web analytics

Κι άλλο άρθρο που “εξηγεί με απλά λόγια”…

Κι άλλο άρθρο που “εξηγεί με απλά λόγια” την Κβαντική Φυσική

Δημοσιεύτηκε στο Alfavita, το άρθρο: Από την κλασική Φυσική στην Κβαντομηχανική (Χαράλαμπος Παπαδόπουλος)

Μέσα σε αυτό διαβάζουμε:

  1. Το βιβλίο, το αυτοκίνητο, το άτομο, το πρωτόνιο, το ηλεκτρόνιο … είναι σωματίδια.
  2. …ο ήχος, μια πετρούλα που πέφτει στο νερό και δημιουργεί εκείνα τα κυκλικά … είναι κύματα.
  3. …το φως πχ σε μικρή γωνία μπορεί να είναι κίτρινο, σε μεγαλύτερη μπορεί να είναι κόκκινο (λέγεται φαινόμενο Compton).
  4. κάθε επιταχυνόμενο φορτίο εκπέμπει ακτινοβολία, όπως συμβαίνει μέσα σε κάθε κεραία ραδιοφώνου, τηλεόρασης, κινητών …  Άρα τα ηλεκτρόνια θα χάνουν συνεχώς ενέργεια και άρα θα πέσουν ακαριαία πάνω στον πυρήνα…
  5. αν χύσουμε στο δάπεδο ένα ποτήρι νερό τα ηλεκτρόνια μπορούν να πάρουν ενέργεια από την κρούση με το δάπεδο και να φύγουν και αντί για νερό να μας μείνουν πρωτόνια και ηλεκτρόνια μόνα τους.
  6. Σε κάποιες περιοχές της οθόνης πάνω στην οποία πέφτουν τα ηλεκτρόνια μηδενίζει το ένα το άλλο και δεν υπάρχουν καθόλου ηλεκτρόνια.
  7. τα κινούμενα ηλεκτρόνια στα άτομα είναι και κύματα χρειάζονται μια κυματοσυνάρτηση που να περιγράφει κάθε χρονική στιγμή σε ποιο σημείο του χώρου βρίσκονται.

Από τα συμφραζόμενα φαίνεται ο συνάδελφος να είναι Χημικός. Πόση όμως ευθύνη του αναλογεί; Πολύ χειρότερες ανακρίβειες και λάθη θα έκανα εγώ, αν με έβαζαν να κάνω Χημεία ή Βιολογία.
Φαίνεται δε και ένας ακόμα λόγος να διδαχτεί η Κβαντική Φυσική από Φυσικούς, όπως η Χημεία και η Βιολογία πρέπει να διδάσκεται από Χημικούς και Βιολόγους αντίστοιχα.

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
54 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κώστας Παπαδάκης
26/06/2023 11:42 ΠΜ

Ανδρέα καλά κάνεις και παρουσιάζεις την προσπάθεια.

Αξίζει που προσπάθησε, αλλά..

Να σχολιάσω ότι η κάθε προσπάθεια που προσωπικά έχω διαβάσει για να παρουσιαστεί απλά η κβαντική μηχανική, η σχετικότητα, η φύση του φωτός, τα quarks και άλλα:

ή δεν θα μπορέσει ο μέσος άνθρωπος να παρακολουθήσει παρά μέχρι ένα σημείο, συνήθως τις πρώτες σειρές (την εισαγωγή), αν ο συγγραφέας είναι Φυσικός

ή θα έχει λάθη που όσο προχωρά το κείμενο θα γίνονται περισσότερα και σοβαρότερα, αν ο συγγραφέας είναι αυτοδίδακτος.

Δεν είναι καθόλου εύκολο, να παρουσιάσεις το πως λειτουργεί ο κόσμος μας απλά, έτσι και αλλιώς.

Οι Χημικοί έχουν βέβαια διδαχτεί κβαντομηχανική.

Μίλτος Βαβουλίδης
26/06/2023 3:11 ΜΜ

Διαβάστε απλά την τελευταία πρόταση του άρθρου του. Σε συνδυασμό, ίσως, με κάποιο παλαιότερο άρθρο του στο Alfavita, πχ το http://www.alfavita.gr/ekpaideysi/418273_koyfia-logia-sto-sholiko-biblio-biologias-tis-b-lykeioy%3famp μπορείτε να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται…

Κώστας Παπαδάκης
26/06/2023 3:38 ΜΜ

Έχεις δίκιο, μπορεί να εξαρτάται από την σχολή.

Επίσης δεν είχα διαβάσει το τέλος του άρθρου, το οποίο τώρα διάβασα.

Κατάλαβα καλύτερα τώρα τον σκοπό της δικής σου ανάρτησης.

Κώστας Παπαδάκης
26/06/2023 3:42 ΜΜ
Απάντηση σε  Μίλτος Βαβουλίδης

Ευχαριστώ για τον σύνδεσμο.

