Στρεφόμενος αγωγός

2024-02-09-093330

Η διάταξη του σχήματος είναι οριζόντια. Η λεπτή ομογενής αγώγιμη ράβδος ΑΓ έχει αντίσταση ανά μονάδα μήκους R* = 1Ω/m, μήκος L = 3m και περιστρέφεται κατά την αντίθετη φορά περιστροφής των δεικτών του ρολογιού με σταθερή συχνότητα f γύρω από κατακόρυφο άξονα, που περνάει από το σημείο της Κ με (ΑΚ) = 1m.

Κατά τη διάρκεια της περιστροφής τα άκρα της ράβδου (Α και Γ) εφάπτονται σε κυκλικούς αγώγιμους οδηγούς χωρίς αντίσταση, ακτίνων (ΚΑ) = L1 = 1m και (ΚΓ) = L2 = 2m. Μεταξύ των άκρων Η και Ζ των κυκλικών οδηγών παρεμβάλλεται λαμπτήρας με στοιχεία κανονικής λειτουργίας «3V, 3W». Στο χώρο που βρίσκεται η διάταξη υπάρχει κατακόρυφο ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης μέτρου Β = 0,5Τ με φορά από τη σελίδα προς τον αναγνώστη. Η περιστροφή της ράβδου εξασφαλίζεται με την οριζόντια δύναμη F, που ασκείται κάθετα στη ράβδο στο σημείο Γ (σχήμα).

  • Τριβές αμελούνται
  • Η ράβδος ΑΓ κατά τη διάρκεια της περιστροφής βρίσκεται διαρκώς μέσα στο ομογενές μαγνητικό πεδίο και για το χρονικό διάστημα που μελετάμε το φαινόμενο, δεν φτάνει στο άκρο Ι του οδηγού ακτίνας L1.

α. Να βρεθεί το μέτρο της δύναμης F, ώστε ο λαμπτήρας να λειτουργεί κανονικά.

β. Αν η μάζα της ράβδου είναι m = 1,5kg, να βρεθεί η συνισταμένη των δυνάμεων που δέχεται η ράβδος.

Η άσκηση και η λύση της.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
2 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
13/02/2024 1:27 ΜΜ

Καλό μεσημέρι Γιώργο. Ωραία άσκηση που με γύρισες πίσω 30+ χρόνια!
Ήταν το 1993, με τα “θέματα Δρη” που συναντήσαμε το θέμα, να ζητάει την ασκούμενη δύναμη στο άκρο της ράβδου και το μέτρο της να υπολογίζεται με την βοήθεια της διατήρησης της ενέργειας! Θυμάμαι ότι η λύση, είχε προκαλέσει αίσθηση…
Θυμάμαι επίσης μαθητές μου, να έρχονται στο σχολείο (9ο Πειραιά) για να με ρωτήσουν, αν είναι σωστό που χρησιμοποίησαν το Στ=0, αφού η ράβδος στρέφεται με σταθερή γωνιακή ταχύτητα. Το είχαν διδαχθεί στο στερεό στην Α΄Λυκείου και μόνο!
Και όμως το έκαναν…

ΥΓ
Και κάτι άλλο… εκτός της ουσίας του θέματος.
Τα θέματα του 1993 ήταν αυτά με την μεγαλύτερη αποτυχία των μαθητών, τουλάχιστον για όσα χρόνια θυμάμαι προσωπικά.
Ενώ λοιπόν οι μαθητές ίδρωναν και ξε-ίδρωναν, μπαίνει στην αίθουσα μέλος της επιτροπής να κάνει μια διόρθωση.
Οι μαθητές ανάσαναν… Μπορεί κάτι να μας πουν που να βοηθήσει…
Και η διόρθωση που εστάλει κεντρικά έλεγε:
Να διορθωθεί η μονάδα του ω. Όχι ω=10 sec-1, αλλά ω=10rad/sec!!!
Ακόμη θυμάμαι την κριτική των παιδιών. Καλά μας δούλευαν;