Σύνδεση αντιστατών

Ένα πολύ καλό βίντεο σε συνδυασμό με μια προσομοίωση, συνοδευόμενα με σύντομο σενάριο, για την παρουσίαση ενός “εύκολου”, αλλά μη εντυπωσιακού διδακτικού αντικειμένου: της σύνδεσης αντιστατών και της χρησιμότητάς της.
Είναι η αφορμή για να καταθέσω στο χώρο αυτό, που μας έχει κάνει όλους σοφότερους, έναν προβληματισμό που με απασχολεί καιρό τώρα:
Μπορεί μια τέτοια παρουσίαση να υποκαταστήσει μια ομαδοσυνεργατική πειραματική διερεύνηση ή έστω μια μετωπική επίδειξη; Σε καμία περίπτωση -και δεν είναι αυτός ο σκοπός της.
Ακόμα κι αν υπάρχει δυνατότητα και διάθεση, αλήθεια… πόσα πειράματα χωρούν χρονικά σε μια σχολική χρονιά, ώστε να προλάβουν να διδαχτούν ένα “τσουβάλι” έννοιες / μεγέθη / φαινόμενα, μαζί με τις ασκήσεις και την τράπεζα θεμάτων; Κι αν τελικά γίνουν 1, 2 ή 3 πειράματα, χρησιμοποιώντας 3-6 διδακτικές ώρες, πόσο συμβάλλουν στο να αποκτήσει ο μαθητής δεξιότητες κι επιστημονική σκέψη;
Θεωρητικές οπτικές υπάρχουν διάφορες στο θέμα, αλλά θα ήταν σημαντικό για όλους μας αν υπάρχουν συνάδελφοι να καταθέσουν πρακτικές που είναι ρεαλιστικές κι εφαρμόσιμες στο ελληνικό σχολείο, έχοντας αποδώσει μετρήσιμα αποτελέσματα.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
14 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Άρη.
Εξαιρετικά.
Φοβάμαι ότι δεν θα ακολουθήσει συζήτηση για το θέμα που βάζεις.
Τα πειράματα είναι κάτι σαν ιερό τοτέμ και δύσκολα θα βγει κάποιος που θα αντιταχθεί ή έστω αμφισβητήσει την διδασκαλία μέσω πειραμάτων.
Όλοι θα συνεχίσουν να θαυμάζουν τα ρούχα του, εν αδαμιαία περιβολή, παρελαύνοντος βασιλιά.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ένα εξαιρετικό εργαλείο από το Phet:
Σετ κατασκευής κυκλωμάτων.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Άρη είναι θέμα χρόνου. Χρόνου που μπορούμε (μπορείτε τώρα) να διαθέσουμε (διαθέσετε).
Ο Lewin (τον γράφω έτσι όχι επειδή είμαι ψώνιο αλλά επειδή δεν ξέρω πως προφέρεται) κάνει πειράματα επίδειξης όταν διδάσκει. Κάποια μπορούμε να κάνουμε και εμείς. Εύκολα έκανα στάσιμα στην τάξη. Εύκολα επιδείξεις διάθλασης, ηχητικών διακροτημάτων, διατήρησης στροφορμής, στεφάνια που γυρίζουν πίσω κ.λ.π.
Όμως είχα δει “ανακαλυπτική” διδασκαλία στο πλαίσια του PSSC όπου τα δύο εκτινασσόμενα καροτσάκια έπρεπε να φτάσουν ταυτόχρονα στα τοιχώματα. Οι μαθητές που εκτελούσαν το πείραμα δεν κατάλαβαν το γιατί. Μετά από 1,5 ώρα έμαθαν ότι διατηρείται η ορμή.
Συναντώ νεαρό (τότε) που μου λέει:
-Είχα την ατυχία να πέσω σε τμήμα PSSC.
-Γιατί ατυχία;
-Έφτασα Γ΄ Λυκείου και δεν έχω μάθει ακόμα να δουλεύω δυνάμεις σε κεκλιμένο επίπεδο.
Το ότι πέρασε Ηλεκτρολόγος – Μηχανικός Υπολογιστών σημαίνει ότι δεν ήταν δική του η ανεπάρκεια.

Η Φυσική είναι και ένα πρόσχημα για να λύσεις προβλήματα και να γίνεις εξυπνότερος.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Από το «Η διδασκαλία της Φυσικής και η Ιστορία της επιστήμης» του Ανδρέα Κασσέτα:
…….
3. ΔΥΟ ΗΜΙΔΙΑΜΟΡΦΩΜΕΝΑ ΡΕΥΜΑΤΑ
Ήταν –κατά μία εκτίμηση- μία τριετία σύγκρουσης δύο βασικών ιδεών για τη διδασκαλία των επιστημών και των αντίστοιχων ημιδιαμορφωμένων ρευμάτων.
Στη μία όχθη, μία μεγάλη ομάδα εμπειριοκρατών που είχε ως λάβαρο το «Η Φυσική στην Ελλάδα διδάσκεται χωρίς πειράματα. Πρέπει να κάνουμε πειράματα.».
Από τα πορίσματα της σύγχρονης διδακτικής των Επιστημών «έβλεπε» μόνο ότι μιλούσε για διδασκαλία με πειράματα και πρότεινε τη διεξαγωγή πειραμάτων ως πανάκεια για τη λύση των συσσωρευμένων προβλημάτων.
Μάλιστα οι πιο ακραίοι από αυτούς όταν άκουγαν για Διδακτική ή για Φιλοσοφία γίνονταν επιθετικοί.