Το alfavita δημοσιεύει οτιδήποτε του σταλεί;

Τίνα Νάντσου
26/06/2023 4:54 ΜΜ

Νομίζω ότι έχει ενδιαφέρον να διαβάσει τις απόψεις του κ.Παπαδόπουλου στην ιστοσελίδα του για την θεωρία του Δαρβίνου
http://ximikos.blogspot.com/search/label/%CE%B8%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1%20%CF%84%CE%BF%CF%85%20%CE%94%CE%B1%CF%81%CE%B2%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%85

Το ερώτημα είναι γιατί οι προσωπικές απόψεις, που έρχονται σε αντίθεση με την επιστημονική κοινότητα- μιλώ για την θεωρία του Δαρβίνου, ανεβαίνουν και στο Alfavita.
Αναρωτιέμαι επίσης αν αυτές οι ψευδοεπιστημονικές απόψεις διδάσκονται και στο σχολείο.
Μπορεί ο καθένας μας να διδάσκει ότι πιστεύει; Μπορει να διδάσκει θεωρίες που δεν είναι επιστημονικές και να τις παρουσιάζει ως επιστημονικές;
Θα μου πείτε εδώ ολόκληρη ΕΡΤ άφησε τις γνωστές εκπομπές επι χρόνια να παίζουν σε όλα τα σπίτια…τι να λεμε τώρα. Τις εκπομπές δε αυτές τις έχει και ως επιχείρημα ο κ. Παπαδόπουλος για να στηρίξει τις απόψεις του.

Θοδωρής Βαχλιώτης
26/06/2023 5:42 ΜΜ

Καλησπέρα κι από εμένα. Κύριε Ριζόπουλε διαφωνώ ότι στο Χημικό Πάτρας (το οποίο τελείωσα κι εγώ) δεν διδάσκονται εκτεταμένα κβανρομηχανική. Μεταφέρω από τον οδηγό σπουδών του τμήματος μαθηματα που έχουν άμεση σχέση με την κβαντομηχανική:
Γενική Χημεία
Η κβαντική θεωρία του ατόμου
Θεωρία δεσμού σθένους και μοριακών τροχιακών
Δομή, δραστικότητα και μηχανισμοί στην οργανική χημεία
Δεσμοί στην οργανική χημεία: Η κβαντομηχανική περιγραφή των ατόμων
Ανόργανή Χημεία-ΙΙ
Ο χημικός δεσμός στις σύμπλοκες ενώσεις: Θεωρία δεσμού σθένους, Θεωρία μοριακών τροχιακών.
Φυσικοχημεία-ΙΙ
Όλο το μάθημα αφορά στην Κβαντομηχανική, από την ερμηνεία του μέλανος σώματος μέχρι μέθοδος αυτοσυνεπούς πεδίου και υπολογισμοί Hartree-Fock.
Ενόργανη Χημική Ανάλυση-1
Ατομική φασματομετρία
Φασματοσκοπία οργανικών ενώσεων Πειραματική οργανική Χημεία-1
Τα βασικότερα είδη φασματοσκοπίας
Ενόργανη Χημική Ανάλυση-ΙΙ
Τα βασικότερα είδη φασματομετρίας
Ανόργανη Χημεία-ΙΙΙ
Μαγνητοχημεία, ηλεκτρονικά φάσματα συμπλόκων,
Δομική Χημεία
Αρχές και εφαρμογές της Πυρηνικής Χημείας
Σύγχρονες Φασματοσκοπικές Τεχνικές-Μοριακή Μοντελοποίηση
Υπολογιστική Χημεία, Θεωρητική Φασματοσκοπία και Μοριακός Σχεδιασμός

Θοδωρής Βαχλιώτης
26/06/2023 5:45 ΜΜ

Το να ψάχνετε να βρείτε ένα τίτλο μαθήματος Κβαντική Φυσική δεν είναι αρκετά ικανοποιητικό νομίζω για να βγάλετε το συμπέρασμα ότι οι Χημικοί δεν διδασκόμαστε Κβανρομηχανική.

Θοδωρής Βαχλιώτης
26/06/2023 5:53 ΜΜ

Όσον αφορά στο τι απόψεις, προσωπικές ή επιστημονικές, διατυπώνει ο καθένας και αν αυτές πρέπει να δημοσιεύονται, η άποψή μου είναι η εξής: Ο καθένας πρέπει να έχει το δικαίωμα να διατυπώνει δημόσια όποια άποψη θέλει, αρκεί να μην βρίζει και να μην προσβάλλει. Το αν αυτή η άποψη είναι αποδεκτή επιστημονικά, μπορεί να κριθεί με βάση την διαθέσιμη επιστημονική βιβλιογραφία. Φυσικά, κάποιος μπορεί να διατυπώσει άποψη για επιστημονικά θέματα η οποία να χρήζει διερεύνησης, αλλά αυτό πάλι η επστημονική κοινότητα μπορεί να το κάνει, μέσα από μελέτες που θα γίνουν και θα δημοσιευθούν σε επιστημονικά περιοδικά. Νομίζω ότι έτσι λειτουργεί και εξελίσσεται η επιστήμη. Αν κάποιος διαφωνεί με μια επιστημονική άποψη που διατυπώνεται από κάποιον άλλο, αν θέλει να την αντικρούσει σοβαρά, θα πρέπει να επικαλεστεί επιστημονική βιβλιογραφία. Αλλιώς μιλάμε μόνο για προσωπική άποψη του καθενός, η οποία βέβαια αξιολογείται και αναλόγως από την επιστημονική κοινότητα.

