web analytics

Το ανεμιστηράκι του παλιού υπολογιστή

Παρακολουθήστε στο Youtube το video: Αποδέκτες
που πραγματοποιήθηκε στο σχολικό εργαστήριο.

Το κύκλωμα που παρουσιάσαμε στο video είδαμε ότι αποτελείται από πηγή σταθερής ΗΕΔ Ε =7V, με έστω r = 1Ω εσωτερική αντίσταση, λαμπάκι (6V, 0,5W) και ένα ανεμιστηράκι, όλα συνδεδεμένα σε σειρά. Το λαμπάκι υποθέτουμε ότι υπακούει στο νόμο Ohm.
α) Όταν το ανεμιστηράκι στρέφεται ελεύθερα η ένταση του φωτός, που εκπέμπει ο λαμπτήρας, είναι μικρότερη από την ένταση του φωτός όταν το εμποδίσουμε να στρέφεται.
Μπορείτε να δώσετε κάποια ποιοτική ενεργειακή εξήγηση;
β) Εμποδίζουμε το ανεμιστηράκι να στρέφεται και παρατηρούμε ότι η ένταση του ρεύματος, είναι I1 = 0,08A
β1) Υπολογίστε την εσωτερική αντίσταση του ανεμιστήρα και
β2) Εξηγείστε ποσοτικά ποιες ενεργειακές μετατροπές συμβαίνουν στο κύκλωμα, υπολογίζοντας την ισχύ κάθε διπόλου.
γ) Όταν το ανεμιστηράκι στρέφεται παρατηρούμε ότι η ένταση του ρεύματος, είναι I1 = 0,07A
γ1) Πόση είναι η μηχανική ισχύς που μας δίνει το ανεμιστηράκι;
γ2) Πόση είναι η ισχύς που καταναλώνει τώρα; Μπορείτε να βρείτε την απόδοση του ανεμιστήρα;
γ3) Εξηγείστε ποσοτικά ποιες ενεργειακές μετατροπές συμβαίνουν στο κύκλωμα, υπολογίζοντας την ισχύ κάθε διπόλου.

Απάντηση

Απάντηση %ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11

Ο σύνδεσμος για το video είναι και

ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
15 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πολύ καλό Ανδρέα.
Αξίζει να το δούμε κάποια στιγμή με το μοντέλο του, τη ράβδο που περιστρέφεται και είναι σε σειρά με λαμπάκι.

Παύλος Αλεξόπουλος

Γεια σου Ανδρέα πολύ ωραία ανάρτηση.
Μια απόδειξη ότι το λαμπάκι φωτοβολεί πιο έντονα όταν ο ανεμιστήρας δεν στρέφεται με χρήση του 2ου κανόνα του Kirchhoff. Το έχεις αναφέρει στην λύση σαν αποτέλεσμα της μεγαλύτερης ενέργειας που απαιτείται όταν κινείται το ανεμιστηράκι.

Εφαρμογή του 2ου κανόνα Kirchhoff με ανεμιστηράκι ακίνητο :
Ε = Vλ + Vr + Vανεμ. ⇒ Ε = Ι₁Rλ + Ι₁r + I₁Rανεμ. ⇒ E = I₁(Rλ + r + Rανεμ.) ⇒ E = I₁Rολ. (1) .
Εφαρμογή του 2ου κανόνα Kirchhoff με ανεμιστηράκι ελεύθερο να κινηθεί :
Ε = Vλ + Vr + Vανεμ.’ ⇒ Ε = Ι₂Rλ + Ι₂r + I₂Rανεμ. + Vκ.ανεμ. ⇒ E = I₂(Rλ + r + Rανεμ.) + Vκ.ανεμ. ⇒ E = I₂Rολ. + Vκ.ανεμ. (2) , όπου Vκ.ανεμ. είναι η τάση που ισούται με την ηλεκτρική ενέργεια ανά μονάδα φορτίου που καταναλώνεται στο ανεμιστηράκι λόγω της κίνησης του.
Τα πρώτα μέλη των σχέσεων (1) , (2) είναι ίσα άρα θα είναι και τα δεύτερα : 
I₁Rολ. = I₂Rολ. + Vκ.ανεμ. ⇒ (I₁ – I₂)Rολ. = Vκ.ανεμ. . Όμως Vκ.ανεμ. > 0 , άρα I₁ – I₂ > 0 ⇒ I₁ > I₂ .
Συνεπώς η φωτοβολία του λαμπτήρα είναι εντονότερη στην περίπτωση που ανεμιστήρας συγκρατείται ακίνητος αφού τότε διαρρέεται από ρεύμα μεγαλύτερης έντασης.
Σε ευχαριστούμε για την ανάρτηση.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Παύλος Αλεξόπουλος
Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
02/02/2024 11:45 ΜΜ

Καλησπέρα Ανδρέα.
Πολύ καλό και πολύ καλή η υλοποίησή του. Βάλε το βίντεο και σε ξεχωριστό σύνδεσμο καθώς στο κείμενο μπορεί να μην γίνει αντιληπτό.

