Η ισορροπία του κύβου

Θέλουμε να συγκρατήσουμε ακίνητο ένα μικρό κύβο σε επαφή με κατακόρυφο τοίχο.

Α. Κάποιος ισχυρίζεται ότι αν ο τοίχος είναι λείος, μπορεί ο κύβος να συγκρατηθεί ακίνητος αν του ασκήσουμε μια οριζόντια δύναμη F, αρκεί το μέτρο της να είναι πολύ μεγάλο. Συμφωνείτε με τον ισχυρισμό;

Β. Με τι τρόπο θα έπρεπε να ασκήσουμε τη δύναμη F στον κύβο, ώστε να παραμείνει ακίνητος πάνω στον λείο τοίχο;

Γ. Έστω τώρα ότι μεταξύ τοίχου και κύβου εμφανίζεται τριβή. Για ποιες τιμές της οριζόντιας δύναμης  συναρτήσει του βάρους B του κύβου και του συντελεστή οριακής τριβής μορ μεταξύ κύβου και τοίχου, θα μπορούσε ο κύβος να παραμείνει ακίνητος πάνω στον τοίχο;

Η απάντηση σε word

και σε pdf

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
14 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κώστας Παπαδάκης
01/02/2024 6:42 ΜΜ

Διδακτικότατο.

Ωραίο Αποστόλη.

Διονύσης Μάργαρης
01/02/2024 7:47 ΜΜ

Καλησπέρα Αποστόλη.
Το σώμα σε επαφή με κατακόρυφο τοίχο, είναι πάντα ένα ενδιαφέρον θέμα, το οποίο παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία να περάσει στους μαθητές.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Αποστόλη
Απαραίτητη για τον Α΄ετή
Μια διαφορετική ματιά βλέπει το Β να καλύπτει και το Α /…διερευνώντας τη σχέση που βγήκε στο Β με την θ από 0 μέχρι 90
Χαιρετώ από τη βροχερή Κρήτη ,που πολύ το χρειαζότανε το “ανακυκλούμενο” δώρο

Αθανάσιος Παπαδημητρίου

Πολυ καλο το χρησιμοποιω για να “πεισω” τα παιδια οτι η τριβη εξαρταται απο την καθετη αντιδραση και οχι απο το βάρος. Βοηθαει πολυ

Βαγγέλης Κουντούρης

καλησπέρα σε όλους
πολύ καλή Αποστόλη
έχω γράψει και εδώ, ότι η τριβή είναι μια “αδικημένη” δύναμη, διότι συνδέεται με τριβές και απώλειες, αλλά απολύτως απαραίτητη για καθημερινές δραστηριότητες όπως το περπάτημα, το πιάσιμο του πιρουνιού για το φαγητό, το άναμμα του σπίρτου
στη Β Γυμνασίου επέμενα πολύ
(έχω αναρτήσει και εδώ μια σχετική “Σπαζοκεφαλιά”, με δύο ιερά τέρατα της Ελληνικής κωμωδίας, Βέγγος, ως Θρασύβουλας και Ηλιόπουλος, ως Αλέκος, αν την βρει κάποιος από τους διαχειριστές, προσπάθησα εγώ, αλλά δεν…)

Βαγγέλης Κουντούρης

Θανάση,
στο Γυμνάσιο (όπου εξακολουθώ να ισχυρίζομαι ότι είναι “όλα τα λεφτά”), όντας απαλλαγμένος από τον βραχνά των Πανελληνίων, έφτιαχνα δικά μου τσιτάτα που οι μαθητές μου μάθαιναν “νεράκι”, λόγω της συχνής επανάληψης
ένα από αυτά: το βάρος κάθε σώματος είναι “ιδιοκτησία” αυτού του σώματος, δεν πα να έχει πάρε-δώσε με 1000 άλλα, η δε, κατά τον 3ο νόμο του Νεύτωνα αντίδρασή του ασκείται στο κέντρο της Γης, τελεία. 

Παύλος Αλεξόπουλος

Καλημέρα Αποστόλη όμορφη και χρήσιμη ανάρτηση όπως αναφέρθηκε αφού ασχολείται με ένα περιβάλλον (κατακόρυφο τοίχο) με το οποίο οι μαθητές δεν είναι εξοικειωμένοι.

Αθανάσιος Παπαδημητρίου

Όντως Βαγγέλη, πολύ σοβαρό θέμα αυτό για το βάρος, αγώνας για να καταλάβουν ότι είναι “ιδιοκτησία” του σώματος, επίσης συμφωνώ ότι η βάση είναι το γυμνάσιο

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Αποστόλη. Πολύ καλή. Με το λείο τοίχο σπάνια ασχολούμαστε, ενώ όπως έδειξες έχει μεγάλη αξία.
Έφτιαξα ένα i.p. που μπορεί κανείς να παίξει με το συντελεστή τριβής και τη δύναμη

Η ισορροπία του κύβου