Αγαπητοί συνάδελφοι γεια σας και καλή σχολική χρονιά για όλους μας.
Πριν από περίπου δύο χρόνια, στις 10 Σεπτεμβρίου του 2021, είχαμε μαζί με την νεότερη Φυσικό της οικογένειας αναρτήσει ένα άρθρο αναφερόμενο στη διδασκαλία της πίεσης με τίτλο «Κάντο όπως ο Νεύτωνας».
Το άρθρο αυτό στη συνέχεια στάλθηκε στο περιοδικό School Science Review (SSR), έγινε δεκτό και δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 2023 στο SSR in Depth, τεύχος 388, σελίδες 7-12 με τίτλο Teaching Hydrostatics: Do it like Newton.
Οι κριτές θεώρησαν το άρθρο μας χρήσιμο για τους σχεδιαστές αναλυτικών προγραμμάτων και τους συγγραφείς βιβλίων. Αυτό μας ώθησε να το αναρτήσουμε στο ylikonet, μια χρονική στιγμή που γράφονται τα βιβλία – αλλά τα προγράμματα είναι δεδομένα – ελπίζοντας επιπλέον ότι μπορεί να βοηθήσει και συναδέλφους που θέλουν να εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους σχετικά με την πίεση και να διδάξουν τα ίδια πράγματα λίγο διαφορετικά.
Σε συμφωνία με το έργο του Νεύτωνα προτείνουμε την παρακάτω ακολουθία παρουσίασης του περιεχομένου της υδροστατικής στα σχολικά εγχειρίδια:
- Εισαγωγή της έννοια πίεση σε υγρά,
- Η αρχή Πασκάλ και απόδειξή της,
- Η χρήση της αρχής Πασκάλ για την εξαγωγή της εξίσωσης
- Ως συνέπεια των παραπάνω την απόδειξη του υδροστατικού παράδοξου.
Η πρότασή μας έρχεται σε αντίθεση με τη συνήθη εικόνα των βιβλίων Φυσικής τόσο δευτεροβάθμιας όσο και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου η έννοια πίεση εισάγεται σε περιβάλλον στερεών και η σχέση αποδεικνύεται πριν από την αρχή του Πασκάλ.
Η βύθιση ή όχι ενός σκιέρ, ανάλογα με το αν φοράει χιονοπέδιλα, και η παραμόρφωση του δαπέδου από τακούνια «στιλέτο», που φορά μια λεπτή κυρία, είναι μερικά παραδείγματα που χρησιμοποιούνται συχνά για την εισαγωγή της έννοιας πίεση. Το κάρφωμα της πινέζας σε ξύλο, χωρίς όμως να καρφώνεται στο δάχτυλο, και το ξάπλωμα του φακίρη σε καρφιά είναι από τα πιο συνηθισμένα παραδείγματα εφαρμογής όσων διδάχτηκαν για την έννοια. Θεωρούμε ότι η χρήση αναλογιών από περιβάλλον στερεών μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση της κατανομής δύναμης σε μια επιφάνεια, συμβάλλει όμως στη δυσκολία των μαθητών να κατανοήσουν υδροστατικά φαινόμενα, και ιδιαίτερα το υδροστατικό παράδοξο. Ένα στερεό αντικείμενο δεν μπορεί ποτέ να ασκήσει συνολική δύναμη μεγαλύτερη από το βάρος του και ποτέ δεν ασκεί οποιαδήποτε δύναμη στα κατακόρυφα πλευρικά τοιχώματα της δεξαμενής στην οποία βρίσκεται, ή στην «οροφή» μιας κλειστής δεξαμενής από την οποία βγαίνει ένας στενός κατακόρυφος σωλήνας γεμάτος με στερεό. Κανένα μηχάνημα που βασίζεται στο υδραυλικό πιεστήριο, για παράδειγμα υδραυλικά φρένα, υδραυλικοί γρύλοι κ.ά., τα οποία συχνά απεικονίζονται στα σχολικά εγχειρίδια, δεν μπορεί να λειτουργήσει εάν τα υγρά τους παγώσουν. Ουσιαστικά η αναλογία με τα στερεά – τα οποία λόγω του βάρους τους ασκούν δυνάμεις προς τα κάτω- εμποδίζει την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι δυνάμεις μεταδίδονται προς όλες τις κατευθύνσεις μέσα σε ένα υγρό. Δεδομένου ότι η αρχή του Πασκάλ δεν ισχύει για τα στερεά η μετάδοση δυνάμεων, για παράδειγμα από τη μία πλευρά του υδραυλικού πιεστηρίου στην άλλη, δεν μπορεί να εξηγηθεί. Πως «στρίβει» η ασκούμενη δύναμη στις γωνίες του υδραυλικού πιεστηρίου; Ιστορικά η ανάγκη για ερμηνεία του υδροστατικού παράδοξου έβαλε την ανάγκη για την εισαγωγή της έννοιας πίεση, η εισαγωγή της σε περιβάλλον στερεών το κάνει «παράδοξο».
Όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να ερμηνευτούν αν δεν ληφθεί υπόψη ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των υγρών (γενικότερα των ρευστών) και ο τρίτος νόμος του Νεύτωνα. Ήδη ο Pascal αναφέρει με σαφήνεια ότι αναγκαία προϋπόθεση για το υδροστατικό παράδοξο είναι η «ρευστότητα και η συνέχεια» του νερού χωρίς περισσότερες διευκρινήσεις, κάτι που ο Νεύτωνας προσδιόρισε επακριβώς με τον ορισμό που έδωσε για το ρευστό στην εισαγωγή της Υδροστατικής του. Σημειώνουμε, ότι σε σημερινή γλώσσα, το πηλίκο στα στερεά είναι τανυστής 2ης τάξης – απαιτεί για τον προσδιορισμό του συνιστώσες, ενώ στα υγρά (γενικότερα στα ρευστά) είναι αριθμητικό μέγεθος.
Ο Νεύτωνας στο Philosophiae Naturalis Principia Mathematica, ασχολείται με την πίεση στα υγρά στο τμήμα V του δεύτερου βιβλίου, το οποίο αποτελείται από δύο προτάσεις, XIX και XX, με συνολικό μήκος 6 σελίδων στην έκδοση του 1999. Το τμήμα V αρχίζει με τον ορισμό των υγρών: «Ρευστό είναι κάθε σώμα του οποίου τα μέρη υποχωρούν σε οποιαδήποτε δύναμη ασκείται σε αυτό και που υποχωρώντας, κινούνται εύκολα το ένα σε σχέση με το άλλο». Σημειώστε ότι ο Νεύτωνας ενώ δίνει έναν γενικό ορισμό των ρευστών τον χρησιμοποιεί μόνο για ασυμπίεστα υγρά, δηλαδή υγρά. Στην Πρόταση XIX, χρησιμοποιεί τον ορισμό του για τα υγρά και τον 3ο νόμο του (Δράση- Αντίδραση) και αποδεικνύει την Αρχή του Πασκάλ. Στη συνέχεια, στην Πρόταση ΧΧ, χρησιμοποιώντας την Αρχή του Πασκάλ, αποδεικνύει ουσιαστικά τη σχέση . Η παραπάνω σειρά κάνει το υδροστατικό παράδοξο εύκολα κατανοητό ή εισαγωγή με τα στερεά το κάνει «παράδοξο».
Στην εργασία μας προτείνεται η διδασκαλία της υδροστατικής στους σημερινούς μαθητές με ανάλογο τρόπο
Teaching Hydrostatics: Do it like Newton.
Για να διευκολύνουμε τους συναδέλφους που θέλουν να την διαβάσουν την παραθέτουμε μεταφρασμένη στη γλώσσα μας.
εναλλακτικά σε Word ΕΔΩ.
Καλημέρα Άννα και Παναγιώτη.

Να σας ευχαριστήσω για την ενημέρωσή μας για την εξέλιξη πάνω στο ζήτημα “κάντο όπως ο Νεύτωνας”!
Η αλήθεια είναι ότι σε πρώτη ανάγνωση μπορεί να ξαφνιάζει, αλλά τα επιχειρήματα είναι πολύ δυνατά.
Ας δούμε ένα τέτοιο ισχυρό επιχείρημα:
Καλημέρα Άννα και Παναγιώτη και σας ευχαριστούμε που μας υπενθυμίζετε, ότι η έννοια πίεση δεν πρέπει να εισάγεται μέσω των στερεών. Από την ενασχόλησή σας με το θέμα, γνωρίζετε αν υπάρχουν ερμηνευτικά σχήματα για τους λόγους που το έργο του Νεύτωνα στην Υδροστατική είναι παραμελημένο από τα εγχειρίδια Φυσικής και τα περιοδικά για την εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες; Θα περίμενε κανείς, δεδομένου του επιστημονικού του διαμετρήματος, αλλά και της εξηγητικής δύναμης των επιχειρημάτων του, να συμβεί το αντίθετο.
Διονύση και Αποστόλη γεια σας. Εμείς σας ευχαριστούμε για τα καλά σας λόγια.
Αποστόλη το ερώτημά σου δημιουργήθηκε και σε εμάς. Δεν μπορέσαμε να απαντήσουμε, το ψάξαμε αλλά απάντηση δεν βρήκαμε. Η δουλειά του Νεύτωνα στην πίεση φαίνεται να αγνοείται.
