Σε οριζόντιο επίπεδο ηρεμούν δύο σώματα Α και Β τα οποία εμφανίζουν με το επίπεδο, τον ίδιο συντελεστή τριβής ολίσθησης. Σε μια στιγμή t=0, ασκείται στο σώμα Α μια οριζόντια δύναμη μέτρου F=1,2Ν, με κατεύθυνση προς το σώμα Β, με το οποίο συγκρούεται κεντρικά και ελαστικά, ενώ ταυτόχρονα παύει να ασκείται πάνω του η δύναμη F. Το σώμα Α σταματά τελικά σε απόσταση d1=2m, από την αρχική του θέση Ο, ενώ στο διάγραμμα δίνεται η ταχύτητά του, σε συνάρτηση με το χρόνο.
- Να υπολογιστεί η μάζα m1 του σώματος Α.
- Ποια η ταχύτητα του Α σώματος, αμέσως μετά την κρούση;
- Να βρεθεί η μάζα του Β σώματος.
- Ποια η τελική απόσταση d2 μεταξύ των δύο σωμάτων, όταν ακινητοποιηθούν ξανά;
Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή και μάλιστα είναι απόδειξη πως η Μηχανική της Α΄τάξης είναι προαπαιτούμενη για τη Γ΄. Το διάγραμμα ανεβάζει την ποιότητα της άσκησης και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τους μαθητές. Συμπτωματικά σήμερα έκανα στην τάξη την
Πληροφορίες για μια κρούση από ένα διάγραμμα
Σε πληροφορώ, εκτός από το διάγραμμα, τους δυσκόλεψε πολύ η χρήση των τύπων της Α΄τάξης!
Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Έπιασες το βασικό θέμα της άσκησης…
Δεν είναι η κρούση, είναι τα πριν και τα μετά. Είναι η κίνηση και πώς αντιμετωπίζεται.
Και βέβαια αυτά θα έπρεπε να τα ήξεραν από την Α΄Λυκείου οι μαθητές, αλλά μια παραπάνω προπόνηση, ακόμη και αν τα κατέχουν (πράγμα καθόλου σίγουρο), δεν βλάπτει.
Ας μην τα θεωρούμε όλα δεδομένα και …λυμένα!
Καλησπέρα Διονύση, καλησπέρα Ανδρέα,
να βοηθήσω στο “ζύγισμα”
Καλημέρα Θοδωρή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την … εναλλακτική λύση.
Θα κατάλαβες, ότι απέφυγα να υπολογίσω συντελεστή τριβής, αφού στόχος ήταν αυτό που έγραψα, πριν …το δούμε αναλυτικά:
“Αξίζει να παρατηρήσουμε ότι αυτή έχει το ίδιο μέτρο με την ταχύτητα του Α σώματος. Αλλά ο συντελεστής τριβής είναι ο ίδιος, τα δυο σώματα θα αποκτήσουν την ίδια επιτάχυνση (επιβράδυνση…) εξαιτίας της τριβής και θα διανύσουν την ίδια απόσταση (2m) μέχρι να σταματήσουν”
Καλησπέρα Θοδωρή. Κάθε βοήθεια ευπρόσδεκτη. Ωραία η λύση με το εμβαδόν…