Ένας σπιτικός πυκνωτής

pyk2

Θα χρειαστούμε ένα ρολό αλουμινόχαρτο, ένα ρολό αντικολλητικό χαρτί ψησίματος, ηλεκτρικό κολλητήρι, κράμα συγκόλλησης και δύο καλωδιάκια. Κόβουμε δυο κομμάτια Α και Β αλουμινόχαρτο και δυο κομμάτια Γ και Δ χαρτί, σε διαστάσεις 2m x 30cm. Τα τοποθετούμε το ένα πάνω στο άλλο με σειρά Γ-A-Δ-Β. Τα τυλίγουμε ρολό και με ένα κολλητήρι δημιουργούμε στα Α και Β δύο επαφές όπου συνδέουμε δύο καλωδιάκια. Φτιάχνουμε έτσι έναν πυκνωτή, όπως φαίνεται στο σχήμα.
Η διηλεκτρική σταθερά του χαρτιού είναι ε = 3,7 και το πάχος του l = 1mm. Η απόλυτη διηλεκτρική σταθερά του κενού είναι ε0=8,86.10-12C2/Nm2
α) Προσδιορίστε το ρόλο του κάθε τμήματος από τα Α,Β,Γ,Δ.
β) Κάποιος ισχυρίζεται ότι “όπως φαίνεται από τον τύπο” C = Q/VAB, πρέπει να φορτίσουμε τον πυκνωτή με φορτίο Q για να αποκτήσει χωρητικότητα. Συμφωνείτε ή όχι με αυτό; Εξηγείστε.
γ) Υπολογίστε τη χωρητικότητα του πυκνωτή, που κατασκευάσατε.
δ) Αν πάρετε τον πυκνωτή στο εργαστήριο του σχολείου σας μπορείτε να τον συνδέσετε στο διπλανό κύκλωμα. H ηλεκτρική πηγή έχει στους πόλους τους διαφορά δυναμικού Vπ = 9V.
Όταν ο μεταγωγικός διακόπτης δ βρίσκεται στη θέση 1, υπολογίστε το ηλεκτρικό φορτίο και την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύει ο πυκνωτής.
ε) Αν μεταφέρουμε ακαριαία το μεταγωγικό διακόπτη δ στη θέση 2, δεχόμαστε ότι όλη η ενέργεια του πυκνωτή μεταφέρεται στο λαμπάκι και μετατρέπεται σε ακτινοβολία. Θα δούμε φως;
Δίνεται ότι η εκφόρτιση διαρκεί χρονικό διάστημα  Δt = 0,01s και το led απαιτεί ισχύ 0,06W για να φωτοβολήσει.

Απάντηση

Απάντηση %ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
64 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
30/10/2023 10:28 ΜΜ

Πειραματικός κι Ωραίος
Ανδρέα υποκλίνομαι.

Μερικές ακόμα ερωτήσεις ( παμπόνηρες έλεγαν οι μαθητές μου και τρελαινόμουν )
α) Αν διπλασιαστεί η τάση , τι θα συμβεί με την χωρητικότητα του πυκνωτή μας ;
β) Μπορούμε να εφαρμόσουμε τον νόμο του Coulomb για να υπολογίσουμε την ελκτική δύναμη μεταξύ των δύο οπλισμών ;

Κώστας Παπαδάκης
30/10/2023 11:07 ΜΜ

Είναι ωραίο το θέμα και είναι κρίμα, ο ηλεκτρισμός (βασικός παράγοντας πολιτισμού) να μην αποτελεί βασική – γενική γνώση για ένα σύγχρονο πολίτη.

Μου αρέσει η β ερώτηση και μου αρέσει πολύ η απάντηση που δίνεις “ όπως η χωρητικότητα μιας δεξαμενής νερού, είναι ανεξάρτητη από τον αν περιέχει ή όχι νερό.”

Ωραία και η α ερώτηση του Δημήτρη (και η β είναι ωραία αλλά δύσκολα θα απαντηθεί).

