Την Παρασκευή 5-1-2024 στο τμήμα Φυσικής του ΕΚΠΑ διεξήχθη η 2η φάση του διαγωνισμού. Πήραν μέρος 40 από τα 44 παιδιά.
Δυστυχώς 4 παιδιά από την περιφέρεια δεν μπόρεσαν να έρθουν για λόγους πέρα από τη θέλησή τους.
Προσωπικά αισθάνομαι την ανάγκη να συγχαρώ τη συνάδελφο από το
ΓΕΛ Κομποτίου Άρτας, όπου 3 μαθητές προκρίθηκαν στην 2η φάση, άσχετα
αν τελικά δεν κατάφεραν να έρθουν.
Τα θέματα της 2ης φάσης με τις λύσεις
ή
Τα θέματα της 2ης φάσης με τις λύσεις
Καλημέρα Θοδωρή και καλή χρονιά
Ευχαριστούμε για την ενημέρωση.
Καλή επιτυχία στα παιδιά και στους επιτυχόντες καλή Ολυμπιάδα.
Όπως κοίταζα τα θέματα ,νόμιζα αρχικά τουλάχιστον ,πως έβλεπα ασκήσεις Διονυσιακές (Α1+Α2) όπου στο υλικό είχαν διδάξει μεθόδους επίλυσης.
Μια παρατήρηση με (;)
Στο Α1 (λύνοντάς το γραφικά )είδα ότι στις λύσεις τα κύματα της εκφώνησης αλλά και η συμβολή τους είναι …ας το πω ανάποδα. Βλέπω το προς τα δεξιά κύμα να θέτει κάθε σημείο του μέσου προς την αρνητική φορά του ψ (κάτω) και του άλλου προς την θετική (πάνω)
Βλέπω άραγε …ανάποδα;
Να είσαι καλά
Καλημέρα Θοδωρή και Παντελή και καλή χρονιά. Έχω την αίσθηση ότι τα θέματα είναι ευκολότερα από τα αντίστοιχα παλαιότερων ετών. Συγχαρητήρια στα παιδιά που έφτασαν ως εδώ και καλή συνέχεια. Παντελή νομίζω ότι δεν βλέπεις ανάποδα…
Καλημέρα Αποστόλη
Κι εγώ έχω την ίδια αίσθηση ως προς την…ευκολία τους.
Πάντως σε σχέση με της ΟΛυμπιάδας απέχουν σε βαθμό δυσκολίας και “στυλ” θα έλεγα, που υποθέτω βέβαια πως θα προπονηθούν από τους υπεύθυνους οι “προκρινόμενοι αθλητές” .
Καλημέρα, καλή δύναμη σε όλους που από αύριο επιστρέφουν στον καθημερινό αγώνα… Χρόνια πολλά σε όλους τους εορτάζοντες σήμερα το όνομά τους….
στο υλικονετ είναι πολλοί….οι Γιάννηδες και οι Πρόδρομοι (δεν είναι πλέον
μόνο ο Πρόδρομος, αλλά έχει άξιο συνονόματο)
Ο admin έκανε ειδική ανάρτηση με το όνομά μου για τη Β φάση, θεωρώ πως
δεν χρειαζόταν….πάντως τον ευχαριστώ…
Παντελή, Αποστόλη, σωστά βλέπετε….. κάπου στην πληκτρολόγηση και μεταφορά
copy-paste εικόνων και σχημάτων “αναστράφηκαν” οι κυματικοί παλμοί στο στιγμιότυπο της χρονικής στιγμής που θεωρούμε ως t=0. Ανθρώπινο, σίγουρα
θα διορθωθεί…. Μου το επισήμανε ο Χρήστος χθες βράδυ λίγο μετά την κοινοποίηση
των θεμάτων….
Δεν γνωρίζω πώς δόθηκε στα θέματα. Αν δόθηκε με τη μορφή που βλέπουμε,
θα πρέπει να αλλαχθούν οι κυματικές εξισώσεις σε
και προφανώς και η υπόλοιπη επεξεργασία
Ας κρατήσουμε όμως το σημαντικό. Εξετάζεται, σωστά θεμελιωμένη φυσική, όπως αυτή που συχνά πυκνά αναρτάται στο υλικονετ….
Για τον βαθμό δυσκολίας θα συμφωνήσω πως είναι πιο κοντά σε αυτό που
ο ταλαντούχος μαθητής μπορεί να αντιληφθεί και όχι στο πομπώδες
και απόμακρο, το οποίο θα διώξει όσους σκεφτούν να πλησιάσουν
τέτοιους διαγωνισμούς….
Ας έρθουμε όμως λίγο πιο κοντά στους μαθητές μας και ας πούμε με ειλικρίνεια
πως η λογική θεμάτων όπως το Α2 πέρυσι που διδάχθηκε για πρώτη χρονιά
ο νόμος Ampere δεν ήταν προσιτή ούτε σε εμάς τους διδάσκοντες…
Τουλάχιστον σε μένα….
