Πόσες περιστροφές κάνει;

Ομογενής ισοπαχής και άκαμπτη ράβδος  εκτοξεύεται  από παρατηρητή με τρόπο τέτοιο ώστε το κέντρο μάζας της ν’ αποκτήσει κατακόρυφη ταχύτητα μέτρου υ0, ταυτόχρονα η ράβδος αποκτά με την εκτόξευση της και μια γωνιακή ταχύτητα περιστροφής ω0.Κατα την διάρκεια της κίνησης της η ελεύθερη πλέον ράβδος  δεν δέχεται δυνάμεις τριβής ή αντίσταση από τον αέρα.Στο χρονικό διάστημα από την εκτόξευση της μέχρι την χρονική στιγμή που το κέντρο μάζας της επανέρχεται στο σημείο εκτόξευσης εχει πραγματοποιήσει αριθμό περιστροφών που είναι ανάλογος

Α) του τετραγώνου της αρχικης ταχύτητας  υ0 του ΚΜ

Β) του γινομένου (υ0* ω0)

Γ) ανάλογος του τετραγώνου της γωνιακής ταχύτητας ω0

Να επιλέξετε το γράµµα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
19 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
14/11/2023 4:21 ΜΜ

Καλησπέρα Σπύρο.
Το β.

Αθανάσιος Παπαδημητρίου

t=2vo/g
N=t/T=2vo/g/2πω=voω/πg
σωστο το β

Τελευταία διόρθωση20 ημέρες πριν από Αθανάσιος Παπαδημητρίου
Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα συνάδελφε Σπύρο, όμορφο θέμα, αλλά για λόγους συνέπειας
θέλω να ρωτήσω το εξής….

Αντίστοιχο θέμα, με κέρμα που εκτοξεύεται με κατακόρυφη προς τα πάνω
ταχύτητα του ΚΜ του, ενώ περιστρέφεται γύρω από οριζόντιο άξονα
που ταυτίζεται με μια διάμετρό του, έχει και η ΤΘΔΔ…

Θυμάμαι ότι είχε σχολιαστεί πέρυσι από συνάδελφο, εδώ στο ylikonet
με την εύλογη απορία, αν δικαιούμαστε να εξετάσουμε μια τέτοια κίνηση..
Δηλαδή αν δικαιούμαστε να εξετάσουμε τον 2ο ΝΝ για τη μεταφορική κίνηση,
ενώ να θεωρήσουμε ομαλή στροφική με την αρχική γωνιακή ταχύτητα
αφού ο φορέας του βάρους διέρχεται από το ΚΜ και δεν δημιουργεί ροπή
ως προς αυτό….

Κατά τη γνώμη μου, δικαιούμαστε να εξετάζουμε κινηματική στερεού και στατική ισορροπία.
Σε κάθε άλλη περίπτωση, καλό θα ήταν να αναφέρουμε τη διατήρηση
της γωνιακής ταχύτητας και το λόγο που αυτό συμβαίνει….

Για να μην παρεξηγηθώ, δεν επεμβαίνω στο τί θα εξετάσεις τους μαθητές
σου…Εσύ γνωρίζεις τί τους έχεις αναφέρει και τί τους ρωτάς….

Απλά σχολιάζω για λόγους προσωπικής συνέπειας σε όσα έχω υποστηρίξει
στο παρελθόν

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλημερα σε ολους.Θοδωρη συμφωνω μαζι σου. Εκτιμω μαλιστα οτι επειδη το τι θα κανει στροφικα η ραβδος στο μελλον εχοντας αρχικη γωνιακη ταχυτητα δεν προκυπτει αμεσα απο την υλη που ειναι εντος,δεν θα ερωτηθει κατι τετοιο,ή αν κατα λαθος ερωτηθει,θα ερθουν αμεσως διευκρινισεις. Εχουμε συζητησει αυτα τα θεματα και εδω.
Εντός και εκτός ύλης ερωτήσεις.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Σπύρος Μεσσήνης

Καλημερα Σπυρο. Σχετικα με το πρωτο ερωτημα που θέτεις,ο καθενας απο μας λεει οτι νομιζει.Εγω προσωπικα λεω οτι χρειαζεται για να μπορει καθε μαθητης να απαντησει και τις τεσσερεις ερωτησεις που θετω στο λινκ
Εντός και εκτός ύλης ερωτήσεις.
Παντως με βαση το σχολικο εντος υλης ειναι μονο η προταση
“οταν το στερεο δεν περιστρεφεται τοτε Στ=0”

ή οτι η Στ=0 ειναι αναγκαια συνθηκη για να μην περιστρεφεται το στερεο.

