Διαδοχικές κινήσεις (Ε.Ο.Κ.)

Σώμα εκτελεί ευθύγραμμη κίνηση και η μεταβολή της αλγεβρικής τιμής της ταχύτητας του σε σχέση με τον χρόνο απεικονίζεται στο παρακάτω διάγραμμα. Το σώμα την χρονική στιγμή t1 = 1 s βρίσκεται στην θέση x1 = 4 m.
1) Να γράψετε τις εξισώσεις θέσης των κινήσεων που εκτελεί το σώμα στα αντίστοιχα χρονικά διαστήματα.
2) Να σχεδιάσετε τις γραφικές παραστάσεις θέσης χρόνου (x-t) και διαστήματος χρόνου (s-t).
3) Να υπολογίσετε την μέση ταχύτητα του σώματος σε όλη την διάρκεια της κίνησης του.
4) Να υπολογίσετε την χρονική στιγμή που το σώμα διέρχεται ξανά από την θέση που βρισκόταν την χρονική στιγμή t = 0 s.

Η άσκηση και η λύση της.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
6 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιώργος Κόμης
03/10/2023 12:14 ΠΜ

Καλημέρα Παύλο.
Καλή κλασική άσκηση που δεν θέλω να φύγει ασχολίαστη.
Δυο παρατηρήσεις.
Θα προτιμούσα την διατύπωση. Στο σχήμα φαίνεται η γραφική παράσταση της αλγεβρικής τιμής της ταχύτητας με τον χρόνο και όχι της μεταβολής της ταχύτητας με τον χρόνο.
Επίσης ζητάς την γραφική παράσταση του διαστήματος με το χρόνο.
Άλλες φορές ζητάμε την γραφική παράσταση της μετατόπισης με το χρόνο.
Αποφεύγω τέτοια ερωτήματα διότι προσπαθούμε να πείσουμε τους μαθητές ότι αυτά τα μεγέθη έχουν σχέση με μια χρονική διάρκεια κι όχι με μια χρονική στιγμή.
Από μαθηματική άποψη είναι σαν να μου δίδουν μια συνάρτηση
Ψ = αχ +β
και μου ζητούν να κάνω την γραφική παράσταση του Δψ συναρτήσει του χ.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Παύλο, θα συμφωνήσω πως η άσκηση έχει ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως ότι βγάζεις την εξίσωση θέσης x=f(t) με δεδομένο τη θέση x1=4m τη στιγμή t1=1s.

Θα μπορούσαμε ίσως να αποφύγουμε την αλγεβρική λύση, αν λέγαμε πως αφού μετατοπίζεται 4m σε 1s, τη στιγμή t=0, βρίσκεται στη θέση x=4-4=0m

Εκτός από εσένα, θέλω να ευχαριστήσω και τον Γιώργο, διότι με βοήθησε να ξεκαθαρίσω κάτι που δεν μου άρεσε, αλλά δεν είχα βρει πειστική εξήγηση

Από μαθηματική άποψη είναι σαν να μου δίδουν μια συνάρτηση ψ = αχ +β και μου ζητούν να κάνω την γραφική παράσταση του Δψ συναρτήσει του χ”

Συμφωνώ πως ειδικά στην Α’ Λυκείου, όπου οι μαθητές “ζορίζονται” με τις γραφικές παραστάσεις λόγω περιορισμένης εμπειρίας από το γυμνάσιο, καλό θα ήταν να περιοριζόμασταν μόνο σε γραφικές θέσης-χρόνου x=f(t)

Προσωπικά, προτιμώ να ζητάω ή να δίνω γραφικές υ=f(t) και η μετατόπιση να υπολογίζεται από τα εμβαδά

Η διαφορά μετατόπισης-διαστήματος προκύπτει εύκολα ζητώντας τη μέση ταχύτητα

Διονύσης Μάργαρης
08/10/2023 7:24 ΠΜ

Καλημέρα και καλή κυριακή σε όλους.
Τι κατάλαβα από την παρέμβαση του Γιώργου;
Έχουμε την ταχύτητα του σώματος να δίνεται από την εξίσωση υ=υο+αt.
Και ζητάμε την γραφική παράσταση υ=υ(t). Πώς το διατυπώνουμε; Δίνονται δύο εκδοχές που συναντάμε:

1) Να γίνει η γραφική παράσταση της ταχύτητας σε συνάρτηση με το χρόνο (εννοώντας την αλγεβρική τιμή της ταχύτητας).
2) Να παρασταθεί γραφικά η μεταβολή της ταχύτητας σε συνάρτηση με το χρόνο.

Η 2η διατύπωση παραπέμπει στο διάγραμμα Δυ=f(t) και όχι στο διάγραμμα υ=f(t)!!!
Και όμως το συναντάμε, με την έννοια “το διάγραμμα που δείχνει πώς μεταβάλλεται η ταχύτητα σε συνάρτηση με το χρόνο”.
Έχω την αίσθηση ότι η 2η διατύπωση δίνεται σαν πιο φιλική και σαν προσπάθεια αποφυγής μιας αυστηρά μαθηματικής διατύπωσης, η οποία όμως οδηγεί σε λάθος δρόμο και προκαλεί σύγχιση.

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από admin