Να σχεδιαστεί η τριβή σε ένα σώμα

Ένα σώμα Α, βρίσκεται πάνω σε μια σανίδα, η οποία μπορεί να κινείται σε λείο οριζόντιο επίπεδο. Μας ζητάνε να σχεδιαστεί η τριβή που ασκείται  στο σώμα Α, σε τέσσερις περιπτώσεις, όπως φαίνονται στο παρακάτω σχήμα. Δίνεται ότι αναπτύσσονται τριβές μεταξύ σανίδας και σώματος Α.

 

Στο σχήμα (α) τα σώματα παραμένουν ακίνητα.

Στο (β) ασκούμε μια οριζόντια δύναμη στο  σώμα Α.

Στο (γ) την  δύναμη την ασκούμε στην σανίδα.

Στο σχήμα (δ), ενώ η σανίδα κινείται προς τα δεξιά, αφήνουμε πάνω της, χωρίς ταχύτητα, το σώμα Α.

Να σχεδιάσετε την ασκούμενη τριβή στο σώμα Α, δίνοντας και σύντομες δικαιολογήσεις, όπου και να εξηγείτε το ρόλο της αντίδρασης της εμφανιζόμενης  τριβής, σε κάθε περίπτωση.

Η απάντηση με κλικ ΕΔΩ ή ΕΔΩ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
13 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παύλος Αλεξόπουλος

Καλημέρα σε όλους. Διονύση πολύ ωραία παραδείγματα που πραγματοποιούνται σχετικά εύκολα με ένα βιβλίο και μια γόμα.
Ξεκαθαρίζουν ότι :
1) η στατική τριβή δεν αναπτύσσεται αποκλειστικά σε ακίνητο σώμα που τείνει να κινηθεί αλλά και σε κινούμενο σώμα.
2) η φορά της τριβής ολίσθησης δεν είναι πάντα αντίθετη της ταχύτητας του σώματος αλλά της σχετικής ταχύτητας των σωμάτων που ολισθαίνουν μεταξύ τους.
Ευχαριστούμε πολύ θα αξιοποιηθούν άμεσα.

Βαγγέλης Κουντούρης

πολύ καλή, Διονύση
και επειδή εξακολουθώ να πρεσβεύω ότι “όλα τα λεφτά είναι το Γυμνάσιο”, όποιος θέλει ρίχνει και μια ματιά εδώ
https://ekountouris.blogspot.com/2018/11/blog-post_8.html
(ίσως την έχω μεταφέρει και εδώ, αλλά ξεχνώ τελευταία με επιτάχυνση…)

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Kαλησπερα Διονύση,Παύλο και Βαγγέλλη. Διονύση ωραια διδακτικα ερωτήματα.
Βαγγελη ενα παιδι που δεν ανοιξε ποτε του βιβλιο Φυσικης στο Γυμνασιο,μπορει καλλιστα να παρακολουθησει την Φυσικη του Λυκειου η οποια ξεκιναει εκ του μηδενος χωρις καμμια απολυτως προαπαιτουμενη γνωση,πλην γνωσεων Μαθηματικων.
Δεν συμβαινει το ιδιο με τα Μαθηματικα οπου ενα παιδι με μεγαλα κενα στο Γυμνασιο,ειναι μαλλον απιθανο να μπορεσει να γινει καλος στο Λυκειο.
Στο Γυμνασιο μαθαινουμε παραγοντοποιηση πολυωνυμων και εχουμε μια πρωτη επαφη με αυτο που λεμε αφηρημενα μαθηματικα,και οποιος τα χασει αυτα,εχασε και το τρένο.
Επισης στο Γυμνασιο παντα μπαινει το μικροβιο των Μαθηματικων οπως εγινε και με μενα. Απο Φυσικη μεχρι που τελειωσα την τριτη Γυμνασιου δεν ειχα ιδεα.
Η Φυσικη αρχισε να μου αρεσει στην πρωτη Λυκειου οπου εγινε πιο θεωρητικη και η σχεση της με τα Μαθηματικα εγινε πλεον φανερη. Η Φυσικη εγινε τοτε τελειως αλληλενδετη με τα Μαθηματικα και οχι με την Χημεια οπως πολλοι νομιζανε Για αυτους τους λογους δεν νομιζω οτι στην Φυσικη όλα τα λεφτά είναι το Γυμνάσιο οπως συχνα λες. Και τιποτα να μην μαθει στο Γυμνασιο ο μαθητης, μπορει μια χαρα να ξεκινησει στην πρωτη Λυκειου. Στα Μαθηματικα παιζεται ολο το παιχνιδι.
(Για να συζητησουμε και κατι εκτος της δυναμικης ενεργειας του εξαναγκασμενου ταλαντωτη με αποσβεση. 🙂 )