Μουρούζης Παναγιώτης

Μπράβο Ανδρέα. Ανέδειξες ένα πολύ σπουδαίο θέμα με μεγάλο εκπαιδευτικό και τεχνολογικό ενδιαφέρον με πολύ ωραίο τρόπο.
Ίσως να εμπλουτίσει την ανάδειξη του θέματος των πυκνωτών μία παλιά μου ανάρτηση: ΠΥΚΝΩΤΕΣ

Βασίλειος Μπάφας
31/10/2023 8:33 ΠΜ

Καλημέρα σε όλους.
Αντρέα συγχαρητήρια.
Συμφωνώ με τους συναδέλφους και συμπληρώνω, όπως πρέπει να είναι η φυσική!

Διονύσης Μάργαρης
31/10/2023 9:43 ΠΜ

Καλημέρα Ανδρέα.
Πολύ ωραία ιδέα το να “σπρώξεις” τους μαθητές και να αυξήσεις το ενδιαφέρον τους για την φυσική γ.π.!!!
Ένα, ας πούμε δευτερεύον, δίδαγμα από την παραπάνω εμπλοκή είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές, πόσο μικρή χωρητικότητα έχει ο πυκνωτής που φτιάχνεται από ρολό με διαστάσεις 2m και 0,3m, ο οποίος δεν είναι ικανός να ανάψει εκφορτιζόμενος ούτε ένα λαμπάκι Led, αφού σε ασκήσεις δίνουμε συνήθως C=2μF, και οι μαθητές σκέφτονται δύο παράλληλες πλάκες σε ορισμένη απόσταση και, νάτος πυκνωτής…
Καλή δύναμη!

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από admin
Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
31/10/2023 12:07 ΜΜ

Ανδρέα καλημέρα.
Θα συμφωνήσω με τους υπόλοιπους. Θα ήταν ενδιαφέρον να γινόταν η κατασκευή και να την παρουσίαζες μπροστά στους μαθητές.

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Πολύ ωραία η κατασκευή του πυκνωτή σου Ανδρέα!!
Αν κατασκευάζονταν και στο εργαστήριο του σχολείου με βοηθούς μέτριους μαθητές, θα είχες όλη την τάξη σε κίνηση.
Με κάτι τέτοια πράγματα προκαλείς το ενδιαφέρον των μαθητών και μπορείς να μιλήσεις για Φυσική και στην καθημερινότητα.
Μπράβο!!

Γρηγόρης Χατζής
31/10/2023 1:28 ΜΜ

Πολύ ωραίο. Συγχαρητήρια. “Λουγδουνική λάγηνος”… πρώτη φορά διάβασα την έκφραση στο βιβλίο του Χόνδρου (εκπληκτικό πανεπιστημιακό βιβλίο, με πολλές επεξηγήσεις και λεπτομέρειες).

Δημήτρης Σκλαβενίτης

Ανδρέα συγχαρητήρια! Πολύ ωραία ανάρτηση με πυκνωτή από καθημερινά υλικά. Χρήσιμες και οι ερωτήσεις από τον Δημήτρη Γκενέ! (Το λαμπάκι LED φυσικά πρέπει να συνδεθεί με την κατάλληλη πολικότητα.)

Ιάκωβος Μάζης
02/11/2023 1:07 ΠΜ

Μια ερώτηση (σχεδόν ρητορική).Ισχύει και για τον ‘τυλιγμένο’ πυκνωτή ο γνωστός τύπος που δίνει την χωρητικότητα πυκνωτή με επίπεδους οπλισμούς; 

Ιάκωβος Μάζης
02/11/2023 10:03 ΜΜ

Η απάντηση  ‘Πριν τον τυλίξουμε ναι’  τι νόημα έχει; Εγώ ρώτησα για τον ‘τυλιγμένο’ πυκνωτή
Η πρόταση ‘ Όσο περισσότερα τυλίγματα κάνουμε τόσο μειώνεται αυτή η απόκλιση’  σημαίνει ότι για πολλά τυλίγματα ισχύει κατά προσέγγιση ο τύπος του ‘επίπεδου’ πυκνωτή;
Όχι δεν ξέρω κάποιον τύπο … (Ίσως σε κάποιο handbook να υπάρχει κάποιος προσεγγιστικός ή εμπειρικός τύπος)
Όταν δεν ξέρουμε τον σωστό τύπο μπορούμε να χρησιμοποιούμε κάποιον που δεν ισχύει;