Στο σχήμα φαίνονται δύο σώματα Α και Β με ίσες μάζες mA = mB = 1kg, πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο. Το σώμα A είναι ηλεκτρικά ουδέτερο, ηρεμεί και είναι συνδεδεμένο στο δεξί άκρο οριζόντιου ιδανικού ελατηρίου σταθεράς k = 400N/m, που έχει το φυσικό του μήκος. Το αριστερό άκρο του ελατηρίου, είναι ακλόνητο. Το σώμα Β φέρει ηλεκτρικό φορτίο q = −1C και συγκρατείται ακίνητο σε απόσταση d = 1,2m από το Α. Στο χώρο υπάρχει ομογενές ηλεκτρικό πεδίο έντασης μέτρου E = 10N/C με οριζόντια διεύθυνση και φορά προς τα δεξιά, όπως φαίνεται στο σχήμα. Αφήνουμε ελεύθερο το σώμα Β.
i) Να δικαιολογήσετε το είδος της κίνησης του σώματος Β και να βρείτε το μέτρο της επιτάχυνσής του.
ii) Με ποια ταχύτητα θα συγκρουστεί με το σώμα Α;
iii) Αν η κρούση είναι πλαστική, δηλαδή δημιουργηθεί συσσωμάτωμα, ποια θα είναι η ταχύτητα του συσσωματώματος αμέσως μετά την κρούση; Η χρονική διάρκεια της κρούσης θεωρείται αμελητέα.
iv) Πόση θα είναι η μέγιστη συμπίεση του ελατηρίου;
v) Υπολογίστε τη μεταβολή της ηλεκτρικής δυναμικής ενέργειας του συστήματος σε όλη τη διάρκεια του φαινομένου.
Ας αξιοποιήσουμε τη Φυσική Γενικής Παιδείας, πριν κάνουμε το Ηλεκτρικό Πεδίο στην Κατεύθυνση…
Καλησπέρα Ανδρέα. Όμορφη ιδέα, μπράβο!
Αν και προφανές, θα πρόσθετα ότι το Β κινείται στη διεύθυνση του άξονα του ελατηρίου, και θα προσπαθούσα να του δώσω μικρότερη τιμή φορτίου (αν και λογικά θα περιπλέξει τους υπολογισμούς…ίσως αλλάζοντας την απόσταση).
Θα την αξιοποιήσω παράλληλα και με το Θέμα Γ των Πανελλαδικών του 2013. Ευχαριστούμε!
Αντρέα καλησπέρα.
Πολύ όμορφη.
Να συνεχίσω;
Να αποδείξετε ότι το σύστημα μετά την κρούση θα κάνει ΑΑΤ και να προσδιοριστεί το πλάτος της ταλάντωσης.
Καλησπέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ.
Αλλά εσύ Μίλτο λες για Γ΄θέμα Πανελλαδικών, ο Χρήστος για ταλάντωση. Για τη Β΄ τάξη;
Το Γ΄θέμα λέει κεντρική ελαστική κρούση!
Πάντως εννοείται ότι μπορείτε να την κάνετε ό,τι θέλετε. Σίγουρα προσαρμόζεται και στις κρούσεις της Γ΄.
Καλημέρα Ανδρέα.
Εγώ δεν “θα δω” ταλάντωση ή ελαστική κρούση, αλλά μια σοβαρή προσπάθεια για να “δέσεις” διδακτικά την ορμή, από την Φυσική προσανατολισμού, με το ηλεκτρικό πεδίο (δύναμη-διαφορά δυναμικού-έργο) της γενικής παιδείας!
Να είσαι καλά.
Καλησπέρα Διονύση. Σε ευχαριστώ. Αυτός είναι ο στόχος. Να βλέπουν οι μαθητές ότι πρέπει να διαβάζουν Φυσική Γενικής όχι γιατί έχει Τράπεζα, αλλά θα τους βοηθήσει και στην Κατεύθυνση. Το Α και το Ω στη διδασκαλία της Φυσικής είναι η συνέπεια από τον καθηγητή, που είναι ο μόνος αρμόδιος να συσχετίζει τα φαινομενικά ασύνδετα κομμάτια…
Ανδρέα πολύ διδακτικό θέμα με βέλτιστο το διάγραμμα ενεργειών που δίνεις στο τέλος…..
Πολλές οι προεκτάσεις, θυμίζουν θέματα από δέσμες, αλλά και μέχρι εδώ
επιτυγχάνει το διδακτικό στόχο του
Καλημέρα Θοδωρή. Σε ευχαριστώ. Σκέφτηκα ότι:
α. Έχει διδαχτεί το Ηλεκτροστατικό Πεδίο, με …συνέπεια και σοβαρότητα από τον καθηγητή της Β΄Γενικής και ο μαθητής της Θετικής έχει καταλάβει ότι του χρειάζεται και στην Κατεύθυνση.
β. Έχει διδαχτεί στην Α΄ο νόμος Hooke και το έργο μεταβλητής δύναμης, αλλά χρειάζεται υπενθύμιση.
Γεια σου Ανδρέα. Η τράπεζα θεμάτων έχει κάνει μεγάλη ζημιά. Μπράβο που επιμένεις έξω από τα στερεότυπα.
Σε ευχαριστώ Αποστόλη. Ως τώρα κανένας μαθητής μου δεν έχει ζητήσει να κάνουμε έστω ένα θέμα από Τράπεζα. Εγώ δεν έχω μπει ποτέ στη διαδικασία να επιλέξω. Ο χρόνος είναι λίγος και επιλέγω σαφώς Ασκήσεις Ylikonet…