Διονύσης Μάργαρης
03/02/2024 8:09 ΠΜ

Καλημέρα Ανδρέα, καλημέρα σε όλους και καλό ΣΚ.
Πολύ καλή Ανδρέα και πολύ καλά κάνεις που εστιάζεις στο συγκεκριμένο θέμα.
Βέβαια το σχολικό βιβλίο έχει τις ασκήσεις 43 και 44 πάνω στο θέμα. Διδάσκονται ή έχουν αφαιρεθεί από την ύλη;
Όσον αφορά το γενικότερο θέμα και επειδή πρόσφατα μας απασχόλησε το κύκλωμα με δύο πηγές και τα εντός – εκτός, τι ωραία θα ήταν τα πράγματα, αν διδασκόταν στην Β΄Λυκείου τα δυο κυκλώματα:
comment image
Τι ενεργειακές μετατροπές έχουμε στο πρώτο και τι στο δεύτερο κύκλωμα;
Τι ακριβώς κάνει την ενέργεια που απορροφά η πηγή; Μήπως χημική, μήπως μηχανική; Μήπως ενέργεια μαγνητικού πεδίου (και φτάνουμε στην… αυτεπαγωγή!!!, έστω και αν αυτό γίνει μετά από ένα χρόνο…)

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Διονύσης Μάργαρης
Μουρούζης Παναγιώτης

Ανδρέα παρουσιάζεις ένα εντυπωσιακό φαινόμενο και δίνεις μία ωραία ερμηνεία. Μπράβο!
Μία μικρή ένσταση. Γράφεις ότι όταν λειτουργεί το ανεμιστηράκι η ηλεκτρική ενέργεια μετατρέπεται σε θερμική και μηχανική. Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς νομίζω ότι δεν έχουμε μετατροπή σε μηχανική ενέργεια τουλάχιστον μετά από κάποια κλάσματα του δευτερολέπτου όταν το ανεμιστηράκι αποκτήσει σταθερή γωνιακή ταχύτητα περιστροφής. Τότε η ηλεκτρική ενέργεια μετατρέπεται σε “ηλεκτρική” θερμική λόγω ωμικής αντίστασης και σε “μηχανική” θερμική λόγω τριβών με τις ψήκτρες και τον αέρα.
Ένα παρόμοιο και εξ ίσου εντυπωσιακό πείραμα είναι το παρακάτω. Χρησιμοποιούμε δύο λαμπάκια με χαρακτηριστικά 3V, 3W και 1V, 6W τα οποία τροφοδοτούμε με μπαταρία 4,5V 2Ω. Όταν τα τοποθετούμε σε σειρά ανάβει το ένα ενώ όταν τα βάλουμε παράλληλα ανάβει το άλλο. Το πείραμα μπορεί να πραγματοποιηθεί εικονικά με το πρόγραμμα edison που μπορεί να το κατεβάσει κάποιος από το αποθετήριο του πάλαι ποτέ Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Μουρούζης Παναγιώτης
Κώστας Παπαδάκης
03/02/2024 10:28 ΠΜ

Ωραίο το πείραμα, θα τραβήξει την προσοχή τους.

Ανδρέα πολλές ιδέες έχεις και υλοποιείς σε διαφορετικά μέσα. Μπράβο σου.

Το video έχει ακίνητη εικόνα [ 🙂 ] και δείχνει αμέσως αυτό που ο Ανδρέας σχεδίασε.

Μουρούζης Παναγιώτης

Ανδρέα θεωρώ ότι ένα μικρό μόνο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που παρέχεται στο ανεμιστηράκι μετατρέπεται σε μηχανική και για να ακριβολογούμε σε κινητική ενέργεια του αέρα. Δυστυχώς δεν έχω πρόσβαση σε εργαστήριο πλέον. Μου το κλείσανε το μαγαζί. Γιατί ενδιαφέρον θα είχε να έκανα το πείραμα μέσα σε έναν κώδωνα και ν’ αφαιρούσα τον αέρα βλέποντας πόση θα είναι η μεταβολή του ρεύματος που θα έδειχνε το αμπερόμετρο. Από αυτή τη μεταβολή θα μπορούσα να βρω την πραγματική απόδοση του κινητήρα.

Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Καλημέρα και από εδώ Ανδρέα. Πολύ καλή άσκηση και πειραματική επίδειξη. Όσο για την πεποίθηση των μαθητών ότι οι ανεμογεννήτριες παράγουν αιολική ενέργεια, φαίνεται ότι για πολλούς ο κόσμος γύρω μας είναι ανεξήγητος…

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Ανδρέα.
Όταν ψάχνουμε το “γιατί άραγε σφάλουν” έστω σε κρίσιμα θέματα
και καταλάβουμε πρώτα εμείς το γιατί, πρέπει να αντιδράσουμε όπως
κάνεις εσύ και “ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω”.
Να είσαι καλά