Τίνα Νάντσου
26/06/2023 6:18 ΜΜ
Απάντηση σε  Θοδωρής Βαχλιώτης

Δηλ. μπορεί κάποιος να πει ότι δεν ισχύει η πιο θεμελιώδης θεωρία της βιολογίας, η θεωρία της εξέλιξης, μέσα στην σχολική τάξη; Σοβαρά τώρα;
Το θέμα αγαπητέ Θοδωρή είναι ότι όταν έχεις έναν επιστημονικό τίτλο πχ. Χημικός, όσοι σε διαβάζουν μπορεί να μην έχουν το επίπεδο να καταλάβουν ότι γράφεις προσωπικές απόψεις σε ένα άρθρο .
Επομένως αποτελεί ευθύνη του μέσου που ανεβάζει αυτές τις ψευδοεπιστημονικές απόψεις να επιλέγει ειδικούς για όσα θέματα παρουσιάζει και να έχει επιστημονική επιτροπή ελέγχου (reviewers) . Διαφορετικά το μέσο διαδίδει ψευδοεπιστημονικές απόψεις και έχει μεγάλη ευθύνη για αυτό.

Κώστας Παπαδάκης
26/06/2023 6:26 ΜΜ
Απάντηση σε  Θοδωρής Βαχλιώτης

Θοδωρή συμφωνώ μαζί σου, υπάρχει διαδικασία που θα έπρεπε να ακολουθήσει το alfavita, θα αρκούσε να ρωτήσει ένα Φυσικό. Στη περίπτωση μας, τα σημεία 1 έως 7 που παρουσιάζει ο Ανδρέας είναι λάθος και μπορεί οποιαδήποτε σύγγραμμά Γενικής Φυσικής να αποτελέσει την επιστημονική βιβλιογραφία που απαιτείται.

Θοδωρής Βαχλιώτης
26/06/2023 6:31 ΜΜ
Απάντηση σε  Τίνα Νάντσου

Τίνα μέσα στη σχολικη τάξη είσαι θεωρώ υποχρεωμένος να ακολουθήσεις το Αναλυτικό Πρόγραμμα το οποίο προφανώς θα αναφέρει ότι η θεωρία της εξέλιξης είναι μια πολύ θεμελιώδης θεωρία. Για το αν έχεις δικαίωμα να πεις ότι η προσωπική σου άποψη είναι ότι διαφωνείς με αυτή τη θεωρία, είναι ένα θέμα που δεν το έχω ξεκαθαρίσει ακόμα, ειδικά για τη σχολική τάξη μιλάω, γιατί είναι πραγματικά δύσκολο. Σε κάθε περίπτωση, αν κάποιος ισχυριστεί κάτι τέτοιο πρέπει να ξεκαθαρίσει ότι είναι μόνο προσωπική του άποψη και ότι η επίσημη επιστημονική κοινότητα δεν το αποδέχεται.
Όσον αφορά για τους reviewers, δεν νομίζω ότι θα πρέπει κάθε ιστοσελίδα να έχει επιστήμονες reviewers. Είναι και πρακτικά νομίζω λίγο δύσκολο. Απλά δημοσιεύει μια άποψη και κάποιοι άλλοι που διαφωνούν μπορούν να την αντικρούσουν με επιχειρήματα αν θέλουν.

Κώστας Παπαδάκης
26/06/2023 6:37 ΜΜ

Είδα και το άρθρο:

“Ομοιότητες φυσικών επιστημών και ορθόδοξης χριστιανικής πίστης”

δείτε εδώ

όπου υπάρχει η παράγραφος:

“Στις φυσικές επιστήμες υπάρχουν πολλές βασικές έννοιες όπως ο χώρος, ο χρόνος, η μάζα, η ύλη, η δύναμη, η ενέργεια, η ζωή, το ηλεκτρικό φορτίο που δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς είναι ούτε όλες τις ιδιότητες που έχουν. Γι’ αυτό οι επιστήμονες δεν μπορούμε στις φυσικές επιστήμες για τίποτα να πούμε ότι είμαστε απόλυτα σίγουροι ή ότι δεν έχουμε καμία αμφιβολία.”

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Κώστας Παπαδάκης