Δακτύλιος και δυο σφαιρίδια

Λεπτός ομογενής δακτύλιος μάζας Μ = 2m = 2 kg ισορροπεί ακίνητος πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο με το επίπεδο του δακτυλίου να είναι παράλληλο στο οριζόντιο επίπεδο. Την t₀ βάλουμε με ταχύτητες μέτρου |υ₀| = 4 m/s, εφαπτόμενες στον δακτύλιο και με την ίδια φορά από δυο αντιδιαμετρικά σημεία του δακτυλίου δυο ίδια μικρά σφαιρίδια μάζας m τα οποία βρίσκονται σε επαφή με τον δακτύλιο και δεν εμφανίζουν τριβή με αυτόν. Την χρονική στιγμή t₂ τα σφαιρίδια συγκρούονται πλαστικά.
Να υπολογίσετε :
1) την θερμότητα (Q) που αναπτύσσεται λόγω της πλαστικής κρούσης μεταξύ των σφαιριδίων.
2) το έργο της δύναμης (WF) που άσκησε ο δακτύλιος σε κάθε σφαιρίδιο από την χρονική στιγμή t₀ μέχρι ακριβώς πριν την σύγκρουση τους.
3) την εφαπτόμενη της γωνίας που έχει στραφεί η επιβατική ακτίνα κάθε σφαιριδίου όταν η ταχύτητα του κέντρου μάζας του δακτύλιου αποκτήσει μέτρο υδ = 4/3 m/s .

Η άσκηση και η λύση της.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
8 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Γεια σου Παύλο. Ωραια και πρωτοτυπη ασκηση με το τριτο ερωτημα να ζοριζει αρκετα. Στο 2) θα μπορουσαμε να γραψουμε και οτι η κινητικη ενεργεια που εχασαν και τα δυο σφαιριδια μεχρι λιγο πριν την συγκρουση,ισουται με την κινητικη ενεργεια που απεκτησε ο δακτυλιος την ταχυτητα του οποιου την εχεις ηδη βρει V=2m/s

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
21/11/2023 9:55 ΜΜ

Παυλο ιδιαιτερο πολυ το θέμα που εξετάζεις.

Η αλληλεπιδραση μεταξυ σφαιριδίων και δακτυλιου είναι συνεχης μέχρι να γίνει η πλαστικη κρουση μεταξυ των σφαιριδιων. Μεχρι τοτε έχουμε μια “συνεχη” ελαστικη κρουση μεταξυ σφαιριδιων και δακτυλίου με την ολικη ορμη του συστηματος να είναι ίση με 2*m*uo και η ΑΔΟ δίνει τελικα :

uo = u’x + V’ , ( u’x > V’ μέχρι να γίνει η πλαστικη κρουση μεταξυ των σφαιριδιων). Στον αξονα yy’ έχουμε ορμη μηδεν . Αμέσως μετα την πλαστικη κρούση θα είναι
ux = V οποτε στην συνεχεια δεν υπαρχει δυναμη αλληλεπιδρασης. Μεχρι τότε η δυναμη αυτή επιβραδυνει την κυκλικη κινηση του καθε σφαιριδιου και επιταχύνει τον δακτυλιο, δηλαδη δεν έχει ακτινική διεύθυνση. Αρα το [WF]ολ = + Κδ επομένως για το καθε σφαιριδιο WF = – 0.5 * [WF]ολ , όπως είπε και ο Κώστας πριν. Το τελευταιο ερώτημα αναφέρεται σε μια ενδιαμεση θέση που προσπαθησα να αναλυσω πριν αλλα έχει κα μια επιπλέον δυσκολία που εκτιμω ότι το αναλύεις ευστοχα.

Κώστας Παπαδάκης
21/11/2023 10:26 ΜΜ

Ωραίο το σενάριο της άσκησης.

Το ερώτημα 3 αφορά τους καθηγητές (το ανέφερες και ο ίδιος).

Η λύση του 2 (του Κωνσταντίνου) είναι φιλικότερη..

Σίγουρα θα μπορούσαν να μπουν και ερωτήματα που θα αφορούσαν και μαθητές.

Η άσκηση σου θα επηρεάσει (όπως και επηρεάστηκε),

καλή συνέχεια.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
26/11/2023 10:15 ΠΜ

Καλημέρα Παύλο. Η ιδέα είναι πολύ καλή, πρωτότυπη. Βοηθάει να καταλάβουν – οι καλοί μαθητές της Β΄, γιατί οι προσανατολισμένοι στα Οικονομικά είναι άλλη ιστορία – τη διανυσματικότητα της ορμής. Εξαιρετικό 2ο ερώτημα για την αξία της ΑΔΕ.
Πρέπει όμως να αναφέρεται ξεκάθαρα στη λύση ότι ο σύστημα είναι συνεχώς μονωμένο και στους δύο άξονες λόγω εσωτερικών δυνάμεων επαφής σφαιρών – δακτυλίου, αν και το υποννοείς αφού το λες για τους άξονες.
Όμως η πρόταση “Η ταχύτητα αυτή ισούται με την ταχύτητα του κέντρου μάζας του συστήματος των τριών σωμάτων η οποία είναι σταθερή αφού για το
σύστημα των σωμάτων ισχύει ότι η συνισταμένη των εξωτερικών δυνάμεων που δέχεται ισούται με μηδέν” είναι εκτός ύλης Β΄αλλά και Γ΄τάξης.
Βρίσκεται μόνο στο βιβλίο της Γ΄τάξης στη σελίδα 165, που είναι εκτός. Ποιος μαθητής της Β΄μπορεί να την καταλάβει;
Η άσκηση είναι καλή και για μαθητές Γ΄τάξης, που μπορεί να την καταλάβουν στο κεφάλαιο των κρούσεων. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε πλαστική κρούση δυο διαστάσεων.