Γιατί δεν ισορροπεί;

Screenshot-1

Ο δυνατός μαθητής του σχήματος θέλει να συγκρατήσει τη ράβδο μάζας M και μήκους L, ακίνητη σε οριζόντια θέση, κρατώντας τη μόνο με το ένα του δάκτυλο. Παρόλο που μπορεί να ασκήσει πολύ μεγάλη δύναμη, η ράβδος κάθε φορά στρέφεται και το ένα άκρο της ακουμπά στο δάπεδο. (σχήμα 1)

i) Εξηγείστε γιατί συμβαίνει αυτό.

ii) Βρείτε σε ποιο σημείο της ράβδου μπορεί να ασκήσει τη δύναμη ώστε η ράβδος τελικά να ισορροπήσει σε οριζόντια θέση.Screenshot-2

iii)  Αν όμως πιάσει τη ράβδο με τα δυο του χέρια όπως φαίνεται στο σχήμα 2 η ράβδος μπορεί να σταθεί σε οριζόντιαθέση και να ισορροπήσει. Εξηγείστε πως αυτή η ισορροπία είναι εφικτή. (σχήμα 2)

Αν η απόσταση των χεριών μικραίνει να αποδείξετε ότι οι δυνάμεις που ασκούν τα χέρια αυξάνονται, αλλά η διαφορά τους είναι σταθερή και ίση με το βάρος της ράβδου.

Εφαρμογή:

α) Αν η μάζα της ράβδου είναι Μ=2kg, η απόσταση ΚΑ=30cm και η αρχική απόσταση ΑΒ=30cm

β) Μ=2kg, ΚΑ=30cm, ΑΒ=5cm

Screenshot-3

 iv)* Μπορείτε να εξηγήσετε πως είναι δυνατόν να στέκεται οριζόντια η ράβδος  αν ο

 μαθητής την κρατήσει με ολόκληρη την παλάμη του; (σχήμα 3)

 

Απάντηση σε pdf ή σε word

 

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
8 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Όσο δυνατός κι είναι ο μαθητής, αν παραβιάζονται οι νόμοι της φύσης δεν…Πολύ καλή Χρήστο. Το μυαλό μου πήγε κατευθείαν στο θέμα του Διονύση που αναφέρεις.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Χρήστο
Ωραία τα ερωτήματα και τα περί “πάκτωσης”
Αλλά ….”…κρατώντας τη μόνο με το ένα του δάκτυλο…” γίνεται .
Βέβαια στην ουσία την πακτώνω σ’ένα δάκτυλο 🙂
comment image
Εννοείται ότι εννοείς ,”…στηρίζοντάς την σε ένα δάκτυλο…”
Καλό Σαββατοκύριακο

Τελευταία διόρθωση11 μήνες πριν από Παντελεήμων Παπαδάκης
Διονύσης Μάργαρης
14/10/2023 11:35 ΠΜ

Καλημέρα Χρήστο.
Ωραία η πάκτωσή σου, αλλά εμένα μου έστειλε… λάθος μήνυμα 🙂
Την πέρασα για ανάρτηση του Γιάννη….

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Χρήστο. Πολύ καλή και μάλιστα είναι όμορφα δομημένη για να καταλήξουν όλοι οι μαθητές στο συμπέρασμα για τη ροπή στην πάκτωση.
Αν έπεφτε τέτοιο θέμα στις εξετάσεις, ελάχιστοι θα το έλυναν. Ένας καλός μαθητής ίσως πρέπει να το διαβάσει. Βέβαια αν αύριο γίνει Μηχανικός, θα το μάθει ούτως ή άλλως.
Είχα ασχοληθεί κι εγώ στο σχόλιο της ανάρτησης
Ας ανεβάσουμε τα τούβλα στην ταράτσα
μετά από επέμβαση του Διονύση.
Υπενθυμίζω μια ανάρτηση του Διονύση, που από το ’20 κάνω κάθε χρόνο
Ο κύβος και η ράβδος αλληλεπιδρούν
Από τώρα θα βάλω και τη δική σου στην κυκλοφορία.

Επίσης αναρωτιέμαι πόσοι συνάδελφοι, που δε διαβάζουν Υλικό, το έχουν υπόψη…