Πάντως την έλλειψη που εντοπίζεις στα εγχειρίδια Φυσικής και τα περιοδικά για την εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες εντοπίζεται και στη βιβλιογραφία της Ιστορίας των Φυσικών Επιστημών. Γράφει ο Chalmers στο βιβλίο του “One Hundred Years of Pressure: Hydrostatics from Stevin to Newton (2017, σελ. 1):
«Η επέκταση της μηχανικής των απλών μηχανών ώστε να συμπεριλάβει μηχανές που περιλαμβάνουν σώματα υγρού σε κατάσταση ηρεμίας [όπως το υδραυλικό πιεστήριο] δεν ήταν καθόλου απλή. Ο στόχος αποδείχθηκε ότι απαιτεί την ανάπτυξη μιας τεχνικής έννοιας, που έχει διαφορετικό νόημα από την ομώνυμη της καθημερινής ζωής, της έννοιας πίεση. Ο βαθμός της εννοιολογικής καινοτομίας που εμπλέκεται στη διαμόρφωση της νέας έννοιας της πίεσης και η μακρά ιστορική πορεία προς αυτήν την ολοκλήρωση έχουν παραμείνει αδιάφορα στην υπάρχουσα βιβλιογραφία».
Γενικά μάλλον η έννοια «Πίεση» είναι από τις πιο παραμελημένες στη βιβλιογραφία. Θεωρώ ότι δεν έχουμε ορισμό, έχουμε απλά μια σχέση που την συνδέει με δυο άλλες έννοιες.
Γειά σας Άννα και Παναγιώτη.
Στο αρχικό «Καντο όπως ο Νεύτωνας.» είχα διατυπώσει την άποψη.
«Έχω την αίσθηση ότι κάποιοι πρέπει να ξεκινήσουν από την τριτοβάθμια να θεμελιώνουν την υδροστατική κατά την πρόταση του Newton και αφού γίνει κτήμα κάποιου σημαντικού αριθμού δασκάλων, να κατέβει στην δευτεροβάθμια.»
Δεν ήξερα ούτε ξέρω πως και ποιοι μπορούν να επηρεάσουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Τώρα μάλιστα που όπως μας λες
«Πάντως την έλλειψη που εντοπίζεις στα εγχειρίδια Φυσικής και τα περιοδικά για την εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες εντοπίζεται και στη βιβλιογραφία της Ιστορίας των Φυσικών Επιστημών. Γράφει ο Chalmers στο βιβλίο του “One Hundred Years of Pressure: Hydrostatics from Stevin to Newton (2017, σελ. 1):»
δηλαδή ότι το πρόβλημα είναι παγκόσμιο.
Η δημοσίευση σε διεθνή περιοδικά όπως στο School Science Review (SSR) που ήδη έγινε είναι ένας δρόμος, άλλοι…;
Το δίκιο σας είναι προφανές, νομίζω και εγώ. Το πρόβλημα είναι πως αλλάζεις μια κατάσταση πολλών- πολλών χρόνων και σε παγκόσμια έκταση.
Ευχαριστούμε πάλι και εσένα προσωπικά και την Άννα για την ενημέρωση που μας δώσατε γύρω από το θέμα.
Γεια σου Άρη.
Σχετικά με τη διδασκαλία της έννοιας Πίεση η κατάσταση είναι, παγκόσμια, αντίστοιχη με τη κατάσταση που επικρατεί στη (λανθασμένη) χρήση της Αρχής του Bernoulli, θυμήσου παλιότερες σχετικές αναρτήσεις. Έχω καταγράψει και άλλα 5-6 θέματα που παρουσιάζονται προβληματικά σε βιβλία Φυσικής. Είναι άξιο απορίας γιατί να υπάρχουν, ακόμη και σε διεθνώς καταξιωμένα βιβλία, επαναλαμβανόμενα λάθη Φυσικής. Γιατί υπάρχει στο χώρο της εκπαίδευσης κάτι που δεν υπάρχει στο χώρο της έρευνας, δηλ. γιατί να γίνονται λάθη σε θέματα που είναι γνωστά στην επιστήμη από πολλά χρόνια;
Στην ερώτησή σου δεν μπορώ να απαντήσω. Εμείς σχεδιάζουμε μια σειρά άρθρων σε περιοδικά για την εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και ένα βιβλίο, που ελπίζω να κυκλοφορήσει γρήγορα. Δεν μπορώ να σκεφτώ ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο. Πάντως δεν νομίζω ότι κάτι τόσο εδραιωμένο μπορεί να αλλάξει. Μακάρι να θεωρούσαν πολλοί ότι “είναι υγιές πού και πού να αναρωτιέσαι για θέματα που θεωρείς εδώ και πολύ καιρό δεδομένα”.
Θα συνεχίσουμε να ασχολούμαστε, η “Ελπίδα πεθαίνει τελευταία”.
Καλημέρα Παναγιώτη.
Καλό σας κουράγιο στον δίκαιο αγώνα σας.