Διονύσης Μάργαρης
15/11/2023 8:06 ΠΜ

Καλημέρα Σπύρο.
Αφήνω στους εν ενεργεία συναδέλφους και …την υπηρεσία! να αποφασίσουν αν το ερώτημα είναι εντός ή εκτός ύλης 🙂
Όσον αφορά το 2ο ερώτημα που θέτεις, είναι ένα σημείο “αστοχίας” των οδηγιών.
Το αντίστοιχο τμήμα:
comment image
Μιλάει για στροφορμή σώματος. Δηλαδή; Σε μια παράγραφο έχουμε δύο διαφορετικά πράγματα.
Όταν αναφέρεται στην περιφορά της Γης γύρω από τον Ήλιο, αυτό είναι εντός ύλης. Η Γη θεωρείται υλικό σημείο. Και η στροφορμή της παραμένει σταθερή.
Όταν μιλάει για την περίοδο της Γης (24h), αυτό συνδέεται με την ιδιοπεριστροφή της, όπου η Γη θεωρείται στερεό σώμα που περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της και αυτό ΔΕΝ είναι στην ύλη.
Εκτός και αν διδάσκεται η στροφορμή στερεού σώματος και η ροπή αδράνειας…
Αλλά και πάλι η δικαιολόγηση στηρίζεται στην σύνδεση ροπής και μεταβολής της στροφορμής και όχι ροπής και γωνιακής επιτάχυνσης.

Θυμιος Τσιτζηρας
15/11/2023 8:57 ΠΜ

Καλημέρα Σπύρο.
Όταν Στ=0 δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η γωνιακή επιτάχυνση είναι μηδεν, άρα
ω=σταθερή ή ω=0.Το μόνο που ισχύει είναι ηΑ.Δ.Στροφορμης.π.χ το εκτός ύλης θέμα της χορεύτριας που συσπειρώνει τα χέρια ή το εντός με το σφαιρίδιο που ελαττωνουμε την ακτίνα.Σε κάθε περίπτωση υπάρχει γωνιακή επιτάχυνση.

Θυμιος Τσιτζηρας
15/11/2023 12:55 ΜΜ
Απάντηση σε  Σπύρος Μεσσήνης

Καλό μεσημέρι Σπύρο.Εχεις δίκιο.Το σχόλιό μου χωρίς να το καταλάβω αναφέρεται στη γενική περιπτωση και όχι για στερεό

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
15/11/2023 10:52 ΠΜ
Απάντηση σε  Σπύρος Μεσσήνης

Καλημέρα Σπύρο. Ωραίο το θέμα και εντός ύλης, εφόσον είναι εντός ύλης η εικόνα με το spin της Γης. Μπορούμε επίσης – κυνηγώντας την ουρά μας – να πούμε:
Το βάρος διέρχεται από το κέντρο μάζας C, δηλαδή από τον άξονα περιστροφής. Δεν δημιουργεί ροπή ως προς το C, άρα η στροφορμή του σώματος διατηρείται σταθερή. Το σώμα αποτελείται από υλικά σημεία, άρα η στροφορμή οποιουδήποτε εξ αυτών θα είναι σταθερή.
Τότε όμως και η γωνιακή ταχύτητα όλων των υλικών σημείων, θα παραμένει σταθερή. 
Να θυμηθούμε και την άλλη αναίτια οδηγία: Όχι άλλη αρχική φάση εκτός 0 και π/2 σε ασκήσεις, ναι σε οποιαδήποτε αρχική φάση σε θεωρητικές ερωτήσεις!!!

Τελευταία διόρθωση20 ημέρες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Έχει (ας πούμε) διδαχθεί το τι είναι στροφορμή υλικού σημείου.
Έχει ειπωθεί (έστω) ότι η στροφορμή σώματος είναι το άθροισμα των στροφορμών των υλικών σημείων που το αποτελούν.
Αν δεν διδαχθεί το:
comment image
Πως σχετίζεται η στροφορμή σώματος με την γωνιακή του ταχύτητα;