Τεταρτοκύκλιο – ημικύκλιο – σημειακή μάζα

 

Σφαιρίδιο μάζας m = 1 kg αφήνεται από την κορυφή λείου κατακόρυφου τεταρτοκύκλιου μάζας Μ1 = 4 kg και ακτίνας R1 = 1 m. Στη συνέχεια το σφαιρίδιο αφού πρώτα κινηθεί στο λείο οριζόντιο επίπεδο πάνω στο οποίο βρίσκονται όλα τα σώματα ανέρχεται σε λείο κατακόρυφο ημικύκλιο μάζας Μ2 = 9 kg και ακτίνας R2 που είναι σε επαφή με λείο κατακόρυφο τοίχο όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Όταν το σφαιρίδιο βρεθεί στο ανώτερο σημείο του ημικύκλιου η δύναμη επαφής που δέχεται το ημικύκλιο από το οριζόντιο επίπεδο διέρχεται από το δεξιότερο σημείο Κ της βάσης του ημικύκλιου. Η βάση του ημικύκλιου έχει μήκος d = 3x και το κέντρο μάζας του απέχει απόσταση x από τον τοίχο. Δίνεται g = 10 m/s2.
1) Να υπολογίσετε το μέτρο της ταχύτητας του σφαιριδίου όταν χάσει την επαφή του με το τεταρτοκύκλιο.
2) Να υπολογίσετε το μέτρο της δύναμης επαφής (Νεπ.) που δέχεται το ημικύκλιο από το οριζόντιο επίπεδο όταν το σφαιρίδιο βρίσκεται στο ανώτερο σημείο του ημικυκλίου και την ακτίνα του R2.

Δυο διαφορετικές εκδοχές του ίδιου φαινομένου.

1η περίπτωση και η λύση της.

2η περίπτωση και η λύση της.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
8 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
09/08/2023 8:25 ΠΜ

Καλημέρα Παύλο.
Πολύ δυνατή έμπνευση και πολύ καλή απόδοση της άσκησης. Μια ισορροπία στερεού … κρυμμένη!!!
Να είσαι καλά.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από admin
Μανόλης Μαργαρίτης

Συγχαρητήριαα Παύλο , απολαυστική

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
10/08/2023 12:38 ΜΜ

Καλημέρα Παύλο. Πολύ ωραίες οι ιδέες σου και στις δυο εκδοχές. Γιατί την έβαλες στη Φυσική της Γ΄; Καλύτερα Φυσική Βπροσ και Κυκλική κίνηση και Ορμή.
Και κάποιες μικροπαρατηρήσεις.
Στην εκφώνηση ίσως θα πρέπει να τονίζεται ότι το τεταρτοκύκλιο είναι ελεύθερο να κινείται στο λείο δάπεδο και το ημικύκλιο, θα ήταν ελεύθερο να κινηθεί αν δεν το στηρίξει ο τοίχος, για να μην μπερδευτεί κάποιος και τα πάρει πακτωμένα στο λείο δάπεδο.
Γράφεις “δέχεται κεντρομόλο”.
Η κεντρομόλος δεν υπάρχει ως δύναμη, άρα δεν ασκείται. Είναι συνισταμένη. Το σώμα δέχεται το βάρος και την αντίδραση, η συνισταμένη των οποίων πάνω στη διεύθυνση της ακτίνας ονομάστηκε κεντρομόλος. Εμείς φυσικά το ξέρουμε, αλλά οι μαθητές δεν πρέπει να το παρανοήσουν. Πολύ συχνά, στη Β΄και στη Γ΄σχεδιάζοντας δυνάμεις λένε: “Ασκείται η κεντρομόλος”

Γενικά τα …κύκλια δυσκολεύουν τους μαθητές και πρέπει να τους κάνουμε θέματα σχετικά. Έχουν Γεωμετρία και Τριγωνομετρία μέσα, ιδαίτερα αν πάμε σε τυχαία θέση.
Κάτι παρόμοιο:
Ο ρόλος του τοίχου

Γεώργιος Βουμβάκης

Γειά σου Παύλο. Μου άρεσε πολύ το θέμα σου! Ειδικά οι δύο διαφορετικές λύσεις στο β) ερώτημα. Στο 1ο ερώτημα μόνο θα πρότεινα να αποφεύγει ο μαθητής να εφαρμόζει εν γένει το ΘΜΚΕ σε σύστημα σωμάτων και να το εφαρμόζει σε ένα σώμα, για την αποφυγή λαθών. Στην περίπτωση μας εφαρμόζουμε την ΑΔΕ: Η δυναμική ενέργεια του σφαιριδιου γίνεται κινητική ενέργεια στο σύστημα σφαιρίδιο – τεταρτοκυκλο. Άλλωστε το ΘΜΚΕ είναι ειδική περίπτωση της ΑΔΕ.