύμφωνα με τον κανόνα του Lenz η φορά του ρεύματος πρέπει να είναι τέτοια ώστε να αντιτίθεται στην αιτία που το προκάλεσε, δηλαδή στην κίνηση του αγωγού ΚΛ. Το ρεύμα πρέπει να έχει τέτοια φορά ώστε ή δύναμη Laplace που ασκείται στον αγωγό να αντιτίθεται στην κίνησή του.” (σελ. 192 τελευταία παράγραφος )
-Εννοεί στο συγκεκριμένο παράδειγμα :
-Μα ο κύριος “…..” λέει πως αυτό θα βγάζουμε πάντα.
Έτσι ακριβώς Διονύση . Όπως η Τριβή που αντιτίθεται πάντα στην κίνηση … !
Κατά τ΄ άλλα Διονύση η οικοδόμηση της φυσικής σκέψης δεν είναι θέμα που λύνεται σε ΕΝΑΝ χρόνο ( ούτε και τρία ) με περισσότερες ασκήσεις εύστοχες. Το παλεύουμε χρόνια έτσι με τεράστιους τόμους υποδειγμaτικών ασκήσεων. Λείπουν και άλλα όπως η αλληλεπικάλυψη και η επανάληψη, η εννοιολογική αποσαφήνιση, το πείραμα … και με προϋπόθεση το ενδιαφέρον του μαθητευόμενου για το ίδιο το αντικείμενο.
Δημήτρη η αύξηση της ύλης θα φέρει αναγκαστικά μείωση στην εμβάθυνση. Γράφεις ότι οι σημερινοί μαθητές λύνουν και κατανοούν σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι στο παρελθόν. Είναι έτσι ή εφαρμόζουν συνταγές, όπως αυτή που γράφει ο Διονύσης; Πώς θα ήταν οι επιδόσεις αν υπήρχαν θέματα που αντί για «υπολογίστε», ξεκίναγαν με «δικαιολογήστε», «περιγράψτε» ή «επιβεβαιώστε/διαψεύστε τον ισχυρισμό»;
Από την άλλη ο όγκος των βοηθημάτων είναι μεγάλος, για λόγους που όλοι κατανοούμε.