Στην αντίπερα όχθη «εμείς», όσοι δηλαδή είμαστε φορείς της αντίληψης ΤΩΝ ΔΥΟ ΟΡΥΧΕΙΩΝ, όσοι μοιραζόμαστε την άποψη ότι η σύνταξη ενός Προγράμματος Σπουδών είναι μια συνθετότερη διαδικασία στην οποία πρέπει να συμμετέχουν οι φιλόσοφοι της εκπαίδευσης, οι επιστημολόγοι, οι γνωσιοθεωρητικοί, οι παιδαγωγοί, οι ειδικοί ερευνητές της Διδακτικής των επιστημών, οι ερευνητές φυσικοί και οι «μαχόμενοι» εκπαιδευτικοί και ότι η Ιστορία και η Φιλοσοφία της επιστήμης μπορεί να εμπλουτίσουν τον προβληματισμό για τη διδασκαλία των επιστημών, όσοι έχουμε την πεποίθηση ότι «η διδασκαλία με εργαστηριακή υποστήριξη είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήσουμε στη δικαιοδοσία των πάσης φύσεως εμπειριοκρατών»

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ας κλείσω με Βιργίλιο:
-Φοβού τους πειραματικούς και δώρα φέροντας.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Συμφωνώ Άρη.
Αυτός που καθορίζει τι γίνεται στην τάξη είναι η τράπεζα.
Καλό θα λένε όποιον λύνει περισσότερα τραπεζικά θέματα.
Είχα ζήσει την πρώτη φάση της τράπεζας και εντελώς υπεύθυνα μπορώ να πω ότι κάνει ζημιά. Ζημιά που όποιος δεν βλέπει είναι ερασιτέχνης καθηγητής.

Η ανακαλυπτική διδασκαλία θέλει χρόνο. Τον έχετε;

Μουρούζης Παναγιώτης

ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Πάνο.
Προτιμώ το “Παν μέτρον άριστον”.
Τι εννοείς όμως;

Γρηγόρης Καρίμαλης

Καλησπέρα στην παρέα, και τον κύριο Άρη. Δεν ξέρω αν πρέπει να παρεμβω, μιας που δουλεύω σε γυμνάσιο ( και δεν το αλλάζω με τίποτα, ακόμα τουλαχιστον). Δυστυχώς στο λύκειο η κατάσταση έχει πάει αλλού. Συμφωνώ με τον κύριο Μαυρουδής, όλα με μέτρο, αρκεί βέβαια να σε αφήνουν κιόλας. Μια πρόταση μετά από πολλές δοκιμές στο θέμα την οποία αφήνω στην κρίση σας. Ξεκινάω με ένα μικρό πειραμα επίδειξης που έχω προετοιμάσει από πριν, ώστε να δείξω τι ειναι η ισοδύναμη αντισταση. Υλικά: 6-7 αντιστατες, ένα ποτενσιομετρο, μπαταρία και πολυμετρο. (5 λεπτα).
Στην συνέχεια δουλεύουν στην τάξη ανά 2. Παίρνουν 2 αντιστατες και ένα πολυμετρο. Μετρούν τις αντιστάσεις, και τους ζητάω να σκεφτούν με πόσους τρόπους μπορούν να τους συνδέσουν. Μετράνε ισοδύναμη αντισταση και πάντα τους κάνει εντύπωση ότι στην παράλληλη η ισοδύναμη ελαττώνεται. Αφού συζητήσουμε για ένα πεντάλεπτο γιατί, τους δείχνω αυτή την προσομοίωση, που κατά την γνώμη μου είναι ότι πιο κοντά στην καθημερινότητα τους https://javalab.org/en/resistance_connection_en/. Ακολουθεί το (άχαρο) θεωρητικό κομμάτι και στην συνέχεια επαλήθευση με την βοήθεια των τύπων των τιμών που βρήκαν πειραματικά. Για κλείσιμο, συζητάμε την σύνδεση των συσκευών στο σπίτι μας και πάλι με ένα πείραμα επίδειξης, φορτώνω αντιστατες και καίω ένα σύρμα κουζίνας (ασφάλεια) Το επόμενο είναι ασκήσεις με max 2 αντιστατες (οδηγίες γαρ).Συνολικά ασχολούμαι με συνδεσμολογιες 4-5 διδακτικές ώρες. Θεωρώ ότι κάτι μένει στο τέλος. Συγνώμη για το σεντονι

Γρηγόρης Καρίμαλης

Κύριο Μουρούζη ήθελα να γράψω.Συγνωμη…

Γρηγόρης Καρίμαλης

Άρη,συμφωνώ σε όλα όσα λες. Μετείχα πρόσφατα στην επιμορφωση του ιεπ για τα νέα αναλυτικά. Παρακολούθησα και για γυμνάσιο και για λύκειο, αποφάσισα να ολοκληρώσω τα του οίκου μου (γυμνάσιο).
Το ότι έφτανες μέχρι ισχύ (και εγώ μέχρι εκεί συνήθως φτανω) δεν φαίνεται να το συμμερίζεται το υπουργείο. Η ύλη σε όλες τις τάξεις του γυμνασίου αυξάνεται!!! Οι ιδιοι οι επιμορφωτες γελουσαν.Γενικά υπάρχει ένας διαρκής παραλογισμός από τους πάνω, κανένας πραγματικός μπούσουλας για εμάς, και ο καθένας κάνει οτι καταλαβαίνει. Έχω δει φυσικο να “βγάζει” όλο το βιβλίο της γ μέχρι τα Χριστούγεννα.Τα ίδια και (πολύ) χειρότερα ισχύουν στο λύκειο, με τράπεζα θεμάτων και πανελλήνιες. Το βασικό κάτ’εμε αποτέλεσμα όλων αυτών; Τα παιδιά δεν αγαπούν την φυσική, την θεωρούν βραχνά, και η δική μας μοναξιά μέσα στην τάξη διαρκώς μεγαλώνει. Καλό σου βράδυ.