Δύο σώματα αμελητέων διαστάσεων, το Α και το Β, κινούνται πάνω στην ίδια ευθεία με σταθερές ταχύτητες. Η ταχύτητα του κινητού Α έχει μέτρο υΑ και η ταχύτητα του κινητού Β έχει μέτρο υΒ, με υΒ<υΑ. Όταν το ένα σώμα κινείται προς το άλλο, όπως στο παρακάτω σχήμα, τότε η μεταξύ τους απόσταση μειώνεται κατά 16m κάθε 10s.
Όταν τα δύο σώματα κινούνται ομόρροπα (με τις ίδιες κατά μέτρο ταχύτητες με προηγουμένως) με το κινητό Α να προπορεύεται, όπως στο παρακάτω σχήμα, τότε η μεταξύ τους απόσταση αυξάνεται κατά 3m κάθε 5s.
Να υπολογίσετε τα μέτρα υΑ και υΒ των δύο ταχυτήτων.
Η συνέχεια εδώ.
Μίλτο Καλησπέρα
Μια ένσταση για τον τίτλο
Η διδασκαλία της σχετικότητας μέλλον επιτυγχάνεται με ασκήσεις στα οποία δεν συγκρίνουμε δυο διαφορετικές κινήσεις αλλά συγκρίνουμε τις περιγραφές δυο παρατηρητών για την ίδια κίνηση
Ίσως ο τίτλος θα ταίριαζε σε μιά άσκηση του τύπου :
Ο Ανδρέας βλέπει το ποδήλατο Α να κινείται με ταχύτητα 15 m/s προς τα δεξιά και το ποδήλατο Β πίσω του να το κυνηγά με ταχύτητα 20 m/s πίσω του. Αν ο Βασίλης βλέπει το Α να κινείται προς αυτόν με ταχύτητα 25 m/s Βρείτε :
α) με ποια ταχύτητα Βλέπει ο Βασίλης να κινείται το ποδήλατο Β
β) με ποια ταχύτητα βλέπει ο Ανδρέας να κινείται ο Βασίλης .
Κάθε παρατηρητής έχει άλλες παρατηρήσεις για την ταχύτητα κάθε κινούμενου ποδηλάτου και ίδια μόνο την διανυσματική τους διαφορά.
αλλά.
Οι σχετικές ταχύτητες ( του Α ως προς το Β και του Β ως προς το Α) έχουν ίδιο μέτρο και αντίθετη κατεύθυνση .
Η άσκησή σου αξιόλογη – όπως όλες οι προσφορές σου – αλλά -νομίζω- δεν παρουσιάζει την σχετικότητα των κινήσεων
Να είσαι καλά .
Γεια σου Δημήτρη.
Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι η επιλογή του τίτλου είναι ατυχής και αυτός κάπως “παραπλανητικός”…
Τον επέλεξα με αφορμή την εμφάνιση της σχετικής ταχύτητας…
Εάν κρίνεται σκόπιμη η αλλαγή του, φυσικά και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.
Να είσαι καλά κι ευχαριστώ!
καλημέρα Μίλτο (μου άρεσε) και Μήτσο
δοκιμάζω “με το νου” (για το Γυμνάσιο και η αναλυτική και αυτή)
η ταχύτητα κάθε οχήματος δείχνει πόσα μέτρα διανύει αυτό σε 1 δευτερόλεπτο
στην πρώτη περίπτωση η απόσταση μειώνεται κατά 1,6 μέτρα το δευτερόλεπτο, άρα το άθροισμα των ταχυτήτων τους είναι 1,6 (S.I.)
στη δεύτερη αυξάνεται κατά 0,6 μέτρα το δευτερόλεπτο, άρα η διαφορά των ταχυτήτων τους είναι 0,6 (S.I.)
δοκιμή: η μεγάλη 0,7 η μικρή 0,1 δεν, η μεγάλη 0,8 η μικρή 0,2 δεν, …, η μεγάλη 1,1 η μικρή 0,5 ναι, δεκτή
Μήτσο, γιατί πρέπει για τη θεμελίωση της σχετικής ταχύτητας να υπάρχει υποχρεωτικά και παρατηρητής;
η σχετική ταχύτητα δεν είναι πάντα ενός σώματος Α ως προς, σε σχέση με, ένα σώμα Β, δεν ορίζεται ως υΑ-υΒ; (διανύσματα)
π.χ. μιας παγοκολώνας στην καρότσα ενός φορτηγού σε σχέση με το φορτηγό, όταν αυτό φρενάρει;
μιας μύγας που περπατάει στη ράχη μιας κινούμενης σαύρας, σε σχέση με τη σαύρα;
της Γης σε σχέση με τον Ήλιο;
τί μας χρειάζεται ο παρατηρητής;
(εκτός και αν δεν κατάλαβα καλά)
Καλημέρα και καλή Κυριακή σε όλους.
Άλλαξα τον τίτλο της ανάρτησης.
Ελπίζω αυτή η αλλαγή να μην δημιουργεί “τεχνικά” θέματα στην ιστοσελίδα…
Καλημέρα συνάδελφοι
( τι καλημέρα δηλαδή καλό απομεσήμερο )
Μίλτο ούτε η αλλαγή τίτλου ήταν απαραίτητη ούτε δημιουργεί προβήματα. Νομίζω ότι μάλλον είναι πολύ καλός ο νέος τίτλος..
Βαγγέλη σωστά . Η ταχύτητα είναι πάντα σχετική γιατί η θέση και η μετατόπιση είναι σχετικές ως προς το σύστημα αναφοράς ( παρατήρησης ). Πέραν τούτου στο σχολικό βιβλίο και στην ύλη για σχετική ταχύτητα Ελαχιστα ή μάλλον ΟΥΔΕΝ πλην της ερώτησης 1 του 1ου κεφαλαίου. Παντού αλλού επιλέγεται η παραπλανητική (κατά την γνώμη μου ) λογική της σύνθεσης κινήσεων. ΆΡΑ ; …