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Διονύση. Δεν άργησες καθόλου.
Το Δημόσιο Λύκειο έχει γίνει “όπου γλέντι και χαρά …” Κάθε βδομάδα έχουμε happenings, εκδηλώσεις, αθλητικά γεγονότα, εκδρομές( διδακτικές επισκέψεις ονομάζονται). Τα εκδρομικά λεωφορεία παρελαύνουν έξω από το σχολείο μου. Και όλα πρέπει να προβάλλονται, για να γεμίζουν οι άξονες αξιολόγησης και ο φάκελος του κάθε Διευθυντή, ο οποίος δεν φταίει σε τίποτα, αλλά συνήθως αναγκάζεται να τα κάνει, αν θέλει στις κρίσεις να παραμείνει διευθυντής.

Το μάθημα έρχεται σε δεύτερη μοίρα, αλλά περιέργως οι αξιολογητές-σύμβουλοι ασκούν πιεστικές δυνάμεις να είμαστε εκεί που πρέπει στην Ύλη και των τριών τάξεων. Στέλνουν διαρκώς οδηγίες για να μη μένουμε πίσω.

Τώρα μπαίνουμε στην τριβή και μας δίνεις μια εξαιρετική ανάρτηση για να την διδάξουμε. Πρέπει να κάνουμε πλέον αυστηρή επιλογή του υλικού που θα χρησιμοποιήσουμε, ώστε να καταλάβουν κάτι από τριβή τα παιδιά.
Άντε να περάσει ο καθηγητής το “η τριβή κινεί το σώμα!”

Βαγγέλης Κουντούρης

καλησπέρα Κωνσταντίνε
και όμως “κινείται”, ισχύει δηλαδή ότι “όλα τα λεφτά”
αν, εννοείται “λέει” και ο διδάσκων, κυρίως, και ο διδασκόμενος
αν θες ρίξε μια ματιά εδώ,
https://ekountouris.blogspot.com/2015/04/blog-post_64.html
θέμα για το οποίο και “σκοτωνόμαστε” τελευταία,
το έδινα επί 28 συναπτά έτη, όπως και όλα όσα γράφω στον δικτυακό μου τόπο, με ικανοποιητική ανταπόκριση
η Φυσική, εκτιμώ, γίνεται “κράχτης” αν συνδέεται με το πείραμα και πάσα στην καθημερινότητα

Βαγγέλης Κουντούρης

καλησπέρα Ανδρέα
κάπου έχω και εδώ γραμμένη μια “Σπαζοκεφαλιά”, την έδινα στη Β Γυμνασίου, με τον Θρασύβουλα από την ταινία “ο Ατσίδας”, όπου φαίνεται ότι πράγματι η στατική τριβή κινεί τα σώματα, αλλά δεν μπορώ να την βρω, ως συνήθως (ο υπολογιστής μου έχει τρελλαθεί, μου κρύβει δουλειές, τις αλλοιώνει, τις στέλνει στον κάδο, χαλάει τα σχήματα, αρνείται να εκτελέσει τις εντολές μου, τέτοιος παλιοχαρακτήρας είναι…)

Κώστας Παπαδάκης
21/02/2024 1:27 ΠΜ

Πολύ καλό το θέμα.

Να σκεφτούμε και τα παιδιά στην Α λυκείου.

