Σε ένα λευκό χαρτί σχεδιάζουμε δύο οριζόντια βέλη, όπως στο σχήμα.
i) Παίρνουμε ένα κυλινδρικό ποτήρι, τοποθετούμε το χαρτί πίσω του με το επίπεδό του κατακόρυφο και τα βέλη να παραμένουν οριζόντια. Ο δείκτης διάθλασης του κοινού γυαλιού είναι ηγ = 1,52 ενώ του αέρα θεωρείται ηα= 1.
Παρατηρούμε τα βέλη.
α) Τα βλέπουμε ως έχουν.
β) Τα βλέπουμε να είναι οριζόντια αλλά με αντίθετες φορές.
γ) Τα βλέπουμε να είναι κατακόρυφα.
Βρείτε τη σωστή απάντηση και δικαιολογείστε την.
ii) Γεμίζουμε το ποτήρι νερό.
Θεωρούμε ότι το πάχος του γυαλιού του ποτηριού είναι αμελητέο. Δίνεται ο δείκτης διάθλασης του νερού ην = 1,33.
Παρατηρούμε τα βέλη.
α) Τα βλέπουμε ως έχουν.
β) Τα βλέπουμε να είναι οριζόντια αλλά με αντίθετες φορές.
γ) Τα βλέπουμε να είναι κατακόρυφα.
Βρείτε τη σωστή απάντηση και δικαιολογείστε την.
Μήπως είναι άσκηση του Δημοτικού; Μήπως είναι άσκηση του Γυμνασίου; Πόσοι μαθητές Λυκείου ξέρουν την εξήγηση; Από τους δικούς μου πάντως κανένας…
Ανδρέα είναι εξαιρετική ανάρτηση!
Το έκανα στους μαθητές μου στα περί διάθλασης. Εντυπωσιάζονταν.
Και είναι τόσο εύκολο!
Επίσης τους ενδιέφεραν τα περί γυαλιών μυωπίας και πρεσβυωπίας που έδειχνα μέσω προσομοίωσης.
Η καθημερινή Φυσική έχει γοητεία και ας λένε ότι κάνουμε Φυσική του προπερασμένου αιώνα.
Καλησπέρα Γιάννη. Σε ευχαριστώ. Παρατηρώ μεγάλη άγνοια στους μαθητές μου. Κάποιοι από αυτούς του χρόνου θα κάνουν Compton και τα γυαλιά που φοράνε, είναι κάτι άγνωστο πως λειτουργούν. Σε σχέση με το ηλεκτρικό ρεύμα, βλέπω πως το φως κάπως περισσότερο τους ενδιαφέρει. Ακούω ερωτήσεις – δεν έχει σημασία το περιεχόμενο – από ως τώρα αδιάφορους μαθητές.
Αν μας διαβάζουν συνάδελφοι, τους παροτρύνω να μπουν στο Φως. Εντυπωσιάζουν τους μαθητές αυτά τα φαινόμενα. Ο διασκεδασμός, το φασματοσκόπιο είναι ωραία θέματα, λίγο πριν κάποιοι εγκαταλείψουν τη Β΄τάξη και τη Φυσική για πάντα.
Καλημέρα Ανδρέα. Πολύ καλή παρουσίαση. Ελάχιστοι διδάσκουν το κεφάλαιο αυτό και είναι κρίμα, γιατί χωρίς το άγχος των εξετάσεων, μπορούν να παρουσιαστούν πολλά, που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον. Να είσαι καλά και να επιμένεις!
Καλησπέρα Αποστόλη. Σε ευχαριστώ. Υπάρχει και άλλη οπτική γωνία. Μαμά μαθητή από ένα από τα τμήματα που κάνω τέτοια θέματα, μου επιτέθηκε, μου είπε ότι δεν πάω καλά, να κοιτάξω να χαμηλώσω το επίπεδο, δεν είναι Πανεπιστήμιο εδώ και θα πρέπει να ντρέπομαι που έχει η Φυσική το μικρότερο μέσο όρο στο τμήμα 😔
Στο ίδιο τμήμα είπαν στο Χημικό, ότι αντιψυκτικό βάζουμε στο φούρνο μικροκυμάτων…
Γεια σου Ανδρέα, πολύ όμορφη ανάρτηση, ευχαριστούμε!
Καλησπέρα Ανδρέα ακι συγχαρητήρια για το θέμα που δίδαξες.
Και άσε την κυρία να διαμαρτύρεται!
“να κοιτάξω να χαμηλώσω το επίπεδο, δεν είναι Πανεπιστήμιο εδώ …”
Αν ήξερε, τι έλεγε…
Καλησπέρα Παύλο, Διονύση. Σας ευχαριστώ.
Διονύση, δυστυχώς ξέρει τι λέει. Και ετοιμάζεται και η πλατφόρμα Πιερρακάκη που θα κάνουν και τις καταγγελίες τους…
Ηδη μας ζήτησαν να στείλουμε στους γονείς τον αριθμό μητρώου του παιδιού τους, για να μπαίνουν στην πλατφόρμα.
Καλησπέρα Ανδρέα και συγχαρητήρια για το θέμα σου!
Αν το έκανες και πειραματικά μέσα στην τάξη, θα το θυμούνται οι μαθητές σου της Β Λυκείου για όλη τους τη ζωή!
Κρίμα που υπάρχουν γονείς που βλέπουν το σχολείο μόνο ως εφαλτήριο για τις Πανελλήνιες εξετάσεις! Υπάρχουν άραγε “γυαλιά” που μπορούν να δούν βαθύτερα και όχι επιφανειακά τα δρώμενα στο σχολείο από δασκάλους εμπνευσμένους;
Οπότε,
Άστην να λέει…..(άσμα των Πυξ-Λαξ που το τραγούδησε ο αείμνηστος Καρράς)!!!
Καλησπέρα Πρόδρομε. Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την ενθάρρυνση. Το έκανα στην τάξη με ένα κυλινδρικό ποτήρι και παρατήρησα μεγάλη συμμετοχή και προσπάθεια για εξήγηση. Αν και κάποιοι γονείς έχουν δηλώσει ότι θα προτιμούσαν να αφήνω τα παιδιά να διαβάζουν μαθήματα κατεύθυνσης…
Απόλαυσα το τραγούδι, στο οποίο συμμετέχουν δύο αείμνηστοι, Βασίλης Καρράς και Μάνος Ξυδούς. Στο κλιπάκι είδα τους Πυξ Λαξ πιτσιρικάδες και σκέφτηκα την αόρατη τέταρτη διάσταση…