βλέποντας νέες ιδέες, προχωράμε κρατώντας ό,τι θεωρούμε πως αναφέρεται στο ουσιαστικό που πρέπει να διδαχθεί
Έτσι η διδασκαλία γίνεται πλουσιότερη για όσους θέλουν να ακολουθήσουν..
Να πω μόνο πως οι φορείς περιοχών της περιφέρειας θα έπρεπε “εύκολα και γρήγορα” να συνδράμουν τα παιδιά της περιοχής τους να συμμετάσχουν σε τέτοιους θεσμούς εφόσον το αξίζουν και το επιθυμούν….
Βλέποντας τη λύση του θέματος Β, θα προτιμούσα να μην έχουν αναφερθεί
οι επιμέρους σταθερές επαναφοράς D1, D2, αλλά να είχε γίνει χρήση
του 2ου ΝΝ για κάθε σώμα
Καλησπέρα Θοδωρή.

Βλέπω πάνω από ‘δω μπήκε (έβαλες ;)το στιγμιότυπο των κυμάτων την t=0 σύμφωνα με την εκφώνηση του θέματος “ανάποδα” όμως με το σχήμα στη σελίδα με τα θέματα.
Υποθέτω πως στα παιδιά δόθηκε εκφώνηση με σχήμα συμβατό στο κείμενο.
Μια και έκανα τη λύση γραφικά την ανεβάζω και ρωτώ αν είναι αποδεκτή χωρίς την χρήση εξισώσεων.
Καλησπέρα Παντελή, κατά τη γνώμη μου μία τέτοια λύση είναι αποδεκτή,
αφού βασίζεται στην αρχή επαλληλίας.
Η “αδυναμία” που εγώ βλέπω είναι πως δεν δικαιολογείται το γεγονός πως στα σημεία με τετμημένη θέσης -3λ/2, -λ, -λ/2, 0 , λ/2, λ, 3λ/2 η ταχύτητα θα είναι συνεχώς μηδέν, δηλαδή τα σημεία θα παραμείνουν ακίνητα και τις επόμενες χρονικές στιγμές.
Ενδιαφέρον θα είχαν μερικά “κακά” ερωτήματα, όπως:
1) Τη στιγμή αυτή, το στοιχειώδες τμήμα dx στη θέση κοιλίας του στάσιμου,
δηλαδή στο -5λ/4, -3λ/4, -λ/4, λ/4, 3λ/4, 5λ/4 έχει:
α. μέγιστη δυναμική ενέργεια ελαστικής παραμόρφωσης
β. μηδενική δυναμική ενέργεια ελαστικής παραμόρφωσης
2)Τη στιγμή αυτή, το στοιχειώδες τμήμα dx στη θέση δεσμού του στάσιμου έχει:
α. μέγιστη δυναμική ενέργεια ελαστικής παραμόρφωσης
β. μηδενική δυναμική ενέργεια ελαστικής παραμόρφωσης
3) Μετά από Δt=T/4, δηλαδή τη στιγμή t2=7T/4, όλα τα στοιχειώδη τμήματα της χορδής, μεταξύ -3λ/2 και 3λ/2 περνούν από τη ΘΙ τους, κάθε ένα με τη δική του μέγιστη ταχύτητα, με εξαίρεση τους δεσμούς που παραμένουν ακίνητοι στην ίδια θέση, κάθε στιγμή.
Τη στιγμή αυτή, το στοιχειώδες τμήμα dx στη θέση κοιλίας του στάσιμου έχει μέγιστη κινητική ενέργεια. Η ενέργεια αυτή είναι ίση:
α. με τη δυναμική ενέργεια ελαστικής παραμόρφωσης που είχε το ίδιο τη χρονική στιγμή t=0
β. με τη δυναμική ενέργεια ελαστικής παραμόρφωσης που είχε το στοιχειώδες τμήμα dx στη θέση δεσμού τη χρονική στιγμή t=0
4) Σε αυτό το χρονικό διάστημα από τη στιγμή t1=3Τ/2 μέχρι τη στιγμή t2=7T/4 :
α) δεν υπάρχει μεταφορά ενέργειας στην οριζόντια διεύθυνση, αφού κάθε στοιχειώδες τμήμα dx έχει ήδη αποκτήσει τη δική του ενέργεια, η οποία μετασχηματίζεται από δυναμική ελαστικής παραμόρφωσης σε κινητική
β. υπάρχει μεταφορά ενέργειας από τμήματα χορδής κοντά στους δεσμούς, σε τμήματα χορδής κοντά στην κοιλία, η οποία ενέργεια μετατρέπεται από δυναμική σε κινητική
Ίσως έτσι ο αστικός μύθος της ΑΑΤ των σημείων του μέσου (στοιχειωδών τμημάτων dx) της χορδής τελείωνε οριστικά…. αλλά τότε πόσες σχισμένες σελίδες θα πήγαιναν στην ανακύκλωση……
Δεν πειράζει, ίσως μία άλλη φορά