Επίσης να συμφωνήσω με τον Κωνσταντίνο, υπάρχει θέμα στο Γυμνάσιο.
Το Γυμνάσιο δεν είναι τόσο χρήσιμο όσο το Δημοτικό και το Λύκειο, ενώ θα έπρεπε να είναι “όλα τα λεφτά” που λέει ο Δάσκαλος. Στο Γυμνάσιο ξεκινάει το “παραμύθιασμα” για τους νέους μας ότι η Επιστήμη είναι τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία είναι επιστήμες δευτερεύουσας σημασίας. Η ιδιόμορφη αυτή “εκπαίδευση” συνεχίζεται στο Λύκειο και καταλήγει στην επικρατούσα άποψη της Ελληνικής κοινωνίας ότι υπάρχουν οι θετικές επιστήμες με “σοβαρότερη” την επιστήμη των Μαθηματικών και οι ανθρωπιστικές επιστήμες με “σοβαρότερη” την Ελληνική Φιλολογία. Μα μήπως αυτές τις δύο “σοβαρές” επιστήμες, διδάσκονται από το Δημοτικό έως το Λύκειο; Oh yes.

Λέτε να ενισχύουμε την ιδέα αυτή στο Λύκειο, αν επικεντρώνουμε την λύση των ασκήσεων, στην επίλυση μαθηματικών εξισώσεων; yes we do.

Η Φυσική μπορεί να έχει εξυπνότερα θέματα, με παραδείγματα κ’ πειράματα από τον κόσμο γύρω μας.

Χωρίς πολλά μαθηματικά. Οι μαθηματικοποιημένες ασκήσεις, όσο πολύπλοκες κ αν γίνουν, θα μπαίνουν πάντα σε βήματα μεθοδολογίας.

Ας φτιάξουμε λόμπι Φυσικών κάνοντας έρανο, (όπου ο καθένας μας θα βοηθήσει ανάλογα με τις δυνατότητες του) και το λόμπι αυτό θα προωθήσει τις αλλαγές από το Δημοτικό έως το Λύκειο. 🙂

Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους
κι εγώ στο Γυμνάσιο από τα Μαθηματικά και τα Ελληνικά ξεκίνησα,
διότι δεν προβλεπόταν Φυσική ή δεν είχαμε καν Φυσικό ή είχαμε Φυσιογνώστη
τώρα, όμως, τα πράγματα έχουν, ευτυχώς, αλλάξει
η Φυσική (οφείλει να) διδάσκεται με πειράματα, με ποιότητα και με ποσότητα, ώστε στο Λύκειο να γίνεται συνέχεια και επέκταση αυτής,
όχι ξανά μανά από την αρχή
μια άσκηση εδώ
https://ekountouris.blogspot.com/2022/03/blog-post.html
(η λύση γινόταν, με κατευθυνόμενη βοήθεια, μέσα στην τάξη)
και ένα διαγώνισμα εδώ
https://ekountouris.blogspot.com/2014/05/blog-post_21.html
(οι μαθητές έπρεπε να απαντήσουν σε 6 από τα 9 θέματα)

Χριστόπουλος Γιώργος

Καλημέρα Διονύση. Θα συμφωνήσω μαζί σου και με τον Κωνσταντίνο , ότι πρώτα αγαπήσαμε τα μαθηματικά και στην συνέχεια βρήκαμε μπροστά μας την Φυσική που την λατρέψαμε. Παρ’όλο που είχα πατέρα Φυσικό , η πραγματική ενασχόληση με την Φυσική ήρθε στη Δ’Γυμνασίου (τότε). Ως την Β’Γυμνασίου ,ακόμη και ασκήσεις κινηματικής τις αντιμετωπίζανε σαν προβλήματα Μαθηματικών(με ισοταχείς κινήσεις φυσικά- δεν είχαμε ανακαλύψει ακόμα την επιτάχυνση ,παρ’ότι σαν εννοια την ξέραμε στην λογική του πιο γρήγορα στον ίδιο χρόνο).
Όμως σαν καθηγητής σε ένα πέρασμα που έκανα στο Γυμνάσιο κατάλαβα ότι είναι πολύ χρήσιμο να διδαχθούν καλά και αναλυτικα μερικά από τα βασικά Φυσικά μεγέθη (ταχύτητα, επιτάχυνση , φύναμη, τριβή , πίεση, διαφορά θερμότητας και θερμοκρασίας κ, α με πολύ απλές και λίγες εφαρμογές-ασκήσεις).
Και προτιμότερο να συνδυασθούν με κάποια πειράματα για καλύτερη αισθητοποίηση και αντίληψη της Φυσικής και των διαδικασιών της. Χώρια που με αυτό τον τρόπο έρχονται πιο κοντα σε αυτή(ακόμα και βλέποντας τα πειράματα σαν παιχνίδι!)